10 علت رابطه ی جنسی دردناک و نحوه ی درمان آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

رابطه ی جنسی همیشه باید برای طرفین لذت بخش باشد. پزشکان عقیده دارند زمانی که شما یک رابطه ی جنسی دردناک را تجربه می کنید، یعنی یک جای کار می لنگد. در این مقاله ما به 10 علت رابطه ی جنسی دردناک و نحوه ی درمان آن اشاره کرده ایم. نکته ی اصلی اینجاست که شما نباید هیچ وقت در زمان رابطه ی جنسی درد داشته باشید.

عشق بازی قبل از شروع سکس را جدی نگرفته اید

زنان دیرتر از مردان از نظر جنسی تحریک می شوند. با وجود اینکه همیشه این کلیشه وجود دارد که همه ی زنان به عشق بازی قبل از شروع رابطه ی جنسی نیاز دارند؛ اما شناختن بدن و راه های تحریک آن یکی از نکات کلیدی در زمان برقراری رابطه ی جنسی می باشد.

عشق بازی پیش از شروع رابطه ی جنسی باید برای شما بسیار هیجان انگیز و تحریک کننده باشد. راه های تحریک هر فردی با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال، شما ممکن است با بوسیدن، بغل کردن، لمس نقاط حساس یا دیدن فیلم پورن تحریک شوید. بنابراین، باید چیزهایی که شخص شما را تحریک می کند را شناخته و در مورد آن بدون هیچ خجالتی با پارتنر خود صحبت کنید.

عشق بازی قبل از شروع سکس

دانستن اینکه بیشتر از چه چیزی خوشتان می آید، اولین راه تحریک جنسی و افزایش جریان خون به اندام تناسلی شما است. افزایش جریان خود در زمان تحریک جنسی، برای داشتن یک رابطه ی جنسی خوب و بدون درد الزامی می باشد؛ زیرا این امر سبب خیس شدن واژن و ترشحات روان کننده می شود. به گفته پزشک: «بسیاری از زنان واقعاً نمی دانند که چه زمانی تحریک می شوند!

این مشکل می تواند یکی از موانع بزرگ برای داشتن یک رابطه ی جنسی لذت بخش باشد. برای حل این مشکل بهتر است روی بدن خود تمرکز کنید.» او در ادامه می افزاید: «دقیقاً روی این نکته توجه کنید که لمس کردن بدن شریک جنسیان و لمس نواحی بدنتان توسط او، چه حسی به شما می دهد.»

از روان کننده یا لوبریکانت استفاده نمی کنید

اگر محیط واژن شما به اندازه ی کافی خیس و لغزنده نباشد، ممکن دخول رابطه ی جنسی دردناک را تجربه کنید. علاوه بر این، واژن شما تا 5 الی 7 دقیقه بعد از اینکه مغز شما در حال عشق بازی است، خیس نمی شود! عوامل دیگری مانند مصرف برخی از داروها نیز، می توانند منجر به خشکی واژن شوند. پزشک در این باره می گوید: «قرص های ضد حساسیت (مانند آنتی هیستامین ها) همانطور که روی سایر غشاهای مخاطی تأثیر می گذارند، باعث خشکی واژن نیز می شوند.

همچنین، قرص های ضد بارداری هورمونی با دوز پایین نیز، می توانند عوارضی مانند خشکی واژن را در پی داشته باشند». سایر داروهایی که ممکن است سبب خشکی واژن شوند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و آرام بخش ها. برای رفع این مشکل در قدم اول، باید یک لوبریکانت (روان کننده) شخصی تهیه کنید. حتی اگر در بیشتر مواقع نیاز به استفاده از لوبریکانت ندارید، بهتر است یکی از آنها را در خانه ی خود داشته باشید تا هر وقت به آن نیاز داشتید در دسترس شما باشد.

بیش از حد استرس دارید

به عبارت دیگر، شما میلیون ها کار و مشغله ی روز خود را با خود به رختخواب می آورید! آرامش، بخش مهمی از آمادگی و اشتیاق برای رابطه ی جنسی است. بهترین راه حل برای رفع این مشکل این است که قبل از شروع رابطه ی جنسی، سعی کنید استرس ها و تنش های خود را آرام کنید.

به عنوان مثال، شما می توانید از پارتنر خود بخواهید که با یک ماساژ به بهبود استرس شما کمک کند. اگر ماساژ را دوست ندارید، راه دیگری برای آرامش خود پیدا کنید. یوگا را امتحان کنید! یوگا و مدیتیشن برای بسیاری از بیماران کارساز است.

آلت تناسلی پارتنر شما بسیار بزرگ است

دلیل درد در حین رابطه ی جنسی در تعداد کمی از افراد «عدم تناسب اندام های تناسلی» می باشد. به این معنا که آلت تناسلی شریک جنسی شما بسیار بزرگ بوده و شما ریزه میزه هستید. برای رفع این مشکل استفاده از لوبریکانت می تواند مفید باشد؛ اما زمانی که آلت تناسلی آنقدر بزرگ است که به دهانه ی رحم برخورد می کند یا درون واژن به زور جا می شود، ممکن است شما یک رابطه ی جنسی دردناک را تجربه کنید. بسیاری از زنان در حین سکس، اعتماد به نفس گفتن جمله هایی مثل «آرام تر» یا «مهربانانه تر برخورد کن» را ندارند!

تفاوت اسکین تگ با زگیل تناسلی

مبتلا به نوعی عفونت هستید

برخی از عفونت های اندام تناسلی مانند تبخال تناسلی، تریکومونیازیس و عفونت های قارچی، می توانند سبب رابطه ی جنسی دردناک شوند. حتی زنانی که هیچ گونه علائمی را تجربه نکرده و از وجود عفونت خود بی اطلاع هستند نیز ممکن است دچار تغییرات کوچکی در واژن یا دهانه ی رحم و درد در حین رابطه ی جنسی شوند. خبر خوب این است که اکثر عفونت های اندام تناسلی به راحتی قابل تشخیص، کنترل و درمان هستند. پزشک توصیه می کند که در صورت مواجهه با درد در حین رابطه ی جنسی، بهتر است با پزشک خود صحبت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

آندومتریوز دارید

آندومتریوز به معنی رشد نا به جای بافت آندومتر ( لایه داخلی رحم) در مکان های نا به جا مثل روی تخمدان ها، حفره لگن و پشت رحم می باشد. در سیکل های طبیعی قاعدگی، لایه داخلی رحم یا اندومتر ریزش کرده و از بدن دفع می شود. حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آندومتریوز هستند. این مشکل می تواند منجر به درد در حین رابطه ی جنسی و دخول شود. درد ناشی از آندومتریوز بسیار شدید و غیر قابل تحمل می باشد.

متأسفانه برای درمان آندومتریوز شما ممکن است به جراحی لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید. اما شناسایی ناحیه ی دقیق درد، از مهم ترین نکات درمان موفق این بیماری محسوب می شود. اگر پریودی های دردناک، درد در حین رابطه ی جنسی و یا سابقه ی خانوادگی ابتلا به آندومتریوز را دارید، بهتر است برای تست سونوگرافی به یک پزشک زنان مراجعه کنید.

ممکن است دچار عوارض IBS شده باشید

با وجود اینکه ربط دادن سکس و مدفوع بسیار خنده دار به نظر می رسد، اما باید بدانید که IBS یکی از دلایل احتمالی درد در حین رابطه ی جنسی محسوب می شود. به گفته ی دکتر پزشک: «افرادی که دچار علائم رایج سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) مانند گرفتگی های روده، اسهال یا یبوست هستند، ممکن است در برخی موارد رابطه ی جنسی دردناک را نیز تجربه کنند.»

بهترین راه برای درمان این مشکل مراجعه به پزشک است. شما باید در مورد نحوه ی مدیریت IBS با پزشک خود صحبت کنید. راه های زیادی برای کاهش علائم IBS وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به تغییر در رژیم غذایی، داروها، کاهش استرس و رفتار درمانی اشاره کرد. پزشک بیان می کند: «دلیل ارتباط سکس دردناک با بیماری IBS مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان داده است که درمان IBS در بسیاری از بیماران، می تواند درد واژن در زمان رابطه ی جنسی را کاهش دهد.»

دوران یائسگی را سپری می کنید

تغییرات واژن در زمان یائسگی تنها به کاهش ترشحات و خشکی واژن خلاصه نمی شود؛ به خصوص اگر یائسه شده اید. در دوران یائسگی ممکن است برخی از نواحی واژن و فرج حساس شوند. راه های زیادی برای کاهش علائم ناخواسته ی یائسگی وجود دارد. شما در اولین قدم باید برای یافتن علل احتمالی و درمان علائم یائسگی، با پزشک عمومی یا متخصص زنان خود مشورت کنید.

دچار برخی از اختلالات پوستی هستید

حدود 30 درصد مردم جهان به نوعی از اگزما مبتلا هستند. اگزما یک اصطلاح کلی برای گروهی از بیماری های پوستی می باشد. در برخی موارد، اگزما می تواند در پایین تنه ی شما بروز پیدا کند و فرج یا برخی از نواحی اندام تناسلی و واژن، دچار التهاب، خارش و قرمزی شوند. تمامی این مشکلات ممکن است یک رابطه ی جنسی دردناک را در پی داشته باشد.

خبر خوب اینجاست که اگزمای فرج و واژن به راحتی قابل درمان است. این مشکل در اغلب موارد با عدم استفاده از صابون یا عوض کردن ماده شوینده ی لباس و پوشیدن لباس های گشاد و نخی رفع می شود. پزشک شما ممکن است در برخی موارد یک کرم کورتیکواستروئید یا یک آنتی هیستامین را تجویز کند.

واژینسموس

واژینسموس یک بیماری نادر است که با اسپاسم و انقباض غیر ارادی واژن در حین دخول، خود را نشان می دهد. زنان مبتلا به واژینسموس ممکن است در زمان استفاده از تامپون یا حتی تست پاپ اسمیر در مطب متخصص زنان نیز دچار این انقباض شوند. محققین بر این باورند که واژینسموس یک وضعیت روانی است که از عواملی مانند ترس از رابطه ی جنسی، سوء استفاده، تجاوز، ضربه های احساسی یا اضطراب نشأت می گیرد. اگر در حین رابطه ی جنسی یا قرار دادن تامپون دچار درد شده اید، بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (10 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عکس فرستادم میخواستم ببینم زگیل هس یا ن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام ذگیل دارم و برایه درمان لطفا راهنمایی کنید خارش ندارم ولی گاهن سوزش داره ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام

      زگیل تناسلی نیستند.

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ،من و همسرم مبتلا به زگیل تناسلی هستیم
    ایا بوسه دهان به دهان باعث به وجود امدن زگیل در دهان میشود(بوسه های عمیق ،برخورد زبان به زبان و برخورد اب دهان)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربر حسين شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر وقت بخير.من حدود ٣ سال پيش از دستگاه لارجر باكس استفاده ميكردم بد اين كه چند وقتي استفاده كردم گذاشتم كنار گذشت 4 5 روز با دوست دختر ام رابطه جنسي برقرار كنم و وقتي كه ارضاع شدم يه پوستي با اب مني ازم خارج شد انگار از جايي كنده شده بوده و الان حدود 6 ماهه خود به خود تحريك جنسي كاذب ميشم در قسمت سر الت ام و اينم بهتون بگم من مبتلا به بيماري ام اس خفيفي هستم كه حدود ٢ ماه متوجه شدم ممنون ميشم كمك ام كنيد اگه صلاح دونستيد من حضوري هم خدمت شما برسم.و اين كه جديدا ميرم ادارر ميكنم سر الت ام دچار درد گرفتگي ميشه عنوان سوال ضربه زدن به الت بر اثر دستگاه لارجر باكس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      منظورتان از تحریک جنسی کاذب چیه؟!

  • تصویر کاربر نگین پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز..کسی زگیل تناسلی داشته و من لبشو خوردم حالا استرس دارم اگه ایشون تو دهانش زگیل تناسلی داشته باشه و من لبشو بخورم بهم منتقل میشه ،؟؟؟؟همش استرس دارم نکنه تو دهانش داشته و منم بگیرم دکتر دارم از نگرانی دیووونه میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر