علائم تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

از آنجایی که طول مجرای ادراری در زنان کوتاه و حدود 4 سانتی متر بوده و توسط ارگان های اطراف و استخوان لگن محافظت می شود لذا تنگی مجرای ادرار در زنان نسبتا نادر است.


علل تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

سوندگذاری نامناسب

متاسفانه شایعترین علت بروز تنگی مجرای ادراری در زنان ،دستکاری هایی است که توسط پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان کادر پزشکی انجام می شود؛ مثل سوند گذاری نادرست یا طولانی ماندن سوند برای ماه ها، یا جراحی های اندوسکوپیک که از طریق مجرای ادراری انجام می شود. از عوامل دیگر ایجاد تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی لگن
  • پرتو درمانی لگن
  • جراحی های لگن به منظور اصلاح بی اختیاری ادراری، دیورتیکول مجرا یا فیستول مجرا
  • زایمان طبیعی سخت
  • عفونت های حاد و مزمن مجرای ادراری و مثانه
  • بیماری سل دستگاه ادراری
  • التهاب مجرای ادراری ناشی از بیماری لیکن اسکلروزیس
  • پولیپ مجرای ادراری
  • تومور های خوش خیم یا بدخیم مجرای ادراری

گاهی اوقات هم علت تنگی مجرای ادراری در زنان ناشناخته باقی می ماند!

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان

⚠ تکرر ادرار (تکرر ادرار شامل بیش از 8 بار در شبانه روز ادرار کردن است)

⚠ فوریت در ادرار (urgency) (فوریت در ادرار یعنی اینکه فرد توان تحمل نگهداشتن ادرار را به سختی دارد و به محض بروز احساس ادرار، فورا باید نسبت به تخلیه ادرار اقدام کند)

⚠ سوزش ادرار

⚠ تاخیر در شروع برقراری جریان ادرار

بی اختیاری ادرار در زنان

⚠ قطره قطره ادرار کردن

⚠ بی اختیاری ادرار

⚠ عفونت های مکرر ادراری

از علائم نادر و شدید تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتباس ادراری
  • نارسایی کلیه
  • ورم کلیه ها
  • عفونت کلیه

ارولوژیست چگونه تنگی مجرای ادراری در زنان را تشخیص می دهد؟

  1. شرح حال بیمار شامل علائم و سوابق بیماری ها و جراحی های قبلی
  2. معاینه؛ گاه با مشاهده ی سوراخ مجرای ادراری می توان تنگی را تشخیص داد.
  3. نوار مثانه که به آن تست یورودینامیک نیز گفته می شود.
  4. سیستوسکپی (قطعی ترین روش برای تشخیص تنگی مجرای ادراری است)
  5. عکس رنگی از مثانه و مجرای ادراری که به آن سیستوگرافی یا VCUG می گویند.

درمان تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

انتخاب شیوه ی درمان تنگی مجرای ادراری در زنان به عوامل متعددی مثل: طول تنگی، محل تنگی، شدت تنگی، بیماری های همراه، سابقه ی جراحی های قبلی و سابقه ی پرتودرمانی بستگی دارد.

✅ ساده ترین و کم دردسرترین درمان ها شامل: دیلاتاسیون مجرا (اتساع مجرا با سوندهای فلزی یا بالون) یا یورتروتومی (برش تنگی مجرا با تیغه های مخصوص) می باشد. مزیت این روش ها، ساده، کم عارضه بودن، حداقل بودن مدت بستری (نصف روز) و بیهوشی خفیف و کوتاه مدت است و عیب بزرگ آن احتمال بالای عود تنگی و در نتیجه تکرار این عمل می باشد. این روش برای تنگی های خفیف مجراری ادراری، روش مناسبی است.

درمان تنگی مجراری ادراری

✅ در مواردی که روش های فوق الذکر در درمان تنگی مجرای ادرار در زنان اثربخش نباشند، برای درمان قطعی تنگی مجرای ادراری از جراحی باز و استفاده از بافت های اطراف مثل لب های کوچک (Labia Minora) یا بافت های دیگر نواحی مثل مخاط داخل دهان برای بازسازی مجرای ادراری انتخاب مناسبی است.

اگر مقاله درمان و نشانه های تنگی مجرای ادراری در زنان چیست؟ برای شما مفید بوده است، به آن رای بدهید.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (105 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Milad سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر.توکلی هستم.من دیشب نرسیدم وقت بگیرم و سه شنبه هم مطب نیستید.برا چهارشنبه و وقت rug دارم و الان تو راهم دارم میام تهران اگه لطف کنید برا چهارشنبه کارمو انجام بدین ممنون میشم من چهارشنبه ساعت 3تماس میگیرم و شما هم به منشیتون اطلاع بدین ممنونم ببخشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مشکلی نیست ولی معطلیش زیاده

  • تصویر کاربر سارد جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید من دخترشش سالم تقریبا سه یا چهارسال پیش چسبندگی داشت که متوجه شدم که ازپایین کامل گرفته شده بود اندازه یه عدس بالا سواراخ مونده بود که با پماد استروژن کنژوگه سواراخش بازشد ولی ازهمون موقع ها بچه ام همیشه به خودش میپیچه و همیشه خودش و جمع میکنه پاهاش و جمع میکنه توشکمش یه همچین حالتی و عرق میکنه خودم که نگاه میکنم احساس میکنم سوراخ مجاریش تنگ هس عادی نیس اگه میشد عکسش و میفرستادم ممنون میشم اگه جواب بدین خیلی نگرانم شمارو بخدا من خودم درروستا زندگی میکنم دسترسی به دکتر چیز ندارم درحال حاصر خواهش میکنم یه جواب بدین کجا باید ببرمش چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام با توجه به اینکه کیفیت عکس مناسب و واضح نیست لذا نمی توانم قضاوتی داشته باشم.

  • تصویر کاربر شاهین چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من تنگی شدید مجرا داشتن که 2 روزه عمل بسته انجام دادن دکترشون گفتن احتمال عود بالا هست شما فرمودین در مصاحبه که انجام بیشتر از یک بار عمل بسته توصیه نمیشه میخواستم بدونم درمان قطعی وجود داره و عوارض به چه صورت هست تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در مورد خانم ها قضیه متفاوت هست و میشه عمل بسته را تکرار کرد

  • تصویر کاربر ارمین جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام من از بچکی هپوسپادیاس داشتم خفیف بود .الان 28 سالمه 20 روزه عمل کردم هپوسپادیاس و کردی الت.بعد 14 روز سوند رو دکترم کشید.شب همان روز که سوند رو کشیدن مجرای ادراری که قبل بود باز شد و ادرارگ از اون مجرای قبلی میومد.دکترم گفت با دست جلوی مجرای پایین رو بگیرم تا از بالا بیاد.وقتی جلو مجرای پایین را میگیدم بهم خیلی فشار میاد و چکه چکه از پایینم میاد .بعد 2 3 روز الان مجرای پایینم با بالام انگار یکی شده .میخواستم بدونم باید چیکار کنم .دکترم گفته فیستوله.تا 6 ماه دیگه خوب میشه.نظره شمام اینه اقای دکتر؟. اگه شما میتونید در این زمینه کمکم کنید من بیام مطبتون.عکسم میزارم اینجا تا ببینید واضح.ممنون بگید که الان درست میشه این یا نه.چیکار کنم این الان عکسیه که انگار مجرای بالا با پایین یکی شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام به اینحالت آلت پنهان یا تلسکوپی می گویند. در این افراد آلت به ظاهر کوچک می آید درصورتیکه اندازه طبیعی دارد و بواسطه پوشیده شدن توسط چربی اطراف آلت کوچک به نظر می رسند. مشکلی وجود ندارد و با شروع دوره ی بلوغ الت رشد می کند و بچه قد می کشد و کمی لاغرتر می شود و لذا شرایط بهتر خواهد شد. اگر نهفتگی آلت تا بعد از بلوغ ادامه داشت میشه از سن 18 سالگی به بعد با برداشتن چربی ها و عقب کشیدن پوست، آلت را بیرون کشید.

  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من چند تا سوال داشتم من پسر 20ساله هستم 6یا7سال خیلی زیاد خودارضایی میکردم و این اواخر بعداز خودارضایی لگن هام تیر میکشید بیضه هام هم همینتور الان بیشتر از یک سال بود که ترک کرده بودم زیاد پورن میدیدم وخیلی تحریک میشدم اما خود ارضایی نمیکردم ایا این کار به دستگاه تناسلی من اسیب میزنه؟این اواخر 2
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به دستگاه تناسلی نه ولی به روح و روان تان بله. لذا بهتره از دیدن فیلم پورن هم پرهیز نمائید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر