درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    از اونجایی که به شدت مضطرب شدم گفتم تا بعد از تعطیلات که حضوری خدمت برسم اینجا از کمکتون استفاده کنم . من 2 روز هست که در ناحیه سر آلت تناسلیم دچاره دونه های قرمز گوشتی شدم . ولی شبیه عکس های زیگیل ها نیست . نه درد داره نه سوزش نه خارش . حدود 4 یا 5 تا دور تا دور زده . عکسم آپلود کردم لطفا کمکم کنید تا زمانی که حضوری بیام خدمت شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام این ضایعات لیکن پلان هست . لیکن پلان یک بیماری التهابی نسبتاً شایع پوستی است و منشا آن خودایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن در طی این بیماری علیه بخش‌های طبیعی پوست خود فرد فعال می‌شوند.علت اصلی آن تاکنون ناشناخته باقی‌مانده است. این بیماری مسری نیست، یعنی از شخصی به شخص دیگر انتقال نمی‌یابد ولی استرس می‌تواند این بیماری را بدتر کند. لیکن پلان یک بیماری مزمن است اما در بسیاری از موارد طی دو سال کاملاً از بین می‌رود. در درمان این بیماری معمولاً از پمادهای موضعی کورتونی مثل کرم فلوئوسینولون استفاده می‌شود. هر شب به مدت یک ماه کرم را فقط روی نواحی مبتلا بزنید و اگر کامل برطرف نشد ماه دوم بصورت یک شب درمیان از کرم استفاده کنید. در حد امکان سعی کنید کرم به پوست سالم اطراف ضایعات برخورد نکند.

  • تصویر کاربر پریا چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    اقای دکتر این‌ ها زگیل هستن؟
    داخل دهانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      خیز رگیل نیستند

  • تصویر کاربر Kati جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر توی ناحیه زرد زگیل تناسلی هست یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر زگیل نیست

  • تصویر کاربر عاطفه یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام من دچار زگیل تناسلی شدم و دکتر هم رفتم ولی چون وقت نداشتن گفتن بعد از تعطیلات عید برم برای سوزاندن زگیل ها ولی داروویی ندادن که تو این مدت که همه مراکز درمانی بستس بزنم زیاد نشه چون داره تعدادش زیاد میشه لطفا یه داروویی بهم معرفی کنید استفاده کنم بیشتر نشه؟
    آیا سوزااندن زگیلها روش خوبی هست ؟ درد داره اگه روش بهتری بهم معرفی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      محلول پودوفیلین 25 درصد 2 شب در هفته یا اسید سالیسیلیک 16 درصد 2 بار در روز با گوش پاک کن

      سوزاندن روش مناسبی است. لیزر مناسب ترین و سریع ترین روش هست

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام ، خانم بنده حدود دو سال پیش دچار زگیل تناسلی شده که بعد از مراجعه به دکتر پوست با دستگاه فریز با دو مرحله از بین رفت ولی باز بعد از یک سال دوباره عودت کرد .و مجددا فریز شد ..ولی باز هم چند ماهی هست که حدود سه عدد زگیل دوباره از ناحیه مقعد و تناسلی دوباره رشت کرده که نزد دکتر مامایی رفته که هم تست پاپسمیر گرفتیم و هم HAV که خدارو شکر همه تستها منفی بوده حالا نظر شما چیه ما چکار کنیم یا چه قرصی مصرف کنیم تا از شر این زگیلها راحت بشیم ..قرص پاور فیت یا شکلات داخ قارچ گانادورما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر