در مورد آزمایش اسپرم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

نتیجه آزمایش اسپرم فقط در یک حالت قطعی است و آن زمانی است که که هیچ اسپرمی در آزمایش دیده نشود، و فقط در اینحالت است که بطور قاطع می توان گفت که مرد عقیم هست.

تولید مثل یک فرآیند احتمالات است، به عبارتی هرچه تعداد اسپرم زنده بیشتری در دستگاه تناسلی زن حرکت کند، شانس بیشتری برای لقاح اسپرم با تخمک و در نهایت بارداری وجود دارد. از آنجایی که نتیجه آزمایش اسپرم می تواند خیلی متغیر باشد لذا توصیه می شود که حداقل دو بار آزمایش اسپرم بفاصله ی ۲ تا ۳ هفته انجام شود.

برای انجام آزمایش اسپرم چند روز باید از آخرین نزدیکی گذشته باشد؟

هرچه زمان اخرین انزال تا زمان آزمایش طولانی تر شود ممکن است روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد لذا غالبا مدت زمان ۲ تا ۵ روز را توصیه می کنند گرچه اخیرا یک روز فاصله را مطلوب می دانند.

منی طبیعی چه رنگی است؟

منی طبیعی به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. رنگ زرد یا سبز ممکن است بیانگر عفونت، زردی (یرقان)، یا مصرف داروها و ویتامین ها باشد. رنگ قهوه ای غالبا در افراد با ضایعه نخاعی دیده می شود، و رنگ قرمز بیانگر وجود خون در منی است.

منی

حجم طبیعی منی به چقدر است؟

حجم مایع منی اهمیت بالینی زیادی دارد و حداقل حجم منی قابل قبول یک و نیم میلی لیتر هست. حجم بالاتر از ۵ میلی لیتر هم غیر طبیعی بوده و باعث رقیق شدن اسپرم ها می شود. در این موارد توصیه می شود با انجام فرآیندی بر روی منی حجم آنرا کم کرده و سپس از روش IUI برای باروری استفاده شود.

در هر یک میلی لیتر منی چه تعداد اسپرم طبیعی است؟

در هر یک میلی لیتر اسپرم حداقل بایستی ۱۵ میلیون اسپرم باشد. تعداد کل اسپرم در مایع منی از حاصل ضرب حجم منی در تعداد اسپرم در یک میلی لیتر منی به دست می آید که این میزان حداقل بایستی ۳۹ میلیون باشد.

تعداد اسپرم طبیعی

بطور طبیعی چند درصد اسپرم ها بایستی حرکت داشته باشند؟

حرکت اسپرم در ۳۰ دقیقه اول میعانی شدن منی اندازه گیری می شود و بصورت درصد بیان می گردد. در صورت پائین بودن حرکت اسپرم ها به آن آستنواسپرمی گفته می شود. در دسته بندی جدید، حرکت اسپرم ها به ۳ گروه حرکت پیشرونده (حرکتی که باعث پیشرفت اسپرم رو به جلو می شود)، حرکت غیر پیشرونده ( حرکتی که درجا بوده و اسپرم رو به جلو نمی رود)، و اسپرم های بدون حرکت که یا مرده اند یا اینکه بدلیل نقص ساختاری قادر به حرکت نیستند. در حالت طبیعی ۳۲% اسپرم ها بایستی حرکت پیشرونده داشته باشند.

چند درصد اسپرم ها بایستی شکل نرمال داشته باشند؟

به غیر طبیعی بودن بخش اعظم شکل اسپرم ها تراتواسپرمی می گویند. میزان شکل طبیعی اسپرم در منی نیز بصورت درصد بیان می شود. در گذشته شکل اسپرم ها با اغماض بررسی می شد و بدین ترتیب درصد قابل توجهی از اسپرم با شکل طبیعی گزارش می شدند اما بتدریج سخت گیری بیشتری در معیارهای لازم برای تعیین اسپرم با شکل نرمال بعمل آمد. و در حال حاضر تعداد ۴% اسپرم با شکل طبیعی البته با معیارهای سخت گیرانه قابل قبول می باشد.

در آخر بایستی گفت که حداقل ۵۸% اسپرم ها بایستی زنده باشند.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (57 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یونس جمعه ۱۰ فروردین ۳ تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    آقای دکتر واقعا ببخشید فکر کنم آن قدر مشکلم زیاده که به چیزهای دیگه فکر نمی کنم.
    اقای دکتر بنده واریکوسلم رو عمل کردم و بعد از آن سر درد هایم شروع شد. الان یبوست شدید دارم به طوری که از سمت التم تا حدودی به مقعدم فشار میاد و مدفوعم خیلی خیلی به زور بیرون میاد. میل جنسی ام از قبل بهتر شده ولی خوب نشده. در ضمن بگم که قبلا میل جنسی تعطیل بود اما با مصرف ترازودون و کلیدینیوم سی بهتر شده است و آخرین باری که تست کردم کمی به کلیه هام فشار آمد ولی بهتر از قبل بود لطفا راهنمایی بفرمایید چیکار کنم.
  • تصویر کاربر افشار پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 43سال دارم و دارای 3فرزند که آخری 3ماهه است .از آبان91 یعنی17ماه قبل متوجه بیماری پیرونی خودم شدم.یکبار همان اوایل به دکتر رفتم و دارو مصرف کردم.اما از حدود 5ماه پیش پلاکها از یکی اول در سمت چپ حالا به 2در چپ و1در راست نزدیک سر آلت رسیده است وموقع نعوذ درد دارد. حالت نعوذ به یک دوم گذشته رسید.لطفا راهنمایی بفرمایید. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بهتره درمان را با داروها ادامه دهید ولی متاسفانه میزان پاسخ پیرونی به درمان در کل رضایت بخش نیست
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    دکتر سلام..من23سال دارم و مجرد هستم..مدت زیادی هست که به سوزش ادرار مبتلا هستم..گاهی تکرر ادرار و فشارکم ادرار موقع نخلیه هستم....به متخصص اورورلوژی مراجعه کردم و بهم گفت التهاب مجرا و پروستات دارم...آزمایش کشت ارار و بقیه و سونوگرافیم منفی بود...بهم آمپول آمیکاسین،قرص پرازوسین و ناپروکسن و زینک پالس داد...بعد آلتمم از زمان بلوغ کج است...عکسش رو هم براتون میفرستم...لطفا اگه با درمانهای غیر جراحی که تو سایتتون نوشتین رو مناسب میدونین بگین...توروخدا راهنماییم کنین خیلی نگرانم...ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به نظر من نیاز به جراحی دارد و روش های دیگه تاثیری ندارند
  • تصویر کاربر بهنام سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب و پوزش
    آيا ويروس اچ آى وى با اورال سکس منتقل مى شود يا خير؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      احتمالش خیلی خیلی ضعیف هست با اینحال بتره پرهیز نمائید
  • تصویر کاربر یونس سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید آقای دکتر من مدت یک سال میشه که واریکوسلم رو عمل کرده ام و قبل از عمل دچار تاری دید و یبوست شدید شده بودم و همچنین سر درد شدید بعد از عمل دکترم بهم ترازودون با کلیدینیوم سی تجویز کرد. اما نمی دونم چرا هنوز آلتم به حالت بهبود قبلی نرسیده است من از این جور بیماری ها سر در نمی آورم ولی بعد از چند ماه که قرص ترازودون را مصرف کردم سر دردم بهبود پیدا کرد و آلت تناسلی ام از نظر میل جنسی هنوز مثل قبل نشده آیا باید وقت ببره چون من شدیدا یبوست دارم و این وسط مانده ام که چکار کنم نمیشه روند بهبود را سریعتر کرد. حالا هر راهنمایی فرمودید لطف می کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      شما از همه چیز فرمودید بجز اصل مشکل تان؟!!!!!
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر