عوارض رابطه از پشت برای پسران

در این مقاله مطالعه می کنید:

ارتباط جنسی مقعدی بین مردان همجنس گرا، دو جنسه ها و یا افراد تراجنس گرا (مردان همجنس گرایی که حالت های زنانه دارند) بسیار شایع است. دانستن خطرات و نحوه لذت بردن از یک رابطه ی جنسی مقعدی ایمن برای داشتن یک زندگی جنسی سالم، بسیار مهم است. ما در اینجا عوارض رابطه از پشت برای پسران را برایتان بازگو میکنیم…

به جز ایدز، گنوره آ، کلامیدیا و سفلیس شرایط زیادی وجود دارند که می توانند بر سلامت مقعد شما تأثیر بگذارند. انتظار برای از بین رفتن علائم ممکن است بسیار طول بکشد، شرایط ناخوشایندی ایجاد کند و یا شما فکر کنید که دچار عفونت مقاربتی نیستید، در حالی که در حقیقت مبتلا به آن هستید.

پیشگیری خوب به معنای جلوگیری از مشکلات مربوط به سلامتی نیست، بلکه می تواند به معنای رفع سریع این مشکلات پیش از بدتر شدن آنها باشد. اگر پشت شما اذییتان می کند، خجالت را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید.

1_ خارش مقعدی

خارش مقعدی به این معناست که پوست اطراف مقعد شما خارش پیدا می کند. درجه ی خارش می تواند از خارش گهگاهی تا خارش شدید (که شما به حدی پوست خود را می خارانید تا خونریزی کند) متفاوت باشد. خارش مقعدی می تواند ناشی از مسائل زیادی از جمله رژیم غذایی، پودر شست و شوی لباس ها، صابون ها، عطرها، انگل و یا قارچ باشد. آلرژی به نوع خاصی از لاتکس و مواد روان کننده نیز می تواند موجب خارش مقعدی شود.

💚درمان خارش مقعدی 

اغلب اوقات، تغییر در زندگی روزمره مانند نوع غذایی که می خورید یا انواع شوینده ی خانگی که استفاده می کنید، به تسکین علائم کمک خواهد کرد. به طور معمول خارش با تغییرات سبک زندگی از بین خواهد رفت، اما اگر ادامه داشت، زمانی را برای ملاقات با پزشک در نظر بگیرید.

عوارض رابطه مقعدی در پسران

2_ فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یک مجرای غیر طبیعی کوچک می باشد که راست روده را به پوست خارجی متصل می کند. این شرایط شایع نیست اما می تواند ناشی از آسیب فیزیکی، عفونت، ژنتیک یا بیماری های خاصی باشد. زمانی که این ناحیه عفونت می کند، موجب ترشح چرک و خون می شود. ترشحات معمولاً جزئی هستند و شما ممکن است فقط متوجه وجود یک لکه روی لباس زیر خود شوید. گاهی اوقات شما یک جوش مشاهده خواهید کرد، که ممکن است با مقداری درد و التهاب همراه باشد. ترکیدن جوش می تواند شرایط را تسکین بخشد تا زمانی که دوباره این مشکل شروع شود.

اغلب، فیستول ناشی از عفونت یک تکه مدفوع گیر افتاده در غده های مقعد می باشد. اگر عفونت خود به خود از بین نرود، می تواند بافت های اطراف مقعد شما را سوراخ کند تا جایی که به سطح خارجی پوست راه پیدا می کند. اگر عفونت بسیار شدید باشد، و یا پوست خارجی را سوراخ کند، شما در نهایت با یک آبسه پری رکتال مواجه می شوید، شرایط وخیمی که نیاز به درمان پزشکی دارد.

فیستول مقعدی عوارض رابطه از پشت برای پسران

💚درمان فیستول مقعدی

در کوتاه مدت، شما می توانید با نشستن در آب گرم، ترشحات را کاهش داده و درد را تسکین بخشید؛ در طولانی مدت، برای رفع عفونت و بهبود بافت شما نیاز به جراحی دارید. نگران نباشید، حتی اگر جراحی یک زخم قابل ملاحظه ایجاد کند، معمولاً بدون باقی گذاشتن اثری، بهبود پیدا می کند.

3_ زگیل مقعدی (تناسلی)

از دیگر عوارض رابطه از پشت برای پسران ابتلا به زگیل مقعدی است. بیش از نیمی، از تمام مردانی که با مردان دیگر رابطه ی جنسی دارند، دارای پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV هستند، ویروسی که موجب زگیل های تناسلی می شود. این میزان در مردان HIV مثبت حتی بیشتر است. نود درصد از مردان مبتلا به ایدز، مبتلا به HPV نیز هستند. در حقیقت، HPV یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی ( STIها) می باشد.

HPV از طریق تماس مستقیم با پوست افراد مبتلا، منتقل می شود. یعنی حتی اگر شما رابطه جنسی داخلی نداشته باشید، HPV می تواند انتقال داده شود. از آنجا که ویروس می تواند در پوست روی کیسه بیضه، مقعد و آلت تناسلی زندگی کند، کاندوم همیشه نمی تواند از شما دربرابر HPV محافظت کند. پزشک شما با معاینه کردن بدن شما می تواند تشخیص دهد که شما مبتلا به این ویروس هستید یا خیر. 

برای دیدن عکس زگیل تناسلی مردان بر روی آلت وبیضه کلیک کنید"

💚درمان زگیل مقعدی (تناسلی)

برای درمان زگیل تناسلی مردان از کرم های موضعی، لیزر، کرایو و حتی در مواردی جراحی استفاده می شود. هیچ راهی برای کشتن ویروس پاپیلومای انسانی که موجب زگیل می شود، وجود ندارد. اگر شما دارای این ویروس هستید و مستعد شیوع آن هستید، درمان ضروری است اما می تواند موقتی باشد؛ به احتمال زیاد شما دوباره این زگیل ها را مشاهده خواهید کرد. 

زگیل های درمان نشده می توانند بزرگ و بزرگ تر شوند تا زمانی که خونریزی کنند و شما را اذیت کنند. این زگیل ها در صورت درمان نشدن، می توانند حتی موجب سرطان مقعد شوند. فرقی نمی کند که اوضاع چقدر بد است، یا چند بار این زگیل ها برمی گردند، به خاطر داشته باشید که تنها نیستید. HPV بسیار شایع است و تا زمانی که با پزشک خود در تماس باشید و توصیه های درمانی وی را دنبال کنید، قابل درمان است.

4_ هموروئید

هموروئید مجموعه ای از رگهای غیر طبیعی گشاده شده در رکتوم می باشد. هموروئید فقط مختص به مردان هم جنس گرا نیست: بیش از نیمی از آمریکایی ها به این شرایط مبتلا هستند. این شرایط ناشی از غذاهای کم فیبر و پر چرب می باشد که موجب سفت شدن مدفوع می شود و فشار زیادی به رکتوم (قسمت پایین راست روده نزدیک به مقعد) وارد می کند. 

در حالیکه رابطه ی جنسی مقعدی موجب هموروئید نمی شود، اما هموروئید می تواند موجب رابطه ی جنسی مقعدی دردناک شود، بنابراین حتما باید به دنبال درمان باشید.

💚درمان هموروئید

داروهای تجویز شده توسط پزشک همراه با فیبر مناسب در رژیم غذایی و نیز حمام آب گرم برای رفع یبوست بسیار مفید هستند.

5_ ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم (Molluscum contagiosum)

ویروس مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عفونت پوستی قابل سرایت است که ناشی از یک ویروس می باشد. زمانی که ویروس مولوسکوم در طول رابطه جنسی یا حتی تماس غیرجنسی نزدیک روی پوست شما می نشیند، شروع به تکثیر می کند. در طول یک تا سه ماه، یک جوش کوچک با دهانه ای در مرکز آن ظاهر می شود؛ شما معمولاَ یک مرکز پنیری سفید رنگ زیر دهانه مشاهده می کنید.

مقعد یکی از شایع ترین نقاط عفونت می باشد؛ اما این جوش ها می توانند در هرجایی از جمله قسمت داخلی رانها، نواحی تناسلی و زیر شکم پیدا شوند. افراد مبتلا به HIV نیز ممکن است در معرض انتقال عفونت به سراسر بدن قرار داشته باشند. گاهی اوقات، عفونت خود به خود از بین می رود، اما زمانی که ادامه پیدا می کند می تواند به دیگر بخش های بدن و افراد دیگر سرایت پیدا کند.

💚درمان مولوسکوم

هیچ درمان شناخته شده ای برای درمان ویروس مولوسکوم وجود ندارد، شایع ترین درمان ها شامل سوزش، فریز کردن، یا تراشیدن ضایعات می باشد. بهترین راه برای پیشگیری از این ویروس بررسی کامل شریک جنسی خود قبل از رابطه است.

آیا مولوسکوم تناسلی خطرناک است؟

6_ آبسه مقعدی یا آبسه پری رکتال

آبسه پری رکتال یک عفونت باکتریایی است که اغلب اوقات در غده های کوچک درون مقعد شما شروع می شود. زمانی که عفونت بیشتر می شود و به نواحی اطراف رکتوم گسترش پیدا می کند، درد شدیدتر می شود. سپس، حفره ای پر شده با چرک ایجاد می شود و پوست روی آن قرمز رنگ و ملتهب می شود. عفونت می تواند به قدری شدید شود که موجب تب بالا و دیگر علائم عفونت شود.

اغلب اوقات این شرایط ناشی از گیر افتادن مدفوع درون غده های مقعدی می باشد و در موارد نادر این عفونت می تواند ناشی از زخم های ایجاد شده در طول رابطه از پشت باشد.

💚درمان آبسه مقعدی

این شرایط اگر زود تشخیص داده شود، می تواند با آنتی بیوتیک ها و حمام آب گرم درمان شود، اگر رشد سریعی داشته باشد ممکن است برای برداشتن تمام چرک، به جراحی نیاز باشد.

7_ سرطان پروستات

سرطان پروستات، از هر پنج مرد بالای 50 سال، یک نفر را مبتلا می کند. پروستات، غده کوچکی است که دفع ادرار و منی را کنترل می کند. دو راه وجود دارد که پزشک شما می تواند سرطان پروستات را تشخیص دهد. اولین روش معاینه مقعدی می باشد که پزشک پروستات شما را معاینه می کند و ممکن است هرگونه توده و یا برآمدگی کوچک و سفتی را احساس کند که اغلب بدخیم هستند و به معنای سرطانی بودن آنهاست.

دومین روش تشخیص سرطان پروستات، آزمایش خون می باشد که سطح آنتی ژن های خاص پروستات PSA (پروتئین آزاد شده با سلولهای سرطانی) را اندازه گیری می کند. سلولهای سرطانی نسبت به حالت معمول PSA بیشتری تولید می کنند.

💚درمان سرطان پروستات  

درمان سرطان پروستات می تواند شامل پرتودرمانی یا جراحی باشد و یا کلاً هیچ کاری انجام نشود، چرا که پیشرفت سرطان پروستات بسیار آهسته است. 

بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت آن، به ویژه اگر بالای 50 سال سن دارید، مراجعه به پزشک و انجام فعالیت های فیزیکی منظم است.

سرطان پروستات از عوارض رابطه از پشن برای پسران

8_ پروستاتیت

و اخرین گزینه از عوارض رابطه از پشت برای پسران پروستاتیت است. پروستاتیت، عفونت باکتریایی غده پروستات شما می باشد. عفونت می تواند یا مزمن و یا حاد باشد. پروستاتیت مزمن موجب فشار آهسته و یا درد در رکتوم و یا لگن می شود. همچنین این شرایط می تواند موجب احساس سوزش به هنگام ادرار شود. 

پروستاتیت حاد بسیار نامحسوس است، طوری که به عنوان یک درد آهسته شروع می شود تبدیل به درد شدید همراه با لرز، تب بالا و پروستات بزرگ شده می شود که می تواند مانع دفع ادرار شما به راحتی شود.

پروستاتیت زمانی ایجاد می شود که باکتری وارد مجرای ادرار، دهانه آلت تناسلی مرد شده و به پروستات منتقل می شود. در صورتی که شما عفونت مجرای ادراری را نادیده بگیرید، پروستاتیت می تواند ایجاد شود که به عفونت مجرای ادراری (Urethritis) نیز شناخته شده است.

💚درمان پروستاتیت
شناسایی زودهنگام به این معناست که شما می توانید این مشکل را با مصرف یک ماهه آنتی بیوتیک درمان کنید. پروستاتیت های پیشرفته ممکن است به بستری شدن و درمان درون وریدی نیاز داشته باشند.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (103 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر