بهترین درمان زگیل تناسلی نوع 6 یا hpv 6

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر می شود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. از جمله علائم hpv در مردان می توان به ظاهر شدن زگیل های تناسلی اشاره داشت.

عوامل خطری که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می شوند عبارتند از:

⛔️ داشتن شریک های جنسی متعدد

⛔️ شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین

⛔️ داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی نوع 6

hpv 6 چیست؟ زگیل تناسلی ناشی از hpv نوع 6 شایع ترین ویروسی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و شایع ترین علت زگیل تناسلی در مردان است. از طرفی زگیل تناسلی نوع 6 یکی از انواع کم خطر زگیل است که در آن خطر سرطان بی نهایت کم است. خوشبختانه زگیل تناسلی نوع 6 در واکسن گارداسیل 4 و گارداسیل 9 وجود دارد و فردی که این واکسن را بزند، از ابتلا به این نوع زگیل مصون می ماند.

درمان زگیل تناسلی نوع 6

بیماران مبتلا به زگیل تناسلی نوع 6 بایستی بدانند که در افرادی که فعالیت جنسی و مقاریت دارند ویروس HPV و عود آن شایع است و دوره نهفته آن می تواند طولانی و متغییر باشد و مدت عفونت و روش های پیشگیری کاملا مشخص نمی باشد.

انتخاب روشی برای درمان صد در صد زگیل تناسلی به عوامل مختلف زیر وابسته است:

  • سایز زگیل
  • تعداد زگیل ها
  • محل زگیل
  • ترجیح بیمار و پزشک
تأثیرات خطرناک سنگ های کلیه

درمان به دو شکل کلی انجام می شود:

# درمان توسط بیمار

درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود که شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود.

# درمان توسط پزشک

درمان هایی که توسط پزشک متخصص زگیل تناسلی انجام می شود که شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد.

البته به نظر من بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان لیزر می باشد.

لیزردرمانی دی اکسید کربن فرآیندی است که در آن پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی آسیب های زگیلی هدف گیری می شود. بافت آسیب دیده، لیزر را جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می کند و به این وسیله ناحیه ی مورد نظر را تبخیر می نماید. احتباس پرتو لیزر امکان سوزاندن بافت را با کم ترین صدمه به نواحی اطراف فراهم می کند که منجر به بهبودی سریع، همراه با کم ترین میزان بر جا ماندن اثر زخم می شود. به علاوه، انرژی زیاد نور رگ هایی را که سهواً آسیب دیده اند بلافاصله می سوزاند و به طور مجازی، فرآیندی بدون خون ریزی را تضمین می نماید.

فایده ی بالقوه ی این روش درمانی آن است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند و موجب شده تا لیزردرمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد. عوارض جانبی مانند احساس سوزش، اثر زخم و درد، با این تظمین که آسیب بافتی از ۱ میلی متر در عمق فراتر نخواهد رفت، به کم ترین میزان می رسد. اثر موضعی و کاملاً قابل کنترل لیزر، کاربرد ایمن آن را در هنگام بارداری برای درمان آسیب هایی که به TCA یا کرایوتراپی پاسخ نمی دهند، ممکن می سازد.

براساس مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می کنند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

علائم بیماری HPV در مردان چیست؟

متاسفانه تصور اشتباهی وجود دارد که دود ناشی از لیزر باعث پخش شدن ویروس می شود در حالی که با وجود دستگاه  وکیوم که دود ناشی از لیزر را بطور همزمان به داخل خود کشیده و بعد از تصفیه توسط فیلترهای نانو، از فضای محیط کار خارج می کند این نگرانی بی مورد است. به عبارتی لیزر با استفاده ی همزمان از دستگاه وکیوم باعث انتشار و پخش شدن ویروس به دیگر نقاط بدن نخواهد شد.

زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا سابقه ای از تماس جنسی با فرد مبتلا بایستی هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوند. در درمان زگیل تناسلی زنان اگر ضایعات بزرگ و وسیعی در اطراف سوراخ ادراری باشد این نگرانی ایجاد می شود که احتمال درگیری مجرای ادراری و مثانه وجود داشته باشد لذا در این موارد توصیه می شود تا سیستو یورتروسکوپی ( مشاهده مجرای ادراری و مثانه با دستگاه) شوند تا در صورت ابتلا مجرای ادراری یا مثانه درمان شوند.

برای درمان زگیل تناسلی پیش چه دکتری باید رفت؟

برخی بیماری ها بین رشته های مختلف، جنبه های مشترک دارند. زگیل تناسلی توسط متخصصین ارولوژی، زنان، پوست و عفونی قابل درمان است. تمامی این متخصصین توانایی تشخیص و درمان زگیل تناسلی را دارند. اما اگر زگیل در ناحیه تناسلی باشد، متخصص ارولوژی به دلیل تجربه و تخصص کافی در این ناحیه، باتجربه بالاتری می تواند به درمان زگیل تناسلی بپردازد.

درمان زگیل تناسلی در خانم ها توسط متخصص زنان بهتر و راحت تر است. متخصصین پوست برای درمان زگیل در نواحی دیگر و نیز ناحیه تناسلی، دانش و صلاحیت لازم را دارند و در نهایت از آنجا که زگیل تناسلی یک بیماری عفونی محسوب می شود، می تواند توسط متخصص عفونی نیز درمان شود اما پزشکان عفونی معمولا به تجویز دارو بسنده می کنند و از روش هایی مثل لیزر و کرایو کمتر استفاده می کنند.

واکسن HPV

گارداسیل (Gardasil) یک واکسن 4 ظرفیتی بر علیه چهار نوع ویروس HPV 6، 11، 16، و 18توسط FDA برای پیشگیری از مواردی که با ویروس HPV  همراه می شود مثل سرطان گردن مثانه، سرطان ناحیه مقعد و بروز زگیل های تناسلی در مردان و زنان تائید شده است.

سرواریکس Cervarix یک واکسن دو ظرفیتی بر علیه نوع 16 و 18 ویروس HPV برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان توصیه شده است.

بیشترین تاثیر واکسن زگیل تناسلی زمانی ظاهر می شود که قبل از تماس جنسی تزریق شود. مصونیت ایجاد شده برای واکسن ها برای بیش از 5 سال باقی می ماند.

نمونه هایی از عکس زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تنسالی در زنان

 

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

لیزر زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درمان زگیل تناسلی با پماد سینکاتچینز

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (68 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست که بدون مقدمه الت بنده هم کج هم کوتاه هم لاغری شده فکر کنم بیماری پیروانی گرفتم جناب دکتر بفرمائید چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پیرونی درمان قطعی ندارد
      داروها مثل ویتامین E و پوتابا
      کیت پیرونی که ویکیوم می کنه
      شاک ویو تراپی
      همه ی این موارد میتونه کمک کننده باشد در درمان

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام با عرض ادب
    بنده زائده گوشتی روی آلتم ایجاد شده که نمی دانم زگیل هست یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من با یه خانومی دوماه پیش رابطه جنسی داشتم که الان بهم خبر داد که آزمایش داده و زگیل نوع 18 و 45 داره، حالا باید چیکار کنم؟ حس میکنم زیر بیضم یه چنتا برامدگی بوجود اومده، ضمنا برا مریضیای دیگم آزمایشی هست؟ لطفا جوابمو بدین، من سیدخندان هستم و نزدیکم به مطبتون،برا ویزیت برسم خدمتتون؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      ترجیحا بهتره معاینه شوید.  در مورد نمونه گیری در مردان اصولا ازمایشی برای تشخیص این ویروس وجود داره بنام HPV PCR ولی نکته اش اینجاست که از خون نمونه نمی گیرند بلکه از جایی که مشکوک هستند یا از محلی که حائز اهمیت هست نمونه می گیرند. در حال حاضر تنها جایی که از نظر علمی توصیه به نمونه برداری میشه دهانه رحم در زنان هست. لذا اگر قرار باشد در مردان نمونه گیری شود بایستی به 2 پرسش پاسخ داد: 1. از کجای دستگاه تناسلی مردان نمونه گیری کرد؟ از پوست ناحیه تناسلی؟، از ابتدای مجرای ادراری؟، ازاول ادرار؟، از منی؟ یا از همه جا؟. گرچه خیلی از پزشکان این کار را می کنند ولی پایه علمی ندارد و اصولی نیست. 2. اگر تست مثبت شد قدم بعدی چیست؟..................پاسخ اینه که قدم بعدی وجود ندارد و فقط به یه نفر یه مارک بیماری زدیم. در صورتیکه در زنان اگر تست مثبت باشد و نوع ویروس پر خطر باشد توصیه به کولپوسکوپی میشه و بعدشم اقادامت دیگر بعد براساس نتیجه کولپوسکوپی من خودم فقط از ضایعات مشکوک که نمی دانم زگیل هست یا خیر و برای اثبات ماهیت ضایعه و یا اینکه شکلش به نوع پرخطر شبیه باشه نمونه می گیرم و برای آزمایشگاه ارسال می کنم.

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من تقریبا۶ ماه متوجه ابتلا به زگیل تناسلی شدم و نمونه برداری کردم نتیجش نوع ۶ و ۱۱ بود و هفته پیش فریز کردم، دوتا سوال داشتم:
    ۱-حس میکنم یه سری از زگیلها ریز و سخت قابل رویته چه جوری میشه اونارو هم پیدا کرد و از بن برد؟
    ۲-نمیدونم ازکجا مبتلا شدم کلا فقط با یک نفر که نامزدم
    هستن رابطه داشتم و ایشون جواب ازمایش hpv که دادن منفی بود ایا امکان داره ایشون مبتلا باشه ولی تو آزمایش خودشو نشون نده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام اقای دکتر،من تقریبا۶ ماه متوجه ابتلا به زگیل تناسلی شدم و نمونه برداری کردم نتیجش نوع ۶ و ۱۱ بود و هفته پیش فریز کردم، دوتا سوال داشتم:
      ۱-حس میکنم یه سری از زگیلها ریز و سخت قابل رویته چه جوری میشه اونارو هم پیدا کرد و از بن برد؟..................نور زیاد و ذره بین
      ۲-نمیدونم ازکجا مبتلا شدم کلا فقط با یک نفر که نامزدم هستن رابطه داشتم و ایشون جواب ازمایش hpv که دادن منفی بود ایا امکان داره ایشون مبتلا باشه ولی تو آزمایش خودشو نشون نده؟.................................بله ممکنه

  • تصویر کاربر بهشتی شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.زگیل نوع ۱۶ قابل درمان هست؟
    ممکنه راهنمایی بفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      همه ی انواع ویروس HPV با تقویت سیستم دفاعی امکان دفع دارند البته در مورد ویرس های پر خطر این احتمال کمتر است

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر