میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ممد سه شنبه ۱۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام این ضایعات چیه؟ فک میکنم 4 5 سالی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

    2. تصویر کاربر ممد دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام اين ضايعات چيع مرسي
    3. تصویر کاربر ممد دوشنبه ۱۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام اين ضايغات جيه مرسي
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام کیفیت عکس برای تشخیص و قضاوت مناسب نیست. لطفا در همین بخش عکس مجدد با وضوح بهتر ارسال کنید.

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پسری یازده ساله دارم وقتی کوچیک بود به خاطر الت تناسلی کوچیک بردمش دکتر پماد اندراکتیم تجویز کردن چند بار که استفاده کردم یکم بهتر شد دکتر هم گفت دیگه لازم نیست الان فکر میکنم هنوز طول آلت تناسلیش بازم کوچیکه آیا راه حلی داره ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر MA پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    جناب دکتر پسری ۶ساله دارم که الت تناسلیش در حالت عادی کاملا به داخل پوستش فرو رفته و هنگامیکه که پوستش را کنار میزنیم و الت را میکشیم حدودا ۳/۵سانتیمتر میشه،البته احساس میکنم اندازه بیضه هاش عادی است کوچک نیست،ولی نگرانی که داریم نسبت به هم سن و سالهاش التی کوچک و دایما پنهانی داره،و متخصص غدد هم که رفتیم معتقد بود هورمونها خوبه ولی الت کوچک. …که میگفتند باید از یک سنی که موقع اش باشه شروع به درمان برای بزرگی التش انجام بشه،،،،
    ما خیلی نگرانیم که این موضوع درست هست یا خیر
    لطفا راهنمایی بفرمایید یا در صورت لزوم برسیم خدمتتون یا عکسی براتون ارسال کنیم
    تشکر….
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      عکس بفرستید

  • تصویر کاربر سوده دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مشکل پخش شدگی‌ادرا دارم طوری که ادرارم به سمت باسنم می رود.گاهی اوقات .در مواقع پریود این وضعییت گاهی بدتر میشه.من‌به دکتر ارولوژی خانم مراجعه کردم.بعد معاینه سونو و نوار مثانه.قرص باکلوفن 10 تجویز کردن.گفتن با دارو رفع میشه و بعد دوماه و نیم مراجعه کنم یک ماه و خورده ای گذشته .چند روز خوب بودم.ولی هنوز مشکلو دارم .نمیگم مثل قبل هستم بهتر شدهد.ولی خوب نشدم .بنطر شما قرص و ادامه باید بدم .؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      اگر بهتر شدید به نظر من بکلوفن را ادامه دهید فیزیوتراپی لگن برای شل شدن و ریلکسیشن عضلات کف لگن هم میتونه کمک کننده باشه

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکترعرضم به حضورشمامن یک کودک ۵ساله دارم که ازبدوتولدتاحلااندام تناسلیش هیچ رشدی نداشته ازجنابعالی تقاضا دارم بندروراهنمایی بفرمایید،باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر