تشخیص سرطان بیضه

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر توده ای یا برجستگی در بیضه لمس کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک تان شک کرد که احتمالا سرطان بیضه دارید، ممکن است شما را به متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژیست) ارجاع دهد. در مقاله قبل علل و علائم سرطان بیضه را بررسی کردیم. در ادامه به راه های تشخیص سرطان بیضه می پردازیم.

آزمایشات و روش های  تشخیص سرطان بیضه

در برخی از موارد مردان بصورت تصادفی یا در حال معاینه دوره ای بیضه توسط خود شان متوجه سرطان بیضه می شوند. در دیگر موارد، ممکن است توسط پزشک در حین معاینه یا شریک جنسی مشخص شود. برای اینکه مشخص شود برجستگی لمس شده بر روی بیضه سرطان می باشد پزشک موارد زیر را به شما توصیه می کند:

# سونوگرافی

 در سونوگرافی بیضه از امواج ماورای صوت برای ایجاد تصویری از بیضه از طریق کیسه بیضه استفاده می شود. به هنگام سونوگرای شما بر روی یک تخت به پشت می خوابید و کمی پاها را از هم باز می کنید. سپس کمی ژل بر روی پوست کیسه بیضه قرار داده می شود و بعد پزشک بوسیله یک پروب که روی کیسه بیضه حرکت داده می شود نماهایی از بیضه شما به تصویر می کشد.

سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا ماهیت هر توده و برجستگی را مشخص کند، مثلا مشخص کند که توده مذکور جامد است یا مایع. سونوگرافی همچنین به پزشک خواهد گفت که توده مذکور داخل بیضه هست یا خارج بیضه.

آزمایش خون

# آزمایش خون

 پزشک ممکن است برای شما درخواست آزمایش خون دهد تا سطح شاخص های توموری را در خون مشخص کند. شاخص های توموری موادی هستند که در خون بصورت طبیعی وجود ارند ولی در برخی موارد از جمله سرطان بیضه، سطح این ماده در خون افزایش می یابد. بالا بودن شاخص های توموری در خون الزاما به معنی این نیست که شما سرطان دارید، اما ممکن است به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک کند.

# جراحی به منظور برداشتن بیضه (رادیکال اینگوئینال ارکیکتومی)

 اگر مشخص شود که توده ی لمس شده در بیضه ممکن است سرطانی باشد، توصیه به جراحی برای برداشتن کامل بیضه همراه با طناب آن از طریق کشاله ران می شود. بیضه خارج شده برای بررسی از نظر تعیین سرطانی بودن و نوع سرطان به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود.

تعیین نوع سرطان

بیضه را بعد از خارج کردن از بدن از نظر تعیین نوع سرطان بیضه بررسی می کنند. نوع سرطان بیضه در تعیین نوع درمان بعدی و پیش آگهی بیمار نقش دارد. بطور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

# سمینوما

 تومورهای سمینوما در همه گروه های سنی رخ می دهد، اما اگر سرطان بیضه در مردان مسن تر رخ دهد، احتمال اینکه سمینوما باشد بیشتر است. تومورهای سمینوما، به اندازه ی تومورهای غیر سمینومایی مهاجم نیستند.

# غیر سمینوما

 تومورهای غیر سمینوما در سنین پائین تر ایجاد می شوند و رشد و انتشارشان سریع تر است. چندین نوع تومور غیر سمینومایی وجود دارد که شامل کوریوکارسینوما، امبریونال کارسینوما، تراتوما، و تومور کیسه زرده می باشد.

بیماری های مردانه بیضه مرحله بندی سرطان بیضه

وقتی تشخیص سرطان توسط پزشک قطعی شد، قدم بعدی تعیین وسعت (مرحله) سرطان است. برای تعیین اینکه سرطان به خارج از بیضه انتشار یافته است یا خیر، ممکن است پزشک شما موارد زیر را درخواست کند:

# سی تی اسکن

 در سی تی اسکن یک سری تصاویر با استفاده از اشعه ایکس از شکم، قفسه سینه و لگن گرفته می شود. پزشک از سی تی اسکن برای یافتن علائم انتشار سرطان استفاده می کند.

# آزمایشات خون

 آزماش خون برای بررسی شاخص ها و مارکرهای توموری به پزشک کمک می کند تا متوجه شود که آیا بعد از برداشتن بیضه، هنوز سرطان در بدن وجود دارد یا خیر.

بعد از این بررسی ها، مرحله سرطان مشخص می شود. تعیین مرحله سرطان کمک می کند تا بهترین درمان برای شما تعیین شود. مراحل سرطان بیضه عبارتند از:

  • مرحله 1: سرطان محدود به بیضه است
  • مرحله 2: سرطان به غدد لنفاوی در شکم انتشار یافته است.
  • مرحله 3: سرطان به دیگر قسمت های بدن انتشار یافته است. سرطان بیضه غالبا به ریه و کبد منتشر می شود.

مقاله مرتبط:

درمان سرطان بیضه 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید.. من ۲۳ سال دارم و در اثر تحریکات جنسی مانند چت کردن با جنس مخالف و فکرکردن به آن و باقی ماندن در حالت نعوظ(برای حدود ۴ و ۵ ساعت) بعد از ساعتی درد شدیدی در ناحیه بیضه احساس میکنم و وقتی به بیضه ام دست میزنم احساس میکنم رگ های آن پر شده و چیزی درون آن هاست و در چند نقطه احساس جمع شدگی چیزی دارم و درد شدیدی در بیضه دارم.. همیشه بعد از تحریک و به انزال نرسیدن این مشکل برایم پیش می آید.. اگر این شرایط برای یک یا کمی بیشتر باشد مشکلی نیست. نگرانم در آینده هم همین مشکل وجود داشته باشد.
    آیا همیشه باید به انزال برسم در این حالت؟
    آیا نمیشود تحریک شوم و درد نداشته باشم و به انزال نرسم؟
    لطفا اگر علت خاص و درمانی مناسبی وجود دارد راهنمایی کنید.. سپاس گزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اینحالت بدلیل اسپاسم ناشی از تحریک هست که در برخی باعث درد می شود و بجز انزال راه دیگری برای بهبود درد نیست

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید.
    نامزد بنده یک ساله پیش بعد از درد در ناحیه کلیه و کمر و انجام سونو‌گرافی متوجه توده شکمی شدند که بعد از نمونه برداری تشخیص Gct داده شد ولی به دلیل بزرگ بودن و نزدیک بودن به رگ اصلی کمر نتونستن توده را خارج کنن و تحت شیمی درمانی قرار گرفتند..
    ایشان سونوگرافی بیضه هم انجام دادند و یک توده ۱ سانتی در بیضه چپ وجود داشت که دکتر انکولوژی دستور خارج کردن بیضه را دادن ولی بعد از عمل و پاتولوژی جواب پاتولوژی بیضه سالم بودش ایا عمل برداشت بیضه لازم بوده؟
    الان سطح afp ,Ldh و bhcg در خون ایشان نرمال هستش ولی مقداری از توده در شکم هست که گفتند پوسیده شده..
    نمیدونم چه اقدامی باید کنیم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مریم شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      باسلام. ضمن تشکر از پاسخگویی شما
      دکتر تا چه حد امکان برگشت بیماری وجود داره؟ الان ۴ ماه هستش که مرتبا آزمایش میدن و آزماایش خون ایشون نرمال هستش..
      من خیلی نگرانم چون قراره ازدواج کنیم و از نظر مشکل باروری چه نظری دارید؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حنا شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر همسرم یک برآمدگی روی بیضه راستش دیده خیلی کوچیکه رفتیم سونو نوشته توده هترواکو هست میخواستم بدونم چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام با این یک کلمه نمیشه تشخیصی داد

  • تصویر کاربر farzin چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر چند وقتی میبینم تو بیضه چپم مایعی حرکت میکنه همیشه نمیبینمش ولی بعضی وقتا هست ایا باید نگران بود؟ دردی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره وقتی هست سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    بیضه چپم از راست کوچک تره. مشکوک به واریکوسل بودم سونوگرافی دادم. ولی واریکوسل نبود. آیا اندازه بیضه ها و کوچکی بیضه چپ طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله طبیعی است اصولا بیضه ها هیچوقت هم اندازه نیستند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر