انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل تناسلی مسری است و راحت ‌تر از سایر زگیل ‌ها، پخش می ‌شود. این زگیل‌ ها از طریق تماس پوست به پوست پخش می ‌شوند و ممکن است به سایر قسمت‌ های بدن نیز گسترش یابند. انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس، حوله حمام، استخر، صندلی توالت یا وسایل شخصی هنوز مشخص نیست و معمولا از طریق تماس جنسی، از فردی به فرد دیگر منتقل می ‌شود. در ادامه مطلب، توضیح خواهیم داد که آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس امکان پذیر است یا خیر؟

زگیل تناسلی چیست؟

علت زگیل تناسل در مردان و زنان یک عفونت ویروسی است. زگیل ‌ها توده ‌های گوشتی کوچک، برجستگی‌ ها یا تغییرات پوستی هستند، که روی یا اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می‌شوند. بیشتر زگیل‌های تناسلی قابل‌ مشاهده، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نوع 6 و 11 ایجاد می ‌شوند. این عفونت‌ ها شایع هستند و به‌ ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌ شوند. 

انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس اماکن‌ پذیر است یا خیر؟

علائم زگیل تناسلی

زگیل‌ های تناسلی زائده‌ های کوچک، گوشتی، سفید مایل به خاکستری یا سفید مایل به صورتی هستند. فرد مبتلا ممکن است زگیل‌ های زیادی داشته باشد، یا فقط 1 زگیل روی بدنش ظاهر شود. زگیل‌ ها معمولاً به ‌صورت برجستگی‌های نازک، انعطاف ‌پذیر و جامد روی پوست دیده می‌شوند، که شبیه تکه‌ های کوچک گل کلم هستند.

با این‌ حال، برخی از زگیل‌ ها بسیار کوچک و مسطح بوده و ممکن است به‌راحتی قابل‌ مشاهده نباشند. در زنان، زگیل‌ ها می‌ توانند در ناحیه فرج (چین‌ های پوستی اطراف دهانه واژن)، روی دهانه رحم، داخل واژن، مجرای ادرار یا اطراف مقعد رشد کنند. در مردان، زگیل ‌ها ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی و گاهی روی کیسه بیضه، مجرای ادرار یا اطراف مقعد ظاهر شوند. گاهی علائم زیر نیز دیده می‌شود:

  • بوی بد، سوزش خفیف، خارش یا درد در ناحیه فرج یا واژن
  • درد در هنگام مقاربت
  • افزایش ترشحات واژن
  • خون ‌ریزی (به‌علت آسیب به زگیل در حین رابطه جنسی)

هنگامی که زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا واژن قرار داشته باشد، ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند و با آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده شود.

درمان زگیل تناسلی

انتقال زگیل تناسلی از طریق توالت فرنگی فقط در صورت داشتن زگیل قابل ‌مشاهده، به فرد بیمار پیشنهاد درمان می‌شود. هدف از درمان نیز، فقط حذف زگیل ‌های قابل ‌مشاهده است. این کار عفونت را به ‌طور کامل از بدن پاک نمی ‌کند و این یعنی زگیل‌ ها ممکن است باز هم عود کنند. درمان صد در صد زگیل تناسلی و بدون عود مجدد به موارد مختلفی بستگی دارد. ممکن است به وسیله انجماد زگیل ‌ها توسط پزشک، و یا استفاده از کرم‌ها یا مایعاتی باشد که برای استفاده خانگی تجویز می‌شوند. این درمان‌ ها، ویروس را برای مدت‌ های مختلف غیر فعال می‌ کند؛ اما از آن ‌جایی که پس از درمان همچنان ویروس وجود دارد، زگیل ‌های دیگر نیز می‌ توانند رشد کنند. باید توجه داشت که انواع خاصی از عفونت HPV دهانه رحم، می‌ تواند به مرور زمان منجر به سرطان دهانه رحم در زنان شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس ممکن است؟

ویروس HPV برروی اجسام بی‌ جان مانند لباس یا سطوح محیطی، تا مدت کوتاهی زنده می ‌ماند، پس انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس، چندان عمومیت ندارد و معمولا افراد از طریق تماس پوست به پوست، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی (با فردی که مبتلا به این ویروس است)، به HPV تناسلی مبتلا خواهند شد. این ویروس از کاندوم عبور نمی کند، اما از آن ‌جایی‌ که کاندوم تمام ناحیه تناسلی را نمی‌ پوشاند، ممکن است پوست قسمتی از ناحیه تناسلی را که توسط کاندوم پوشانده نشده است، آلوده کند. در برخی مواقع، این ویروس علامتی ندارد و تنها با کمک آزمایش تشخیص داده می ‌شود

زگیل می ‌تواند حتی بدون داشتن رابطه مقعدی، از ناحیه تناسلی به ناحیه اطراف مقعد گسترش یابد. با این ‌وجود، زگیل تناسلی از طریق حمام یا حوله مشترک، استخر، صندلی توالت یا استفاده از فنجان، بشقاب یا کارد و چنگال مشترک انتقال نمی ‌یابد. 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (30 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر