آیا زگیل تناسلی درد دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

شایع­ترین و مهم­ترین علامت زگیل تناسلی بروز ضایعات برجسته پوستی است. ظاهر این ضایعات می­تواند خیلی متفاوت باشد. ممکن است ریز و گنبدی شکل باشند به اندازه یک میلی­متر یا بزرگ و گل کلمی باشند با اندازه­ های 2 تا 3 سانتیمتر.  این ضایعات غالبا بصورت مجزا می باشند ولی گاهی به یکدیگر پیوسته و سطح قابل توجهی از پوست را اشغال می­کنند. رنگ آن­ها می تواند هم رنگ پوست، قهوه­ای کمرنگ یا پررنگ و بعضا صورتی رنگ باشد. 

ویروس های HPV پرخطر، غالبا مشکی رنگ و مسطح می باشند بطوری­که برجستگی کمی دارند و بعضا با خال پوستی اشتباه می شوند. مدت زمان ماندن زگیل تناسلی بر روی سطح پوست طولانی و گاه دائمی است لذا ضایعاتی که بروز می­کنند و ظرف یک تا دو هفته و بعضا یک تا دو ماه از بین می­روند، زگیل تناسلی نیستند. برای تشخیص دقیق و انتخاب   درمان  صد در صد زگیل تناسلی حتما  به متخصص مراجعه کنید.

چگونه می توان اسمگما را در مردان تمیز کرد؟

زگیل­ های تناسلی توپر هستند و با فشار دادن آن­ها ترشحی خارج نمی ­شود لذا اگر ضایعه ­ای همراه با ترشحات خونی یا چرکی باشد زگیل تناسلی نیست.

ارتباط زگیل تناسلی و درد

در رابطه با زگیل تناسلی و درد باید گفت که درد، از علائم زگیل تناسلی نمی باشد و ضایعاتی که برزوشان با درد همراه هستند، غالبا جوش ­های سطحی و عفونی پوست مثل فولیکولیت، کورک یا دمل ­های پوستی می­ باشند. زگیل­ تناسلی معمولا بوی بدی ندارد ولی در برخی موارد به ویژه زگیل های نواحی مرطوب مثل کشاله ران یا اطراف مقعد و بعضا زگیل­­های ابتدای دهانه واژن، بوی خیلی بدی دارند.

زگیل تناسلی و احساس خارش

خارش ناحیه تناسلی در خیلی از بیماری­ های پوستی دیده می ­شود. از شایع­ترین علل خارش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت ­های قارچی
  • حساسیت­ های پوستی به مواد شوینده، لباس زیر، خوراکی­ها بویژه ادویه­ جات و گرمی­جات و شکلات
  • عرق سوز شدن ناشی از تعریق زیاد و عدم شستشوی مناسب و به موقع بویژه در افراد با وزن زیاد
  • جوش­های عفونی
  • بعد از اصلاح موهای زائد
  • خشکی پوست

زگیل­ های تناسلی اگرچه ممکن است با خارش همراه باشند ولی در اکثر موارد، باعث خارش نمی شوند و با توجه به موارد زیادی که باعث خارش می شوند لذا در صورت نبود زگیل تناسلی، نمی شود خارش پوستی ناحیه تناسلی را به ویروس HPV نسبت داد. خارشی که بدنبال لیزر زگیل­های تناسلی بوجود می­آید در خیلی از موارد، نشانه فرآیند بهبود زخم می­باشد و ارتباطی با عود زگیل تناسلی ندارد.

تشخیص زگیل تناسلی

وجود لکه خون بر روی لباس زیر در مردان بویژه صبح ­ها، یکی از علائم شایع زگیل تناسلی در ناحیه ابتدای مجرای ادراری است به طوری­ که با بازکردن لبه­ های سوراخ مجرا، به وضوح می ­توان زگیل تناسلی را در ابتدای پیشابراه مشاهده کرد. تنها روش دقیق تشخیص زگیل تناسلی، مشاهده ضایعات مشخص و تی­پیک زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه تناسلی است و در مواردی که به ضایعه­ای مشکوک باشیم، توصیه به نمونه برداری از ضایعه مشکوک و انجام تست HPV PCR می شود و بقیه علائم هیچکدام دال بر ابتلای به ویروس HPV نمی­باشند.

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.4/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر