درمان پاپول مرواریدی مردانه کلاهک آلت

در این مقاله مطالعه می کنید:

پاپول مرواریدی مردانه بر روی آلت تناسلی، که به آن پاپیلومای هیرسوتوئید نیز گفته می شود، برجستگی های کوچکی به رنگ پوست هستند که در اطراف سر آلت تناسلی مردانه ایجاد می گردد. پاپول، به ضایعه ای برجسته و جوش مانند روی پوست می گویند، که چرکی نباشد. اگرچه این برجستگی های ریز ممکن است نگران کننده به نظر برسند، اما بی خطر هستند و با افزایش سن، به ظاهر محو می شوند.

این وضعیت، در 8 تا 43 درصد مردان رخ می دهد. پاپول ها، معمولاً پس از بلوغ و بیشتر در مردانی که ختنه نشده اند، ظاهر می گردند. 

با این حال، پاپول مرواریدی مردانه می تواند روی بدن هر مردی ایجاد شود.

پاپول مرواریدی

علائم پاپول مرواریدی مردانه

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی، هیچ علامتی ندارند. در صورت ایجاد شدن، گسترش نمی یابند یا از نظر اندازه یا شکل، تغییر زیادی نمی کنند. آنها نه مسری هستند و نه دردناک. پاپیلومای هیرسوتوئید را می توان با ویژگی های زیر شناسایی کرد:

شرایط مشابه دیگری مانند لکه های Fordyce نیز وجود دارد. اینها همچنین پاپول هایی بی ضرر هستند. اما لکه های Fordyce، به جای اینکه در یک یا دو ردیف اطراف پایه آلت تناسلی ایجاد شوند، پراکنده تر به نظر رسیده و می توانند از یک یا 100 برجستگی باشند.

پاپول مرواریدی کلاهک الت تناسلی

علت ابتلا به پاپول مرواریدی آلت تناسلی

پاپول مرواریدی مردانه آلت تناسلی، در برخی موارد ، به عنوان نشانه هایی از یک بیماری مقاربتی یا عدم رعایت بهداشت در نظر گرفته می شود. به نظر نمی رسد که این عارضه، هیچ علت خارجی داشته باشد. عفونت یا سایر علت های زمینه ای باعث ایجاد آن نمیشوند. این ضایعه بدخیمی یا پیش بدخیمی نیست.

انجمن اورولوژی آمریکا بیان داشت که پاپول ها، ممکن است باقیمانده رشد جنینی فرد در رحم باشند. در حالی که علت دقیق آن مشخص نیست، متخصصان بهداشت در این مورد هم نظرند که پاپول های مرواریدی آلت تناسلی، نوعی عارضه آناتومیکی طبیعی هستند.

علت ابتلا به پاپول مرواریدی الت تناسلی

درمان پاپول مرواریدی مردانه

هنگامی که پاپول های مرواریدی آلت تناسلی، به درستی تشخیص داده شوند، هیچ درمانی برای آن لازم نیست. آنها را می توان به سادگی و با بررسی شکل ظاهریشان تشخیص داد. تشخیص پاپول های مرواریدی آلت تناسلی از سایر بیماری های پوستی، مانند زگیل تناسلی، دشوار نیست. 

درصورتی که نگران تهدید کننده بودن ضایعات باشیم، می توان برای تأیید تشخیص از برخی بافت ها نمونه برداری کرد. اگرچه از نظر پزشکی هیچ مداخله ای لازم نیست، اما درمان هایی برای پاپیلوم هیرسوتوئید وجود دارد. اگر این شرایط پریشانی روانی قابل توجهی در فرد ایجاد نماید، گزینه هایی پیش رو دارید مانند:

برداشتن پاپول مرواریدی با لیزر

لیزرهای دقیق دی اکسید کربن، انرژی مادون قرمزی تولید می کنند که می تواند پاپول ها را حل نماید. این روش به طور کلی بی خطر و موثر است.

درمان پاپول مرواریدی آلت تناسلی

جراحی رادیویی

پرتوتابی هدفمند، باعث ایجاد رادیکال های آزادی می شود که مولکول هایی با قابلیت آسیب رسانی به سلول های سالم هستند، می گردد. رادیکال های آزاد، به سلول های پاپول حمله کرده و باعث کم رنگ شدن آنها می شوند. 

کرایوتراپی یا فریز کردن

در این روش از سرمای شدید برای یخ زدن پاپول ها استفاده می شود، تا از بین بروند.

برداشتن پاپول ها به روش جراحی

جراح برای برداشتن جداگانه هر پاپول از ابزارهای سنتی مانند چاقوی جراحی استفاده می کند. این رویکرد، بیش از سایر روش ها، باعث ایجاد زخم می شود.

پیشگیری از ابتلا به پاپول مرواریدی

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد پاپول های مرواریدی مردانه وجود ندارد. آنها با هیچ تغییری در سبک زندگی ایجاد نمی گردند. اگرچه این عارضه، در بین مردانی که ختنه نمی شوند بیشتر قابل مشاهده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ختنه، مانع از ظهور این برجستگی ها گردد.

رابطه جنسی در مبتلایان به پاپول مرواریدی

پاپول های مرواریدی آلت تناسلی، در سلامت شما تاثیری نداشته و از آنجایی که قابل انتقال و مسری نیست مانعی برای ارتباط جنسی و سکس نیست. معمولا پاپول ها با افزایش سن خودبخود محو می شوند.

اگر مایل به درمان و یا ازبین بردن ضایعه ی پاپول مرواریدی هستنید، حتما با یک متخصص ارولوژی صحبت نمایید. به همین ترتیب، اگر متوجه تغییرات دیگری در آلت تناسلی یا علائمی مانند ادرار دردناک یا اختلال در نعوظ شدید، به متخصص ارولوژی مراجعه کنید. این علائم، احتمالا به پاپول های مرواریدی آلت تناسلی مرتبط نیستند، اما می تواند نشانه ی بیماری دیگری باشد.

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی ترمیمی

عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند؟
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.4/5 - (67 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Reza پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر...امیدوارم حالتون خوب باشه...بنده تقریبا دو سال پیش عمل واریکوسل گرید سه چپ انجام دادم و همزمان گرید یک یا دو سمت راست هم داشتم اما عمل نکردم...بعد از عمل تست اسپرم دادم و نتیجه نرمال بود ...چن روز پیش ورزش کردم و فشاری به ناحیه عمل وارد شد و حس میکردم یه رگی کش اومده حتی اون رگه رو تو کیسه بیضمم حسش کردم تا یک روز درد داشت اما برطرف بعد از اون از خودم تست اسپرم گرفتم به وسیله تشت آب...اسپرمم ته نشین شد اما حجم اسپرمم احساس میکنم نسبت به قبل خیلی کمتر شده...بنظرتون مورد نگران کننده ای هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      این تست ارزشی ندارد اگر نگران هستید بایستی تست اسپرم بدهید گرچه بعید می دانم اتفاق خاصی افتاده باشد

  • تصویر کاربر صابر چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 468 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من در دوران جوانی با استفاده از وسایل بهداشتی تا مناسب باعث این شد که لایه نازکی از پوست زیر کلاهک آلات تناسلی من کنده شود مدتی از پماد ویتامین آ -د برای ترمیم پوست استفاده میکردم انگار بهتر شد مشکل دوم بارعایت نکردن بهداشت مقداری از آب اسپرم بر روی کلاهک آلات تناسبی باعث لکه سیاه کم رنگی شده برای رفع این لکه چه باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 494 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 701 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ان تصاویر از ران من هستند
    آیا این زگیل تناسلی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      زگیل نیستند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر