چرا عمل زیبایی لابیاپلاستی روی واژن زنان انجام می شود?

در این مقاله مطالعه می کنید:

با اینکه انجام جراحی پلاستیک بسیار رایج است، اما افراد بسیار کمی درباره آن اطلاعات کافی دارند. امکان دارد شما هم جزو افرادی باشید که نام لابیاپلاستی را شنیده اما با آن آشنا نیستید. با جستجوی لابیاپلاستی در گوگل می توان عناوین دیگری همچون جوانسازی واژن یا تغییر ظاهر واژن را ببینید. هدف این مقاله تمایز این روش از دیگر روش های جوانسازی واژن و سپس توضیح درباره خود آن است.

جوانسازی واژن اصطلاح وسیعی است؛ که تعداد زیادی از روش های مخصوص در رابطه با این درمان انتخابی در حال توسعه را، در بر می گیرد. تقریبا هر ماهه، ابزار ها و وسایل جدیدی وارد بازار شده و زنان، بیشتر و بیشتر از این درمان ها استفاده می کنند.

تنگ کردن واژن

لابیاپلاستی چیست؟

درمان های جوانسازی واژن معمولا با دستگاه هایی همچون لیزر، امواج رادیویی، سونوگرافی و تابش مستقیم بر روی بدن صورت میگیرند. اغلب فرایند های جوانسازی واژن برای بدست آوردن مزایای متعدد، از شکلی از انرژی استفاده می کنند. این مزایا شامل تنگ شدن واژن، کاهش بی اختیاری ادرار و رفع خشکی واژن می باشند. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی درباره این نوع درمان ها بیان داشته که برخی تولید کنندگان دستگاه ها، شفافیت های لازم را درباره ویژگی های بالینی این دستگاه ها ارائه نداده اند. 

تفاوت اصلی بین لابیاپلاستی و دیگر روش های جوانسازی واژن این است که لابیاپلاستی یک فرایند جراحی به شمار می رود. در فرایند لابیاپلاستی لب های کوچک اندام تناسلی زنانه کوچک تر شده تا با لب های بزرگ تناسب داشته باشند. این فرایند بسته به موقعیت منحصر به فرد بیمار، شامل استفاده از تکنیک های جراحی مختلف می شود. در فرایند لابیاپلاستی به کار گیری هیچ شکلی از انرژی لازم نبوده و بیمار اهداف خود را از جراحی با پزشک در میان می گذارد، و فرآیند طبق خواسته ی بیمار (تنگ کردن واژن) پیش میرود.

دلایل انجام لابیاپلاستی

خانم ها به دلایل متعددی همچون زایمان، افزایش سن، فعالیت جنسی و عوامل ژنتیکی به بزرگی لب های اندام تناسلی دچار می شوند و تصمیم بر انجام جراحی زیبایی می گیرند. بسیاری از زنان مبتلا به بزرگی لب های واژن در زمینه ورزش کردن، بهداشت، عفونت های مجاری ادراری، فعالیت جنسی و دیگر فعالیت های فیزیکی دچار مشکل می شوند. 

علاوه بر این، با افزایش محبوبیت شلوار های یوگا، شلوار های ورزشی و لباس های شنا، بزرگی لب های واژن می تواند پوشیدن این موارد را سخت تر کند. با این حال، اغلب بیماران بیان دارند که در هنگام داشتن یک رابطه عاشقانه بسیار نگران لب های واژن خود هستند. این دلایل به همراه یک سری موارد دیگر سبب تمایل زنان به انجام فرایند لابیاپلاستی می شود.

انواع لابیاپلاستی

در ابتدا، یک فرایند برای لابیاپلاستی وجود داشت که از محبوبیت زیادی نیز برخوردار بود. اما با گذشت زمان و پیشرفت در تکنیک ها، چندین روش برای ایجاد این تغییر به وجود آمد. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

✅لابیاپلاستی با استفاده از فرایند برش

در این فرایند، بخش اضافه لب های کوچک برداشته شده و خود لب ها بخیه زده می شوند تا شکلی قرینه با لب های بزرگ داشته باشند. این فرایند همان تکنیک اصلی است که به طبیعی ترین شیوه انجام می شود. این تکنیک به صورت گسترده توسط جراحان به کار گرفته می شود. 

✅فرایند برش مثلثی در جراحی لابیاپلاستی

در این فرایند، بخشی از ضخیم ترین ناحیه لب های کوچک واژن برداشته می شود. از آنجایی که تنها قسمتی از ناحیه ضخیم لب ها برداشته می شود، لایه زیر مخاط سالم باقی می ماند.

 

این فرایند نیز ظاهری طبیعی به واژن داده و چروک های لبه ها را حفظ می کند. 

چندین روش دیگر نیز برای کاهش اندازه لب های کوچک واژن وجود دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. 

انواع لابیاپلاستی

این جراحی چقدر زمان میبرد؟

لابیاپلاستی یک جراحی سرپایی است. این فرایند می تواند ظرف یک ساعت به صورت انفرادی یا به همراه دیگر جراحی های زیبایی انجام شود. بسته به برنامه درمانی که با مشورت جراح تهیه شده است، این عمل را می توان تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.

 

مراقبت پس از جراحی لابیاپلاستی

ناحیه تناسلی زنان بسیار حساس و نیازمند مراقبت مناسب است. بنابراین، در هنگام انجام فرایندی همچون لابیا پلاستی، باید قبل از فرایند از دستور العمل های پس از جراحی آگاه بود. بیماران باید از گرفتن دوش های طولانی خودداری کرده و پس از هر بار شستشو ناحیه زخم را با ضربه های ملایم یک حوله یا پارچه خشک کنند. 

بیماران باید دارو های آنتی بیوتیکی را که جراح جهت تسکین درد و التهاب تجویز می کند، بدرستی مصرف کنند. دوچرخه سواری، دویدن و دیگر فعالیت های فیزیکی باید تا هنگام دریافت موافقت جراح پلاستیک اجتناب شوند. بازگشت زود هنگام به فعالیت ها می تواند فشار زیادی بر زخم وارد کرده و فرایند التیام را به صورت غیر ضروری به تاخیر اندازد. 

از آنجایی که لباس ها و لباس های زیر تنگ سبب مالش زخم می شوند، بیماران باید از پوشیدن آن ها خودداری کنند. همچنین، برقراری رابطه جنسی تا حداقل 4 هفته پس از جراحی مناسب نیست.

لابیاپلاستی به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

لابیاپلاستی دارای مزایای زیبایی و عملکردی برای زنان است. اغلب زنان بدین دلیل تحت جراحی لابیاپلاستی قرار می گیرند که مقدار اضافه لب های پیچ خورده،ف سبب درد و التهاب می شود. برخی دیگر نیز ممکن است برای احیای ظاهر جوان قبل از زایمان یا پیری، تمایل به انجام چنین فرایندی داشته باشند. 

دکتر محمد جباری متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر داریوش سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید باید به عرض برسانم که دررابطه با پرسش به کد رهگیریWBuq257641شماره تلفن همراهم به غلط091176388 ارسال شده شماره صحیح ان096176388می باشدمتشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام

      مجدداً سوال تان را بپرسید 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من 17 سالمه حدود 7 8 ماه پیش بخاطر سرما زیاد تا حد زیادی حس التم از دست دادم و خیلی کم و به سختی به حالت نعوظ در میاد و به نعوظ کامل نمیرسه واقعا این مورد داره اذیتم میکنه و همچنین مایع منی من هم تقریبا بوی بدی میده ...
    اگه راهی داره لطفا بهم بگین 😞
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر