خطرات سکس در کرونا یا رابطه جنسی در دوران کرونا

در این مقاله مطالعه می کنید:

همه می‌دانیم که در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا نباید به صورتمان دست بزنیم، اما کدام قسمت‌های بدن خودمان یا دیگران را می‌توانیم لمس کنیم؟ آیا باید از سکس خطرناک دوری کرد؟ آیا باید رابطه جنسی تا پایان شیوع کرونا متوقف شود؟ آیا سکس در کرونا خطرناک است؟ شاید چیزهایی در خصوص یک بیماری وجود داشته باشد که مردم را وادار کند در قرنطینه بمانند. به گزارش رویترز، فروش کاندوم در چین، پس از شیوع کرونا، افزایش یافته است.

فروش کاندوم در چین بسیار زیاد است، به طوری که در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب‌ترین کالاهای خریداری شده از سایت‌های الکترونیکی در رتبه‌بندی اعلام شده است. کووید-19 نام رسمی کرونا ویروس است که اخیراً در سراسر جهان منتشر شده است. سوال ما این است:

مشکل نعوظ در جوانی

آیا کرونا از طریق رابطه‌ی جنسی قابل انتقال است؟

کووید-19 بیماری است که از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل نمی‌شود. با این حال، این ویروس در ترشحات و قطرات تنفسی فرد وجود دارد و اگر یکی از پارتنرها به ویروس مبتلا باشد، می‌تواند از طریق تماس مستقیم فرد به فرد و رابطه‌ی جنسی منتقل شود. آن‌ چه دانشمندان تاکنون می دانند این است که کرونا در ترشحات تنفسی وجود دارد. منظور از ترشحات تنفسی، قطرات ریزی است که هنگام سرفه و عطسه از دهان فرد خارج می‌شود. به گزارش واشنگتن پست، از آن‌جا که اگر فردی به ویروس آلوده باشد، این ویروس در قطرات تنفسی فرد وجود خواهد داشت، در تمام کشورها مردم از احوال‌پرسی و بوسیدن همدیگر منع شده‌اند.

اما بوسیدن پارتنر به مراتب صمیمانه‌تر از یک بوسه‌ی معمولی روی گونه است. اگرچه منطقی است که بوسیدن شخص آلوده به کرونا می‌تواند شما را هم آلوده کند. چیزی که می‌دانیم این است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اعلام کرده است که ویروس می‌تواند از طریق «تماس نزدیک»، یعنی فاصله‌ی 2 متری با فرد دیگر منتقل شود و در نتیجه، اگر در حال بوسه یا رابطه‌ی جنسی هستید، در صورتی که همسرتان حامل ویروس باشد شما هم در معرض خطر هستید.

آیا ویروس کرونا در ترشحات واژینال یا مایع منی وجود دارد؟

دانشمندان پاسخ داده اند که نمی‌توانیم در مورد ایمنی رابطه‌ی جنسی صحبت کنیم، چون هیچ اطلاعاتی در این خصوص نداریم.

اگر نگران سلامتی خودتان هستید، پس منطقی است که از بوسیدن یا نزدیکی در دوران کرونا با پارتنری که علایم کرونا ویروس دارد، اجتناب کنید.

ایا سکس در کرونا خطرناک است

علایم کرونا مثل نشانه‌ های آنفولانزا، شامل سرفه، عطسه و تب است. نظر ما این است که وقتی افراد دارای نشانه‌های بیماری باشند، ریسک انتقال هم بالاتر می‌ رود. پس اگر نگرانید که ممکن است پارتنر شما ناقل کرونا ویروس باشد اما علامتی نداشته باشد، بهترین راه این است که تا وقتی از وضعیت سلامتی او مطمئن نشدید، رابطه‌ی جنسی نداشته باشید.

این اطلاعات در زمان انتشار کاملاً دقیق و صحیح هستند، اما از آن‌جا که بسیاری از موارد پیرامون ویروس کرونا در حال تغییر است، ممکن است برخی اطلاعات و داده‌ ها هم تغییر کند. ما خوانندگان را تشویق می‌کنیم تا با استفاده از اخبار CDC، سازمان جهانی بهداشت و مراکز بهداشت عمومی محل خود، جدیدترین اطلاعات را پیرامون کووید-19 به دست آورند و همیشه مطلع باشند.

آیا باید قرار های خود را  در دوران کرونا کنسل کنیم؟

علیرغم توصیه‌های منتشرشده در Tinder پیرامون کرونا ویروس، لزوماً نیازی نیست که قرارهای خود را کنسل کنید. اما اگر حس می‌کنید بیمار هستید یا نشانه‌هایی دارید، عاقلانه این است که احتیاط را رعایت کنید و سر قرار حاضر نشوید. در واقع این طبیعی ترین کاری است که باید حتی در مواقعی که یک ویروس شیوعی ندارد و شما احساس بیماری و بیحالی می کنید، انجام دهید. پس لطفاً حواستان به وضعیت جسمی بدنتان باشد.

آیا بوسه باعث انتقال کرونا می شود؟

همانطور که نیویورک‌ تایمز ذکر کرده، بوسیدن می‌توان موجب «انتشار قطعی» کرونا شود، پس به نظر می‌رسد، اجتناب از این کار می‌تواند راه‌ حلی ناخوشایند و البته تنها راه برای حل مشکل انتقال ویروس، تا زمانی که این مشکل برطرف شود باشد،. شاید بهتر باشد با فردی که اخیراً به مناطقی سفر کرده که شیوع کرونا ویروس بالا بوده، رابطه جنسی برقرار نکنید. در مورد افرادی که در قرنطینه هستند و منتظرند ببینند آیا به ویروس مبتلا شده‌اند یا نه هم باید جانب احتیاط را کاملاً رعایت کنید. همچنین، اگر در مهمانی یا مجلسی با فردی آشنا شدید، پیش از برقراری ارتباط با او، خوب است که یک بار دیگر در مورد کرونا ویروس و راه‌ های انتقال آن هم فکر کنید. این یک فرصت است.

نزدیکی در دوران کرونا

به طور کلی بهتر است در این برهه، از هرگونه فعالیت غیر ضروری در خارج از خانه بپرهیزید و زمان خود را به خانه و خانواده اختصاص دهید. برای رهایی از فشار روانی ناشی از این دوران، می توانید به کارهایی غیر از سکس، همچون خواندن کتاب، دیدن فیلم، آشپزی و باغبانی و … روی بیاورید.

HIV و ویروس کرونا

در مقایسه با عموم افراد، کسانی که سیستم ایمنی بدنشان به خاطر ابتلا به ایدز ضعیف شده، ریسک بیش‌تری برای ابتلا به نوع شدیدتر کووید-19 دارند. افراد مبتلا به HIV در حال پیر شدن هستند و تقریباً نیمی از آن‌ها بیش از 50 سال سن دارند. افرادی که تعداد سلول‌های T از نوع CD4 آن‌ها کم است، یعنی سرکوب سیستم ایمنی پیشرفته است، در معرض بیش‌ترین خطر هستند.

افراد مبتلا به HIV به احتمال بیش‌تری به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا می‌شوند و این‌ها ممکن است در سنین جوانی رخ دهد. برخی از داروهای ویژه‌ی HIV، به ویژه داروهای قدیمی‌تر، می‌توانند باعث ایجاد نوتروپنی یا کاهش گلبول‌های سفید خون شود که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند.

ایدز و کرونا

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض ریسک بالاتر ابتلا به کروناویروس قرار دارند، و به نوع شدیدتر بیماری دچار می‌شوند. با این که این جریان در مورد بسیاری از عفونت‌ها برقرار است، اما هنوز اطلاعات کافی نداریم که نشان دهد آیا افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها سرکوب شده، مثلاً افراد مبتلا به HIV، بیش‌تر در معرض ابتلا به این ویروس جدید هستند یا نه.

اگر به HIV مبتلا هستید، پیشنهاد ما این است که سفت و سخت از اقدامات پیشگیرانه پیروی کنید. کنترل اپیدمی کووید-19 اخیراً وارد فاز 3 شده، یعنی اقدامات امنیتی شدیدتری اتخاذ می‌شود. پس اگر HIV+ هستید، بهترین راه این است که این اقدامات را رعایت کنید و هرزمان که ممکن است، به دورکاری بپردازید و به آن پایبند باشید.


دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.6/5 - (37 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر