علت و درمان وستيبولار پاپيلوماتوز یا زائده در ورودی واژن

در این مقاله مطالعه می کنید:

وستیبولیت دهانه واژن به چه معناست  و زائده در ورودی واژن نشانه چه بیماری است؟ وستيبولار پاپيلوماتوز یک بیماری پوستی است که در دهانه ورودی واژن (وستیبول) برخی از خانم­ها بویژه خانم­های جوان ایجاد شده و بصورت برجستگی های کوچک يا پاپول­هاى صورتی رنگ مشاهده می شود. غالباً این حالت مشابه زگیل تناسلی است.  با این حال، این بیماری خوش خیم هست و عامل بروز آن عفونت نبوده و مسری تلقی نمی شود.

علائم وستيبولار پاپيلوماتوز

بیشتر زنان هیچ علامتی از وستيبولار پاپیلوماتوز ندارند.  این حالت معمولاً بدون درد است و حتی متوجه وجود آن نمى شوند. وستيبولار پاپیلوماتوز اغلب با مراجعه به پزشک برای بررسي علائم غیر مرتبط ديگر، مانند درد، خارش، ترشحات واژینال یا معاینه دوره ای دستگاه تناسلی تشخيص داده مى شود.

برخی از خانم ها با لمس یا مشاهده این برآمدگی هایی در دهانه ورودی واژن دچار استرس و نگرانی شده و تصور می کنند دچار بیماری جنسی بویژه زگیل تناسلی شده اند و این امر باعث مراجعه آن­ها به پزشک می شود. گاه برخی از پزشکان نیز وستيبولار پاپیلوماتوز را با زگیل تناسلی اشتباه گرفته و اقدام به درمان می­کنند.

تفاوت وستيبولار پاپيلوماتوز و زگیل تناسلی

همانطور که قبلا گفته شد، در برخی از موارد وستيبولار پاپیلوماتوز به عنوان زگیل تناسلی تشخیص داده می­شود. در یک گزارش موردی که در سال 2010 منتشر شده، ویژگی­های مورد استفاده برای افتراق بین وستيبولار پاپیلوماتوز و زگیل تناسلى را شرح می دهد.

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

 پاپیلوماتوز

  • فقط در لابيا مینور (لب­های کوچک)، وستيبول و ناحیه وولوار (دهانه ورودی واژن قبل از پرده بکارت) ايجاد مي شود.
  • در یک خط رشد می کنند و معمولا متقارن هستند یعنی در هر دوسمت لابیا مینور (لب های کوچک) دیده می شوند
  • صورتی و براق هستند.
  • هنگام لمس نرم هستند.
  • پایه ي زائده­ها از یکدیگر جدا هستند.
  • در معرض اسید استیک 3 تا 5 درصد تغییر رنگ نمي دهد.

زگيل تناسلی

⚠ محل بروز زگیل­ تناسلی مردان و زنان از نظم خاصی تبعیت نمی کند و به طور تصادفی در اطراف دهانه واژن گسترش مي يابد.

⚠ می تواند در هر نقطه ای از ناحیه تناسلی خارجی یا دهانه واژن یا حتی داخل واژن ايجاد شود.

⚠ می تواند رنگ هاي مختلفی داشته و روشن یا تیره رنگ باشد.

⚠ قوام سفتی در مقایسه با وستيبولار پاپيلوماتوز دارند.

⚠ پایه­ی زگیل ها به هم متصل می باشند.

⚠ هنگام قرار گرفتن در معرض اسید استیک، سفید می شود.

بسیاری از بیماری ها هستند که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند. برای شناخت این بیماری ها و تشخیص تفاوت آن ها به همراه عکس با زگیل تناسلی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند.

هنگامی که پزشک در مورد تشخیص خود اطمینان نداشته باشد، می توان قطعه کوچکی از پاپیلوماتوز ها را نمونه ­برداری و بیوپسی کرد.  هنگامی که زیر میکروسکوپ بررسی می شود، دارای ویژگی هاي مشخصی است که تأیید كننده ى وستيبولار پاپيلوماتوز است.

خارش وستيبولار پاپيلوماتوز

حالتی به نام وستیبولیت وولوار (التهاب دهانه ورودی واژن) گاهی با وستيبولار پاپيلوماتوز همراه مي شود.  این حالت می تواند باعث خارش و درد اطراف دهانه واژن شود.  درد می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است در حین مقاربت یا هنگام لمس وستيبولار پاپيلوماتوز ایجاد شود.  همچنین ممکن است در اين ناحيه قرمزی مشاهده کنید.  این علائم ناشی از وستیبولیت وولوار (التهاب دهانه ورودی واژن) است و ارتباطی با وستيبولار پاپيلوماتوز ندارد.

علت وستيبولار پاپيلوماتوز

  • اکثر پزشکان بر این باورند كه اين حالت غیر معمول نوعی تغییر در آناتومی طبیعی دهانه ورودی واژن (وستیبول) است و یک ناهنجاری یا بیماری محسوب نمی شود.
  • بهتر است بدانید که وستيبولار پاپيلوماتوز یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. لذا از طريق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل نمي شود.
  • مطالعات معتبر نشان می­دهند که وستيبولار پاپيلوماتوز هیچ ارتباطی با  ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، (ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم)، ندارد.
  • خوب است بدانید وستيبولار پاپيلوماتوز ناشی از رابطه جنسی یا بهداشت ضعیف نیست. با این حال، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن ممکن است از برجسته­تر شدن و متورم آن جلوگيري کند. اگر از صابون خشن يا اسكراب مثل لیف کشیدن یا ناخن کشیدن روی زائده­ها استفاده می کنید، ممکن است باعث آشکار شدن و تورم زائده­ها شوید و

افراد مستعد وستيبولار پاپيلوماتوز

  • از آنجا که وستيبولار پاپيلوماتوز یک تغيير نرمال آناتومی در واژن است، پس آن را از زمان تولد خواهيد داشت و چیزی نیست که شما در معرض خطر آن باشید.  ممکن است ارثی باشد، اما مطالعه اى در اين مورد انجام نشده  است.
  • شیوع وستيبولار پاپيلوماتوز که در چندین مطالعه تعیین شده است، از 1 تا 33 درصد متفاوت است. این بیماری اغلب در زنان ميانسال و قبل از یائسگی و همه قومیت ها و نژادها مشاهده می شود.
  • وستيبولار پاپيلوماتوز اغلب با زگیل تناسلى اشتباه گرفته می شود، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

تشخیص وستيبولار پاپيلوماتوز

وستيبولار پاپيلوماتوز غالبا با معاینه بالینی تشخیص داده مي شود. این بدان معنی است که یک پزشک مجرب می تواند با انجام معاینه و مشاهده برجستگی­ها آن را تشخیص دهد. پزشک شما باید بداند که وستيبولار پاپيلوماتوز چيست تا بتواند درست تشخیص بدهد، اما برخی از آن ها آشنایی کاملی با این حالت ندارند.

راه درمان وستيبولار پاپيلوماتوز

وستيبولار پاپيلوماتوز خوش خیم بوده و تغيير در آناتومی طبیعی محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند.  هنگامی که مبتلا به وستيبولار پاپيلوماتوز باشيد، مشکل اصلی این است که ممکن است به درستی تشخیص داده نشده باشد.  اگر پزشک آن را به عنوان زگیل تناسلی اشتباه تشخیص دهد ، ممکن است شما تحت آزمایش و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید.  این امر می تواند منجر به نگرانی و هزینه غیرضروری شود.

اگر برجستگی ها شما را زیاد آزار می دهد یا در روابط جنسی شما باعث ناراحتي مي شوند یا با ظاهر آن مشکل دارید، پزشک می تواند آنها را به سادگی با لیزر دی اکسید کربن (CO2) از بین ببرد.

مهمترین چیزهایی که بایستی در مورد وستيبولار پاپيلوماتوز به خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • خوش خیم است و به سرطان تبدیل نمی شود.
  • این بیماری مقاربتي نیست ، بنابراین در طول رابطه جنسی منتقل نمی شود.

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (104 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ندا پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد،من ٣،٤سال مشكل زگيل دارم،و به تازگي بيوپسي و كلپوسكوپي شدم،نرمال بود،اما اچ پي وي دارم،حدود ٣سال داخل لابيا كوچك برچستگي ديدم و بعضي دكترها گفتن زگيله و اخرين دكتري كه رفتم دكتر پوست بود كه گفت نيست،الان به تازگي بعد ٣ سال متوجه شدم،كه قسمت بيروني لابيا كوچك برچستگي خيلي ريز و زيادي داره،فكر ميكنم چند وقته كه ايجاد شدع،تقريبا ٢طرف هست و زياده،خيلي هم كوچكه،من ايران نيستم،دسترسي به دكتر ندارم،نميدونم اينا زگيله يا خير.ميشه راهنمايي كنيد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      این زائده ها غدد فوردایس هستند که بافت طبیعی پوست ناحیه تناسلی بوده و قابل برطرف شدن نیستند.

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    بریده شدن قسمتی از پوست آلت توسط تیغ و از پریروز متورم شدن و سفت شدن آن قسمت از آلت در تعطیلات دسترسی به پزشک متخصص نبود ترجیحم این بود که از شما مشورت بگیرم اگر نیاز به عکس هم باشه می تونم بفرستم و البته هزینه ویزیت هم مشکلی نییست، فقط یک مقدار تورم و بی حسی موضعی نگرانم کرده اگر لطف کنید سریعتر جواب بدین ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      عکس بفرستید

  • تصویر کاربر خانم یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام من الان حدود ۳ یا ۴ سال ک روی لبه های ناحیه تناسلی برجستگی های ریز صورتی رنگی میبینم و اینکه من باکره هستم تماس جنسی نداشته ام خیلی نگرانم ک زگیل باشه ن درد دارم ن خارش و نه التهاب و ترشحی دارم و مدتیکه و اصلا روم نمیشه به پزشک زنان مراجعه کنم پمادی هستش ک مصرف کنم ببینم از بین میره یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر یاسمن دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    باعرض سلام؛ آقای دکتر خانم ۴۵ساله هستم ؛دیر ازدواج کردم حدودا چندماه میشه؛ دوران مجردی جوش‌های فولیکولی زیادی میزدم و بعد ازدواج دچار تبخال تناسلی هم شدم که با دارو درمان شد ولی خیلی زود زود عود می‌کنه ؛ زمان رابطه درد دارم هنوز(البته یک دکتر زنان گفت پرده ارتجاعی دارم) درابتدای ورودی واژن احساس میکنم گوشی قرار داره که همون باعث دردم میشه درابتدا ولی بعدش درد کمتر میشه...روی این گوشت یک زائیده کوچیک میبینم خیلی شبیه وستییولاز هست ولی من نگرانم زگیل باشه...هرکار کردم نتونستم عکس بگیرم بفرستم شما ببینید(من شهرستانم وگرنه میومدیم خدمتتون) ....بعد از هر رابطه هم عفونت میگیرم ...
    چه راهنمایی می کنید....ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۵ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      بابت زائده همانطور که خودتان گفتید و با تجه به سابقه و شرج جالی که می دهید بعید میدونم زگیل باشه ولی با اینحال بدون عکس نمیشه نظر داد.
      برای عفونت بعد از رابطه شاید نیاز به مصرف آنتی بیوتیک توسط شما و همسرتان باشد و مدتی از کاندوم استفاده کنید و بهداشت قبل و بعد از نزدیکی را رعایت کنید.
      بابت عودهای مکرر تبخال هم مهم ترین عامل پیشگیری کنترل استرس و داشتنن خواب و استراحت کافی است.

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید
    ببخشید تو این عکس ها چیزی از زیگیل تشخیص میدین؟ بعضی قسمت ها که تیره هس توش مو در میاد ممنون میشم کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      عکسی ارسال نشده

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر