علت چسبندگی و گوشت اضافه بعد از ختنه و درمان آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

از جمله عوارض ختنه کردن نامناسب می توان به پوست و یا گوشت اضافه بعد از ختنه ، چسبندگی آلت تناسلی و چرخش آلت به حول محور خود اشاره کرد. برای درمان گوشت اضافه ختنه چه باید کرد؟

فواید ختنه چیست؟

ختنه یکی از سنت های خوب و پسندیده در کشور عزیزمان ایران است که ریشه ی مذهبی دارد و در واقع تمام مسلمانان جهان این سنت دینی و صد البته بهداشتی را انجام می دهند. البته ختنه در کشورهای غیر مسلمان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی هم جایگاه خاصی دارد و بتدریج نیز در حال افزایش هست؛ چرا که ختنه فواید بهداشتی زیادی دارد. از یک طرف باعث کاهش عفونت ادراری در دوران نوزادی و کودکی می شود و از طرف دیگر ریسک عفونت های منتقله جنسی در دوران بزرگسالی ناشی از فعالیت های جنسی را کاهش می دهد.

ختنه همچنین خطر بروز ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی را نیز پایین می آورد بطوریکه احتمال بروز سرطان آلت تناسلی در مردانی که قبل از دوران بلوغ ختنه شده اند به مراتب کمتر از مردانی است که ختنه نشده اند یا بعد از بلوغ ختنه شده اند. لذا ضمن تاکید بر اهمیت ختنه، فواید و اثرات مثبتی که بر سلامتی مردان در طول دوره ی زندگی می گذارد، اما در برخی از موارد شاهد آن هستیم که بدلیل انجام این کار توسط افراد نا آشنا، عمل ختنه به صورت صحیح و اصولی انجام نمی شود و این باعث ایجاد ظاهری نامناسب در آلت تناسلی مردان می شود.

درمان چسبندگی ختنه گاه

گوشت اضافه بعد از ختنه

گوشت اضافه که بعضا با زگیل تناسلی اشتباه می شود. موارد زیادی دیده شده که برجستگی های گوشت اضافه در ناحیه ختنه گاه بصورت منفرد یا متعدد و دندانه ای و یا کنگره ای دیده می شود که هم باعث ظاهر نامناسب آلت شده و هم باعث نگرانی و استرس فرد یا شریک جنسی وی می شود چراکه خیلی از اوقات این افراد این گوشت اضافه را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند.

چسبندگی ختنه گاه

گاهی پوست ختنه گاه به کلاهک چسبیده و تونلی ایجاد می کند که ضمن داشتن ظاهری نامناسب باعث تجمع ترشحات در زیر آن می شود که بعضا باعث بروز عفونت در شریک جنسی هم می گردد.

ختنه ناقص

خیلی از این افراد آنقدر پوست کمی از آلت در هنگام ختنه برداشته شده که گویی اصلا ختنه نشده اند و باعث آزار و اذیت و رطوبت زیاد کلاهک آلت می شود.

پیدایش سوراخ هایی بر روی پوست آلت تناسلی

پیدایش سوراخ هایی بر روی پوست الت که بعضا با فشار دادن آنها ماده ای سفید رنگ خارج می شود که خود این مساله می تواند باعث مشکلات بهداشتی و بروز عفونت در روابط جنسی برای شریک جنسی یا حتی خود فرد شود. گاه حتی می شود خلال دندان را از یک طرف این سوراخ های پوستی وارد و از طرف دیگر خارج کرد.

برگشت پوست ختنه گاه به سمت داخل

برگشت پوست باعث تجمع ترشحات در زیر پوست می شود و بصورت توده های سفت زیر پوستی آلت به اندازه عدس یا نخود خود را نشان می دهد و به راحتی با دست لمس می شود و در برخی موارد در حالت نعوظ خود را بهتر نشان می دهد.

پ.ن: من به برخی از افرادی که به مطبم مراجعه می کنند و می گویند که یک توده سفتی به اندازه نخود در زیر پوست آلت لمس می کنند و اخیرا هم بزرگتر شده است به شوخی می گویم که احتمالا آبگوشت خورده اید، خوب نجویده اید و نخودش آنجا گیر کرده است.

تنگی سوراخ ادراری

تنگی سوراخ ادراری یکی دیگر از عوارض ختنه هست که باعث خروج ادرار بصورت سوزنی و پرفشار و پاشیده شدن ادرار به سر و صورت بچه یا لباس افراد در بزرگسالی می شود.

برداشتن بیش از حد پوست آلت

برداشتن بیش از حد پوست الت یکی از عوارض ناگواری است که اگرچه خیلی کم اتفاق می افتد ولی می تواند طول آلت را کوتاه تر نشان دهد چراکه اجازه خودنمایی به آلت در حالت نعوظ را نمیدهد و آلت را در پوست گیر می اندازد و مدفون می کند. گرچه با پیوند پوست می توان این عارضه را جبران کرد اما از آنجایی که پوست پیوندی با پوست آلت متفاوت هست لذا باعث ظاهر نازیبای آلت می شود ولی در عوض طول اصلی آلت را به فرد برمی گرداند.

قطع بخشی از کلاهک آلت

اگرچه خیلی خیلی نادر است ولی این عارضه اسفناک ترین عارضه ی ختنه بوده و متاسفانه قابل جبران و بازسازی نمی باشد.

درمان گوشت اضافه ختنه

خیلی از افراد سالیان زیاد از این مشکلات رنج می برند و از شکل ظاهری آلت تناسلی خود ناراضی هستند ولی متاسفانه بدلیل شرم و حیایی که بر جامعه ما حاکم هست از بازگو کردن این موضوع با دیگران یا حتی پزشک امتناع می کنند. برخی افراد حتی اعتماد به نفس شان را در روابط زناشویی و جنسی از دست می دهند و به دلیل همین خجالت و کم رویی و یا عدم اطلاع از اینکه به چه تخصصی بایستی مراجعه کنند و اصولا آیا می شود این گوشت اضافه ختنه گاه و چسبندگی پوست آلت تناسلی را اصلاح کرد یا نه، درگیر این مساله هستند و شاید سالیان طولانی و بعضا تمام عمر با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند.

به این دسته از افراد باید گفت که نگران این نازیبایی ها در ناحیه تناسلی نباشید؛ چرا که در اکثر مواقع می توان این مشکلاتی که در حین ختنه ی نامناسب در دوران کودکی شما رخ داده است را با یک جراحی سرپایی در مطب، با بیحسی موضعی، کمترین دوره نقاهت و بدون اینکه مانع انجام فعالیت های اجتماعی و شغلی شما بعد از عمل شود برطرف کرد، یعنی چسبندگی را آزاد کرد، سوراخ ادراری را باز و گشاد کرد، پوست اضافه ختنه گاه و گوشت اضافه ختنه گاه را برداشت و با یک جراحی پلاستیک سرپایی مشکل تان را برطرف و زیبایی آلت تناسلی را به شما برگرداند.

در تصویر زیر درمان چسبندگی آلت بیمار به کمک لیزر نشان داده شده است:

قبل از لیزر

قبل از لیزر

بعد از لیزر بدون درد و خونریزی و بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی
بعد از لیزر بدون درد و خونریزی و بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی

خیلی اوقات چسبندگی ها در کودکان حتی نیاز به جراحی ندارد و با یک پماد بیحسی و یک پنس ظریف می توان چسبندگی ها را جدا کرد. البته در برخی موارد نادر و انگشت شمار مثل پیوند پوست یا چرخش آلت، اقدامات ترمیمی گسترده تر و دوره نقاهت بیشتر و مراقبت بیشتری نیاز دارد و این کار در بیمارستان و با بیهوشی انجام می شود.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری | فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (97 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.من 18 سالمه. دور پوست الت تناسلیم یه خط مشکی هست از وقتی هم یادم میاد بوده.چیه و چطور میشه از بینش برد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر mohammad سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام و تشکر بابت زحماتی که میکشید
    من 27 سالم هست و زیر کلاهک آلتم و درقسمت ختنه گاه پوست اضافه ای وجود داره که خیلی تحریک پذیر است و باعث زود انزالی میشه و میخواستم ببینم آیا برداشتن این زائده امکان پذیر هست؟
    و سوال دوم اینکه اگر در ختنه کودکی لگام بریده شده باشد و با برداشتن این زائده آیا آلت به کلی تحریک پذیریش رو از دست میده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      نمیشه برداشت چون به کلاهک چسبیده و اگر برداری خیلی ناجور و زشت میشه ضمن اینکه تاثیری روی زودانزالی ندارد

  • تصویر کاربر matn شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. زیر کلاهک آلتم دو تا تیکه پوست اضافه داره، در بچگی ظاهرا پرستار یادش رفته بود که بخیه بزنه و چند روز بعدِ ختنه بخیه زده شد، دور تا دور محل ختنه برآمدگی های کوچیکی به صورت دون دون هم داره که تو عکس مشخصه، البته این برامدگی های کوچک با نعوظ کمی کمتر میشن اما دو تا پوست اضافه همچنان واضح میمونن و ظاهر بدی دارن، میخواستم بپرسم با عمل سرپایی که فرمودین این پوست اضافه ها قابل درمانه؟ اون زایده های کوچیک زیر کلاهک چی؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      پوست اضافه ها رو میشه با عمل سرپایی برداشت ولی دونه ها رو بهتر دست نزنید

  • تصویر کاربر اسی شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتز من 24سالمه یک سال پیش ختنه مجدد کردم ب علت گوشت اضافه الان درو سرالات بالای ختنه گاه دانه های ریزی دور تا دورش زده میخواستم ببینم زگیله؟ رابطه هم تقریبا4ماه پیش داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام این ها پاپول های مرواریدی هستند. پاپول های مرواریدی برجستگی های کوچک سفیید، گنبدی شکل یا رشته ای هستند که در تاج کلاهک آلت بصورت تجمعی در کنار هم قرار دارند. این پاپول ها شایع بوده و در ۱۴ تا ۴۸ درصد جوانان در دوره ی بعد از بلوغ دیده می شود. این ضایعات خوش خیم بوده و معمولا نیازی به درمان ندارد و ماهیت آن آنژیوفیبروما می باشد. اگر فردی تمایل به درمان داشته باشد یکی از روش های موثر درمانی لیزر CO2 است.

  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    به نظر شما احتیاج به ویزیت حضوری هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      بابت چه موضوعی؟

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر