تشخیص سرطان بیضه

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر توده ای یا برجستگی در بیضه لمس کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک تان شک کرد که احتمالا سرطان بیضه دارید، ممکن است شما را به متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژیست) ارجاع دهد. در مقاله قبل علل و علائم سرطان بیضه را بررسی کردیم. در ادامه به راه های تشخیص سرطان بیضه می پردازیم.

آزمایشات و روش های  تشخیص سرطان بیضه

در برخی از موارد مردان بصورت تصادفی یا در حال معاینه دوره ای بیضه توسط خود شان متوجه سرطان بیضه می شوند. در دیگر موارد، ممکن است توسط پزشک در حین معاینه یا شریک جنسی مشخص شود. برای اینکه مشخص شود برجستگی لمس شده بر روی بیضه سرطان می باشد پزشک موارد زیر را به شما توصیه می کند:

# سونوگرافی

 در سونوگرافی بیضه از امواج ماورای صوت برای ایجاد تصویری از بیضه از طریق کیسه بیضه استفاده می شود. به هنگام سونوگرای شما بر روی یک تخت به پشت می خوابید و کمی پاها را از هم باز می کنید. سپس کمی ژل بر روی پوست کیسه بیضه قرار داده می شود و بعد پزشک بوسیله یک پروب که روی کیسه بیضه حرکت داده می شود نماهایی از بیضه شما به تصویر می کشد.

سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا ماهیت هر توده و برجستگی را مشخص کند، مثلا مشخص کند که توده مذکور جامد است یا مایع. سونوگرافی همچنین به پزشک خواهد گفت که توده مذکور داخل بیضه هست یا خارج بیضه.

آزمایش خون

# آزمایش خون

 پزشک ممکن است برای شما درخواست آزمایش خون دهد تا سطح شاخص های توموری را در خون مشخص کند. شاخص های توموری موادی هستند که در خون بصورت طبیعی وجود ارند ولی در برخی موارد از جمله سرطان بیضه، سطح این ماده در خون افزایش می یابد. بالا بودن شاخص های توموری در خون الزاما به معنی این نیست که شما سرطان دارید، اما ممکن است به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک کند.

# جراحی به منظور برداشتن بیضه (رادیکال اینگوئینال ارکیکتومی)

 اگر مشخص شود که توده ی لمس شده در بیضه ممکن است سرطانی باشد، توصیه به جراحی برای برداشتن کامل بیضه همراه با طناب آن از طریق کشاله ران می شود. بیضه خارج شده برای بررسی از نظر تعیین سرطانی بودن و نوع سرطان به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود.

تعیین نوع سرطان

بیضه را بعد از خارج کردن از بدن از نظر تعیین نوع سرطان بیضه بررسی می کنند. نوع سرطان بیضه در تعیین نوع درمان بعدی و پیش آگهی بیمار نقش دارد. بطور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

# سمینوما

 تومورهای سمینوما در همه گروه های سنی رخ می دهد، اما اگر سرطان بیضه در مردان مسن تر رخ دهد، احتمال اینکه سمینوما باشد بیشتر است. تومورهای سمینوما، به اندازه ی تومورهای غیر سمینومایی مهاجم نیستند.

# غیر سمینوما

 تومورهای غیر سمینوما در سنین پائین تر ایجاد می شوند و رشد و انتشارشان سریع تر است. چندین نوع تومور غیر سمینومایی وجود دارد که شامل کوریوکارسینوما، امبریونال کارسینوما، تراتوما، و تومور کیسه زرده می باشد.

بیماری های مردانه بیضه مرحله بندی سرطان بیضه

وقتی تشخیص سرطان توسط پزشک قطعی شد، قدم بعدی تعیین وسعت (مرحله) سرطان است. برای تعیین اینکه سرطان به خارج از بیضه انتشار یافته است یا خیر، ممکن است پزشک شما موارد زیر را درخواست کند:

# سی تی اسکن

 در سی تی اسکن یک سری تصاویر با استفاده از اشعه ایکس از شکم، قفسه سینه و لگن گرفته می شود. پزشک از سی تی اسکن برای یافتن علائم انتشار سرطان استفاده می کند.

# آزمایشات خون

 آزماش خون برای بررسی شاخص ها و مارکرهای توموری به پزشک کمک می کند تا متوجه شود که آیا بعد از برداشتن بیضه، هنوز سرطان در بدن وجود دارد یا خیر.

بعد از این بررسی ها، مرحله سرطان مشخص می شود. تعیین مرحله سرطان کمک می کند تا بهترین درمان برای شما تعیین شود. مراحل سرطان بیضه عبارتند از:

  • مرحله 1: سرطان محدود به بیضه است
  • مرحله 2: سرطان به غدد لنفاوی در شکم انتشار یافته است.
  • مرحله 3: سرطان به دیگر قسمت های بدن انتشار یافته است. سرطان بیضه غالبا به ریه و کبد منتشر می شود.

مقاله مرتبط:

درمان سرطان بیضه 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام حدودا دو ماهی است که بالای سمت راست آلت تناسلی و زیر بیضه هام احساس درد دارم ولی بیضه هام فاقد تورم و قرمزی می باشد
    اگه امکانش هست راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    من یک بیضه دارم اونم خیلی ضعیفه اسپرم ندارم میشه با عمل پیوند بیضه بچه دار بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ۲۹سالمه ۱بیضمو از دست دادم البته تمور بیضه بوده .میخواستم بدونم واقا ۱ بیضه با دو بیضه از نظر میل جنسی تفاوت نداره یا مقدار اسپرم .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر تفاوتی ندارد

  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۲۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام کجا میتونم پروتز بیضه خریداری کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر رمضانی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر جباری بنده قبلا همین سوال رو از شما کردم ولی این بار سونوگرافی هم گرفتم فرستادم خدمتون ممنون میشم نظر بدید من 23 سالمه چند روزی هست احساس چیزی شبیعه دانه رویه بیضعه سمت چپم میکنم درد چیزی نداره و بزرگ ترهم نشده ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      سونو نیامده

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر