آیا خودارضایی باعث ناباروری می شود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

برنامه ریزی خانواده برای بچه دار شدن و بارداری می تواند مسئله ای استرس زا باشد. زمانی که زن پس از چند ماه باردار نمی شود، برخی از مردان می ترسند که ممکن است مقصر ناباروری باشند و کم کم دچار عذاب وجدان می شوند. در ادامه مطلب، رابطه خودارضایی و ناباروری را توضیح خواهیم داد.

آیا خود ارضایی مکرر بر باروری مردانه تأثیر می گذارد؟

افسانه های زیادی در مورد خود ارضایی وجود دارد و خیلی از مردان نمی دانند کدام یک حقیقت دارد. برای اینکه نگرانی های خود را کنار بگذارید، باید بدانید که چه درون بدن زن به انزال برسید یا خارج از آن، هیچ تأثیری روی باروری ندارد. تنها تفاوت آن این است که اگر درون بدن زن به انزال برسید، احتمال بارداری او بیشتر است. آن دسته از مردانی که سعی در باردار کردن همسر خود دارند، باید این موضوع را به خاطر داشته باشند. نزدیکی منظم با انزال حداقل 3 تا 4 بار در هفته، می تواند کیفیت اسپرم شما را در سطح ایده آلی حفظ کند. اسپرم سالم، مورفولوژی و جهندگی خوبی دارد. جهندگی اسپرم، به قابلیت لغزندگی اسپرم گفته می شود و مورفولوژی همان شکل اسپرم ها می باشد.

سر یک اسپرم طبیعی به گونه ای است که به آن اجازه می دهد به آسانی درون تخمک نفوذ کند. یک اسپرم غیرطبیعی بعلت تغییر شکل سر خود، حتی اگر به تخمک دسترسی پیدا کند، ممکن است نتواند درون آن نفوذ کند. اسپرمی که شناگر خوبی است، می تواند زودتر به تخمک برسد و این قابلیت برای عمل لقاح ضروری است. تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید، یک اسپرم شناگر ماهر است و گاهی اوقات، پیدا کردن آن در بین 3 میلیون اسپرم سخت است.

خودارضایی و باروری

کیفیت خوب اسپرم

اسپرمی با کیفیت بهینه، زمانی تولید می شود که مرد به مدت 2 تا 3 روز به انزال نرسد. اگر شما قصد دارید به طور طبیعی بچه دار شوید، توصیه می شود که از چند روز قبل، خود ارضایی را ترک کنید و سپس رابطه جنسی برقرار کنید. این کار شانس لقاح را بیشتر می کند. اگر شما تحت درمان  IVF قرار گرفته اید، از شما خواسته می شود که یک نمونه منی بدهید. پزشکان معمولاً توصیه می کنند حداقل 3 روز قبل از نمونه دادن، از خود ارضایی و انزال خودداری کنید. این کار باعث می شود از کیفیت خوب اسپرم اطمینان حاصل کنید.

تخلیه اسپرم

خودارضایی مکرر (3 یا 4 بار در روز) می تواند ذخیره اسپرم شما را کاهش دهد. هر انزال تقریباً 300 میلیون اسپرم آزاد می کند و بدن مرد، در هر ماه 12 میلیارد اسپرم تولید می کند. اگر در مورد تخلیه اسپرم آگاه باشید، می توانید محاسبه کنید که دقیقا چند بار در ماه می توانید به انزال برسید.

تعداد کم اسپرم

اگر احساس می کنید تعداد اسپرم شما ممکن است کم باشد، می توانید با یک آزمایش تعداد اسپرم ساده، آن را بررسی کنید. سطوح پایین تعداد اسپرم ممکن است باروری را تحت تأثیر قرار دهد. شما می توانید با بررسی تعداد اسپرم های خود (با ارائه نمونه اسپرم خود به یک کلینیک)، تمام شک و تردیدهای خود را از بین ببرید. آنها ظرف مدت چند روز نتیجه آزمایش را به شما تحویل می دهند. اگر تعداد اسپرم شما پایین باشد، از خودارضایی کردن زیاد، احساس پشیمانی نکنید، چرا که این موضوع هیچ تأثیری روی تعداد اسپرم شما ندارد.

آیا خودارضایی زنان نیز باروری را تحت تأثیر قرار می دهد؟

به طور کلی در رابطه با خودارضایی و ناباروری باید گفت که، خود ارضایی هیچ تأثیری روی باروری ندارد. با این حال اگر مشکل لقاح دارید، می توانید از یک ماشین حساب و تقویم تخمک گذاری استفاده کنید تا ببینید آیا مشکل مهمی در رابطه با باروری دارید یا نه. این ماشین حساب با محاسبه ی پنجره باروری شما، بارور ترین روزها را به شما اطلاع می دهد.

آیا HPV می تواند از راه های غیر جنسی هم منتقل شود؟

خودارضایی و ناباروری چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

خود ارضایی و ناباروی هیچ ارتباط مستقیمی با هم ندارند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که کیفیت منی بهینه، بعد از 2 تا 3 روز به انزال نرسیدن اتفاق می افتد. با این حال، طبق گزارش برخی از تحقیقات، مردانی که اسپرم طبیعی دارند، این خاصیت حتی بعد از انزال ها یا نزدیکی های مکرر نیز حفظ می شود. رابطه ی جنسی زیاد یا خود ارضایی بیش از حد، تأثیری روی تعداد اسپرم ندارد. گرچه، ممکن است به طور موقت ذخیره اسپرم شما را کاهش دهد، تا زمانی که بدن مقدار بیشتری اسپرم تولید کند. اگر شما رابطه ی جنسی مکرر دارید، ممکن است متوجه شوید که میزان اسپرمی که دفع می کنید روبه کاهش است. این مشکل موقتی است و نیازی به نگرانی نیست.

چند روز به بدن خود استراحت دهید تا مقدار اسپرم بیشتری تولید کند. اگر شما تحت درمان بارروی قرار گرفته اید، پس بهتر است با پزشک در مورد عادت های جنسی خود صحبت کنید، تا اختلالی در درمان و تولید اسپرم سالم شما ایجاد نکنند. همچنین باید در مورد اقداماتی که باید برای بهبود کیفیت اسپرم خود انجام دهید، سؤال کنید. کیفیت اسپرم می تواند به لقاح و بهبود کیفیت جنین کمک کند. علاوه بر این، چندبار در هفته رابطه جنسی برقرار کردن، حتی ممکن است احتمال باردار کردن شریک جنسی شما را به حداکثر برساند. 

نتیجه گیری

همانطور که مقاله نشان می دهد، واضح است که خود ارضایی هیچ تأثیری روی باروری ندارد. اگر شما از مشکل تعداد کم اسپرم یا ناباروری رنج می برید، باید به پزشک مراجعه کنید.

سؤالات مکرر

آیا خودارضایی باعث ناباروری می شود؟

جواب ساده به این سؤال، خیر است! خودارضایی منجر به ناباروری نمی شود. اگر مردی تعداد اسپرم طبیعی دارد، تعداد اسپرم او بر اثر خود ارضایی کاهش پیدا نمی کند.

آیا خود ارضایی تأثیری روی تعداد اسپرم ها دارد؟

خیر! خود ارضایی، تأثیری روی توانایی مرد برای تولید اسپرم ندارد. اسپرم مردان هیچگاه تمام نمی شود، زیرا به طور مداوم تولید می شود. پس از انزال مرد، اسپرم های او ظرف مدت چند دقیقه مجدداً بازسازی می شوند.

آیا رابطه ی جنسی یا خودارضایی قبل از آزمایش آنالیز مایع ممنوع است؟

معمولاً توصیه می شود 2 تا 5 روز قبل از نمونه دادن برای آزمایش آنالیز منی، از انزال خودداری کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (49 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر