عوارض و خطرات زگیل تناسلی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با مباحثی که در مورد خطرات زگیل تناسلی در مردان وجود دارد می توان گفت که زگیل تناسلی بر خلاف تصور عموم مردم بیماری خطرناکی نیست و اغلب اوقات به سرطان منجر نمی شود ولی ظاهر نامناسب زگیل ها از نظر زیبایی، بروز استرس و نگرانی در فرد به جهت احتمال انتقال به دیگران و احتمال هرچند خلی کم بروز سرطان و بزرگ تر شدن زگیل ها و انتشار به محل های جدید ناحیه تناسلی دلایلی است که پیگیری و درمان آن را ضروری می کند.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

هرپس تناسلی

مهم هست که بدانید خطر بروز سرطان در افرادی که به عفونت با HPV مبتلا می شوند خیلی پائین هست و اکثر عفونت های HPV گذراست لذا شاید بکار بردن کلمه ی پرخطر و یا گفتن زگیل سرطانی، برای این دسته از ویروس ها می تواند گیج کننده باشد.

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین پایه های زندگی مشترک رابطه ی جنسی بین زن و شوهر است و منع کردن آن، گاه ناممکن بوده و می تواند آثار مخربی بر روی زندگی مشترک داشته باشد و از طرفی ممکن است ویروس HPV  تا زمان نامحدود و نامشخصی در بدن فرد بماند، لذا بعد از درمان و ناپدید شدن زگیل ها  زن و شوهر می توانند به رابطه ی جنسی خود ادامه دهند. در این موارد کاندوم بطور نسبی می تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.

علائم زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگیل تناسلی مردان معمولا بصورت خال های گوشتی گل کلمی در نواحی تناسلی بروز می کند و می تواند هم رنگ پوست یا تیره تر و یا روشن تر باشند. گاه زگیل ها مسطح بوده و تشخیص را با مشکل روبرو می کند. زگیل ها در نواحی مرطوب و چین دار مثل کشاله ران، ابتدای سوراخ ادراری، دهانه ی ورودی واژن و اطراف مقعد می توانند ایجاد درد، خارش و خونریزی و ترشحات بد بو کنند ولی این علائم شایع نیستند. شامل روی تنه ی آلت، کلاهک، داخل سوراخ  و مجرای ادراری، روی کیسه ی بیضه، کشاله ی ران، نواحی رویش مو در بالای آلت، لای باسن و اطراف مقعد، و در زنان هم علاوه بر نواحی مشترک ذکر شده بر روی لب های کوچک و بزرگ فرج، دهانه ی ورودی واژن و داخل واژن.

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی و یا مقعدی لازم است؟

علت زگیل تناسلی در مردان تماس مالشی بین نواحی مبتلا به ویروس با نواحی سالم است لذا حتی اگر دخول واژنی یا مقعدی هم صورت نگرفته باشد امکان انتقال ویروس و ابتلای به بیماری هست البته اگر دخول واژنی یا مقعدی رخ نداده باشد بدیهی است که داخل واژن و مقعد گرفتار نخواهد شد و فقط نواحی که در تماس بوده اند آلوده می شوند.

مهم ترین، شایع ترین و شناخته شده ترین راه ابتلای به زگیل تناسلی تماس جنسی است. اگر چه تیغ و حوله مشترک آلوده نیز می تواند این بیماری ار منتقل کند ولی در دنیای امروز این روش ها متداول نمی باشد. در مورد استخر و سونا نیز بایستی گفت که در ایران لااقل شیوه ی رایجی برای انتقال ویروس زگیل تناسلی نیست. توالت فرنگی و دیگر روش ها نیز ثابت نشده اند.

زگیل تناسلی مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

مهم ترین راه تشخیص زگیل تناسلی معاینه و دیدن ضایعات گوشتی و بعضا گل کلمی در ناحیه تناسلی می باشد و در صورتی که با معاینه تشخیص قطعی شود نیازی به آزمایش نیست ولی در مواردی که شک به تشخیص وجود دارد نمونه برداری جهت بررسی بافت شناسی و همچنین تست PCR کمک کننده هست. در خانم ها نیز در کنار تست پاپ اسمیر از، از تست PCR برای تشخیص ابتلای گردن رحم و ناحیه داخلی واژن استفاده می شود.

امکان اشتباه گرفتن زگیل با دیگر ضایعات ناحیه تناسلی وجود دارد از جمله وستیبولار پاپیلوماتوزیس، خال، غدد سباسه، کیست اپیدرموئید، مولوسکوم، تبخال تناسلی، کراتوز سبورئیک، لیکن پلان، پاپول های مرواریدی آلت، ضایعات فوردایس، جوشگاه (محل زخم های قبلی بویژه ختنه)، فیبروما، سیرینگوما، آنژیوکراتوم

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

درمان زگیل تناسلی در مردان انواع متعددی دارد که به دو گروه تقسیم می شود:

1- درمان هایی که توسط بیمار قابل استفاده هست مثل پووفیلین، کرم ایمیکوئیمود یا آلدرا، اسید تری کلرو استیک TCA در غلظت های 80 و 90 درصد، اسید سالیسیلیک، پماد سینکاتچینز

2- درمان هایی که توسط پزشک انجام می شود مثل درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایوتراپی یا فریز، جراحی، کوتر

انتخاب نوع درمان زگیل تناسلی مردان به عوامل متعددی بستگی دارد مثل محل زگیل ، تعداد، اندازه، ترجیح بیمار و پزشک، تجربه ی پزشک و تجهیزات در دسترس.لیزر زگیل تناسلی یکی از بهترین درمان های زگیل  با بیشترین میزان موفقیت و کمترین احتمال عود در محل لیزر می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل زگیل تناسلی در اقایان کلیک کنید.

روش انجام سیستواورتروگرام

سوالات متداول

آیا زن و شوهری که زگیل تناسلی دارند می توانند رابطه جنسی داشته باشند؟

در زمانی که افراد زگیل ها را بصورت واضح بر روی پوست ناحیه تناسلی دارند، بهتر است تا بعد از درمان و از بین بردن زگیل ها بطور موقت رابطه ی جنسی را محدود کنند.

اگر یکی از زن و شوهر مبتلا به زگیل تناسلی باشند، چقدر احتمال دارد دیگری هم مبتلا شود؟

ابتدا بایستی بین انتقال ویروس HPV و ابتلای به بیماری، تفاوت قائل شد احتمال انتقال ویروس ۱۰۰ درصد است ولی احتمال ابتلای به بیماری به مراتب کمتر می باشد. بعبارتی خیلی از افرادی که ویروس وارد پوست شان می شود آن را توسط سیستم ایمنی دفع می کنند.

آیا زگیل تناسلی در بارداری به جنین منتقل می شود؟

زگیل تناسلی در زمان بارداری به جنین منتقل نمی شود و خطری جنین را در زمان بارداری تهدید نمی کند.

آیا زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن است؟

خیر زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن نیست ولی در صورت ابتلای گردن رحم و واژن به ویروس برخی توصیه می کنند زایمان به شکل سزارین باشد.

آیا با وجود زگیل تناسلی در مردان  می توان ازدواج کرد؟

بله می توانند ازدواج کنند البته قبل از هر تماس جنسی توصیه می شود همسرشان دوره ی واکسیناسیون را کامل کند.

آیا لزومی به تعیین نوع ویروس توسط روش PCR وجود دارد؟

برای مردان نیاز به این کار نیست چون روند درمانی و سیر مراقبت را تغییر نمی دهد ولی در زنان بهتر است نوع ویروس مشخص شود.

زگیل تناسلی در مردان چه موقع عود می کند؟

میزان عود ویروس زگیل تناسلی در مردان  به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله میزان ویروسی که وارد بدن شده است و فاصله ی بین بروز علائم تا شروع درمان، استفاده از تیغ برای اصلاح موهای ناحیه تناسلی ، و از همه مهم تر وضعیت سیستم ایمنی فرد که با استرس، سیگار و نحوه ی تغذیه در ارتباط است. لذا نمی توان مدت زمانی را که بیمار با این بیماری درگیر است را مشخص کرد.

کدام یک از زوجین مبتلابه زگیل تناسلی دیگری را آلوده نموده است؟

پاسخ به این سوال سخت و خیلی اوقات ناممکن است چون از طرفی ورود به حریم خصوصی افراد صحیح نبوده و خیلی از اوقات بیمار برای حفظ زندگی مشترک از گفتن حقیقت طفره می رود و از طرف دیگر احتمال هر چند خیلی ضعیف انتقال آن از طرق غیر جنسی نیز وجود دارد بدون اینکه فرد متوجه زمان وقوع این ابتلا شده باشد.

زگیل تناسلی مردان بعد از چند وقت نمایان میشود؟

وقتی فرد آلوده به ویروس می شود تا ظهور علائم او، مدت زمانی سپری می شود. زمانی که طول می کشد تا ویروس در داخل سلول های پوستی تکثیر و بصورت زگیل خود را نشان دهد، حداقل 2 ماه می باشد اما این زمان می تواند خیلی متفاوت باشد و حتی چند سال بعد از ابتلای به ویروس زگیل ها ظاهر شوند.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (339 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    روی آلت من زگیل در میاد البته هر چند وقت یک بار بالای آلت روی شکم اونجا ک شکم تا میشه اونجا هم در اومده بود البته خیلی زیاد نبود ولی دو سه تاش خیلی بزرگ شد یکی دوبار فریز کرده بودم این سری دکتره یه دکتر دیگه بود سر کرد و با قیچی و تیغ میبرید و بعد با لیزر میسوزوند .این قضیه مال تقریبا سه هفته پیش .میخوام بدونم الان ک روی آلتم زگیل ندارم با کسی رابطه از دهان داشتم یعنی آلتم رو با دهان خورده الان اون گرفته ویروس رو ؟آیا میتونم رابطه داشته باشم بدون کاندوم ؟آیا خوب میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      روی آلت من زگیل در میاد البته هر چند وقت یک بار بالای آلت روی شکم اونجا ک شکم تا میشه اونجا هم در اومده بود البته خیلی زیاد نبود ولی دو سه تاش خیلی بزرگ شد یکی دوبار فریز کرده بودم این سری دکتره یه دکتر دیگه بود سر کرد و با قیچی و تیغ میبرید و بعد با لیزر میسوزوند .این قضیه مال تقریبا سه هفته پیش .میخوام بدونم الان ک روی آلتم زگیل ندارم با کسی رابطه از دهان داشتم یعنی آلتم رو با دهان خورده الان اون گرفته ویروس رو ؟.......................بله احتمال ابلای ایشان هست
      آیا میتونم رابطه داشته باشم بدون کاندوم ؟.................................خیر
      آیا خوب میشم؟................................قطعی نیست ولی احتمال دارد

  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من قبلا ازتون درباره لکه های قرمز شبیه سوختگی روی آلت تناسلی ازتون پرسیدم هیدروکورتیزون و اوسرین رو تجویز فرمودین طبق تجویز شما سه هفته استفاده کردم و کاملا برطرف شد اما حالا قسمتی که پماد میزدم قرمز شده و کمی ورم کرده باید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آقای دکتر چرا پاسخ نمیدین بزرگوار ؟
    2. تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر من سوالم رو به عنوان یک پرسش جدید روز یکشنبه مطرح کردم اما هنوز پاسخ ندادین

      سه هفته هیدروکورتیزون و اوسرین رو طبق تجویزشمااستفاده کردم و لکه های شبیه سوختگی برطرف شده اما حالا وپس از قطع کردن پماد کلاهک آلتم شروع به قرمز شدن کرده و خشک میشه و داره کل کلاهک رو دربرمیگیره
      باید چکار کنم ؟ این عوارض پمادهاست ؟ اوسرین ۱۰درصد رو هنوزبزنم ؟ لطفا کمکم کنید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

    4. تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید
      عکسها رو فرستادم قسمتی از کلاهک قرمز شده و توی عکس مشخصه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      الان که به نظر من خوبه و مشکلی ندارد و فقط اوسرین را استفاده کنید

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام وادب جناب دکترمیخواستم بدونم من 38سالمه روی التم چندتازگیل ریز داشتم که باکریوتراپی ازبین رفت الان بعدازتقریبن ی سال بازهمونجاخیلی ریز درحال رشده بنظرتون بایدچکارکنم ودراخرواسه اقایونی که زگیل دارن پس ازبهبودی میتونن سکس داشته باشن بدون اینکه به طرفشون سرایت بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      سکس ها باید محافظت شده باشه یعنی شورت چسبون سوراخ شده و‌ کاندوم

      پرهیز از دخانیات و استرس

      پرهیز از تیغ و موبر و استفاده از موزر با شانه برای اصلاح موهای تناسلی

      لزر کنید عودش خیلیکمتر از کرایو تراپی است 

       

  • تصویر کاربر Mr دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام ، آقاي دكتر بنده چند روز پيش با دختري رابطه داشتم (با كاندوم)كه برجستگي داشت كه ٣ سانت از مقعد فاصله داشت به گفته خودش از بچگي داشته و خال هست ،آيا اين زگيل هست؟
    ١ من علائمي ندارم و بعد چه مدت اگه زگيل باشه خودشو نشون ميده؟
    ٢. الان كه من علائمي ندارم ميتونم سكس داشته باشم؟
    ٣. چيكار بايد كنم؟چون به شدت استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      زگیل نیست و مشکلی ندارد و نیاز به اقدامی ندارید

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من۴۶سال سن دارم ،مدت۵ساله که دیابت دارم وانسولین تزریق میکنم،ایستادگی وصفتی آلت ندارم و باعث مشکلاتی برای من وهمسرم شده،لطفاً راهنمایی کنید چه کارکنم؟(باتشکر فراوان)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام دیابت بیماری است که بویژه اگر خوب کنترل نشود بتدریج باعث کاهش عملکرد صحیح بافت ها و اعضای بدن می شود از جمله آلت تناسلی و بروز اختلال در نعوظ و سفت شدن آلت و در نهایت کم توانی یا ناتوانی جنسی. لذا در افراد دیابتی برای حفظ عملکرد مناسب جنسی  موارد زیر توصیه می شود: کنترل دقیق قند خون بطوریکه قند 3 ماه گذشته یا همان HbA1C کمتر از 7 باشد. ورزش های هوازی منظم و روزانه بویژه پیاده روی و در صورت امکان کمی هم دویدن رژیم مناسب زیر نظر متخصص تغذیه داشتن وزن مناسب مصرف داروهایی که جریان خون آلت را افزایش می دهند. من نصف قرص تادالافیل 10 میلی را عصر روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه) توصیه می کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر