علائم hpv در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت زگیل تناسلی مردان می تواند یکی از روش های زیر باشد:

  • رابطه جنسی بدون محافظت
  • تماس پوستی
  • مادر مبتلا ممکن است در حین بارداری و یا زایمان عفونت را به کودک خود منتقل کند.

بنابراین امکان انتقال آن از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی وجود دارد. در برخی موارد HPV می تواند از طریق تماس پوستی طولانی مدت (معمولا در حین رابطه جنسی) نیز منتقل شود.

آیا HPV می تواند از راه های غیر جنسی هم منتقل شود؟

آیا HPV می تواند از راه های غیر جنسی هم منتقل شود؟

 از آنجایی که امکان انتقال HPV از راه تماس پوستی نیز وجود دارد، ممکن است این بیماری در طی تماس دست با ناحیه تناسلی هم منتقل شود. این مورد ممکن است در حین رابطه جنسی رخ دهد، اما می تواند در موقعیت های معمولی نیز اتفاق بیفتد. برای مثال اگر روی دست فرد بیمار زگیل وجود داشته باشد، ویروس می تواند به پوست فرد دیگری منتقل گردد. عفونت HPV می تواند مادرزادی نیز باشد (به عبارت دیگر فرد می تواند با این بیماری متولد شود). اگر مادری به این عفونت مبتلا باشد، ممکن است در حین بارداری یا زایمان، آن را به فرزند خود انتقال دهد.

چقدر احتمال دارد که مردان به HPV مبتلا شوند؟

حدود 80% تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در برهه ای از زندگی خود به HPV مبتلا می گردند. با این حال، مواردی وجود دارد که سبب افزایش احتمال HPV در مردان می شود:

علائم hpv در مردان

بیشتر مردانی که به این بیماری مبتلا می شوند، از خود علامتی نشان نمی دهند- با وجود آنکه HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است، اغلب عفونت های HPV هیچ علامتی ندارند، خود به خود رفع می شوند و در سلامت فرد هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، سویه هایی پر خطر از HPV شناخته شده، موجب سرطان می گردند. واکسیناسیون از افراد در برابر این نوع سویه های پرخطر HPV محافظت می کند. سویه های کم خطر HPV نیز وجود دارد، که سبب ایجاد زگیل های تناسلی می شوند، اما این نوع سویه ها موجب سرطان نمی گردند.

علامت قابل رویت اصلی، زگیل است- اگر فردی به مدت طولانی به عفونت HPV مبتلا باشد، ممکن است دچار زگیل های تناسلی یا دهانی شود. این زگیل ها ممکن است به تنهایی و یا به صورت خوشه ای در اطراف محل آلوده ظاهر شوند. زگیل ها ممکن است به طور خود به خود از بین بروند، اما در صورت عدم درمان ممکن است که اندازه آن ها تغییر نکند و یا حتی اندازه و یا تعداد آن ها افزایش یابد.

علائم بیماری HPV در مردان چیست؟

این زگیل ها می توانند بر سطح و یا در اطراف نواحی زیر ظاهر شوند:.

  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم
  • مقعد
  • دهان
  • گلو
  • زبان

اگر در این نواحی متوجه هر نوع تغییرات غیر معمول پوستی، توده گوشتی، برجستگی و یا زخم شُدید، لطفاً جهت بررسی آن ها هر چه سریع تر به یک متخصص بالینی مراجعه نمایید.

آیا hpv در مردان خطرناک است؟

به سویه ی ویروس عفونی کننده بستگی دارد با وجود آنکه اغلب عفونت های HPV هیچ علامتی ندارند و بدون درمان بهبود می یابند، برخی از سویه های پرخطر HPV می توانند سلامت مردان را به خطر بیندازند.

خطرهای احتمالی عفونت با برخی از سویه های خاص HPV سویه های 16 و 18 HPV سویه هایی شناخته شده ای هستند که سبب ایجاد انواعی از سرطان ها در مردان می شوند. از جمله این سرطان ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان رکتوم
  • سرطان های سر و گردن
  • سرطان های دهانی حلقی (دهان، زبان، گلو و لوزه ها)

HPV در مردان به نازایی نیز ارتباط داده شده است کشف شده که اسپرم آلوده به HPV، توانایی حرکتی کمتری نسبت به اسپرم سالم دارد. این موضوع به این معناست که اسپرم آلوده در رسیدن به تخمک و بارور کردن آن مشکل دارد. علاوه بر این، اگر اسپرم آلوده به HPV، موفق به بارور کردن تخمک شود، احتمال سقط زود هنگام افزایش می یابد.

بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

مردان چگونه می توانند از خود در برابر HPV محافظت کنند؟

پیشگیری از عفونت بهترین روش محافظت از خود است با وجود آنکه معالجه یا درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد، علائم این بیماری قابل معالجه است. این موضوع به این معناست که تنها راه حفاظت از خود در برابر HPV، پیشگیری از ابتلا به این عفونت در وهله ی اول است.

در زیر چند مورد از روش هایی که مردان با استفاده از آن ها می توانند از خود در برابر HPV محافظت کنند آورده شده است:

واکسن HPV واکسن HPV (گارداسیل 9) موثرترین روش محافظت از خود در برابر سویه های پرخطر HPV – که می توانند سبب سرطان یا زگیل های تناسلی شوند – به شمار می آید. واکسن گارداسیل 9، از فرد در برابر سویه های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ویروس HPV محافظت می کند. این 9 سویه HPV مسبب بیشتر بیماری ها و سرطان های مرتبط با HPV هستند.

داشتن رابطه جنسی محافظت شده استفاده از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی، احتمال عفونت به HPV را کاهش می دهد. با این حال از آنجایی که امکان انتقال HPV از طریق تماس پوستی وجود دارد،کاندوم در پیشگیری از انتقال این بیماری 100% موثر نیست.

خویشتنداری یا تک همسری خودداری از داشتن رابطه جنسی و یا داشتن رابطه با فردی که تنها با شما رابطه جنسی دارد، تنها راه مطمئن پیشگیری از ابتلا به HPV است.

تست های HPV بیشتر کیت های آزمایشگاهی HPV در دسترس، ویژه ی زنان اند و از یک سوآپ سرویکال برای برداشتن نمونه استفاده می کنند. کیت های آزمایشگاهی مردان نیز وجود دارند، اما ممکن است دسترسی به آن ها سخت تر باشد. علاوه بر این به دلیل شیوع بالای HPV، ابتلا به این بیماری اغلب اوقات، به مشکلات سلامتی منجر نمی شود. مردانی که با مردان رابطه ی جنسی برقرار می کنند، می توانند تست آنال پاپ دهند که مشابه غربالگری سرویکال است. این تست به بررسی سلول های مقعدی که احتمال سرطانی شدن دارند، می پردازد. با شناسایی این سلول های غیر طبیعی، می توان آن ها را پیش از آن که به سلول های سرطانی تبدیل شوند، از محل خود برداشت.

درمان نعوظ بعد از جراحی پروستات

چرا پیشگیری از HPV بر زنان تمرکز بیشتری دارد؟

به علت ارتباط بین HPV و سرطان در زنان HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) ویروسی است که می تواند هم در زنان و هم در مردان به چند سرطان متفاوت و زگیل های تناسلی منجر شود. پیش از آنکه این موضوع به اثبات برسد، این نظریه وجود داشت که میان HPV و سرطان ارتباط وجود دارد. مطالعات انجام شده در دهه های 70 و 80 میلادی برای اولین بار، ارتباط میان عفونت HPV و سرطان سرویکس را نشان داد و این ارتباط را با شناسایی سویه هایی از HPV که در تومور های پیش سرطانی سرویکس و در سلول های سرطانی سرویکس حضور داشتند، به اثبات رسانید.

به علت مسائل سلامت عمومی بر زنان تمرکز شد- در آن زمان، سرطان سرویکس از نظر شیوع رتبه ی دوم را در جهان داشت – رتبه ی اول مربوط به سرطان سینه می شد- و میزان مرگ و میر مبتلایان به سرطان سرویکس حدود 50% بود. واکسن HPV با هدف کاهش تعداد زنانی که به سرطان سرویکس مبتلا می شدند، به وجود آمد و در نتیجه این واکسن تنها روی زنان آزمایش گردید. مدت کمی پس از آن، عفونت HPV با چند نوع سرطان مختص زنان، مانند سرطان های واژن و مهبل، ارتباط داده شد. این موضوع سبب تاکید بیشتر بر تولید واکسنی برای زنان شد. زمانی که واکسن HPV به تولید رسید، به طور معمول تنها برای زنان تجویز می شد.

امروزه جامعه ی پزشکی اهمیت HPV در مردان را تصدیق می کند- بعدتر مطالعاتی درباره اثرات HPV در مردان انجام شد. این مطالعات نشان داد که بین HPV و سرطان های آلت تناسلی و مقعد، ارتباط وجود دارد. این موضوع بویژه در مردانی که با مردان رابطه جنسی داشتند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های آلت تناسلی و مقعد در اثر HPV بودند، نمود بیشتری داشت. با این حال در زمان انجام این مطالعات، جامعه HPV را قویا مرتبط با سرطان های زنان می دانست. پژوهش های جاری نشان داده است که مردان نیز از واکسن HPV بهره می برند و بنابراین اعلام شده که در انگلستان، ولز و اسکاتلند، واکسن HPV به زودی در دستور کار واکسیناسیون پسران و دختران 12-13 ساله قرار خواهد گرفت.

درمانگاه های بهداشت و سلامت superdrug از زمان اعلام این برنامه، واکسیناسیون واکسن HPV را هم در اختیار پسران و هم در اختیار دختران قرار می دهد؛ زیرا ما متوجه هستیم که HPV می تواند علی رغم جنسیت بیولوژیکی یا گرایش جنسی، برای سلامتی فرد خطرناک باشد.

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:

دکتر محمد جباری  متخصص کلیه و مجاری ادراری، فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر