تشخیص بزرگی پروستات با سونوگرافی و سی تی اسکن

در این مقاله مطالعه می کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات با افزایش سن در برخی مردان بروز می کند. پزشک با روش های مختلف می تواند بزرگی خوش خیم پروستات را تشخیص دهد. شما ممکن است به طور مستقیم به یک پزشک که در مسائل مربوط به ادرار تخصص دارد و اورولوژیست نامیده می شود مراجعه کنید.

چه کارهایی قبل از ملاقات با پزشک می توانید انجام دهید؟

  •  یک لیست از علائم خود تهیه کنید، از جمله هر گونه علامتی که ممکن است به نظر شما نامربوط باشد.
  •  جدولی شامل اینکه چند بار در شبانه روز و در چه زمان هایی ادرار می کنید تهیه نمائید، و اینکه آیا احساس می کنید ادرارتان به طور کامل تخلیه می شود، و چه مقدار مایع در شبانه روز می نوشید.
  •  یک لیست از اطلاعات پزشکی کلیدی خود تهیه کنید، از جمله بیماری های دیگری که ممکن است داشته باشد.
  •  یک لیست از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید تهیه کنید.
  •  سوالاتی که می خواهید از دکتر خود بپرسید را یادداشت کنید.

درمان واریکوسل

سوالاتی که بایستی از دکتر خود بپرسید

✔️ علت بروز علائم من بزرگی خوش خیم پروستات است یا اینکه علت دیگری دارد؟

✔️ برای تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟

✔️ گزینه های درمانی من چیست؟

✔️ آیا محدودیتی در فعالیت جنسی وجود دارد؟

✔️  از طرح سوالات دیگر در طول قرار ملاقات خود با پزشک دریغ نکنید.

از دکتر خود چه انتظاری دارید

دکتر شما به احتمال زیاد تعدادی سوال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی قبلی برای پاسخ گویی به سوالات ممکن است به حل مشکل شما کمک بیشتری بکند:

  •  اولین باری که علائم ادراری را تجربه کردید چه زمانی بوده است؟ آیا علائم دائمی است و یا گاه به گاه می باشد؟ آیا علائم به تدریج و در طول زمان بدترشده اند، یا اینکه ناگهانی ایجاد شده اند؟
  •  چند بار در طول روز ادرار می کنید، و چند بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بلند می شوید؟
  •  آیا تا به حال بی اختیاری ادرار و نشت ادرار داشته اید؟ آیا شما تکرر ادرار و یا احساس نیاز فوری به ادرار کردن داشته اید؟
  •  آیا تا به حال در هنگام شروع برای ادارار کردن با مشکل روبرو شده اید؟ آیا در هنگام ادرار کردن ادرارتان قطع و وصل می شود، و یا احساس می کنید برای ادراری کردن مجبور به  زور زدن هستید؟ آیا تا کنون احساس کرده اید که ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود؟
  •  آیا سوزش در هنگام ادرار کردن، درد در ناحیه مثانه و یا خون در ادرار داشته اید؟ آیا تا بحال عفونت دستگاه ادراری داشته اید؟
  •  آیا سابقه خانوادگی بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات و یا سنگ کلیه دارید؟
  •  آیا تا به حال مشکلی در ایجاد و حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)، و یا دیگر مشکلات جنسی داشته اید؟
  •  آیا تا به حال عمل جراحی یا اقدام دیگری داشته اید که از طریق نوک آلت تناسلی تان وسیله ای را به مجرای ادرار وارد کرده باشند؟
  •  آیا شما از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین (کومادین) و یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) استفاده می کنید؟
  •  چقدر کافئین در روز مصرف می کنید؟ میزان مصرف مایعات شما در شبانه روز چه مقدار است؟

آزمایشات و تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

دکتر شما با پرسیدن سوالات دقیق در مورد علائم بزرگی خوش خیم پروستات و انجام یک معاینه فیزیکی کار را شروع خواهد کرد. این معاینه اولیه احتمالا شامل موارد زیر می باشد:

# امتحان رکتال بوسیله انگشت

دکتر برای بررسی پروستات و میزان بزرگی خوش خیم پروستات  انگشت خود را وارد مقعد شما می کند.

# آزمایش ادرار

تجزیه و تحلیل نمونه ادرار می تواند به رد کردن عفونت یا بیماری های دیگری که می تواند باعث بروز علائم مشابه شود کمک می کند.

دلیل سرطان پروستات

# آزمایش خون

 نتایج می تواند مشکلات کلیوی را نشان دهد.

# اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در آزمایش خون

 PSA یک ماده تولید شده توسط پروستات است. هنگامی که پروستات بزرگ می شود سطح PSA خون افزایش می یابد. با این حال، بالا رفتن سطح PSA می تواند علل دیگری نیز داشته باشد مثل دستکاری های اخیر بر روی پروستات، عفونت پروستات، انزال، احتباس ادراری،، جراحی و یا سرطان پروستات.

# معاینه عصبی

 این ارزیابی مختصر از عملکرد ذهنی و سیستم عصبی شما می تواند به شناسایی علل دیگر مشکلات ادراری بجز بزرگ شدن پروستات کمک کند.

پس از آن، دکتر شما ممکن است آزمایش های تکمیلی دیگری برای کمک به تایید بزرگ شدن پروستات و همچنین برای رد کردن علل دیگر درخواست کند. این آزمایشات تکمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

# آزمایش اندازه گیری جریان ادرار (یوروفلومتری)

 در این آزمایش شما در ظرفی متصل به یک دستگاه ادرار می کنید تا قدرت و میزان جریان ادرار شما را اندازه گیری کند. نتایج آزمون به تعیین و ارزیابی بهتر یا بدتر شدن وضعیت ادرار کردن شما در طول زمان کمک می کند.

# آزمایش تعیین حجم باقی مانده ادرار

 این آزمایش نشان می دهد که آیا شما می توانید مثانه را بطور کامل تخلیه کنید. این تست می تواند با استفاده از سونوگرافی و یا با قرار دادن یک سوند به داخل مثانه، میزان باقیمانده ادرار را اندازه گیری کند.

# چارت جدول 24 ساعته ادراری

 ثبت دفعات و حجم ادرار می تواند مفید باشد به خصوص اگر بیش از یک سوم دفعات ادرار کردن در طول شب رخ می دهد.

اگر وضعیت شما پیچیده تر باشد، دکتر ممکن است همچنین موارد زیر رابه شما توصیه کند:

# سونوگرافی از طریق مقعد

در این روش پروب سونوگرافی از طریق مقعد درون راست روده شما قرار داده شده تا حجم پروستات را اندازه گیری و آنرا ارزیابی کنند.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

# بیوپسی یا نمونه برداری پروستات

در این روش با استفاده از سونوگرافی از طریق مقعد و به وسیله سوزن از پروستات نمونه برداری می شود. بررسی بافتی می تواند به دکتر شما در تشخیص یا رد سرطان پروستات کمک کند.

# نوار مثانه (تست یورودینامیک) وبررسی جریان و فشار ادرار

در این روش تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات سوند خیلی باریکی از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه عبور داده می شود. آب را به آهستگی از طریق سوند به درون مثانه شما وارد می کنند. پس از آن دکتر شما می تواند فشار مثانه را اندازه گیری کرده و چگونگی عملکرد عضلات مثانه را ارزیابی کند.

# سیستوسکوپی

سیستوسکوپ به پزشک اجازه می دهد داخل مجرای ادرار و مثانه شما را ببینید. این روش هم با بی حسی موضعی و هم با بیهوشی خیلی کوتاه مدت و بدون درد قابل انجام است.

# پیلوگرام داخل وریدی و یا سی تی اسکن

 در این روش تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات یک ماده رنگی به داخل ورید تزریق می شود. سپس از کلیه ها، مثانه و لوله ای که کلیه شما را به مثانه (حالب) متصل می کند عکس گرفته می شود. این آزمایشات می تواند به تشخیص سنگ، تومورها یا انسداد بالاتر از مثانه کمک کند.

لینک مقالات مرتبط:

علائم و عوارض بزرگی خوش خیم پروستات

درمان دارویی و جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

درمان های خانگی بزرگی خوش خیم پروستات

بیماری بیضه

سونوگرافی پروستات

در سونوگرافی پروستات که با استفاده از امواج صوتی انجام می شود، تصاویری از غده پروستات به دست می آید که به تشخیص علت مواردی همچون، مشکلات دفع ادرار و یا تغییرات آزمایش خون کمک می کند. همچنین ممکن است در معاینه رکتوم (معاینه مقعد)، پزشک متوجه یک ندول در غده پروستات شود که برای تشخیص و بررسی دقیق آن، از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی همچنین در تشخیص ناهنجاری‌ ها و بررسی بزرگ شدن غده پروستات کاربرد دارد. سونوگرافی یک روش ایمن و غیر تهاجمی، برای تصویربرداری از بافت های درون بدن است و در آن از اشعه ایکس استفاده نمی شود.

سونوگرافی نیازی به آمادگی قبلی خاصی ندارد. برای سونوگرافی باید جواهرات، ساعت و.. خود را خارج کرده و لباس های راحت و گشاد و یا گان بپوشید. برای انجام سونوگرافی، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که به پهلو دراز کشیده و زانوها را به سمت قفسه سینه جمع کند. سپس پزشک یک پروب کوچک (مبدل اولتراسوند) را در نزدیکی راست روده قرار می دهد، که امواج صوتی با فرکانس بالا را به درون بدن می فرستد. این امواج پس از برخورد با بافت های داخل بدن منعکس شده و توسط دستگاه ترنسفورماتور دریافت می شوند. در نهایت، این امواج به صورت تصویر در می آیند. در صورتی که انجام بیوپسی (نمونه برداری از بافت) نیز لازم باشد، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که به مدت یک هفته تا 10 روز قبل از آن، از مصرف آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون خودداری کند. همچنین ممکن است برای پاک کردن و تخلیه کردن روده، تنقیه یا انما انجام شود.

تشخیص پروستات با سی تی اسکن

با استفاده از سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)، بزرگ شدن غده پروستات به دلیل پروستاتیت (التهاب غده پروستات) و یا سرطان پروستات، و همچنین وجود هر گونه توده غیر طبیعی و ندول مشکوک، تشخیص داده می شود. بعد از انجام سی تی اسکن، ممکن است بیوپسی یا نمونه برداری نیز لازم باشد. در سی تی اسکن، از اشعه ایکس برای تصویربرداری از بافت های داخلی بدن استفاده می شود.

در برخی موارد، برای انجام سی تی اسکن ممکن است نوعی رنگ یا ماده حاجب تزریق و یا خورده شود تا تصاویر دقیق تر و با کیفیت تری ایجاد شود. آمادگی قبلی برای انجام سی تی اسکن، شامل پوشیدن لباس راحت یا گان، خارج کردن جواهرات و وسایل فلزی همچون ساعت، عینک و… ، پرهیز از خوردن و آشامیدن چند ساعت قبل از انجام سی تی اسکن و همچنین قطع مصرف برخی داروها به توصیه پزشک می باشد. در طول انجام سی تی اسکن، بیمار بر روی تخت دراز کشیده و تخت به آرامی به سمت اسکنر حرکت می کند. در طول این مدت بیمار باید بی حرکت بماند.  سپس اسکنر از ناحیه مورد نظر تصاویر دو بعدی و یا سه بعدی تهیه می کند.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.5/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام،من خارج از کشور هستم،ولی متاسفانه اینجا پزشکاناصلا خوب نیستند،چند روزی بود که ترشحات تقریبا سبز رنگی از آلت داشتم که به دکتر عمومی مراجعه کردم و در آزمایش ادرار و خون چیزی مشاهده نکرد و گفت که احتمالا از پروستات باشه و آنت بیوتیک و قرص ضد التهاب تجویز کرد که الان روز سوم هست که مصرف میکنم،ولی هنوز ترشحات را در صبح دارم و یه مقداری احساس سنگینی در بیضه هم اضافه شده،متاسفانه چون اینجا پزشکی خوب نیست خیلی استرس دارم،لطفا راهنمایی کنید که چی میتونه باشه،ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید. آقای دکتر آیا ممکن هست در یک فرد سالم ، مصرف زیاد کافئین ، سوزش ادرار ایجاد کنه؟
    سوال بعدیم این که ، آیا اگر تخلیه مثانه در سونوگرافی ، نرمال باشه ، میشه با قطعیت گفت تنگی مجرا وجود نداره؟
    خیلی ممنونم از وقتی که میزارید‌.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      جناب دکتر خسته نباشید. آقای دکتر آیا ممکن هست در یک فرد سالم ، مصرف زیاد کافئین ، سوزش ادرار ایجاد کنه؟ ..................................بله
      سوال بعدیم این که ، آیا اگر تخلیه مثانه در سونوگرافی ، نرمال باشه ، میشه با قطعیت گفت تنگی مجرا وجود نداره؟ ..............................با قطعیت خیر ولی با احتمال زیاد بله

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام. متاسفانه جوابی ارسال نشده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      جناب دکتر خسته نباشید. آقای دکتر آیا ممکن هست در یک فرد سالم ، مصرف زیاد کافئین ، سوزش ادرار ایجاد کنه؟ ..................................بله
سوال بعدیم این که ، آیا اگر تخلیه مثانه در سونوگرافی ، نرمال باشه ، میشه با قطعیت گفت تنگی مجرا وجود نداره؟ ..............................با قطعیت خیر ولی با احتمال زیاد بله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2494 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر،بنده پارسال همین موقع سنگ 5 میلیمتری در بالای حالب راست داشتم که بدون اینکه متوجه بشم چیزی دفع شده دردم برطرف شد ولی برای اینکه خیالم راحت بشه دو ماه پیش در اواخر خردادماه با سونوگرافی ای که انجام دادم هیچ سنگی مشاهده نشد تا اینکه دیشب با درد در ناحیه راست و زیر شکمم برای سونوگرافیه مجدد که رفتم به وجود سنگ با قطر 5.5 میلیمتر در دیستال حالب راست پی بردند،برای من این سوال وجود داره که ممکنه در عرض دو ماه از سونوگرافیه قبلی ام که عاری از سنگ بوده تشکیل سنگ مجدد در دیستال حالبم امکان داشته باشه و آیا برای دفع این سنگ 5.5 میلیمتری احتیاج به سنگ شکن دارم یا خیر؟جناب دکتر در عرض چه مدتی با ورزش و نوشیدن آب فراوان دفع خواهد شد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نبود سنگ در سونو بدلی خطای سونو می باشد نه تشکیل سنگ جدید

      احتمال زیاد با مصرف اب و ورزش دفع می شود

      نمیشه مدتش را مشخص کرد

  • تصویر کاربر زهره یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر گرامی پدر من ۶۰ سالشه حجم پروستات ۳۳ درصد و میزان freespa4.37و میزان totalpsaبرابر ۱۷.۴ میباشد بینهایت نگرانم دکتر گفتن نمونه برداری کنن آیا خدای ناکرده مشکل جدیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ملاویسه چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر در سونو پدرم مشخص شد در پل میانی کلیه چپ یک کیست کورتیکال به اندازه 10mmوجود داره و همچنین پروستات 46ccو بزرگتر از حد معموله با توجه به اینکه ایشون 63 سالشونه ایا پروستاتشون مشکل جدی داره و کیستشون خطرناک نیست ممنونم از راهنماییتون اجرتون با خدا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر