لیزر سنگ کلیه

در این مقاله مطالعه می کنید:

لیتوتریپسی با کمک لیزر، یک روش درمانی برای از بین بردن سنگ های کلیه است. لیزر سنگ کلیه چگونه است؟ این رویکرد، از لیزر برای شکستن سنگ های کلیه و تبدیل آنها به قطعات ریزتر استفاده می کند. همچنین شما ممکن است تا چند ساعت بعد از لیزر به هنگام ادرار، سوزش و یا احساس نیاز مکرر به ادرار کردن داشته باشید. گرچه، این احساس در عرض یک روز از بین می رود. نوشیدن آب فراوان نیز، می تواند به شما کمک کند.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند داروی مسکن مصرف کنید تا احساس سوزش را از بین ببرید. این دارو فنازوپیریدین می باشد و می توانید آن را با تجویز پزشک تحت عنوان برند پیریدیوم تهیه کنید. پزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک نیز تجویز کند. (این دارو به جلوگیری از عفونت کمک می کند) به این دلیل که ممکن است به مدت 2 یا 3 روز در ادرار خود مقداری عفونت داشته باشید. همچنین پزشک ممکن است در یکی از حالب های شما یک لوله ی نازک قرار دهد. (حالب ها، لوله های نازکی هستتند که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند).

لوله نازکی که پزشک ممکن است در حالب های شما قرار دهد، فنر نامیده می شود. فنر باعث می شود قطعات سنگ راحت تر از بدن دفع شوند. پزشک ممکن است فنر را بعد از چند هفته از بدن شما خارج کند. اکثر قطعات سنگی که از بدن خارج نمی شوند، ظرف مدت 24 ساعت از بدن دفع می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است چند هفته نیز طول بکشد. اگر شما یک سنگ بزرگ دارید، ممکن است لازم باشد دوباره برای درمان با لیزر مراجعه کنید. این مقاله، یک ایده کلی در مورد مدت زمان بهبودی بعد از لیزر سنگ کلیه را ارائه می دهد.

درد سنگ کلیه

چگونه می توانید از خودتان در منزل مراقبت کنید؟

منظور از مراقبتهای بعد از سنگ شکن کلیه با لیزر چیست؟ در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

فعالیت غذایی

  • بعد از رفتن به خانه، به اندازه ی کافی استراحت کنید.
  • شما ممکن است بتوانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. اما به مدت یک هفته یا تا زمانی که در ادرار شما خونی وجود نداشته باشد، از انجام تمرین یا ورزش های سخت خودداری کنید.

رژیم غذایی

شما می توانید بعد از لیتوتریسپی، برنامه غذایی معمول خود را داشته باشید. مایعات فراوان بنوشید. اگر بیماری کلیه، قلب یا کبد دارید و باید مایعات محدودی مصرف کنید، قبل از افزایش مقدار مایعات مصرفی با پزشک خود مشورت کنید.

داروها

پزشک به شما می گوید که چه زمانی مصرف دارو را دوباره شروع کنید. سپس در مورد مصرف هر گونه داروی جدید، دستورالعمل هایی به شما ارائه می شود. در صورتی که مصرف آسپیرین یا هر گونه داروی رقیق کننده خون دیگری را قطع کرده اید، پزشک به شما اطلاع می دهد چه زمانی مصرف داروی خود را دوباره شروع کنید. اگر برای از بین بردن سوزش به هنگام ادرار دارو مصرف می کنید، آن را دقیقاً طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

اگر فکر می کنید به هنگام مصرف دارو مشکلی برای شما پیش آمده با پزشک تماس بگیرید. این دارو ممکن است رنگ ادرار شما را به نارنجی یا زرد تغییر رنگ دهد و امری طبیعی است. اگر پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده، آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. هیچ گاه، فقط به دلیل اینکه احساس بهتری پیدا کرده اید، مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید و حتماً دوره ی آن را کامل کنید.

دارو را به صورت ایمن مصرف کنید و تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو را بخوانید و رعایت کنید:

  • اگر پزشک برای درد شما دارو تجویز کرده، آن را طبق تحویز او مصرف کنید.
  • اگر مسکن دریافت نکرده اید، از پزشک بپرسید آیا می توانید استامینوفن (تایلانول) مصرف کنید. تا زمانی که پزشک به شما نگفته، ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروسکن (الیو) یا داروهای دیگر را مصرف نکنید.
  • هیچ گاه به طور همزمان دو یا چند داروی مسکن مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. بسیاری از مسکن ها حاوی استامینوفن هستند و مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

حرارت

دوش آب گرم بگیرید. این کار می تواند سوزش شما را تسکین بخشد.

دستورالعمل های دیگر

در ظرفی که پزشک به شما داده ادرار کنید. قطعات سنگ کلیه را از جمله آنهایی که شبیه به شن یا ماسه هستند نگه دارید و نزد دکتر ببرید. این کار به پزشک کمک می کند تا علت تشکیل سنگ ها را پیدا کند. پیگیری، اصلی ترین بخش روند درمان شماست. در تمام قرار ملاقات ها حضور پیدا کنید و اگر مشکلاتی دارید با پزشک تماس بگیرید. همچنین بهتراست از نتایج آزمایشات خود باخبر شوید و فهرستی از داروهای مصرفی خود تهیه کنید.

چه زمانی باید برای کمک تماس بگیرید؟

هر زمانی که فکر می کنید به مراقبت های اضطراری نیاز دارید با اورژانس تماس بگیرید، به عنوان مثال:

  • بیهوش شده اید (هوشیاری خود را از دست داده اید).
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا سرفه خونی دارید.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • دردی دارید که بعد از مصرف مسکن بهبود پیدا نمی کند.
  • لخته های خونی جدید یا بیشتری در ادرار خود ببینید. (صورتی شدن ادرار به مدت چند روز طبیعی است.)
  • قادر به ادرار کردن نیستید.
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر