قرص کلومیپرامین 25 برای زود انزالی

در این مقاله مطالعه می کنید:

مطالعات بسیار زیادی تاثیر ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای و داروهای SSRI (مهارکننده‌های انتخابی گیرنده‌ی سروتونین)  را در درمان انزال زودرس نشان داده‌اند. در این مقاله قصد داریم استفاده از قرص کلومیپرامین 25 برای زود انزالی را مورد بررسی قرار دهیم.

کلومیپرامین چیست؟

کلومیپرامین یک داروی نیازمند نسخه و به فرم کپسول خوراکی موجود است. کپسول خوراکی کلومی‌پرامین با نام تجاری آنافرانیل در دسترس است. همچنین این دارو بعنوان یک داروی ژنریک نیز در دسترس است. داروهای ژنریک عموما قیمت کمتری نسبت به نوع تجاری دارند. در برخی موارد ممکن است داروی ژنریک در تمام فرم‌های تجاری و با همان قدرت در دسترس نباشد.

نحوه عملکرد کلوپرامین

کلومیپرامین از دسته‌ی داروهای ضدافسردگی است و به عنوان یک عامل ضد وسواس به کار می‌رود. داروهای ضدافسردگی از طریق مشابهی فعالیت و عموما برای درمان شرایط مشابهی به کار می‌روند.

کلومیپرامین از طریق کاهش وسواس و تکانه فعالیت می‌کند. نحوه‌ی عملکرد این دارو کاملا مشخص نیست.

 تصور می‌شود که از راه افزایش فعالیت واسطه‌های شیمیایی خاصی در مغز به نام نوراپی‌نفرین و سروتونین فعالیت می‌کند. این واسطه‌های شیمیایی به تنظیم خُلق و رفتار کمک می‌کنند.

نحوه‌ی عملکرد کلومیپرامین

قرص کلومیپرامین ۲۵ برای زود انزالی

در بررسی قرص کلومیپرامین 25 برای زود انزالی باید بگوییم این دارو در صورت نیاز جهت تاخیر انزال در آقایانی که انزال سریع دارند استفاده می‌شود. اگر چه فقط حدود نیمی از آقایان به این رژیم درمانی پاسخ می‌دهند بنابراین دانستن پتانسیل پاسخ‌دهی بیمار به رژیم درمانی قبل از شروع درمان مفید است.

مطالعه‌ی کنونی تلاش می‌کند فاکتورهای مقایسه‌ای که ممکن است پیش‌بینی پاسخ‌دهی یا عدم پاسخ‌دهی بیمار را به کلومیپرامین را میسر می‌کند، شناسایی کند. متغیرهای مرتبط با انزال سریع در 23 مرد مبتلا به انزال زودرس که به کلومیپرامین پاسخ داده بودند، بررسی شد. 

🔔 بررسی نشان داد که سه فاکتور باید قبل از درمان بررسی شوند: 

1_ زمان وقوع اولین انزال

2_ رضایت جنسی کلی 

3_ دفعات انزال در هر هفته

ارزیابی این موارد به طرز چشم‌گیری پیش‌بینی پاسخ‌دهی به این رژیم درمانی را مقدور می‌سازد؛ به ویژه در آقایانی که انزال سریع دارند و زمان وقوع انزال اولیه‌ی آن‌ها 60 ثانیه، میزان رضایت جنسی گزارش ‌شده توسط خود فرد 5 یا بیشتر (در یک ارزیابی 7 نمره‌ای) و تعداد انزال 2 بار یا بیشتر در هفته می‌باشد با احتمال بیشتری به درمان با 25 میلی‌گرم کلومی‌پرامین در صورت نیاز سود می‌برند. 

موارد استفاده قرص کلومیپرامین

برای کم کردن عوارض جانبی استفاده‌ی روزانه، اخیرا نشان داده شده است که استفاده از 25 میلی‌گرم ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای کلومیپرامین به صورت تک‌دوز 6 تا 12 ساعت قبل از فعالیت جنسی می‌تواند انزال را به طور میانگین و به ترتیب 2.5 تا 6 دقیقه به تاخیر بیندازد. 

با این حال با وجود درمان‌های دارویی، تمام بیماران به درمان با کلومی‌پرامین پاسخ مثبت نمی‌دهند، خصوصا در صورت استفاده 4 تا 6 ساعت قبل از فعالیت جنسی فقط حدود نیمی از بیماران زمان وقوع انزال اولیه‌شان به بیش از 60 ثانیه می‌رسد. 

اگر چه دنبال کردن درمان در 4 نفر غیر پاسخ‌دهنده به درمان با استفاده روزانه از 20 یا 30 میلی‌گرم کلومی‌پرامین منجر به افزایش قابل قبول زمان وقوع انزال شد. از لحاظ بالینی دانستن پتانسیل پاسخ‌دهی بیمار به درمان با 25 میلی‌گرم کلومی‌پرامین در صورت نیاز، قبل از شروع درمان مفید است.

موارد استفاده قرص کلومیپرامین

کلومیپرامین برای درمان ایده‌ها و افکار تکراری و اضافی و تکانه‌های اختلال وسواس اجباری استفاده می‌شود. این دارو عموما برای وسواس و رفتار اجباری که منجر به اختلال شدید و تداخل با کار و زندگی اجتماعی می‌شود، به کار می‌رود.

هشدار FDA در رابطه با مصرف کلومیپرامین

مصرف کلومیپرامین و سندرم سروتونین

طی دوره مصرف این دارو ممکن است در معرض خطر شرایط تهدیدکننده حیات به نام سندرم سروتونین باشید. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سطح سروتونین بدن شما بسیار بالا باشد. این می‌تواند منجر به تهوع، استفراغ، اسهال و بی‌قراری و همچنین دلیریوم، کما، سفتی عضلات، لرزش، تشنج و گاهی اوقات مرگ شود.

تشنج

این دارو ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. خطر وقوع تشنج در صورتی که شما سابقه تشنج، مصرف الکل یا سایر اختلالات افزایش‌دهنده‌ی ریسک تشنج را داشته باشید، بیشتر است. اگر شما هر کدام از این شرایط را داشتید با پزشک خود در مورد تشنج طی مدت مصرف این دارو صحبت کنید.

هشدار در مورد دمانس (فراموشی)

تحقیق از منابع معتبر نشان داده است که این نوع دارو، اثراتی مشابه داروهای آنتی‌کولینرژیک دارد و در نتیجه می‌تواند باعث افزایش خطر وقوع فراموشی شود.

عوارض کلومیپرامین

عوارض جانبی کلومیپرامین

کپسول‌های خوراکی کلومی‌پرامین ممکن است باعث خواب‌آلودگی و سایر عوارض جانبی شامل:

عوارض جانبی جدی کلومیپرامین

اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائمتان تهدیدکننده حیات بود یا اگر فکر می‌کنید دچار یک اورژانس پزشکی شده‌اید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آن می‌توانند شامل این موارد باشند:

سندروم سرتونین

از عوارض مصرف کلومیپرامین، سندروم سروتونین است با علائمی همچون:

اختلال چشمی 

علائم اختلال چشمی:

دکتر محمد جباری فوق تخصص اورولوژی 

مردم غرب آفریقا به صورت سنتی از پوست درخت یوهمبین به منظور تقویت قوای جنسی و نیز بهبود سلامت عمومی و عملکردهای ورزشی استفاده می کردند.
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (151 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر