علت و تشخیص سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان درسرتاسر جهان است. تشخیص سرطان پروستات تا پنج سال پس از معرفی PSA) Prostate Specific Antigen) سیری صعودی داشت و پس از آن تا سال 1995 ، کاهش در بروز سرطان پروستات دیده شد. میزان بروز سرطان پروستات، بین نژادهای مختلف متفاوت است که علت آن علاوه بر ساختار ژنتیکی به محیط اطراف، رژیم غذایی، سبک زندگی و آگاهی و نگرش افراد به وضع سلامتی خود بستگی دارد. از این موارد می توان به رژیم غذایی پرچربی، سطح بالاتر تستوسترون خون، وضعیت مالی ، تفاوت در غربالگری و استفاده از درمان های تهاجمی اشاره کرد.

بالاترین میزان سرطان در شمال آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی و به خصوص در آمریکایی های آفریقایی تبار و پایین ترین میزان آن در آسیا است.

سرطان پروستات، به ندرت در افراد پایین تر از 50 سال تشخیص داده می شود. سن متوسط بیماران در زمان تشخیص 68 سال است. سرطان پروستات در مقایسه با بیشتر سرطان‌های دیگر، به‌کندی رشد می‌کند. تغییرات سلولی گاهی 10، 20 یا 30 سال پیش از اینکه تومور برای ایجاد علائم به اندازه کافی بزرگ شود، آغاز می‌شوند.

در نهایت، سلول‌های سرطانی ممکن است به تمام بدن گسترش یابند (متاستاز بدهند). هنگامی‌که علائم ظاهر می‌شوند، ممکن است سرطان پروستات بسیار پیشرفته شده باشد.

بیماریابی برای سرطان پروستات در جوامعی که این سرطان شایع است از سن 50 سالگی توصیه می شود. برای افراد در معرض خطر مثل افرادی که سابقه سرطان خانوادگی پروستات دارند سن 40 تا 45 سالگی برای شروع غربالگری توصیه می شود. انجمن ارولوژی آمریکا همچنان غربالگری سرطان پروستات را در مردان بدون علامت 40 سال و بالاتر که انتظار طول عمر بیش از 10 سال را دارند پیشنهاد می کند.

دلیل سرطان پروستات

دلایل سرطان پروستات

هیچ کس در مورد دلایل اصلی ابتلا به سرطان پروستات مطمئن نیست، عوامل بسیار زیادی وجود دارد که بر ابتلا به این سرطان تاثیر می گذارند، این عوامل شامل:

  • سن: یکی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، سن می باشد. هرچه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند.
  • سابقه خانوادگی: مردانیکه در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری هستند، همچنین مردانیکه در خانواده شان بیشتر خانم ها سرطان سینه دارند، در خطر بیشتری می باشند.
  • چاقی و اضافه وزن: مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پیشرفته هستند.
  • بیماری های مقاربتی: تحقیقات نشان می دهد مردانیکه مبتلا به سوزاک بوده اند در خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان می باشند.
  • بعضی از داروها: تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه داروهای ضدالتهاب باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شوند.

پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری دارویی

دارویی به نام فیناستراید (finasteride) که نامهای تجاری مختلفی از قبیل پروسکار (Proscar) عرضه میشود، به طور معمول برای درمان بزرگی پروستات یا BPH تجویز میشود. بنابر یک آزمایش پیشگیری از سرطان پروستات بر روی 18 هزار مرد، این دارو احتمال بروز سرطان پروستات را تا 25 درصد کاهش میدهد. با این حال در مردانی که از این دارو استفاده میکنند احتمال بروز عوارضی چون ناتوانی یا کاهش میل جنسی و رشد سینه وجود دارد که پس از قطع مصرف دارو برطرف میشوند. علاوه بر اینها، اگر مردی در مراحل اولیه مصرف دارو به سرطان پروستات مبتلا شود، بنا به دلایل نا معلومی این سرطان از نوع بسیار قدرتمند خواهد بود.

درمان گیاهی زودانزالی

 پیشگیری با فراورده های گیاهی

دانه سویا و انواع دیگر حبوبات دارای فیتو استروژن (Phytoestrogens) هستند، که نوعی ماده شیمیایی نباتی مشابه هورمون استروژن در بدن انسان است. این مواد شیمیایی میتوانند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنند. در حقیقت، یکی از دلایل ممکن برای کم بودن تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات در مردان خاور دور، استفاده فراوان از سویا است.

محققان هنوز از چگونگی ایجاد این تاثیر فیتو استروژن اطمینان حاصل نکرده اند. امکان دارد که فیتواستروژن مقدار آندروژن-هورمون مردانه ای که موجب رشد سرطان پروستات میشود- را کاهش میدهد یا اینکه فیتواستروژن تنها متعادل کننده تاثیرات آندروژن است.

گوجه فرنگی و محصولات دیگر آن مانند سس و رب گوجه فرنگی، به شکل دیگری در پیشگیری سرطان پروستات موثرند. گوجه فرنگی دارای ماده ای ویتامین مانند به نام لیکوپین (lycopene) است که به عنوان یک آنتی اکسیدان (antioxidant) عمل کرده و با جلوگیری از آسیب دیدگی DNA در هسته مرکزی سلولها، خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. بهترین روش دریافت لیکوپین مصرف موادی چون گوجه فرنگی، گریپ فروت تو سرخ و هندوانه است و بهتر است تا حد امکان از انواع کمک غذایی آن استفاده نشود.

سلنیوم و ویتامین E

دانشمندان طی سالها تحقیق و مطالعه در زمینه تغذیه دریافته اند که مصرف روزانه سلنیوم معدنی یا ویتامین E و یا هر دو، میتواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. آزمایش طولانی مدت پیشگیری از سرطان پروستات باسلنیوم و ویتامین (E (SELECT که از سال 2001 آغاز و تا سال 2013 ادامه خواهد یافت، این توصیه را تایید میکند. توجه داشته باشید که استفاده از داروهای گیاهی یا مواد کمک غذایی بدون راهنمایی پزشک، به خصوص اگر شما از ترکیب داروهای بدون نسخه یا تجویز شده و داروهای گیاهی استفاده کنید میتواند خطر آفرین باشد. قبل از مصرف هرگونه دارو، داروی گیاهی یا مواد کمک غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان زودانزالی

متخصص سرطان پروستات

در صورت تجربه علائم سرطان پروستات یا تشخیص ابتلا به آن، باید به پزشک متخصص در درمان این سرطان مراجعه کرد. در سرطان پروستات همچون دیگر سرطان ها، تشخیص و درمان زود هنگام با نتایج درمانی موفقیت آمیز و ارتقای کیفیت زندگی ارتباط دارد.

انواع پزشکان متخصصی که در زمینه درمان سرطان پروستات فعالیت دارند، شامل موارد زیر هستند:

اورولوژیست: پزشکی است که انواع فرایند های جراحی از جمله رباتیک، سنتی، لاپاراسکوپیک (کم تهاجم)، پروستاتکتومی رادیکال و برداشت فیزیکی بافت سرطان را انجام می دهد.

آنکولوژیست پرتو درمانی: پزشکانی هستند که برنامه درمان با پرتو درمانی را برای بیمار تهیه می کنند. این برنامه می تواند شامل تصویر برداری هدایت شده، براکی تراپی، پرتو درمانی تخریبی استریوتاکتیک و پرتو درمانی با شدت متغییر باشد.

رادیولوژیست مداخله ای: این پزشکان در فرایند های کم تهاجم همچون تخریب با امواج رادیویی، فرایند های هدایت شده با تصویر برداری و دادن دارو های پرتوزا تخصص دارند.

آنکولوژیست: آنکولوژیست ها، نوع و مقدار مصرف دارو های شیمی درمانی یا هورمون درمانی را برای هر بیمار تجویز و تعیین می کنند.

اوروپاتولوژیست: پزشک اوروپاتولوژیست با استفاده از آزمایش ها و نمونه برداری های مختلف، ابتلا به سرطان و وجود بافت های سرطانی را در بدن بیمار تشخیص می دهد.

اورورادیولوژیست: این متخصصان با استفاده از سونوگرافی، اسکن استخوانی، سی تی اسکن، ام آر آی و دیگر آزمایش های تصویر برداری، محل سرطان و احتمال انتشار آن به دیگر نواحی بدن را بررسی می کنند.

متخصص سرطان پروستات

تشخیص سرطان پروستات

 بر اساس پژوهشهای انجام شده توصيه ميشود که برای تشخيص سرطان پروستات علاوه بر لمس پروستات از آزمايش تومور مارکر PSA(آنتی ژن اختصاصی پروستات) نيز استفاده گردد.

در صورت ترکيب معاينه پروستات از راه لمس و اندازه گيری مقدار PSA ميتوان ، توان تشخيص سرطان پروستات (کارسينوم پروستات) را تا حدود زيادی بهبود بخشيد. اين مسئله از آنجا سرچشمه ميگيرد که تشخيص سرطان پروستات در مراحل نخست احتمالآ توسط لمس پروستات امکانپذير نيست. اما سلولهای سرطانی در شروع ظهور تغييرات بدخيم اغلب از توان توليد PSA برخوردار بوده که مقدار PSAاز طريق آزمايش خون قابل اندازه گيری ميباشد .

در بيمارانی که مبتلا به این سرطان هستند مقدار آنتی ژن PSA در خون افزايش مي يابد و اين امر تشخيص به موقع سرطان را ممکن ميسازد . در ضمن آزمايش مذکور اين امکان را برای پزشک فراهم ميسازد تا در صورت لزوم روشهای تکميلی ديگر مانند سونوگرافی را نيز مورد اجراء گذارد. چنانچه نتايج اندازه گيری PSA وجود سرطان را محتمل سازد، انجام سونوگرافی ترانس رکتال (از طريق بخش انتهائی روده بزرگ) و در صورت لزوم بافت برداری از پروستات ( قبل از آنکه غده پروستات قابل لمس باشد) قدم مهم ديگر در تشخيص زود و بموقع تومور خواهد بود. طبق آمارهای موجود در حدود 40% از عموم مردان در سن 50 سال ميتوان کانونهای بسيار کوچک و ابتدائی سرطان پروستات را مشاهده کرد که اين درصد با افزايش سن نسبت مستقيم دارد.

در حال حاضر با استفاده از روشهای درمانی جديد، در صورت تشخيص در مراحل ابتدائی، برای در صد بالائی از بيماران مبتلا به سرطان پروستات، امکان بهبودی کامل فراهم گشته است.

برای دیدن سایر مقالات دکتر محمد جباری بهترین دکتر پروستات در تهران اینجا را کلیک کنید


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: درمان بزرگی پروستات بدون نیاز به جراحی  ✂✂✂✂


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (7 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر بنده از سن 18 سالگی اسپرمم شروع به زرد شدن کرد و تا ب الان دیگه کاملن زرد شده و چند ماهی هم هست که جهش اسپرمم قطع شده و مقدار کمی از اون خارج میشه و مقدار باقی مانده رو باید با دستم از لوله آلتم خارج کنم و گاهی هم موقع انزال در سر آلتم احساس درد می کنم .
    زردی اسپرم رو بهم گفتن بخاطر پروستات هست و دلیل قطع شدن جهش هم به پروستات برمی گرده یا ن ؟
    لطف در اینباره کمکم کنید و اینکه نمیدونم باید به پزشک اورولوژی مراجعه کنم یا مجرای ادرار ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر هادی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم عمل پروستاتکتومی داشتند به علت سرطان پروستات
    psa رو سه ماه بعد از عمل اندازه گیری کردند شده 0.04 (چهار صدم ) شرایط خوب هست ؟ اقدامی لازمه انجام بدیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیررضا شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر جباری.۵۵سال دارم جراحی قلب باز کردم.پروستات من اندازهاش ۷۴ سی سی هستش .میشه از طریق هر کدام از روشهای جراحی یا لیزر اون را کوچکتر کرد.؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر اکبرپور جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    وقتی با آلتم در میرم خیلی زود نیاز به دست شویی پیدا میکنم مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام
    من 55 سال سن دارم
    11 ماه پیش ، پروستات رو جراحی کردم و کامل در آوردم .
    سوال اینکه:
    1 _ چرا بعد از ادرار تا حدود 20 دقیقه وقتی میشینم ترشح ادرار دارم .
    2 _ وضعیت نعوظ کی به حالت قبل از جراحی در میاد.( چون فشار خون دارم از قرص برای نعوظ استفاده نمیکنم )
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوال اینکه:
      1 _ چرا بعد از ادرار تا حدود 20 دقیقه وقتی میشینم ترشح ادرار دارم ....................از عوارض عمل هست و در برخی افراد رخ می دهد.
      2 _ وضعیت نعوظ کی به حالت قبل از جراحی در میاد.( چون فشار خون دارم از قرص برای نعوظ استفاده نمیکنم )..................1 تا 2 سال طول می کشد و البته گاه دائمی است. استفاده از قرص در صورت کنترل بودن فشار خون مشکلی ندارد

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر