آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

روش های مختلفی برای درمان بزرگی پروستات یا همان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد که از جمله می توان به دارو درمانی و جراحی اشاره کرد. اما پس از هر درمان علمی و یا به منظور پیشگیری و یا حاد شدن وضعیت بیماری، می توان از تغییر سبک زندگی و یا عبارت رایج در میان مردم یعنی درمان بزرگی پروستات با طب سنتی بهره برد. برای کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات، سعی کنید فعالیت هایی که در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد را انجام دهید.

کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات

محدود کردن نوشیدنی ها قبل از خواب

یک یا دو ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی مصرف نکنید، تا مجبور نشوید نیمه شب برای رفتن به توالت از خواب بلند شوید.

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

 این مواد می توانند تولید ادرار را افزایش دهند، مثانه را تحریک کرده و باعث بدتر شدن علائم ادراری شود.

محدودیت مصرف ضد احتقان ها یا آنتی هیستامین ها

 این داروها عضلات اطراف مجرای خروجی مثانه را که جریان ادرار را کنترل می کنند، سفت کرده و بدین وسیله ادرار کردن را سخت تر می کنند.

تکرر ادرار

تخلیه به موقع ادرار

هر زمان که احساس نیاز به ادرار کردن داشتید، برای تخلیه آن اقدام کنید. نگهداشتن طولانی مدت ادرار ممکن است باعث کشیده شدن عضلات مثانه و در نهایت آسیب آن شود.

تهیه جدول زمانبندی

برای ادرار کردن و رفتن به دستشویی جدول زمانبندی داشته باشید. سعی کنید به طور منظم ادرار کنید، مثلا هر چهار تا شش ساعت در طول روز، تا بدین طریق مثانه را عادت دهید. این کار به خصوص برای افرادی که تکرر ادرار یا احساس فوریت در ادرار دارند می تواند مفید باشد.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. چاقی می تواند با بزرگی پروستات همراه باشد.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت داشته باشید. عدم فعالیت بدنی به احتباس ادرار کمک می کند. حتی مقدار کم ورزش می تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات کمک کند.

داشتن ادرار مجدد

وقتی ادرار می کنید، بعد از چند لحظه دوباره ادرار کنید. این عمل به عنوان دوبار ادرار یا  double voiding شناخته می شود.

گرم نگه داشتم بدن

خودتان را گرم نگهدارید. سرما می تواند باعث احتباس ادرار و افزایش احساس فوریت در ادرار کردن شود.

درمان گیاهی زودانزالی

آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در رابطه با داروی گیاهی برای پروستات و به بیان دیگر، درمان پروستات در طب سنتی باید گفت که سازمان غذا و دارو آمریکا هیچگونه داروی گیاهی را برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات تایید نکرده است. مطالعات بر روی داروهای گیاهی برای درمان بزرگی پروستات با طب سنتی نتایج مختلفی داشته اند. یک مطالعه نشان داد که عصاره نخل باد بزنی اره ای saw palmetto extract به عنوان دارویی در تسکین علائم BPH به اندازه فیناستراید موثر بوده است، اگر چه حجم پروستات کاهش نیافته است. اما در یک مطالعه دارونما-کنترلی هیچ مدرکی دال بر اثر بخشی بهتر عصاره نخل اره ای saw palmetto extract نسبت به دارونما یافت نشد.

داروهای گیاهی دیگر از جمله عصاره بتا sitosterol ،pygeum و چمن چاودار به عنوان داروهای مفید برای کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات پیشنهاد شده اند. اما ایمنی و اثر بخشی این داروها به اثبات نرسیده است. اگر شما درمان بزرگی پروستات را با طب سنتی یا گیاهی دریافت کرده اید، به دکتر متخصص ارولوژی اطلاع دهید؛ چرا که بعضی محصولات گیاهی خاص ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش داده و یا با دیگر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (152 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    حدود یک ماه قبل هندوانه پخته را برای اینکه (اگر سنگ کلیه یا مثانه دارم، دفع شود) خوردم و موقع ادرار دو تکه شبیه لخته خون از بدنم دفع شد، الان بعد از 15-20 روز احساس تکرر ادرار دارم، و مقداری سوزش بدون درد در زیر ناف.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباید من در شهر خودمون به دو تا دکتر مراجعه کردم دو سال پیش التهاب عفونی پروستات داشتم که درمان شد اما حالا دوباره علائم برگشته و درد در بیضه و طناب آلت و بین بیضه و مقعد دارم که به دکتر مراجعه کردم یکی گفت آندوسکوپی میکنم ازت و دیگری امنیک داد با نکلوفن 10 من مصرف کردم علائم کمتر شد اما الان چند روزه بعد از ادرار و استبرا به شدت احساس ادرار و درد ادرار در آلتم دارم و انگار حالت تهوع ادراری دارم و دلم میخواد هی ادرار کنم در حالی که ادراری اصلا نیس میخواستم ببینم چه‌کار کنم نوار کامل مثانه بدم یا نه به آندوسکوپی برم ؟ یا نه مشکلات عصبی هستش ؟لطفا راهنمایی کنید که کدام یک را انجام دهم نوار کامل مثانه یا آندوسکوپی (سیستوسکوپی) یا مشکل عصبی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر نوار مثانه گرفتم باید در یک ظرفی ادرار میکردم یه نموداری براورد شد .بعد دکتر گفت باید سیستوسکوپی کنی که‌من دگ انجام ندادم و به یه پزشک دگ مراجعه کردم ایشون گفت نوار کامل مثانه باید بگیری.حالا کامل منظورشونو نمیدونم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر با توجه به هزینه ی بالای این آزمایش ها نظرتون چیه مستقیم سیستوکپی رو انجام بدم ؟ چون تامین مالی این آزمایش ها برام میسر نیس باید بین نوار مثانه و سیستوکپی یکی رو انتخاب کنم از طرفی هم واقعا دگ خسته شدم دو ماه است که خونه نشینم سر کار نتونستم برم سنم هم ۲۲ است . به نظر شما در این شرایط بهتره کدوم رو انتخاب کنم ؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر مشکل من عدم تخلیه کامل ادرار و فشار و پرتاب کم تخلیه ادرار و پس از پایان ادرار هنگام بلند شدن مجدداً چند قطره ادرار وجود دارد و چند بار تکرار می‌شود. و این موجب می شود همیشه لباس زیر کثیف شود.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    بنده از سن 18 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات دارم چندین مرتبه به پزشک مراجعه کردم دارو استفاده کردم اما بهبودی حاصل نشده در آخرین مراجعه به دکتر بعد از برطرف نشد مشکل دکتر خواستن سیستوسکوپی انجام بشه میخواستم نظرتونو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در 18 سالگی بزرگی خوش خیم پروستات رخ نمی دهد

  • تصویر کاربر ارمان پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بند ۳۲ سالمه و مجرد از ۹ ماه پیش عفونت ادراری پیدا کردم و بعد از بهبود که ۳ ماهی طول کشید و علائم تکرر ادرار و سوزش بود الان نزدیک ۶ ماهه با دچار التهاب پروستات مزمن شدم و دکتر قرص تاوانکس ۵۰۰ و پروستاتان برای مدت ۱ ماه دادن با مصرف دارو ها علائم کمتر شد و با اتمام قرص ها با حجم کم ادرار رنگ زرد و خروج مایع منی با فشار کم در حد ۲ قطره و درد از ناحیه جلو زیر ناف و درد اطراف مقعد مخصوصا بعد از اجابت مزاج و نشستن طولانی را دارم چه کار باید بکنم راهنمایی کنید در ضما در سونو هم علائمی از بزرگی دیده نشده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر