درد کلیه در اثر سرما

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری های کلیه در بریتانیا، بیشتر از 3 میلیون نفر را تحت تأثیر خود قرار می دهند. هوای سرد، یخ و برف می توانند مشکلات سلامتی موجود را تشدید کنند و افرادی را که برای مدتی طولانی به یک بیماری (مانند بیماری های کلیوی) مبتلا هستند را نسبت به انواع مریضی، آسیب پذیر تر کنند. مواقعی که هوا سردتر است، بیماران کلیوی باید بیشتر مراقب خود باشند زیرا درد کلیه در اثر سرما وجود دارد. همچنین زمانی که افراد، بیماری بلند مدت خود را تحت کنترل دارند و زندگی سالمی پیش گرفته اند نیز، مهم است که به مراقبت از خود ادامه دهند.

بیماری های کلیه

6 روش برای آماده سازی بیماران کلیوی در زمستان

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان ها برف می بارد، پس احتمالاً با «زمستان زده شدن» ماشین آشنا هستید؛ بدن شما نیز ممکن است مانند ماشینتان، تحت تأثیر سرمای زمستان قرار بگیرد و درد کلیه در سرما را تجربه کنید. در مطلب زیر، 6 کاری که بیماران کلیوی می توانند جهت آماده شدن برای فصل زمستان انجام دهند را می خوانید.

مصرف داروهایتان را کنترل کنید

افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) و مرحله ی نهایی بیماری کلیه (ESKD)، اغلب داروهای مختلفی مصرف می کنند. این مسئله ضروری است که به هیچ وجه مصرف داروهای خود – از داروهای باند شونده به فسفات گرفته تا داروهایی که برای مشکلاتی غیر از بیماری کلیه تجویز شده اند – را رها نکنید. قبل از آن که هوا ناگهان سرد شود، داروهایی که در حال تمام شدن هستند را تجدید کرده و آن هایی که منقضی شدند را دور بریزید. اگر نیاز به تمدید نسخه ای دارید، قبل از تمام شدن آن با پزشک خود صحبت کنید. شاید بتوانید به صورت غیر حضوری نیز نسخه ی جدید خود را تحویل بگیرید.

برای چکاپ های پزشکی خود برنامه ریزی کنید.

اگر مدتی است که به پزشک خود مراجعه نکرده اید، احتمالاً زمان مناسب برای چکاپ و معاینه ی شما، پیش از شروع شدن فصل سرما است. لیستی از سوالات یا نگرانی های خود تهیه کنید و با پزشک خود در میان بگذارید. حتی می توانید به صورت غیر حضوری و در خانه، با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن آنفولانزا و واکسن های ضروری دیگر را دریافت کنید

اگر افراد مبتلا به بیماری کلیه، سیستم ایمنی ضعیفی نیز داشته باشند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دیگر قرار بگیرند. واکسن زدن یکی از مهم ترین بخش های مراقبت همه جانبه از کلیه است. واکسیناسیون آنفولانزا بهترین راه برای محافظت در برابر این بیماری و عوارض جدی بالقوه ی آن است. قبل از این که آنفولانزا در محل زندگی شما شیوع پیدا کند، دست به کار شوید و برای حفظ سلامتی خود واکسن این بیماری را دریافت کنید. از پزشک خود سوال کنید که چه واکسن های دیگری ممکن است نیاز داشته باشید؛ مثلاً ممکن است لازم باشد برای بیماری های کووید-19 و ذات الریه نیز واکسن بزنید.

برای کل زمستان، مرطوب کننده و بالم لب بخرید

هوای زمستان می تواند روی پوست تأثیرات بدی بگذارد. بیماران دیالیزی همواره از خشکی و خارش دار بودن پوست خود شکایت کرده اند و امکان دارد این مشکلات در زمستان بدتر شوند. لوسیون بدون عطر و بالم های لب، می توانند به مرطوب نگه داشتن مناسب پوست و لب ها کمک کنند. حواستان باشد که برای هیدراته ماندن، به مقدار کافی و در محدوده ی مجاز خود، آب بنوشید. مصرف بیش از حد مایعات روزانه، ممکن است شما را در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان قرار دهد. به منظور حفظ سلامت بدنتان، میزان مصرف مایعات خود را هر روز تحت نظر داشته باشید. اگر به نظرتان مقدار این مصرف در روز برای شما مناسب نیست، حتما با متخصص تغذیه ی دیالیزی خود صحبت کنید.

تحرک خود را با تمرینات داخل خانه حفظ کنید

هوای سرد می تواند باعث سخت تر شدن پیاده روی یا سایر فعالیت های بدنی در خارج از خانه شود. با این حال، راه های زیادی برای ورزش کردن و تحرک داشتن در خانه وجود دارد. ابتدا در مورد این که آیا می توانید ورزش کنید یا خیر و چه تمرینات ورزشی ای برای شما مناسب خواهد بود، با پزشک خود مشورت کنید. ورزش نه تنها به شما کمک می کند تا از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید، بلکه می تواند به از بین رفتن افسردگی فصلی نیز کمک کند.

غذاهایی بخورید که شما را گرم نگه می دارند

می توانید به راحتی دستورالعمل پخت غذاهایی که برای کلیه ی شما مناسب است را به صورت آنلاین تهیه کنید؛ مانند بسیاری از غذاهای راحت، سالادها و سوپ های دلچسبی که شما را در زمستان گرم نگه خواهند داشت. بهتر است غذاهایی مصرف کنید که مناسب فصل زمستان و سرمای آن هستند.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (13 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر