بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    حدود ۳ ساله که هر ۷ ماه یکبار تقریبا ضخم هایی به مدت یک هفته روی آلت ظاهر میشه و بعد از یک هفته از بین میرن...خیلی استرس دارم اگه میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز خسته نباشید من آلتم خیلی کوچیکه وقتی در حالت غیر از نعوزه فقط نکش بیرونه وپوست بیزه وصل به نوک آلت آیا راهی هست برای افزایش و برداشتن پره وچقد هزینه داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام من 6 ماهه که از تکرر ادرار رنج میبرم همه ازمایشی انجام دادم نوار مثانه سونو گرافی کلیه و مثانه سیتولوژی سه مرحله ای ادرار کشت ادرار همه خوب بودن مدام احساس میکنم ابتدای مجرای ادراری چیزی هست که حس ادرار میده ولی خارج نمیشه ممکنه چیزی در مجرای من باشه با وجود اینکه فشار ادرارم کاملا خوبه ودر نوار مثانه هم ذکر شده که خوبه و در سیتولوژی ادرارم هیچ موردی نبود عفونت هم که نیست در ضمن در حالت خوابیده کمتر چیزی که در مجرا هست رو حس میکنم راه که میرم بیشتر حسش میکنم و اینکه صبح ها سوزش ندارم ولی از بعد از ظهر به بعد بعد از ادرار نه در زمان ادرار سوزش دارم به چندین اورولوژی مراجعه کردم حتی دکتر کرمی نتیجه نگرفتم خواهشا اگه میشه کمکم کنید یک شبه اینطور شدم و قبلش این حالت رو اصلا نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      سیستوسکپی هم شده اید
      جدول ادراری درست کردید؟
    2. تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سیستوسکوپی انجام ندادم چون گفتن فشار ادرار خوب هستش و احتیاجی نیست از لحاظ جدول ادراری هم اکه تا ۳تا4 ساعت هم دستشویی نرم مهم نیست فقط مدام احساس میکنم چیزی در مجرا هست که سنگینی میکنه و میسوزه فقط حین ادرار اصلا سوزش ندارم نظر شما به سیستوسکوپی هست و اگه هست شما با بیهوشی انجام میدید واینجا عوارضی چون تنگی مجرا نداره این عمل؟
    3. تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      ولی در کل همش حس ادرار دارم ولی چون میدونم ندارم نمیرم و واقعا این حالت منو از زندگی سیر کرده ممکنه چیزی در مجرای ادرار باشه ولی نه خون ادراری داشته باشم ونه توی سیتولوژی ادرار مشخص باشه حتی وقتی از خودم را با دستمال خشک میکنم از بیرون حس درد دارم ولی تو معاینات همه چیز نرماله حتی زیگیل هم تا به حال نداشتم و عفونت زنان هم ندارم امکانش هست خشک شده باشه مجرای ادرار در کل فکر میکنم یه چیز اشتباه توی مجرا هست که اصلا به مثانه هم نمی رسه همون اول مجرا هستش
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سیستوسکپی از این بابت است که می فرمائید "مدام احساس میکنم چیزی در مجرا هست که سنگینی میکنه و میسوزه" که دیده شود آیا این حس کاذب است یا واقعا چیزی وجود دارد. سیستوسکوپی با بیهوشی انجام می شود و تنگی ایجاد نمی کند

    5. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر من نگاه کردم همه نوبتاتون تا ماهه دیگه پره میشه زودتر نوبت بدید و اینکه این چی میتونه باشه که با رد شدن ادرار دچار سوزش نمیشه بعد از ادرار سوزش میده و اینکه نه دچار عفونت میشه تو ۶ ماه نه خونریزی داره نه چیزی تو سیتولوژی بوده
      دکتر کرمی به من گفتن این درد روان تنی هست به نظره شما ممکنه
      اگه شما میگید بهتره سیستوسکوپی شم حتما انجام میدم اگه میشه بهم تا ۱۰ روز اینده نوبت بدید
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر PLDN یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    27 سالمه اول ادرارم سخت میاد و ادرارم میپاشه بعد از ادرار هم پاهام درد میگیره
    سونو دادم پروستات 18 و مانده ادرارم 9 بود
    هیچ موقع عفونت و سوزش ادرار نداشتم ولی ادرارم گرد نیست
    چند بار هم واسم شب ادراری پیش اومده ایمی پرامین هم خوردم خوب نشدم
    اگر تنگی داشته باشم و خفیف باشه با سیستوسکپی رفع میشه؟
    سیستوسکپی درد داره؟
    سیستوسکپی چقدر طول میکشه و نیاز به به سوند و خوابیدن در بیمارستان هست؟
    سیستوسکپی عوارض داره؟ و قیمتش چنده؟
    خیلی تو روحیم تاثیر گذاشته
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر راجر یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام، زیر شکم و شرمگاهم چربی داره
    چربی ها اب شه التم بزرگتد ب نظر میاد ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر