تشخیص سرطان بیضه

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر توده ای یا برجستگی در بیضه لمس کردید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک تان شک کرد که احتمالا سرطان بیضه دارید، ممکن است شما را به متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژیست) ارجاع دهد. در مقاله قبل علل و علائم سرطان بیضه را بررسی کردیم. در ادامه به راه های تشخیص سرطان بیضه می پردازیم.

آزمایشات و روش های  تشخیص سرطان بیضه

در برخی از موارد مردان بصورت تصادفی یا در حال معاینه دوره ای بیضه توسط خود شان متوجه سرطان بیضه می شوند. در دیگر موارد، ممکن است توسط پزشک در حین معاینه یا شریک جنسی مشخص شود. برای اینکه مشخص شود برجستگی لمس شده بر روی بیضه سرطان می باشد پزشک موارد زیر را به شما توصیه می کند:

# سونوگرافی

 در سونوگرافی بیضه از امواج ماورای صوت برای ایجاد تصویری از بیضه از طریق کیسه بیضه استفاده می شود. به هنگام سونوگرای شما بر روی یک تخت به پشت می خوابید و کمی پاها را از هم باز می کنید. سپس کمی ژل بر روی پوست کیسه بیضه قرار داده می شود و بعد پزشک بوسیله یک پروب که روی کیسه بیضه حرکت داده می شود نماهایی از بیضه شما به تصویر می کشد.

سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا ماهیت هر توده و برجستگی را مشخص کند، مثلا مشخص کند که توده مذکور جامد است یا مایع. سونوگرافی همچنین به پزشک خواهد گفت که توده مذکور داخل بیضه هست یا خارج بیضه.

آزمایش خون

# آزمایش خون

 پزشک ممکن است برای شما درخواست آزمایش خون دهد تا سطح شاخص های توموری را در خون مشخص کند. شاخص های توموری موادی هستند که در خون بصورت طبیعی وجود ارند ولی در برخی موارد از جمله سرطان بیضه، سطح این ماده در خون افزایش می یابد. بالا بودن شاخص های توموری در خون الزاما به معنی این نیست که شما سرطان دارید، اما ممکن است به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک کند.

# جراحی به منظور برداشتن بیضه (رادیکال اینگوئینال ارکیکتومی)

 اگر مشخص شود که توده ی لمس شده در بیضه ممکن است سرطانی باشد، توصیه به جراحی برای برداشتن کامل بیضه همراه با طناب آن از طریق کشاله ران می شود. بیضه خارج شده برای بررسی از نظر تعیین سرطانی بودن و نوع سرطان به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود.

تعیین نوع سرطان

بیضه را بعد از خارج کردن از بدن از نظر تعیین نوع سرطان بیضه بررسی می کنند. نوع سرطان بیضه در تعیین نوع درمان بعدی و پیش آگهی بیمار نقش دارد. بطور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

# سمینوما

 تومورهای سمینوما در همه گروه های سنی رخ می دهد، اما اگر سرطان بیضه در مردان مسن تر رخ دهد، احتمال اینکه سمینوما باشد بیشتر است. تومورهای سمینوما، به اندازه ی تومورهای غیر سمینومایی مهاجم نیستند.

# غیر سمینوما

 تومورهای غیر سمینوما در سنین پائین تر ایجاد می شوند و رشد و انتشارشان سریع تر است. چندین نوع تومور غیر سمینومایی وجود دارد که شامل کوریوکارسینوما، امبریونال کارسینوما، تراتوما، و تومور کیسه زرده می باشد.

بیماری های مردانه بیضه مرحله بندی سرطان بیضه

وقتی تشخیص سرطان توسط پزشک قطعی شد، قدم بعدی تعیین وسعت (مرحله) سرطان است. برای تعیین اینکه سرطان به خارج از بیضه انتشار یافته است یا خیر، ممکن است پزشک شما موارد زیر را درخواست کند:

# سی تی اسکن

 در سی تی اسکن یک سری تصاویر با استفاده از اشعه ایکس از شکم، قفسه سینه و لگن گرفته می شود. پزشک از سی تی اسکن برای یافتن علائم انتشار سرطان استفاده می کند.

# آزمایشات خون

 آزماش خون برای بررسی شاخص ها و مارکرهای توموری به پزشک کمک می کند تا متوجه شود که آیا بعد از برداشتن بیضه، هنوز سرطان در بدن وجود دارد یا خیر.

بعد از این بررسی ها، مرحله سرطان مشخص می شود. تعیین مرحله سرطان کمک می کند تا بهترین درمان برای شما تعیین شود. مراحل سرطان بیضه عبارتند از:

  • مرحله 1: سرطان محدود به بیضه است
  • مرحله 2: سرطان به غدد لنفاوی در شکم انتشار یافته است.
  • مرحله 3: سرطان به دیگر قسمت های بدن انتشار یافته است. سرطان بیضه غالبا به ریه و کبد منتشر می شود.

مقاله مرتبط:

درمان سرطان بیضه 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایوب دوشنبه ۱۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر آیا بر روی بیضه رگی وجود داره؟ 3 سالی هست حداقل من به خاطر دارم حدودا روی بیضه چپ یک حالت رگ یا برآمدگی هست جور که گاهی اوقات بین دو بیضه قرار می گیره ولی در زمان که بیضه کاملا آزاد باشه دقیقا روی بیضه چپ ( وسط ) هستش و شبیه یک بر امدگی
    تا حالا دو سه بار فکر می کنم حداقل سونوی بیضه داده باشم طی این دو سه سال ، و به صورت مداوم هم پزشک معاینه داشته ، اما هیچوقت این رو مطرح نکرده بودم ، ممکنه از زیر دستشون در رفته باشه یا اگر چیزی بود خودشون می فهمیدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      به نظرم اگر چیز مهمی بود متوجه می شدند.

    2. تصویر کاربر ایوب دوشنبه ۱۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      متشکرم
      در ضمن جناب دکتر هیچگونه رشدی به لحاظ اندازه و وضعیت نداشته طی این سال ها و به لحاظ ظاهری مشخص نیست فقط موقع دست زدن
      البته چون واریکوسل دارم توسط 3-4 پزشک متخصص تا الان معاینه شدم ، گفتم شاید حواسشون به موارد دیگه نبوده باشه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      اگر دل نگران هستید می توانید مجددا با تمرکز بر این مسئله معاینه شوید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر حدود2 ماه قبل بیضه چپ ام کمی ورم کرده بود گرفتم پیش دکتر متخصص معاینه کرد وسونوگرافی رفتم دکتر گفت هیچی چیزی نیست الان این بیشتر شده ولی هیچ دردی هیچ جای بامن ندارم این دین هم وقتی نفسمو حبس میکنم ورم درست میشه تو حالا عادی هیچ ورمی ندارم و نه دردی اصلا. وقتی بعضی اوقات که لمس میکنم ورم هستش لطفا کمکم کنید که چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره سونو زمانی که ورم دارید تکراز شود یا معاینه شوید
  • تصویر کاربر عبدالله یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دكتر جباري عزيز بنده به مدت 1سال متوجه شدم كه بيضه هاي من كوچك شده وضمنا شهوت من هم خيلي كم شده دوهفته يك بار آن هم همكاري از طرف همسرم بيشتر كمك مي كند
    بنده 44سال دارم وصاحب دوفرزند هستم .از شما عاجزانه خواهشمندم كمك كنيد ضمنا ناراحتي اعصاب دارم در 24ساعت 8سي سي متادون استفاده مي كنم .هر دستور بفرماييد اطاعت امر مي كنم. همسر شديد نگران هستن شما را به خدا دست مارا بگيريد. با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      برای سایز بیضه ها نیاز به معاینه و انجام بررسی های لازم هست ولی کم توانی جنسی به نظر میاد بیشتر مشکلات اعصاب و متادون عامل آن باشد لذا متخصص سکسولوژی بیشتر می تواند به شما کمک کند.

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خط بیضه من وسط قرار نداره بیشتر سمت راست بیضه من قرار میگیره خصوصا تو هوای سرد میخواستم بدونم این مشکلی بوجود میاره هیچ نوع دردی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر مشکلی ایجاد نمی کند.

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1548 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام خدمت جناب دکترعزیز و گرانقدر.
    در اثرانجام تمرین ها و فعالیت های ورزشی
    دراوایل تیرماه با دردوبرآمدگی در پشت بیضه چپ واحساس سنگینی در بیضه فوق الذکر وافقی شدن آن و ورم وریدپشت بیضه به پزشک متخصص مراجعه کردم لازم به ذکر است در اوایل تیرماه درد خفیفی مثل تیر کشیدن در زیر شکمم در بعضی ایام احساس میکردم با مراجعه به دکتر ایشان دستور به سونوگرافی دادند و جواب سونوگرافی به شرح زیر است
    بیضه دارای سایز واکوی پارانشیمال نرمال است .شواهدی از توده یا ضایعات فضا گیر در آنها دیده نمیشود.هیدروسل خفیف در دو ناحیه دیده میشورد.در حال حاضر شواهدی دال بر وجود واریکوسل و هرنی اسکروتال مشهود نیست .هرچند اتساع کمی در شبکه پمپینی فرم هر دو سمت دیده میشود ولی در حال حاضر اتساع در حد اندازه تعریف شده جهت واریکوسل نمیباشد.در اسکروتوم چپ یک ناحیه کلسیفیه به سایز تقریبی 4mm دیده میشود(اسکرولیت) شواهدی از هرنی اینگوینال در سمت چپ دیده نمی شود.در راست هرنی خفیف مشهود است.
    جواب سونوگرافی راکه دکترمشاهده نمود گفتند چیز مهمی نیست ودارویی هم تجویز نکردند.
    پس از گذشت 6هفته مجدد علائم فوق پا برجا بودن وهمچنین در ناحیه کشاله ران چپم درد داشتم. درد زیر شکمم مشهود تر بود. گره لنفاوی کشاله رانم بزرگ شده بود ودر اوایل لمس گره لنفاوی یک مقداردردناک بود.ونکته مهم تر اینکه یک توده کوچک بدون درد در انتهای و تقریبا حاشیه بیضه چپم بود، امتداد این توده مثل رگ یا غلاف یا هر چیز دیگه ایی ،یک یادو سانت به پشت بیضه ادامه داره بعضی مواقع اندازه هسته انار هستش بعضی اوقات اندازه عدس .بعضی اوقات نرمه بعضی اوقات سفته .
    مجدد به دکتر دیگری مراجعه کردم و ایشان گفتند برو سونو گرافی وداروی سفازولین و.......دادند
    جواب سونگرافی دوم که درتاریخ 29/05/97انجام شد به شرح زیر است
    بیضه ها اندازه واکوی پارانشیمال نرمال داشتند اپیدم دو طرف طبیعی است هیدروسل جزیی چپ دیده میشود
    Rt:50×26
    Lt:50×26
    پس از سونوگرافی علائم ودرد ادامه داشته به دکتر مراجعه کردم وایشان آمیکاسین سیپروفلوکساسین و مسکن و...... تجویز کردند.با مصرف داروها تعییر چندانی ایجاد نشد اما احساس کردم شاید 0.1%بهتر شدم.
    در حال حاضردر مهرماه درد لگن بصورت موقت داشتم .درد پایین کمر با نشستن دارم. درد ران و کشاله ران دارم. رگهای کشاله رانم قابل لمس شدن.زیر بغلم سمت چپ یک توده دردناک که با لمس جابه جا میشود وجود دارد.رگهای بالای بیضه چپ با فعالیت درد میگیرد .حین استحمام رگهای بیضه ورم میکنندوپشت بیضه ام قلمبه میشه رگ پشت بیضه ام ورم میکنه ،موقعی که پوست بیضه جمع میشه در بالای بیضه یک برامدگی جدا از بیضه میبینم قابل ذکر است ورید بالای بیضه ورم داره.با فعالیت و زیاد نشستن بیضه چپم و کشاله ران درد میگیره .حتی بعضی اوقات با نشستن روی صندلی تنه آلتم سوزن سوزن میشد یا به اصطلاح دچار تزیدن میشد.
    دوتا ورید پشت بیضه چپ قابل لمس هستند که با نشستن و برخورد با فاق شلوار باعث درد در بیضه میشه.
    بنده 30 ساله هستم.
    چند سوال؟؟؟؟؟؟
    آیا توده ایی که روی بیضه هست مربوط به سرطان است؟؟؟؟این توده چه هست؟ایا ممکنه اپاندیسیت بیضه باشه؟؟؟؟ایا ممکنه همون کلسیفیه باشه؟؟؟؟
    آیا میشود کلسیفیه رو با دارو از بین برد؟؟؟؟یا حداقل از بزرگ وبیشتر شدنش جلوگیری کرد؟؟؟؟ناحیه اسکرولیت کجاست؟؟؟؟کلسیفیه در اسکرولیت با کلسیفیه در نسج بیضه تفاوت داره؟؟؟؟،ایا ربطی به مصرف کلسیم در رژیم غذایی داره؟؟؟؟؟
    دارویی برای کاهش التهاب و ورم ورید بیضه وجود داره؟؟
    شما با این علائم چه صلاح می بینید؟
    چه دارویی مصرف کنم؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      چند سوال؟؟؟؟؟؟
      آیا توده ایی که روی بیضه هست مربوط به سرطان است؟؟؟؟.....................خیر

      این توده چه هست؟ایا ممکنه اپاندیسیت بیضه باشه؟؟؟؟ایا ممکنه همون کلسیفیه باشه؟؟؟؟......................خیر
      آیا میشود کلسیفیه رو با دارو از بین برد؟؟؟؟یا حداقل از بزرگ وبیشتر شدنش جلوگیری کرد؟؟؟؟..............................خیر

      ناحیه اسکرولیت کجاست؟؟؟؟......................در کیسه ی بیضه

      کلسیفیه در اسکرولیت با کلسیفیه در نسج بیضه تفاوت داره؟؟؟؟.............................بله

      ،ایا ربطی به مصرف کلسیم در رژیم غذایی داره؟؟؟؟؟.....................خیر
      دارویی برای کاهش التهاب و ورم ورید بیضه وجود داره؟؟................................خیر
      شما با این علائم چه صلاح می بینید؟ چه دارویی مصرف کنم؟؟؟؟.................................به متخصص عفونی مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر