نکاتی برای داشتن رابطه جنسی بهتر بعد از 50 سالگی

در این مقاله مطالعه می کنید:

رابطه جنسی در افراد مسن به دلیل بیماری، جراحی ها و تغییر در ظاهر بدن، چالش هایی را به همراه دارد. متأسفانه، چاشنی رابطه جنسی با واقعیت پیر شدن بدن کم می شود. اما هرگز برای بازیابی نشاط و هیجان لذت جنسی گذشته دیر نیست. باید گذشتن از موانع نگران کننده سلامتی برای رابطه جنسی لذت بخش بدون توجه به سن را بیاموزید.

تغییرات جنسی در زنان با افزایش سن

با افزایش سن زنان ممکن است دچار تغییرات جنسی شوند. برخی از این تغییرات خوشایند و برخی ناخوشایند می باشند. یک زن مسن ممکن است متوجه تغییرات جنسی ناخواسته ای شود. با ایجاد چین و چروک یا خاکستری شدن موها ممکن است ظاهر او تغییر کند و منجر شود با افزایش سن از جذابیت کمتری برخوردار باشد. این امر می تواند بر روی میل جنسی وی تأثیر بگذارد. علاوه بر این تغییرات فیزیکی نیز ممکن است رخ دهد.

با افزایش سن در زنان، هورمون ها کاهش یافته و باعث نازک شدن، خشک شدن و تحریک دیواره واژن می شوند. این حالت ها می توانند رابطه جنسی را به طرز ناخوشایندی دردناک کنند. اصطکاک ناشی از مقاربت ممکن است باعث ایجاد پارگی های ریزی در دیواره واژن شود که باعث درد و خونریزی می گردد. داروهای تجویز شده و روان کننده های واژن می توانند کمک کننده باشند. اگر نگران این مسئله هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مزایای رابطه جنسی در زنان مسن

برخی تغییرات جنسی مرتبط با افزایش سن می توانند برای زنان مثبت باشند. زنان مسن غالباً از لذت های جنسی خود آگاهی دارند و این مساله را نسبت به زنان جوان و کم تجربه بیشتر با همسران خود در میان می گذارند. تجربیات جنسی یک زن مسن تر می تواند به اعتماد به نفس بدن و قدرت جنسی وی کمک کند. علاوه بر این، نگرانی از بارداری ناخواسته پس از یائسگی یا به دنبال جراحی برداشتن رحم از بین می رود. به این ترتیب، بسیاری از زنان مسن آزادانه از رابطه جنسی لذت می برند.

رابطه جنسی بعد از 50 سالگی

تغییرات جنسی در مردان

مردان نیز با افزایش سن دچار تغییراتی در بدن خود می شوند. علاوه بر مزایای رابطه جنسی، مردان مسن ممکن است دچار چالش های جنبه های جنسی بیش از گذشته شوند. رسیدن به نعوظ ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و هم چنین مانند گذشته التشان بزرگ و محکم نباشد. همچنین مردان ممکن است برای نعوظ به تحریک بیشتری نیاز داشته باشند و مایع منی کمتری تولید کنند. پس از انزال، از دست دادن نعوظ ممکن است با سرعت بیشتری رخ دهد، یا ممکن است برای ایجاد نعوظ بعدی زمان بیشتر طول بکشد.

اختلال نعوظ یا از دست دادن توانایی ایجاد یا حفظ نعوظ در 65٪ از مردان بالای 65 سال رخ می دهد. بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت، ممکن است منجر به ناتوانی جنس

ی در مردان مسن شوند.

درمان ناتوانی جنسی در اقایان

مزایای رابطه جنسی برای مردان با افزایش سن

با افزایش سن، تجربه نیز بیشتر می شود و یک مرد مسن و باتجربه اغلب از تحریک پیش از رابطه آگاهی بیشتری دارد. مردان مسن بیشتر می دانند که کاهش سرعت و توجه به لذت یک شریک زندگی یک قسمت مهم در رابطه خوب جنسی است. مردان مسن ممکن است به دلیل سازگاری با دوره کندتر تحریک بدنشان، زمان طولانی تری به ارگاسم برسند.

آیا برای فعالیت جنسی، سلامت فیزیکی کافی است؟

علل مختلفی برای مشکلات جنسی وجود دارد که ممکن است با افزایش سن رخ دهند. بیماری، ناتوانی و حتی مصرف داروها می توانند بر روی عملکرد و لذت جنسی تأثیر بگذارند. با این حال، بیشتر افراد حتی با برخی بیماری ها، می توانند زندگی جنسی رضایت بخشی داشته باشند.

سایر شرایطی که باعث درد مزمن می شوند نیز می توانند باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند. بیماری های استخوانی و عضله، زونا، گردش خون ضعیف یا اختلال عروق خونی می توانند منجر به مشکلات خواب، افسردگی، انزوا و مشکل در تحرک شوند. تمام این عوامل می توانند منجر به اختلال در روابط جنسی بین افراد مسن شوند. بسیاری از این مسائل قابل درمان هستند و بهتر است در صورت احساس درد مزمن با پزشک خود مشورت کنید.

سرطان پروستات و رابطه ی زناشویی

آرتروز و زندگی جنسی

آرتروز باعث درد مفصلی شده و می تواند لذت جنسی را کم کند. ورزش، استراحت، حمام آب گرم و تست موقعیت های مختلف ممکن است این درد را تسکین دهد. اگر دردتان شدید است، با پزشک خود در مورد مصرف داروها یا جراحی تعویض مفصل مشورت کنید.

پوزیشن رابطه جنسی برای مبتلایان به آرتروز

در مردان مبتلا به کمر درد، موقعیت جنسی کنار هم فشار را از کمر و سایر مفاصل برمی دارد. در این وضعیت، هر دو شریک در حالی که پاهای آن ها به هم آمیخته است روبروی یکدیگر قرار می گیرند. این وضعیت برای افرادی که اخیراً جراحی تعویض مفصل ران انجام داده اند نیز مناسب است، خصوصاً اگر پای آن شخص بالا باشد.

زنی که دچار آرتروز در لگن یا زانو می باشد، بهتر است لبه تخت دراز بکشد و شریک وی ایستاده باشد یا در مقابل وی زانو بزند.
مردی دارای زانوی آرتروز باشد، بهتر است دراز بکشد و شریک روی وی قرار بگیرد. اگر هر دو شریک دچار آرتروز باسن هستند، بهتر است زن در پایین بخوابد و بالشت هایی را که زیر زانوهای خم شده خود قرار دهد. مرد بین پاها و در وضعیت “فشار دادن” با زانوهای خم شده و بازوهای صاف قرار بگیرد.

دیابت و رابطه جنسی ایمن

در مردان، دیابت می تواند باعث اختلال نعوظ شود. دیابت می تواند باعث انزال رتروگراد گردد که باعث می شود اسپرم به جای خارج شدن از آلت تناسلی مردانه، به مثانه بازگردد. درمان پزشکی می تواند به آن کمک کند. در زنان، دیابت می تواند باعث مشکلات جنسی از جمله خشکی واژن، مقاربت دردناک، کاهش میل جنسی و عدم تحریک جنسی و ارگاسم شود. گاهی روان کننده های بدون نسخه نیز می توانند کمک کننده باشند.

زنان و مردان مبتلا به دیابت در صورت مشاهده علائم جنسی به دلیل بیماری خود، باید با پزشک مشورت کنند، زیرا ممکن است، نیاز به تجویز دارو باشد.

رابطه جنسی پس از حمله قلبی

بیماری قلبی نیز می تواند منجر به مشکلات جنسی شود. سخت شدن و تنگی عروق (آترواسکلروز) می تواند جریان خون را مختل کند. فشار خون بالا نیز جریان خون را مختل می کند که هر دو منجر به مشکلات نعوظ در مردان می شوند. اکثر افراد حدود سه تا شش هفته پس از حمله قلبی و ثبات وضعیت خود، می توانند فعالیت جنسی خود را از سر بگیرند. توصیه های پزشک خود را در مورد فعالیت جنسی پس از حمله قلبی جدی بگیرید.

بی اختیاری ادرار و رابطه جنسی

اختلال عملکرد مثانه یا بی اختیاری ادراری در مردان و زنان می تواند زندگی جنسی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات شایع شامل بیش فعالی مثانه، کنترل ضعیف عضلات اسفنکتر مثانه، مشکلات احتباس ادراری و عفونت های دستگاه ادراری می باشند. فعالیت جنسی می تواند باعث فشار بر روی مثانه شود، که ممکن است باعث بی اختیاری (نشت ادرار) شود. این مشکل باعث جلوگیری از بسیاری از رابطه های جنسی می شود. این شرایط معمولاً قابل درمان است.

رابطه جنسی پس از سکته مغزی

سکته مغزی معمولاً بر روی توانایی فرد در رابطه جنسی تأثیر نمی گذارد، اما ممکن است نعوظ را دچار مشکل کند. مشکلات ارتباطی ممکن است به دلیل آفازی (از دست دادن گفتار) بوجود بیایند، و با یادگیری ارتباط با لمس این مشکلات کاهش می یابند.

داروهای سکته مغزی مانند داروهای آرام بخش، داروهای خواب آور و داروهای فشار خون بالا ممکن است در رابطه ی جنسی شما اختلال ایجاد کنند. راه حل مشکل داروهای فشار خون بالا که ممکن است باعث ناتوانی جنسی شوند، برنامه ریزی برای رابطه جنسی قبل از مصرف دارو می باشد. تغییر در داروهای ضد بارداری در زنان ممکن است رابطه جنسی را دشوارتر کند.

سکته مغزی می تواند بر حس لامسه فرد نیز تأثیر بگذارد. بنابرین نواحی فلج شده را به شریکتان یادآوری کنید و از او بخواهید از نواحی که تحت تأثیر قرار نگرفته اند به شما نزدیک شود. اگر سکته منجر به ضعف یا فلج شود، موقعیت های مختلف جنسی یا وسایل پزشکی می توانند رابطه جنسی را امکان پذیر کنند.

پوزیشن های زناشویی پس از سکته مغزی

موقعیت میشنری ممکن است به دنبال سکته مغزی ایده آل نباشد، خصوصاً اگر مرد از یک طرف بدن دچار ضعف یا فلج شده باشد. بلکه بهتر است رابطه جنسی را در کنار هم انجام دهید. هر دو شریک روبروی یکدیگر قرار بگیرند و پاها به هم گره بزنند. همچنین، موقعیتی که شریک مرد مبتلا در بالا قرار دارد بهترین حالت می باشد.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (87 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۱۸ اسفند ۲( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد
    من هزينه وزيت آنلاين هم پرداخت كردم با همين شماره تلفن مبلغ هم كم شد از حساب ولي نميدونم ثبت شد يا خير خواستم بدونم اين زائده ها hpv هستن يا خير اگر هستن با واكسن ميشه سريعتر پيشگيريش كرد يا خير و شما چه توصيه اي داريد اگر لازم ميدونيد من تا دير نشده حضوري بيام خدوتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ اسفند ۲( 2 هفته پیش)

      سلام

      عکس ها درشت نمایی بالایی دارند و قابل قضاوت نیستند

  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    زعده کوچک روی پوست نزدیک الت تناسلی مردانه که زیره کوچک گوشتی و با هر بار لمث کردن خون و چرک از او خارج میشود آیا زیگیل تناسلی میباشد ؟
    1. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زگیل تناسلی
      زعده کوچک روی پوست نزدیک الت تناسلی مردانه که زیره کوچک گوشتی و با هر بار لمث کردن خون و چرک از او خارج میشود آیا زیگیل تناسلی میباشد ؟
    2. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زاعده کوچک روی پوست نزدیک الت تناسلی مردانه که زیره کوچک گوشتی و با هر بار لمث کردن خون و چرک از او خارج میشود آیا زیگیل تناسلی میباشد ؟
    3. تصویر کاربر سینا یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زاعده کوچک روی پوست نزدیک الت تناسلی مردانه که زیره کوچک گوشتی و با هر بار لمث کردن خون و چرک از او خارج میشود آیا زیگیل تناسلی میباشد ؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام

      به نظر می رسد زگیل تناسلی باشد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر عادل شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چندتا دونه خیلی ریزی روی آلت تناسلیم زده نمیدونم واسه چیه زگیله ،سوزاکه ،سیفلیسه یا اصلا چیز مهمی نیس و خود به خود میره خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 30 سال سن دارم
    قبلا التم تا 25سانت میشد الا مشکل نعوض دارم همین که ی ذره سفت بشه ارضاع میشم الان 15 سانت بیشتر نمیشه و سفت نشده ارضاع میشم کمتر از 1 دقیقه قرص تاخیری هر مدلی خارجی ایرانی استفاده کردم نتیجه نداده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      چه داروهایی استفاده کردید؟

  • تصویر کاربر رحیم سه شنبه ۱۶ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    من زودانزالی دارم همیشه باهمسرم سراین موضوع دعواداریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۶ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر