سطح اسید اوریک بالا

در این مقاله مطالعه می کنید:

سطح اسید اوریک بالا در بدن، می تواند موجب تشکیل کریستال های اسید اوریک و در نتیجه نقرس شود. برخی از غذا ها و نوشیدنی هایی که پورین زیادی دارند، می توانند سطوح اسید اوریک را افزایش دهند.

سطح اسید اوریک بالا چیست؟

اسید اوریک، ماده زائدی است که در خون یافت می شود. این ماده زمانی تولید می شود که بدن، مواد شیمیایی به نام پورین را تجزیه می کند. بیشتر اسید اوریک در خون حل می شود و از کلیه ها عبور می کند و از طریق ادرار از بدن دفع می شود. غذا ها و نوشیدنی هایی که سرشار از پورین هستند نیز، سطح اوریک اسید را افزایش می دهند. 

سطح اسید اوریک بالا چیست؟

برخی از این غذا ها و نوشیدنی ها عبارتند از:

اگر اسید اوریک زیادی در بدن باقی بماند، شرایطی به نام هیپراوریسمی رخ می دهد. هیپراوریسمی می تواند موجب تشکیل کریستال های اسید اوریک شود. این کریستال ها ممکن است در مفاصل رسوب کنند و موجب بروز نقرس شوند. نقرس، نوعی آرتروز است که می تواند بسیار دردناک باشد. این کریستال ها در کلیه ها نیز رسوب می کنند و موجب تشکیل سنگ های کلیه می شوند.

در صورتی که سطوح اسید اوریک بالا، درمان نشوند، در نهایت ممکن است موجب آسیب دائمی بافت، استخوان ها و مفاصل، همچنین بیماری کلیوی و بیماری قلبی شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهند که بین میزان اسید اوریک بالا و دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری کبد چرب، رابطه مستقیمی وجود دارد.

اسید اوریک بالا و نقرس چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص میزان اسید اوریک، آزمایش خون انجام می شود. اگر سنگ کلیه، از راه ادرار دفع شود و یا با جراحی خارج شود، ممکن است برای تشخیص اسید اوریکی بودن، آزمایش شود. شناسایی میزان اسید اوریک بالا در خون، مشابه با تشخیص آرتروز نقرسی نیست. برای تشخیص قطعی نقرس، کریستال های اسید اوریک باید در مایع گرفته شده از مفصل ملتهب یا در تصویربرداری استخوان ها و مفاصل (با استفاده از اشعه ی ایکس، سی تی اسکن یا سونوگرافی) مشاهده شوند.

سطح اسید اوریک بالا چگونه درمان می شود؟

اگر دچار حملات نقرس شده اید، برای کاهش التهاب، درد و تورم می توانید دارو مصرف کنید. شما باید مایعات فراوان بنوشید، اما از خوردن نوشیدنی های الکلی و نوشابه های شیرین خودداری کنید. استفاده از یخ و بالا بردن پا می تواند به تسکین علائم شما کمک کند. سنگ های کلیه ممکن است از طریق ادرار از بدن دفع شوند. نوشیدن مایعات زیاد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. آب بهترین نوشیدنی است. پزشک شما ممکن است دارو هایی را تجویز کند که با شل کردن عضلات پیشابراه، به دفع سنگ کمک می کنند. اگر سنگ برای دفع شدن، بیش از حد بزرگ باشد، جریان ادرار را مسدود می کند و یا موجب عفونت می شود، بنابراین برای خارج کردن سنگ ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

آیا می توان سطح اسید اوریک بالا را کنترل و یا پیشگیری کرد؟

سطح اسید اوریک بالا قابل کنترل است و با یک برنامه طولانی مدت مدیریت بیماری، می توان درد مفاصل را کنترل و متوقف کرد. پزشک شما می تواند دارو هایی را تجویز کند که رسوبات کریستال های اسید اوریک را تجزیه می کنند. ممکن است برای پایین آوردن سطح اسید اوریک، به درمان مادام العمر با دارو نیاز باشد تا از بروز نقرس جلوگیری کند و در نهایت کریستال هایی را که از قبل در بدن وجود دارند، تجزیه کند. روش های دیگر برای کمک به کنترل سطوح اسید اوریک بالا عبارتند از:

  • کاهش وزن در صورت لزوم
  • مراقب آنچه می خورید، باشید (مصرف شربت ذرت فراکتوز، گوشت قرمز، جگر، ماهی و نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.)

دارو برای کاهش اسید اوریک بالا

فقط قرص آلوپورینول مورد استفاده قرار می گیرد که باعث کاهش اسیداوریک خون می شود. در کنار این قرص، پرهیز از مصرف گوشت (هر نوع گوشتی، هم قرمز و هم سفید) توصیه می شود. 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (32 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر