بهترین درمان واریکوسل گرید 1 چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریکوسل گرید 1 غالبا در طرف چپ رخ می دهد و در ۹۰ درصد موارد بیضه چپ را درگیر می کند و در ۲ درصد موارد سمت راست و در حدود ۸ درصد موارد در هر دو بیضه رخ می دهد. لذا واریکوسل گرید 1 در بیضه چپ به مراتب شایع تر از راست می باشد.

درمان واریکوسل

واریکوسل چیست؟

واریکوسل به معنای اتساع وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که معمولا به دلیل ناکارآمد شدن دریچه های لانه کبوتری در وریدها و در نتیجه برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. از آنجایی که این خون حاوی دی اکسید کربن و مواد زائد ناشی از سوخت و ساز سلول های بیضه هست، لذا برگشت خون باعث افزایش دمای بیضه و افزایش غلظت مواد دفعی و متابولیت ها در بیضه شده و بدین ترتیب می تواند در عملکرد بیضه که تولید اسپرم و هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون می باشد، اختلال ایجاد کند.

واریکوسل به سه درجه یا گرید تقسیم می شود:

  • واریکوسل گرید یک یا خفیف
  • واریکوسل گرید دو یا متوسط
  • واریکوسل گرید سه یا شدید

چگونه واریکوسل گرید یک چپ تشخیص داده می شود؟

بهترین روش تشخیص واریکوسل گرید 1 معاینه هست که توسط متخصص ارولوژی انجام می شود. این کار نیاز به تجربه و تبحر دارد؛ لذا تشخیص واریکوسل گرید 1 چپ توسط خود بیمار امکان پذیر نیست و حتما نیاز به معاینه توسط ارولوژیست می باشد. در مواردی که پزشک صلاح بداند، بویژه در افراد چاق یا افرادی که بیضه ها بخوبی لمس نمی شود، توصیه به انجام سونوگرافی برای تشخیص دقیق تر می کند.

تاثیر واریکوسل گرید 1 چپ در باروری و بارداری

واریکوسل و ناباروری

هرچه درجه و گرید واریکوسل شدید تر باشد، اثر بخشی آن بر روی کاهش تولید اسپرم و اختلال در حرکت و شکل اسپرم و در نتیجه کاهش توان باروری در مردان و بروز بارداری بیشتر است؛ ولی حتی واریکوسل گرید چپ هم می تواند باعث کاهش شانس باروری و بارداری  شود. کم شدن تعداد اسپرم یا ضعف در حرکت اسپرم و بدشکلی اسپرم ها در واریکوسل گرید 1 چپ می تواند توانایی آن ها را در رسیدن به محوطه داخلی رحم و ممزوج شدن با تخمک زن و وقوع لقاح کم کند و بدین ترتیب شانس بارداری  را کاهش دهد.

آیا واریکوسل گرید 1 چپ نیاز به درمان دارد؟

به عنوان یک قاعده ی کلی، واریکوسل گرید 1 چپ همیشه نیاز به درمان ندارد و فقط در مواردی توصیه به درمان می شود که:

  • در مردان متاهلی که اقدام به بچه دار شدن کرده اند، ولی بعد از گذشت شش تا دوازده ماه در این امر ناموفق بوده اند و البته در بررسی هایی که برای همسرشان انجام شده است، همه چیز نرمال بوده و به عبارتی مشکل از همسر نباشد.
  • در مردان مجردی که در حداقل دو آزمایش اسپرم که به فاصله ی دو تا سه هفته انجام می شود، کاهش تعداد اسپرم یا اختلال در کیفیت اسپرم شامل کاهش حرکت اسپرم یا بدشکل اسپرم مشاهده شود.
  • در پسران نوجوانی که در سن بلوغ هستند و واریکوسل باعث کاهش رشد بیضه شده است.

 آیا درمان های دارویی و طب سنتی تاثیری در درمان واریکوسل گرید یک چپ دارد؟

درمان های دارویی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی نقشی در درمان واریکوسل گرید 1 چپ ندارند. حتی زالو درمانی که توسط برخی از افراد توصیه می شود باعث بهبود واریکوسل گرید یک چپ نمی شود.

بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 1 چپ چیست؟

وقتی صحبت از بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 1 چپ می شود، منظور روشی است که بیشترین موفقیت و کمترین عوارض را داشته باشد. لذا قبل از آنکه بخواهیم در مورد بهترین روش جراحی واریکوسل گرید یک چپ توضیح دهیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد عوارض احتمالی جراحی واریکوسل داشته باشیم.

جراحی واریکوسل

شایع ترین عارضه ی جراحی واریکوسل عود می باشد و دیگر عوارض واریکوسل شامل درد، آسیب عروق لنفاوی بیضه و در نتیجه تجمع آب در پرده ی پیرامون بیضه که اصطلاحا به آن هیدروسل می گویند، آسیب مجرای انتقال دهنده اسپرم، آسیب سرخرگ خون رسان به  بیضه و در نتیجه تحلیل بیضه می باشد. سه روش کلی برای جراحی واریکوسل گرید 1 چپ وجود دارد که شامل روش سنتی، روش لاپاروسکوپی و روش میکروسکوپی است.

بهترین روش درمانی واریکوسل گرید 1 چپ، جراحی به شیوه میکروسکوپیک می باشد. در این روش، برش عمل برابر یا کمی کوچک تر از روش سنتی است ولی از آنجایی که طناب بیضه زیر میکروسکوپ و با درشت نمایی بالاتری دیده می شود و وقت بیشتری برای پیدا کردن وریدها صرف می شود، لذا به مراتب از دقت بالاتری برخوردار است و در نتیجه باعث بالا رفتن میزان موفقیت عمل و کاهش عوارض آن می شود.


برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد عوارض عمل واریکوسل اینجا را کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (148 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده رفتم سونوگرافی کردم واریکسول در ببضه چپم بود خب نوجوانم واسه این دکتر عمل نکرد تو بیضه راستم یک حالت رگ حالتی وجود داره که به بیضه راستم وصل میشه تو سونوگرافی بیضه راستم مشکلی نداشت ممنون جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در نوجوانان اگر سایز بیضه کوچک نشود نیازی به جراحی واریکوسل نیست لذا بهتر است هر 6 ماه معاینه و در صورت نیاز سونو بدهید

  • تصویر کاربر على سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر
    من دو ماهى هست كه متوجه شدم زير بيضه ى سمت چپم يك رگ c شكل دو سانتى مترى مشاهده ميكنم كه نميدونم رگه يا دُمِ اپيديديم هستش و اينكه براى واريكوسل هست يا نه. احساس سنگينى يا عفونت يا درد در بيضه و اينجور چيزارو ندارم. حتى ديروز وسائل سنگين بلند كردم و هيچگونه درد در بيضه نداشتم. بيضه راستم نرماله. چند تا سوال داشتم. يك اينكه آيا هر رگى كه در كيسه بيضه بزرگ يا كلفت شده باشه براى واريكوسل هستش؟ سوال دوم اينكه اگر تا آخر عمرم براى واريكوسل عمل نكنم، مشكلى برام بوجود مياد؟
    با تشكر فراوان از جوابتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      ۱ خیر
      ۲ خیر
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    شش ماهه عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم درجه واریکوسل م روی 3.5mmبوده الان بعد از شش ماه اول هنوز هم ضعیفه قرص هم استفاده کردم ال کارنتین.کپسول سلن پلاس اپوویتال با قرص کلومفین سیترات 50میلی گرم هیچ نتیجه ای هم نگرفتم به نظر شما چه کار بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۸ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر در حال اقدام برای باروری هستید بایستی IVF کنید اگر الان قصد بچه دار شدن ندارید درمانی نمی خواهد

  • تصویر کاربر آرتین جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد.
    من همسرم واریکسل گرید ۱ خفیف درسمت چپ داره و مورفولوژی همسرم صفر بود و ۲ ما دارو مصرف کردن و شد ۲ و دکترهامون نظرشون اینه بای میکرو یاivf انجام بدیم به نظر شما آیا با عمل واریکسل درمان نمیشه؟ و اگر ما ivf انجام دادیم و همسرم عمل نکرد بعد ها به مشکل نمیخوره و واریکسلش عود نمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام خسته نباشد.
      من همسرم واریکسل گرید ۱ خفیف درسمت چپ داره و مورفولوژی همسرم صفر بود و ۲ ما دارو مصرف کردن و شد ۲ و دکترهامون نظرشون اینه بای میکرو یاivf انجام بدیم به نظر شما آیا با عمل واریکسل درمان نمیشه؟.............................احتمالش ضعیف هست که با جراحی واریکوسل درمان شود

      و اگر ما ivf انجام دادیم و همسرم عمل نکرد بعد ها به مشکل نمیخوره و واریکسلش عود نمیکنه................................خیر

  • تصویر کاربر یاشار جمعه ۲۰ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام لطفا تفاوت عمل میکروسرجی واریکوسل با عمل میکروسکوپی واریکسول رو بفرمایید؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      یکی است

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر