اسپرم سالم باید چه رنگی باشد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

رنگ اسپرم سالم چگونه است؟ آیا رنگ طبیعی اسپرم تغییر  می کند؟ رنگ مایع منی آقایان (semen) معمولا سفید یا خاکستری است، اما ممکن است گاهی اوقات متمایل به زرد شود. اگر رنگ منی به رنگ صورتی یا قرمز باشد، خون در آن وجود دارد. با این که دلیل این اتفاق به ندرت جدی و خطرناک است، آقایانی که در منی خود خون مشاهده می کنند باید حتما به پزشک ارولوژی مراجعه نمایند.

مایع منی چگونه تشکیل می شود؟

موارد زیر در تولید مایع منی دخیل هستند که با هم نگاهی به تک تک آن ها خواهیم داشت:

عکس رنگ اسپرم سالم:

مایع منی

اپیدیدیم و بیضه ها

بیضه ها بافت های مسئول تولید اسپرم هستند. اپیدیدیم لوله ای است که اسپرم را از بیضه ها به لوله منی بر بنام “واز دفران” منتقل می کند.

کیسه های منی

این موارد بخش قابل توجهی از حجم مایع منی را تولید می کنند. این غدد موادی را ترشح می کنند که از نظر قندی به نام فروکتوز سرشار از مواد مغذی هستند و مواد مغذی را برای اسپرم فراهم می کنند.

غده پروستات

این غده ماده شیمیایی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تولید می کند و با تولید موادی خاص باعث ایجاد ماهیت ژله مانند در مایع منی می شود و به اسپرم اجازه می دهد در منی حرکت کرده و راحت تر به تخمک برسد.

مطالب مرتبط: سرطان پروستات

غدد موجود در مجاری ادراری

این غدد مسئول تولید ترشحاتی هستند که حرکت مایع منی را آسان تر می کند. هر کدام از این موارد بخشی از سیستم تولید مثل آقایان هستند و نقش خاصی را در ارضای فردو تولید مثل ایفا می کنند. با این که مایع منی معمولا سفید یا خاکستری است، ممکن است برخی آقایان منی زرد رنگ داشته باشند. اما فقط در مواردی که منی زرد رنگ نشانه تغییری ویژه در فرد باشد، باید به آن رسیدگی شود.

ژله ای بودن مایع منی

مایع منی تقریبا بلافاصله پس از خروج از بدن لخته می شود و یک مایع چسبناک و شبیه به ژله به وجود می آید. این ماده پس از ۵  الی ۴۰ دقیقه دوباره تبدیل به مایع می شود. شکل گرفتن گلبول های شبیه به ژله در مایع منی نشان دهنده مشکل باروری یا بیماری خاصی نیست. عدم لخته شدن منی و سپس دوباره تبدیل شدن به مایع می تواند منجر به بروز مشکلات باروری در مرد شود. همانطور که گفتیم مایع منی باید بلافاصله پس از ارضای مرد تبدیل به ماده چسبناکی شود. میزان منی تولیدی در هر بار ارضای آقایان باید بین ۲ الی ۵ میلی لیتر باشد. تولید منی کمتر از ۱.۵ میلی لیتر (هیپوسپرمی) یا بیشتر از ۵.۵ میلی لیتر (هایپرسپرمی) ممکن است غیر عادی باشد.

حجم منی سالم چقدر است؟

اندازه نرمال اسپرم

حجم کم مایع منی پس از چندین بار ارضای فرد و حجم زیاد این مایع پس از گذشت زمان زیاد از آخرین ارضای مرد امری طبیعی است. ممکن است در حین رابطه جنسی و ارضا شدن به مایع منی خود اهمیت خاصی ندهید، اما باید بدانید که منی نشانه خوبی در زمینه باروری و سلامت کلی بدن شما به حساب می آید. اگر می خواهید بدانید اسپرم های شما چقدر قدرت دارند یا این که تعداد عادی اسپرم چقدر است، نیاز نیست به عوامل دیگری توجه کنید. آزمایش به منظور بررسی مایع منی می تواند پاسخ شما را بدهد.

تغییر شکل مایع منی

مایع منی سالم معمولا چسبناک و شبیه به ژله است. با این حال باید بگوییم که برخی فاکتور های خاص می توانند بافت منی شما را تغییر دهند. این عوامل عبارتند از:

  • رژیم غذایی
  • مصرف الکل
  • سطح فعالیت بدنی
  • مصرف ماریجوانا

اگر علائم یا نشانه های غیر طبیعی و خاصی ندارید، یک تغییر موقت در بافت مایع منی عاملی جهت نگرانی نیست. در صورت بروز درد، ناراحتی یا خستگی در کنار تغییر زیاد بافت مایع منی خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم در کنار مایع منی غلیظ می توانند نشانه کم آبی شدید بدن، عدم تعادل هورمونی فرد یا عفونت باشند. مایع منی آبکی نیز نشانه کمبود ویتامین یا عدم باروری فرد است. همانطور که در بالا گفته شد مایع منی خیلی زود پس از ارضای فرد لخته می شود و ماهیت آن چسبناک و شبیه به ژله خواهد بود.

در نهایت پس از ۵ الی ۴۰ دقیقه این مایع دوباره به وضعیت اول خود برمیگردد و آبکی خواهد شد. این تغییر در ماهیت مایع منی برای باروری و تولید مثل اهمیت دارد و در واقع یک پروسه کاملا عادی و سالم است. پس از انجام وازکتومی، مایع منی صرفا حاوی مایعات و مواد مغذی اسپرم بوده ولی اسپرم در آن وجود ندارد. پس از عمل جراحی برگشت وازکتومی به حالت عادی، اسپرم ها دوباره در حین ارضای مرد به مایع منی اضافه می شوند. با این حال، ماهیت و شکل منی با گذر زمان و بالا رفتن سن تغییر می کند. عوامل دیگری همچون سطح برانگیختگی و شهوت، تغییرات فصلی و استرس همگی بر روی شکل مایع منی تاثیر می گذارند.

غلظت غیر عادی مایع منی ممکن است به دلیل کم آبی بدن رخ دهد که موضوعی موقت بوده و در صورتی که غلظت منی بیش از حد زیاد باشد، ممکن است مشکلی در سطح هورمون تستسترون فرد وجود داشته باشد. تغییرات به وجود آمده در ماهیت و شکل مایع منی به شکل روزانه رخ می دهند و فقط زمانی باید نگران این موضوع باشید که این تغییر ماهیت هر دو الی سه هفته رخ دهد. اگر قصد دارید بچه دار شوید و یا اخیرا پروسه برگشت وازکتومی را انجام داده اید و پیشنهاد شده است که به شکل مکرر رابطه جنسی داشته باشید، این رابطه جنسی مکرر می تواند در ماهیت و شکل مایع منی اثر بگذارد. ممکن است مایع منی حجم کمتری داشته باشد و یا ماهیت و شکل آن نیز تغییر کند.

رنگ مایع منی سالم

رنگ اب منی در اثر عوامل مختلف می تواند تغییر کند. مایع منی ترکیبی از مواد ترشح شده توسط غدد تولید مثل آقایان هستند و اسپرم نیز در داخل آن قرار دارد. ایجاد تغییرات و مشکلاتی خاص در این نواحی می تواند منجر به تغییر رنگ مایع منی شود.

  
 روشن، سفید یا خاکستریزردسبزصورتیقرمزقهوه اینارنجیسیاه

رژیم غذایی


 

x


x


     

فلز های سنگین


     

x


x


x


فشار خون بالا


   

x


x


   

زردی (یرقان)


 

x


      

لکوسیتوسپرمیا


 

x


      

نرمال


X


       

بیوپسی پروستات یا عمل جراحی


   

x


x


x


x


 

سرطان مجاری ادراری


   

x


x


x


x


 

پروستاتیت


 

x


x


x


x


x


x


 

بیماری مقاربتی


   

x


x


x


x


 

آسیب به ستون مهره ها


     

x


 

x


مصرف مواد


 

x


      

وجود ادرار در مایع منی


 

x


      

رابطه جنسی یا خود ارضایی زیاد


   

x


x


   

تغییر رنگ مایع منی

اسپرم قرمز رنگ خونی

ممکن است مایع منی به رنگ های دیگری نیز در آید. از جمله برخی تغییر رنگ های احتمالی دیگر که ممکن است آقایان آن را تجربه کنند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

قهوه ای یا قرمز

گاهی اوقات ممکن است در اندام تناسلی مرد یک نشتی خون به داخل منی بوجود بیاید و یا یکی از رگ ها در ناحیه بیضه پاره شود. در نتیجه بیرون آمدن خون از رگ، مایع منی ممکن است به رنگ قهوه ای یا قرمز در آید. اگر پس از گذشت ۱ الی ۲ روز رنگ منی به همین شکل باقی ماند، حتما باید به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

رنگ سبز

مایع منی سبز رنگ نشانه وجود عفونت در ناحیه پروستات یا بافت های اطراف آن است. مردی که مایع منی او سبز رنگ باشد باید حتما به پزشک خود مراجعه کند. اگر مرد متوجه هر چیز غیر عادی شود و یا رنگ مایع منی در او تا مدت طولانی متفاوت باقی بماند بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند تا تشخیص دقیقی نسبت به وضعیت وی صورت گیرد.

علت و درمان مایع منی زرد رنگ

درمان این مشکل به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. اگر یک عفونت منجر به زرد شدن رنگ مایع منی شده باشد، پزشک معالج با تجویز آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی سعی می کند مشکل را حل نماید. اگر مرد منی زرد رنگ داشته باشد که عامل بروز آن نیز یک عفونت در بدن باشد، باید از داشتن رابطه جنسی و ارضا خودداری کند و برای بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کند. در غیر این صورت امکان انتقال عفونت به شریک جنسی وجود دارد. همچنین آقایان باید میزان رنگ های مصنوعی در رژیم غذایی خود را کم کنند. مصرف بیشتر آب می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

از کجا بفهمیم اسپرم ضعیف است؟

علائم کاهش مقدار اسپرم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وجود ناتوانی یا مشکلاتی در رابطه جنسی، برای مثال مشکل نعوظ و یا کاهش میل جنسی، تورم یا وجود توده در بیضه.
  • کاهش موهای صورت یا بدن یا سایر علائم مربوط به ناهنجاری های هورمونی، که می توانند نشان دهنده ی اختلال در اسپرم باشند.
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (251 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز و تبریک عید نوروز
    ببخشید دکتر قرصی برای افزایش حجم آلت شوهرم وجود داره ؟
    فقط برای حجم نه طول
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر الهام شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    باسلام،آیا وقتی آثار تبخال تناسلی از بین رفت،بازم هم قرص مصرف کنیم برای پیشگیری یا خیر لازم نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر الهام جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      متشکرم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      🌷
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    سوال=در مورد سلامت دستگاه تناسلی(رشد طبیعی الت و بیضه ها) پسر بچه ۱۲ ساله سوال داشتم میخواستم بدونم (از اونجایی که اگه مشکلی تو دستگاه تناسلی باشه معمولا تا سن ۱۴ سالگی با دارو درمان میشه)لازمه که بچه ای که رشد طبیعی داره ،در این سن معاینه بشه به خاطر بی علائم بودن این مریضی ها یا اینکه اینگونه مشکلات در رشد نکردن دستگاه تناسلی و...با علائم هستش و بعد ان باید مراجعه بشه.خیلی ممنون میشم راهنمایی بکنید .
    ممنون از صبر و حوصلتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    آقای دکتر من در تاریخ ۹۷/۰۴/۱۰ رابطه پرخطر جنسی داشتم که بعداز اون در مهر و آذر آزمایش دادم که آزمایشات به این صورت بود که در مهرماه hcv abوhbs agوhiv ab منفی بودن و سطح hbs ab 315بود ودر آذر ماه فقط آزمایش hbs agدادم که اونم منفی بود .با توجه به آزمایشات آیا مجددا نیاز هست برای ایدز و انواع هپاتیت آزمایش بدم یا نه خاطرم از عدم ابتلا جمع باشه.
    اگر نیاز هست لطفا بگید چه آزمایشاتی باید بدم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      آزمایش HIV را تا 6 ماه بعد از آخرین رابطه پرخطر تکرار کنید

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام وتشکر . چندین ماه است که یک توده کاملا به کنار بیضه چپم چسبیده است موقع لمس درد خفیفی داره .به چند دکتر مراجعه کردم وسه مرتبه در بازه زمانی و مراکز مختلفی سونوگرافی کردم که در جواب هر سه سونوگرافی سایز بیضه طبیعی واکوی نرمال .هیدروسل خفیف و واریکوسل با قطر وریدی 3mm (در رگ وطناب متصل به بالای بیضه وپشت بیضه درد دارم) .وکلسیفیه 5mmدر اسکروتوم دیده شد.اپیدیدیم هم طبیعی گزارش شد.
    ممکنه توده سرطانی باشه؟؟؟توده سرطانی از داخل بیضه بوجود میاد وعلائمی مانند برآمدگی در سطح بیضه رو ایجاد میکنه یا ممکنه توده از خارج وسطح بیضه به داخل بیضه بوجود بیاد؟؟؟؟این توده ممکنه چی باشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر