سرد شدن بیضه ها نشانه چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تولید اسپرم زمانی به بهترین حد خود میرسد که بیضه های مرد به نسبت دمای کلی بدن سردتر باشند. دلیل قرار گرفتن بیضه ها در بیرون بدن نیز همین موضوع است (بیضه ها در داخل کیسه ای خاص هستند و بر روی این کیسه شبکه ای از رگ ها و رشته های عصبی قرار دارند). در این مقاله پیرامون سرد کردن دمای بیضه ها، علت سرد شدن بیضه ها، نحوه واکنش بیضه ها و کیسه بیضه به تغییرات دمایی و بهترین راه جهت گرم کردن آن ها خواهیم پرداخت.

بیضه ها به سرد بودن تمایل دارند. بیضه ها در بدن مرد به شکل بیضی بوده و درون آن ها پر از لوله های پیچ در پیچ است. اسپرم در درون همین لوله ها تولید می شود. در حالت ایده آل، تولید اسپرم در دمای ۹۳.۲ درجه فارنهایت (۳۴ درجه سانتیگراد) اتفاق می افتد. این میزان حدود ۵.۴ درجه فارنهایت (۳ درجه سانتیگراد) کمتر از دمای عادی بدن است؛ دمای عادی حدود بدن ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد است).

تغییرات دمایی بیضه ها

این احتمال نیز وجود دارد که بیضه های شما به دلیل سرد بودن بیش از حد با مشکل در تولید اسپرم روبرو شوند. دمای پایین منجر به جمع شدن بیضه ها و کیسه آن ها به سمت بالا و داخل بدن می شود. از سوی دیگر، دوش گرفتن با آب گرم یا قرار گرفتن در دمای بالا به طوری که دمای بدن را افزایش دهد نیز منجر به آویزان شدن بیضه ها و پایین آمدن آن ها می شود.

با این حال، زمانی که دما بسیار بالا باشد، ممکن است کیفیت اسپرم تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، در چنین شرایطی تحرک اسپرم (قابلیت شنا و حرکت اسپرم و رسیدن به تخمک ها جهت بارور کردن آن ها) و تعداد آن ممکن است کاهش یابند.

سرعت حرکت اسپرم

آیا سردی بیضه ها خطرناک است؟

عوارض گذاشتن یخ روی بیضه ها چیست؟ از آنجایی که بیضه ها در خارج از بدن مرد قرار دارند، نسبت به صدمات های بیرونی به نسبت ارگان های داخلی بدن آسیب پذیرتر هستند. همچون دیگر بخش های بدن که در ناحیه بیرونی قرار دارند، بیضه ها نیز ممکن است در دمای پایین دچار سرمازدگی یا هیپوترمی شوند. زمانی که دمای هوا به ۵ درجه فارنهایت (منفی ۱۵ درجه سانتی گراد) برسد، ریسک بروز هیپوترمی در پوست فرد تا حد چشمگیری زیاد می شود.

در چنین شرایطی حتی نواحی داخلی بدن نیز در خطر قرار دارند. از آنجایی که بدن ما می داند کارکرد قلب و دیگر ارگان های داخلی بدن مهمتر از سلامت انگشتان دست و پا است، هیپوترمی بیشتر در همین نواحی بیرونی اتفاق می افتد. این بدان معناست که اگر حس می کنید ران های شما در حال سرمازدگی هستند پس در مرحله بعد بیضه ها تحت تاثیر قرار می گیرند.

از جمله علائم سرمازدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی حسی
  • حس سوزش در ناحیه پوست
  • قرمز یا سفید شدن رنگ پوست

تحقیقات پزشکی کافی در مورد این موضوع که در دماهای بسیار سرد و پایین چه اتفاقی برای بیضه ها رخ می دهد وجود ندارد.

گرم کردن بیضه ها

گرم کردن بیضه هایی که بسیار سرد هستند را می توان به شکل امن و ساده انجام داد. در اینجا چند پیشنهاد به شما ارائه می کنیم:

نشستن

زمانی که بیضه ها به ران ها فشرده شده باشند، جریان هوا نمی تواند به خوبی به آن ها دسترسی پیدا کرده و دمای بیضه ها را بالا ببرد. نشستن به شکل طبیعی و مناسب می تواند به افزایش دمای بیضه ها کمک کند.

لباس ها

لایه های مختلف از لباس ها می توانند در نگه داشتن حرارت و گرما کمک کنند اما از پوشیدن شلوار و لباس زیر تنگ اجتناب کنید چرا که ممکن است دما را تا حد زیادی بالا ببرند.

دوش آب داغ یا سونا

گرم کردن بیضه ها

یک سونای داغ به گرم شدن کل بدن شما کمک می کند. اما فراموش نکنید وقتی دمای بیضه ها به دمای کلی بدن رسیده و از آن بیشتر می شود، کیفیت اسپرم های تولیدی نیز به شکل موقت کم می شود لذا برای افرادی که مشکل ناباروری دارند می تواند مضر باشد و بایستی پرهیز کنند.

جلوگیری از سرد شدن بیضه

برای جلوگیری از سرد شدن بیضه ها می توانید از ایده های زیر کمک بگیرید:

  • متناسب با فصل لباس بپوشید. اگر قرار است در دمای پایین و سرد بیرون از خانه باشید، شلوار بلند جین یا شلوار های تنگ ورزشی در زیر شلوار اصلی خود بپوشید.
  • برای مدت طولانی در آب سرد استخرها، ساحل یا دیگر نواحی که امکان شنا در آن ها وجود دارد نمانید.
  • اگر لباس زیر خاص یا دیگر محصولات مخصوص سرد کردن بیضه ها را استفاده می کنید حتما دستورالعمل استفاده آن ها را به شکل دقیق دنبال کنید تا به تعداد اسپرم های شما کمک کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای سرد ممکن است پوست کیسه بیضه های شما را با آسیب مواجه کند و در نتیجه تولید اسپرم با مشکل مواجه خواهد شد.

علت عرق کردن بیضه ها

اگر بیضه های شما سرد هستند و عرق می کنند، ممکن است یک بیماری خاص داشته باشید که عامل بروز این اتفاق است. یا ممکن است وقت آن رسیده باشد که تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. از جمله علل رایج بروز این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اختلال در تعریق (هیپرهیدروز): این اختلال منجر به تعریق بیش از حد می شود. گاهی اوقات این مشکل در اثر یک شرایط خاص ایجاد می شود.

– بیماری تیروئید: تیروئید یک هورمون کلیدی تولید می کند که متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند.

– لباس تنگ: لباس زیر یا شلوار تنگ، به خصوص لباس های ساخته شده از موادی که به خوبی جریان هوا را از خود رد نمی کنند، از رسیدن جریان هوا به کیسه بیضه ها جلوگیری به عمل می آورند. حفظ جریان هوا در این ناحیه می تواند مشکل عرق در کیسه بیضه ها را حل کند.

آیا قرار دادن یخ بر روی بیضه ها تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد؟

گذاشتن یخ روی بیضه ها چه تاثیری دارد؟ اگر دمای بالا و داغ باعث کاهش تعداد اسپرم های شما شود، پس سرد کردن بیضه ها باید اثری عکس را به همراه داشته باشد، درست است؟

افزایش تعداد اسپرم ها با کمک گرفتن از بسته های یخ یا تجهیزات پیچیده تر سرد کردن نواحی اطراف بیضه ها در طول سال های اخیر توسط افراد مختلفی انجام شده اند. محققان حوزه پزشکی نیز این راهکار را برای زوجین نابارور امتحان کرده اند. سرد کردن بیضه ها می تواند برای برخی از آقایان کارساز باشد. با این حال، هیچ تحقیق عملی گسترده و ویژه ای در این زمینه انجام نشده است.


شاید دوست داشته باشید بخوانید: علل بیضه های کوچک در مردان


دکتر محمد جباری متخصص ارولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پویا شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسرم در 9 ماهگی عمل هایپوسپادیاس و کوردی و فیکس کردن رترکتایل بیضه راست شده الان که 8 سال و هفت ماه داره برای چکاب میکرولیتیازیس بیضه هم در هر دو بیضه مشاهده شده حالا که دو تا عامل ابتلا به سرطان بیضه هم بیضه نزول نیافته داشته و هم میکرولیتیازیس باید چی کار کنم چه پیگیری هایی لازمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      در سوال مشابه دیگری پاسخ تان را دادم

  • تصویر کاربر شایان چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۲۵ سالم هست و حدود چهار سال پیش عمل واریکوسل گرید ۳ سمت چپ انجام دادم یه چند وقتیه زمانی که چیز نسبتا سنگین مثل میز بلد میکنم قسمت سمت چپ شکمم به سمت کلیه چپم درد میکه و بعدا به مرور زمان خوب میشه دردش، خواستم بدونم مشکلی واسم پیش نمیاد؟ سوال دومم اینه من احساس میکنم ساز بیضه هام نسبت به قبلا کوچیک تر شده که ساز بیضه های من که با خط کش اندازه گیری کردم طولش ۵ سانت و عرضش ۲.۳ سانت هست آیا بیضه من نرمال هست یا کوچک شده ممنون میشم دو تا سوالمو جواب بدید دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      آقای دکتر بنده ۲۵ سالم هست و حدود چهار سال پیش عمل واریکوسل گرید ۳ سمت چپ انجام دادم یه چند وقتیه زمانی که چیز نسبتا سنگین مثل میز بلد میکنم قسمت سمت چپ شکمم به سمت کلیه چپم درد میکه و بعدا به مرور زمان خوب میشه دردش، خواستم بدونم مشکلی واسم پیش نمیاد؟.........................خیر مشکلی پیش نمیاد
      سوال دومم اینه من احساس میکنم ساز بیضه هام نسبت به قبلا کوچیک تر شده که ساز بیضه های من که با خط کش اندازه گیری کردم طولش ۵ سانت و عرضش ۲.۳ سانت هست آیا بیضه من نرمال هست یا کوچک شده ممنون میشم دو تا سوالمو جواب بدید دکتر جان..........................این سایز بیضه کاملا نرمال هست و جای نگرانی ندارد.

  • تصویر کاربر م. جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    ببخشید یه سؤال داشتم، این که اگر اخته شده باشیم باید چه کار کنیم؟
    آیا راه درمانی وجود دارد و یا این که ممکن است بیضه ها به حالت نرمال خویش بازگردند در ضمن من واریکوسل هم از قبل داشتم و دارم هنوز 22 سال سن دارم.
    ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      تعریف شما از اخته شدن چیست و برچه مبنایی فکر میکنید اخته شده اید؟ آزمایش تستوسترون خون تان چند لست که فکر می کنید اخته شده اید؟

  • تصویر کاربر ساسان جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید آقای دکتر

    یه ماهی میشه که درد مبهمی رو در بیضه چپم احساس میکنم ولی هنگام لمس فیزیکی دردی رو احساس نمیکنم


    و همش میترسم و تو فکرمه که اگه ضربه بخوره حتما خیلی درد خواهد کرد

    رفتم سونوگرافی کلیه پروستات و بیضه و کلیه و.... که هیچ مشکلی پیدا نشد
    آزمایش ادرار و کشت ادرار هم رفتم که باز هم هیچ عفونتی نبود.

    این فکردرد خواب و ازم گرفته و نمیتونم بخابم و روانمو بهم ریخته رفتم دکتر متخصص اورولوژی و این مباحث و گفتم و دارو نوشت و گفت که احتمالا عفونت پروستاته
    داروهارو خوردم یه هفته مشکلی نداشتم ولی الان باز شروع شده
    1. تصویر کاربر ساسان جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      از 48 ساعت دوروزم گذشته
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      از آنجایی که سونوگرافی و آزمایشات نرمال بوده و در لمس و معاینه هم دردی ندارید احتمالا منشا درد عصبی است که میتونه منشاش از کمر باشد و بعید میدونم از پروستات باشد به نظر من بهتره توسط متخصص مغز و اعصاب هم از نظر کمر بررسی شوید و شاید نرمش های کششی کمر شرایط تان را بهتر کند.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عليرضا دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 402 مشاهده پرسش
    سلام و احترام سوال اول اينكه سايز پروتز بنده از راست٤٧*٣٤هست و سايز بيضه طبيعي سمت راست حسب سونوگرافي از راست ٥٨*٣١هست ايا تفاوت زيادي بين سايز ها وجود داره؟سوال دوم اينكه ايا جراحي پروتز عمل خيلي ظريف و مهميه كه ميبايست الزاما توسط يك پزشك حاذق صورت بگيره؟سوال سوم اينكه ايا كيسه بيضه از دست رفته متناسب با تمام سايزهاي پروتز ميباشد؟(به عبارت ديگه پروتز با هر سايزي ،البته بايد گفت متناسب با بيضه طبيعي، در كيسه قرار ميگيره؟)سوال چهارم اگر پزشك اورولوژي خوب در ساري ميشناسيد معرفي فرماييد
    عاقبت بخير باشيد دكتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      سوال اول اينكه سايز پروتز بنده از راست٤٧*٣٤هست و سايز بيضه طبيعي سمت راست حسب سونوگرافي از راست ٥٨*٣١هست ايا تفاوت زيادي بين سايز ها وجود داره؟........................این یه موضوع شخصی هست اگر از من بپرسید می گم تفاوت قابل ملاحظه ای با هم ندارند. ضمن اینکه سونوگرافی همیشه سایز کاملا دقیقی نمیده و حدودی است
      سوال دوم اينكه ايا جراحي پروتز عمل خيلي ظريف و مهميه كه ميبايست الزاما توسط يك پزشك حاذق صورت بگيره؟.........................خیر جراحی ظریفی نیست ولی بالاخره برای بهتر درآمدن کار ریزه کاری هایی دارد که براساس تجربه بدست می اید.
      سوال سوم اينكه ايا كيسه بيضه از دست رفته متناسب با تمام سايزهاي پروتز ميباشد؟(به عبارت ديگه پروتز با هر سايزي ،البته بايد گفت متناسب با بيضه طبيعي، در كيسه قرار ميگيره؟)...............................پاسخ به این سوال براساس معاینه و ارزیابی کیسه بیضه مشخص می شود اصولا کیسه بیضه قابلیت انعطاف پذیری و باز شدن را دارد ولی همیشه هم اینگونه نیست.
      سوال چهارم اگر پزشك اورولوژي خوب در ساري ميشناسيد معرفي فرماييد.............................پزشکان ارولوژی همه خوبند حتی همکاران محترم در سار و استان عزیز مازندران

    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      سوال اول اينكه سايز پروتز بنده از راست٤٧*٣٤هست و سايز بيضه طبيعي سمت راست حسب سونوگرافي از راست ٥٨*٣١هست ايا تفاوت زيادي بين سايز ها وجود داره؟........................این یه موضوع شخصی هست اگر از من بپرسید می گم تفاوت قابل ملاحظه ای با هم ندارند. ضمن اینکه سونوگرافی همیشه سایز کاملا دقیقی نمیده و حدودی است
      سوال دوم اينكه ايا جراحي پروتز عمل خيلي ظريف و مهميه كه ميبايست الزاما توسط يك پزشك حاذق صورت بگيره؟.........................خیر جراحی ظریفی نیست ولی بالاخره برای بهتر درآمدن کار ریزه کاری هایی دارد که براساس تجربه بدست می اید.
      سوال سوم اينكه ايا كيسه بيضه از دست رفته متناسب با تمام سايزهاي پروتز ميباشد؟(به عبارت ديگه پروتز با هر سايزي ،البته بايد گفت متناسب با بيضه طبيعي، در كيسه قرار ميگيره؟)...............................پاسخ به این سوال براساس معاینه و ارزیابی کیسه بیضه مشخص می شود اصولا کیسه بیضه قابلیت انعطاف پذیری و باز شدن را دارد ولی همیشه هم اینگونه نیست.
      سوال چهارم اگر پزشك اورولوژي خوب در ساري ميشناسيد معرفي فرماييد.............................پزشکان ارولوژی همه خوبند حتی همکاران محترم در سار و استان عزیز مازندران

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر