دلایل انزال دردناک

در این مقاله مطالعه می کنید:

بسیاری از مردان ممکن است به دلیل انزال دردناک، احساس خجالت داشته باشند. اما این یک مشکل بسیار شایع بوده و تا حد زیادی قابل درمان است، که می تواند زمینه ساز مشکلات و بیماری های دیگری مانند تورم پروستات باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که تقریبا 1 تا 10 درصد از مردان، این علامت را تجربه می کنند. همچنین، حدودا 30 تا 75 درصد از مردان مبتلا به پروستاتیت نیز، دچار این مشکل می شوند. در این مقاله، دلایل انزال دردناک و همچنین راه حل هایی برای درمان آن ذکر شده است.

دلایل انزال دردناک

دلایل انزال دردناک

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات

مردان زیر 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به پروستاتیت (التهاب یا عفونت غده پروستات) قرار دارند. از آنجایی که این بیماری می تواند باعث احساس درد هنگام دفع ادرار و یا تکرر ادرار شود، اغلب با عفونت دستگاه ادراری (UTI) اشتباه گرفته می شود. پروستاتیت می تواند شامل علائم دیگری از جمله اشکال در نعوظ و درد شکم نیز باشد.

سرطان پروستات

اگرچه سرطان پروستات اغلب بدون علائم است، اما می تواند باعث انزال دردناک، مشکلات ادراری، اختلال نعوظ و همچنین وجود خون در ادرار یا مایع منی شود.

سنگ یا کیست

ممکن است در مجرای انزال کیست و یا سنگ تشکیل شود. این اتفاق می تواند جریان انزال را مسدود کرده و منجر به ناباروری و ترشحات دردناک شود.

عمل های جراحی

برخی از عمل های جراحی می توانند عوارضی همچون انزال دردناک، به دنبال داشته باشند. یکی از این عمل ها، رادیکال پروستاتکتومی است که یک روش جراحی برای درمان سرطان پروستات می باشد. این عمل شامل برداشتن یک قسمت و یا کل غده پروستات و برخی از بافت های اطراف آن است. این روش می تواند چندین خطر از جمله اختلال نعوظ و درد آلت تناسلی و بیضه ها را به همراه داشته باشد. عمل جراحی ترمیم فتق روده (فتق اینگوینال) نیز می تواند منجر به انزال دردناک شود.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی شایع است، که می تواند باعث سوزش ادرار یا درد هنگام دفع ادرار نیز شود.

عفونت های مقاربتی

عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی (STIs) می تواند منجر به انزال دردناک شود. کلامیدیا و تریکومونیازیس از شایع ترین موارد هستند.

چه چیزی موجب خون مردگی در بیضه ها می شود؟

انزال دردناک یا احساس سوزش بعد از انزال چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری با توجه به علت آن متفاوت است. در ادامه به برخی از درمان های رایج اشاره می شود.

  1. زمانی که انزال دردناک یکی از عوارض عمل جراحی است

 برطرف شدن عوارض موقت جراحی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. پزشک با توجه به شرایط خاص بیمار تشخیص می دهد که آیا راه حلی وجود دارد یا خیر. ممکن است بیمار به مصرف برخی از داروها و یا یک عمل جراحی دیگر نیاز داشته باشد.

  1. درمان عفونت باکتریایی

برای درمان عفونت های باکتریایی، معمولا باید به مدت طولانی از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده شود. مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای مسکن به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کند. برای درمان عفونت های شدید، احتمالا باید از آنتی بیوتیک های تزریقی استفاده شود. در برخی موارد حتی ممکن است فرد به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

  1. کیست یا سنگ

انسداد مجرای انزال، با استفاده از نوعی عمل جراحی به نام برداشتن مجرای انزال از طریق میزراه، بر طرف می شود.

  1. درمان سرطان پروستات

گزینه های درمانی با توجه به نوع، مرحله و شدت تهاجم سرطان تعیین می شوند. برخی از انواع سرطان پروستات بسیار آهسته رشد می کنند و تنها به درمان و مراقبت کمی نیاز دارند. رادیوتراپی یا پرتو درمانی، هورمون درمانی، واکسن ها و شیمی درمانی همگی روش هایی برای درمان سرطان پروستات هستند. در برخی موارد نیز ممکن است یک عمل جراحی برای برداشتن کامل پروستات لازم باشد.

سخن آخر

احساس درد یا سوزش هنگام انزال ممکن است نشان دهنده یک مشکل یا بیماری جدی تر باشد که نیاز به درمان دارد. این مشکلات می تواند شامل پروستاتیت یا التهاب غده پروستات، عوارض عمل جراحی، کیست یا سنگ و یا داروهای ضد افسردگی باشد. مراجعه به پزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض جدی تر و همچنین داشتن یک زندگی جنسی سالم اهمیت زیادی دارد.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (27 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عالی سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر امکانش هست این ضایعه رو بررسی کنید به من بگید که آیا زگیل هست یا خیر، و یا چیز مشکل ساز و قابل انتقالی هست. روز اول یک مقدار درد داشت الان نداره هرازگاهی سوزش ولی یک ماه هست که نمیره. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر مهتاب دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    ضایعه ای روی کشاله رانم هست که ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام

      درشت نمایی عکس برای قضاوت خیلی زیاد است عکس بهتر از زوایای مختلف بفرستید 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    حدود 50 روزه ایجاد شده ، تعداد تغییر نکرده اندازه هم شاید یه کم بیشتر شده دقیق نمدونم ؟ میشه لطفا بفرمایید زگیل هست؟ و عایا همراه محلول پدوفیلین کرم هم استفاده کنم ؟ روش مصرف محلول چند روز یبار ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. دکتر ضایعاتی تیره رنگ تر از رنگ پوست بدن و مسطح به تعداد سی عدد در ناحیه تناسلی نظرم رو جلب کرد.با مراجعه به دکتر پوست عمومی تشخیص داده شد که زگیل هستند و باید فریز بشه. این تعداد فریز شدند اما بعد از یکی دو هفته لکه هایی به همون شکل ظاهرا مجددا مشاهده شد.لطفا کمک کنید ببینید اگر جدی هست خدمت تون برسم. متاسفانه نگرانی، زندگی بنده رو مختل کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام مجدد،،اقای دکتر من قبلا عکس فرستادم گفتید فوردایس هس ولی الان شکلش اینطوری شده همش میترسم زگیل باشه ،،چیکارش کنم که بره واقعا رو اعصابم تاثیر گذاشته😔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      قضاوت از روی این عکس امکانپذیر نیست بهتره معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر