خطرات بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

علائم بزرگی پروستات غالبا در حدود سن ۵۰ سالگی بروز می کند. ولی تعداد قابل ملاحظه ای از مردان جوان تر نیز ممکن است علائم بزرگی پروستات را تجربه کنند. بروز علائم بزرگی پروستات در جوانان به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه مطلب، خطرات بزرگی پروستات را توضیح خواهیم داد.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

ژنتیک و وراثت نقش مهمی در بزرگی پروستات در جوانان دارند، عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نیز ممکن است در شروع علائم موثر باشند. چاقی نیز ریسک بزرگی پروستات در جوانان  را بالا می برد. گاه بزرگی پروستات ناشی از تورم پروستات می باشد که غالبا به دنبال عفونت و یا التهاب رخ می دهد. در صورتی که علائم بزرگی پروستات در جوانان، خفیف بوده و آزار دهنده نباشند و عواملی مثل تنگی مجرای ادراری، سنگ مثانه و یا سرطان وجود نداشته باشد، درمان را تا زمانی که علائم ادراری تشدید نشده است، می توان به تعویق انداخت.

علائم ادراری بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

  • بیدار شدن از خواب در طول شب برای دفع ادرار
  • کاهش فشار و جریان ادرار
  • باریک آمدن ادرار
  • افزایش دفعات ادرار (تکرر ادرار)
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • تاخیر در شروع ادرار
  • احساس فوریت در ادرار کردن و بعضا بی اختیاری ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار
علائم بزرگی پروستات

آیا نشانه های فوق فقط در بزرگی پروستات در جوانان رخ می دهد؟

نشانه های فوق الذکر مختص بزرگی پروستات در جوانان نبوده و در برخی از بیماری های دیگر نیز دیده می شود:

در مردان جوان تر از ۴۵ سال خیلی مهم هست که منشا بروز علائم ادراری مشخص شود. در حالی که ممکن است اغلب موارد، علت مشکلات ادراری، بزرگی پروستات باشد ولی گاهی علائم ادراری ممکن است علل دیگری نیز داشته باشند که عبارتند از:

  • تنگی مجرای ادراری
  •  سنگ مثانه
  •  اختلالات عصبی مثانه که به آن مثانه نوروژنیک می گویند.
  •  اسپاسم اسفنکتر خروجی مثانه
  • سرطان مثانه
  • تنگی گردن مثانه

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و افتراق آن از دیگر عوامل چیست؟

روش های زیر به تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و همچنین تشخیص دیگر علل بروز نشانه های ادراری کمک می کند. این روش ها بر اساس صلاحدید متخصص ارولوژی توصیه می شوند:

  • سونوگرافی و ارزیابی میزان ادرار باقیمانده
  • آزمایش کشت و کامل ادرار
  • عکس رنگی از مجرای ادراری
  • سیستوسکپی
  • نوار مثانه (تست یورودینامیک)
  • آزمایش PSA

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث بروز سرطان می شود؟

بزرگی پروستات یک فرآیند خوش خیم هست، به همین خاطر نام دیگر آن بزرگی خوش خیم پروستات می باشد و بیماری پیش بدخیمی محسوب نشده و منجر به بروز سرطان در آینده نمی شود.

آیا یبوست می تواند علائم ادراری شبیه بزرگی پروستات در جوانان را ایجاد کند؟

سوزش ادرار

یبوست و تجمع مدفوع سفت در  بخش انتهایی روده، بر روی مثانه، پروستات و مجرای ادرای فشار آورده و باعث تنگ شدن پیشابراه و بروز علام ادراری مشابه بزرگی پروستات در جوانان مثل باریک شدن جریان ادرار و قطره قطره آمدن ادرار می شود.

چه داروهایی علائم بزرگی پروستات در مردان را تشدید می کند؟

✔️ آنتی هیستامین ها مثل دیفن هیدارمین که در درمان واکنش های آلرژیک به کار می رود.

✔️ ضداحتقان ها مثل پزودوافدرین که در درمان سرما خوردگی استفاده می شود.

✔️ داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن

✔️ قرص سرماخوردگی حاوی آنتی هیستامین و ضداحتقان هست؛ لذا در تشدید علائم نقش دارد.

آیا بزرگی پروستات در جوانان باعث ناتوانی جنسی می شود؟

اگرچه احتمال بروز بزرگی پروستات و ناتوانی جنسی غالبا با بالا رفتن سن افزایش می یابند؛ ولی بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد و فعالیت جنسی هم تاثیری در کوچک یا بزرگ شدن پروستات ندارد.

درمان بزرگی پروستات در جوانان چیست؟

در مردان جوان حفظ توان جنسی و بویژه توان انزال از نکات مهمی است که در حین درمان بزرگی پروستات بایستی مراقب بود، تا خللی متوجه این دو عملکرد نشود. داروهایی که در درمان بزرگی پروستات در جوانان استفاده می شود به دو گروه کلی تقسیم می شوند. همچنین داروهایی که از طریق تاثیر بر روی ماهیچه های موجود در پروستات، باعث شل شدن ماهیچه ها و در نتیجه رفع تنگی مجرای اداری و باز شدن مسیر خروج ادرار می شوند را توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

درمان د ارویی بزرگی پروستات

  • تامسولوسین : بدلیل انزال خشک و ممانعت از خروج منی کمتر در جوانان استفاده می شود.
  • ترازوسین
  • پرازوسین
  • آلفازوسین

داروهایی که از طریق کاهش تولید هورمون های جنسی مردانه قوی، رشد پروستات را متوقف و حتی تا حدودی باعث کوچک تر شدن آن می شوند مانند:

  • فیناستراید
  • دوتاستراید

این دسته ی دارویی با توجه به کاهش میل و توان جنسی کمتر در جوانان تجویز می شود. پزشک براساس سن بیمار، شدت علائم، بیماری های همراه، نتایج آزمایشات، سونوگرافی و شرایط کلی بیمار تصمیم می گیرد که چه دارویی و برای چه مدتی برای بیمار مناسب تر است.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (119 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حدود یک ماه هست که پس از ادرار کردن وخارج شدن از دستشویی احساس میکنم هنوز چند قطره ادرار درآلت تناسلی مانده ومشکل دیگه ای ندارم ، اگه لطف کنید راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر Javad دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام
    من چند مدتی است ک احساس پر شدن مثانه دارم و هردفعه ک قصد خالی کردن دارم فقط چند قطره خارج میشود این تکرر ادرار باعث عدم کنترل ادرارم شده میخواستم بدونم چیکارباید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده ۳۴ ساله و مجرد هستم. اخیرا به دلیل احساس عدم تخلیه ادرار بعد از دستشویی رفتن، به دکتر مراجعه کردم و پس از سونوگرافی، حجم پروستات من ۶۲ سی سی و ادرار باقیمانده ۱۰ سی سی بود. پزشک در ابتدا داروی تامسولوسین را به مدت ۲۰ روز تجویز کردند و بعد هم آزمایش psa. به دلیل آرژی شدید و کهیر نیز، با تجویز پزشک ایمنولوژی چند ماهی است هر روز داروی تلفست ۱۸۰ و ایروکاست ۱۰ مصرف میکنم.
    سوال بنده:
    اولا تداخل دارویی بین تلفست و ایروکاست با داروی تامسولوسین وجود دارد و یا داروهای ضد حساسیت باعث بزرگتر شدن یا تشدید پروستات می شود؟
    دوم، بعد از مصرف اولین تامسولوسین برعکس اثرات ذکر شده برای آن مشکل دفع ادرار (شبیه احتباس ادراری) پیدا کرده ام.
    خواهشمند است راهنمایی فرمایید.
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اولا تداخل دارویی بین تلفست و ایروکاست با داروی تامسولوسین وجود دارد؟............................خیر

      و یا داروهای ضد حساسیت باعث بزرگتر شدن یا تشدید پروستات می شود؟........................خیر ولی آنتی هیستامین ها می توانند علائم ادراری را تشدید کند

      دوم، بعد از مصرف اولین تامسولوسین برعکس اثرات ذکر شده برای آن مشکل دفع ادرار (شبیه احتباس ادراری) پیدا کرده ام...........................شاید بهتر باشد سونوگرافی را تکرار کنید و اگر مشکل داشتید نوار مثانه بگیرید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من ۵۸ سال سن دارد.ایشون مبتلا به بیماری های زیادی ازجمله دیابت نوع ۲ و مشکلات روانی دو قطبی و همچنین پروستات که البته پروستات ایشون کوچک می باشد.ایشون بعد از رابطه دچار انزال نمیشود و همچنین در دفع ادرار خود مشکل دارد و ادرارش دیر می آید یا اصلا نمی آید و اعتراض دارد و این باعث ناراحتی بیشتر اعصاب او شده است .آیا دارویی برای این مشکل هست و عامل اصلی این مشکل کدام بیماری است .ایا دستگاه وکیوم کمک کننده است ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام دکتر 32 ساله هستم من تا دو روز پس از تخلیه اسپرم(خیلی وقتها تخلیه با زورزدن همراه و پس از ادرار رخ میده)، احساس میکنم سمت مثانه تبدیل به کانالهایی شده که با هوا اسپرم یا نمیدونم چی داره جابجا میشه و صداهای بدی هم بی اختیار تولید میشه و برای تخلیه باد مدام باید به دستشویی مراجعه کنم. تو عوام من شنیدم شاید غلط بخاطر میارم میگن بیضت باد گرفته ابتدا فکر میکردم مشکل روده است اما متوجه شدم تنها زمانی که تخلیه اسپرم دارم این اتفاق میافته واقعا برای من مشکل ایجاد کرده میخواستم بدونم امکان داره مشکلم به اوروژیست مرتبط باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عصب های روده و انزال از یک نوع هست و مکن است با انزال روده هم تحریک و این مشلات ایجاد شود بهتره به متخصص گوارش مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر