آیا سیر و پیاز برای پروستات ضرر دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

یکی از مشکلات شایع در مردان که به دنبال بالا رفتن سن ایجاد می شود، بزرگ شدن غده پروستات است. سوالی که معمولا مطرح می شود این است که آیا سیر و پیاز برای پروستات ضرر دارد؟ مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف سیر و پیاز، خطر ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را کاهش می دهد. هایپرپلازی خوش خیم پروستات به معنی بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات می باشد. وقتی غده پروستات بزرگ می شود، بر لوله های ادراری فشار می آورد و باعث کند شدن جریان خروج ادرار از مثانه می شود. به همین دلیل، یکی از علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات، تکرر ادرار می باشد. اختلال خواب نیز یکی دیگر از مشکلات شایع در مردان مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات است. اما این بیماری می تواند منجر به مشکلات جدی تری از جمله احساس نیاز شدید و دردناک برای دفع ادرار و همچنین عفونت های مکرر ادراری شود.

برخی شواهد نشان می دهد که داشتن رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها و مواد غذایی حاوی سویا، می تواند از ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات پیشگیری کند. همچنین، مصرف بیش از حد لبنیات ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری شود. مصرف سیر و پیاز، فوایدی همچون کمک به بدن در مبارزه با عفونت ها و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و برخی سرطان ها دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سیر، می تواند احتمال بروز هایپرپلازی خوش خیم پروستات را نیز کاهش دهد.

تاثیر مصرف سیرو پیاز بر پروستات

مطالعاتی جدیدی که رژیم غذایی مردان مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات و مردان سالم را مورد بررسی قرار داده، نشان می دهد که احتمال ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات، در مردانی که در هفته چهار بار یا بیشتر پیاز می‌خورند، حدودا 59 درصد کمتر از مردانی است که در رژیم غذایی خود از پیاز استفاده نمی کنند. همچنین، در این بررسی ها مشخص شد که مصرف سیر نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات نقش مهمی داشته باشد. به طوری که مصرف سیر، شانس ابتلا به این بیماری را حدودا 28 درصد کاهش می دهد. برخی از داروها و همچنین مکمل های گیاهی نخل اره ای، برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات استفاده می شوند. این داروها سطح هورمون هایی که در پیشرفت بیماری نقش دارند را کاهش داده و از این طریق، به پیشگیری و بهبود این بیماری کمک می کنند.

یکی از موادی که برای ساخت این هورمون ها استفاده می شود، کلسترول است. مصرف سیر می تواند از تولید کلسترول و در نتیجه ساخت این هورمون ها جلوگیری کند. علاوه بر این، پیاز و سیر حاوی آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و سایر ترکیبات گیاهی هستند که می توانند برای غده پروستات مفید باشند. به دنبال مطالعات انجام شده در این زمینه، محققان به این نتایج دست یافتند که داشتن رژیم غذایی سرشار از سیر و پیاز می تواند تاثیر مطلوبی بر شانس ابتلا به هایپرپلازی خوش خیم پروستات داشته باشد. علائم و مشکلات ناشی از هایپرپلازی خوش خیم پروستات، بر بسیاری از مبتلایان به این بیماری تأثیرات منفی دارد و می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را به طور چشمگیری کاهش دهد. برای پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به این بیماری و مشکلات ناشی از آن، مصرف سیر و پیاز یکی از روش های ایمن، راحت و ارزان می باشد.

 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (328 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من قبلا التهاب پروستات داشتم تقریبا 4ماه است که بدونه دارو نه درد دارم نه تکرر ادرار وضعیت کاملا عادی ایا خوب شده ام چه کاری باید انجام بدم که برنگرده.ممنون میشم راهنماییم کنید.جواب داده بودید ولی برای من نیومد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر