علت خون بعد از رابطه جنسی

در این مقاله مطالعه می کنید:

خونریزی بعد از رابطه ی جنسی به حالتی گفته می شود که شما بعد از رابطه ی جنسی واژینال، خونریزی خفیف یا شدید را تجربه کرده اید. در ادامه مطلب، علت خون بعد از رابطه جنسی را برای شما توضیح خواهیم داد. خونریزی بعد از رابطه ی جنسی که با نام خونریزی پس از مقاربت نیز شناخته می شود، می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • توده عضلانی خوش خیم (مثل پولیپ یا فیبروم) روی دهانه ی رحم یا رحم
  • وجود سلول های غیرعادی درون دهانه ی رحم (احتمالاً سلول های پیش سرطانی)
  • عفونت یا التهاب واژن، رحم یا دهانه ی رحم
  • شرایط بدخیم مثل سرطان
  • تراما یا آسیب دیدگی واژن یا دهانه ی رحم
خونریزی بعد از رابطه ی جنسی

وجود خون بعد از رابطه جنسی امری طبیعی نیست و نباید به راحتی از آن گذشت. با این وجود، بسیاری از علل زمینه ای این مشکل مثل خشکی واژن و دیسپلازی رحم، مشکلات بسیار ساده ای بوده و در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان اند. گزینه های درمانی خونریزی بعد از رابطه ی جنسی متفاوت است و بر اساس نوع خونریزی، علت زمینه ای، شدت علائم و وجود عارضه های دیگر تعیین می شود. گاهی اوقات، وجود خون در ادرار (که علت آن وجود خون در مجاری ادرار است) و یا خون در مدفوع (که به علت خونریزی دستگاه گوارش اتفاق می افتد) با خونریزی واژینال بعد از رابطه ی جنسی اشتباه گرفته می شود. نکته ی کلی اینجاست که هرگونه خونریزی غیر قابل توضیح باید توسط متخصص مراقبت های بهداشتی شما معاینه شود.

خون بعد از رابطه جنسی، ممکن است ناشی از یک بیماری جدی با خطر جانی، مثل سرطان دهانه ی رحم یا بیماری های مقاربتی (STD) باشد. اگر بعد از رابطه ی جنسی واژینال دچار خونریزی شدید (حتی اگر لکه بینی خفیفی دارید) فوراً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زود هنگام این مشکل می تواند خطر عوارض جدی مثل ناباروری و سرطان متاستاز را کاهش دهد.

علت خون بعد از رابطه جنسی چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، خونریزی بعد از رابطه ی جنسی -حتی اگر در حد لکه بینی خفیف هم باشد- طبیعی نیست و ممکن است به علت یک بیماری ساده مثل خشکی واژن و یک بیماری جدی با خطر جانی اتفاق بیفتد.

علل احتمالی خونریزی بعد از رابطه ی جنسی

خونریزی بعد از رابطه ی جنسی می تواند ناشی از انواع بیماری ها، اختلالات یا مشکلاتی باشد که روی واژن، دهانه ی رحم و رحم تأثیر می گذارند. علل زمینه ای احتمالی خونریزی بعد از رابطه ی جنسی شامل موارد زیر می شود:

  • واژینیت آتروفیک: نازک شدن و التهاب بافت داخلی واژن که به علت کاهش تولید استروژن اتفاق می افتد.
  • دیسپلازی دهانه رحم: ناهنجاری در سلول های دهانه ی رحم که می تواند منجر به سرطان دهانه ی رحم شود.
  • رشد و تکثیر غیرعادی سلول های دهانه ی رحم یا رحم: مانند پولیپ دهانه رحم، پولیپ رحم یا فیبروم رحم
  • شرایط بدخیم: مثل سرطان دهانه رحم، سرطان واژن یا سرطان آندومتر (سرطان رحم)
  • بیماری التهابی لگن (PID): عفونت رحم، لوله های فالوپ یا سایر اندام های تناسلی
  • بیماری های مقاربتی (STDs): مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس
  • واژینیت یا التهاب دهانه ی رحم: عفونت یا التهاب واژن یا دهانه ی رحم که ممکن است در اثر بیماری های مقاربتی یا سایر عفونت ها (مثل عفونت های قارچی واژن یا عفونت گاردنرلا واژینالیس) ایجاد شود.
  • تراما یا ضربه ی شدید به واژن یا دهانه ی رحم: به دلیل خشکی واژن و عدم استفاده از روان کننده ها، رابطه ی جنسی آسیب زننده مثل کودک آزاری یا تجاوز جنسی.
4 علت درد مثانه در زنان

علائم دیگر خونریزی بعد از رابطه ی جنسی

علائم دیگری که ممکن است با خونریزی بعد از رابطه ی جنسی همراه باشند

با توجه به نوع بیماری و مشکل شما، خونریزی بعد از رابطه ی جنسی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. به عنوان مثال خونریزی بعد از رابطه ی جنسی که به علت خشکی واژن یا پارگی بافت داخلی واژن اتفاق افتاده باشد، می تواند با علائم دیگر یائسگی مثل تغییرات خلق و خو و قطع پریودی مشاهده شود.

خونریزی بعد از رابطه ی جنسی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. مثل:

علائمی که ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل جدی با خطر جانی باشند

در برخی موارد، خونریزی بعد از رابطه ی جنسی ممکن است از علائم یک مشکل جدی با خطر جانی باشد؛ مثل سرطان دهانه ی رحم، بیماری های مقاربتی (STDs) یا سرطان رحم. در صورت داشتن علائم زیر فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • سرگیجه
  • تب شدید (بالای 38 درجه سانتی گراد)
  • درد شدید لگن یا شکم
  • خونریزی شدید واژن
  • خونریزی واژن در دوران بارداری

چگونه می توان خونریزی بعد از رابطه ی جنسی را درمان کرد؟

اولین قدم برای درمان خونریزی بعد از رابطه ی جنسی، تشخیص علت آن است. پزشک در ابتدا لگن و دستگاه تناسلی، کانال واژن و دهانه ی رحم را به منظور وجود هرگونه ناهنجاری و مشکل معاینه می کند. سپس، ممکن است برای بررسی احتمال عفونت های مقاربتی برایتان آزمایش پاپ (پاپ اسمیر) تجویز کند. نتایج آزمایش بعد از چند روز مشخص شده و پزشک می تواند درمان را آغاز کند.

درمان علت های خاص خونریزی بعد از رابطه ی جنسی عبارتند از:

  • واژینیت آتروفیک و خشکی واژن: اولین درمان این مشکل استفاده از یک روان کننده ی مناسب در حین رابطه ی جنسی است. شما می توانید طیف وسیعی از روان کننده ها را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. اگر یائسه هستید، پزشک ممکن است برای جایگزین کردن کاهش تولید استروژن بدن شما، محصولات استروژن را به شما پیشنهاد دهد. این محصولات به اشکال گوناگونی مثل پماد و کرم های واژینال در دسترس هستند.
  • سلول های سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم: آزمایش پاپ اسمیر می تواند سلول های غیر طبیعی و علائم اولیه ی سرطان رحم را تشخیص دهد. برای درمان این مشکل روش های سرپایی (داخل مطب) مثل LEEP (برش حلقه ای الکتروسنجی) می تواند برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی و پیش سرطانی بسیار مؤثر باشد. پزشک ممکن است برای تأیید تشخیص و درمان سرطان دهانه ی رحم و سرطان واژن یا رحم، شما را به یک متخصص انکولوژی زنان ارجاع دهد.
  • پولیپ دهانه رحم: اگر شدت خونریزی بعد از رابطه ی جنسی زیاد باشد، پزشک ممکن است برداشتن این توده ها را تجویز کند.
  • عفونت و التهاب: برای درمان عفونت های باکتریایی، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود. استعمال استروئیدهای موضعی در اطراف و داخل واژن نیز می تواند التهاب و درد شما را کاهش دهد.

عوارض احتمالی خونریزی بعد از رابطه ی جنسی چیست؟

در برخی موارد، خونریزی بعد از رابطه ی جنسی ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای جدی باشد، که می تواند منجر به عوارض جدی یا حتی مرگ شود. شما می توانید با مراجعه ی به موقع به پزشک و شروع درمان از عوارض جانبی احتمالی آن کم کنید. عوارض جانبی احتمالی خونریزی بعد از رابطه ی جنسی و علت اصلی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم علت این جوش ها روی الت تناسلی چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۵ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    باسلام
    ببخشید من یه زائده رو چندین سال هست که دارم و اطلاعی تا الان از زگیل تناسلی نداشتم و در موردش اطلاعات کسب کردم
    میخاستم ببینم این ضایعه که دارم زگیل است یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    با سلام اقا هستم ، 37 ساله حدودا 14 ماه میشه رابطه جنسی نداشتم ، همیشه از کاندوم استفاده میکرذم ، غیر از رابطه دهانی، چند روز پیش از اسپری موبر استفاده کرذم ، بعدش با تیغ شیو کردم، امرپز متوجه چند تا برجستکی زیر آلت تناسلی شدم دقیقا قبل از کلاهک ، و چند تا برجستگی سفید مانند زیر قسمت ختنه ،
    قبلا چنین علائمی نداشتم
    میخواستم ببینم زگیل هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام کیفیت عکس برای تشخیص و قضاوت مناسب نیست. لطفا در همین بخش عکس مجدد با وضوح بهتر ارسال کنید.

  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من مدتی که یه سری ضایعاتی مث پرز اطراف واژنم زدم که شبیه به خشکی هستند و خارش دارند از دور و بدنم ترشحات داره و با این چیز هایی که بالا ذکر شده مطابقت داشت خیلی نگران هستم چیکار باید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر مری یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من خانم هستم هفت ماه پیش رابطه محافظت نشده داشتم از سه چهار ماه پیش داخل مقعد چن نقطه دچار درد و برجستگی شده روی خطوط شانه ای سوالم این هست ک من تنها عارضه بارزم درد بوده و اینکه اینجا دکتر رفتم بدون معاینه دقیق داخل گفتن ک هموریید هست چون یبوست هم دارم شیاف انتی هموریید و داروهای مسهل تجویز شد درد از بین رفت اما برجستگی ها هستن سوالم اینه ک میتونه علایم زگیل باشه اینکه درد ناکه با توجه به اینکه شما کیس ها و مریضهای مختلفی داشتین ک زگیل داخل و خارج داشتن؟؟؟ این رو هم اضافه کنم ک ناحیه تناسلی و اطراف مقعد ضایعه ای وجود نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به توضیحات تان و‌با توجه باینکه زگیل دردناک نیست به نظر من بحث زگیل مطرح نیست

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر