آیا وجود برآمدگی روی آلت تناسلی طبیعی است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

وجود برآمدگی یا جوش بر روی آلت تناسلی معمولا نگران کننده نیست، همانطور که درمورد دانه های فوردایس نیز جای نگرانی وجود ندارد. اما بروز چند برآمدگی بر روی آلت تناسلی به همراه علائم دیگر و یا داشتن سابقه رابطه جنسی محافظت نشده، ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی تری باشد. وجود برآمدگی روی آلت تناسلی ممکن است نگران کننده باشد اما در بیشتر موارد کاملا طبیعی است.

بسیاری از مردان بدون هیچ علت زمینه ‌ای دچار برآمدگی‌ هایی بر روی آلت تناسلی خود می ‌شوند که ممکن است مشکل چندان مهمی نباشد. به‌ خصوص در صورتی که علائم دیگر و یا سابقه رابطه جنسی محافظت ‌نشده وجود نداشته باشد.

وجود برآمدگی یا جوش بر روی آلت تناسلی

وجود برآمدگی ها روی آلت تناسلی می تواند بخشی از ساختار طبیعی آلت تناسلی باشد. برخی از دلایل این برآمدگی ها عبارتند از:

  • پاپول های مرواریدی آلت تناسلی (PPP): پاپول مرواریدی آلت تناسلی، یک علت شایع و بی خطر بروز برآمدگی ها، بر روی آلت تناسلی مردان است. پاپول های مرواریدی زائده های کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) روی آلت تناسلی هستند، که ممکن است به صورت برآمدگی های گنبدی شکل ظاهر شوند و رنگ صورتی کم رنگ یا زرد تا سفید دارند. این پاپول ها یک تا دو ردیف برآمدگی کوچک نخ مانند، در اطراف سر آلت تناسلی تشکیل می دهند و هیچ گونه علائم دیگری مانند خارش، درد یا سوزش به همراه ندارند. پاپول های مرواریدی معمولا در نوجوانی و اوایل بزرگسالی ظاهر می شوند.
  • دانه های فوردایس: دانه های فوردایس به صورت برجستگی های کوچک (1 تا 5 میلی متر) ظاهر می شوند و رنگی مایل به زرد تا سفید دارند. این دانه ها غدد سباسه یا چربی هستند که بر روی کلاهک و بدنه آلت تناسلی، مشاهده می شوند. دانه های فوردایس در حدودا 80 تا 95 درصد بزرگسالان وجود دارند. زمانی که پوست آلت تناسلی کشیده شود، این دانه ها به راحتی قابل مشاهده اند. دانه های فوردایس ممکن است به صورت تکی ظاهر شوند اما معمولا به صورت گروهی (50 تا 100 برآمدگی کوچک) مشاهده می شوند.
  • اسکین تگ ها: اسکین تگ یا آکروکوردون ها، زائده های پوستی نرم و معمولا به اندازه یک دانه برنج هستند. این ضایعات پوستی در مردان میانسال شایع هستند و در چین های پوستی کشاله ران ظاهر می شوند، اما ممکن است در قسمت های دیگر بدن مثل اطراف گردن و زیر بغل نیز دیده شوند. این زائده های پوستی معمولا نیازی به درمان ندارند اما ممکن است یکی از علائم مقاومت به انسولین باشند. (وضعیتی که در آن سلول های بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند)
  • غدد تایسون: غدد تایسون، غده های سابسه یا چربی هستند که به صورت جفت و به شکل منفذ در دو طرف فرنولوم (نوار الاستیک از بافت همبند که پوست ختنه گاه را به سر آلت تناسلی متصل می کند) ظاهر می شوند.

برآمدگی ‌های روی آلت تناسلی همچنین ممکن است ناشی از بیماری های خاصی باشند که نیاز به درمان دارند، از جمله:

✔️ هرپس یا تبخال تناسلی

✔️ زگیل تناسلی

✔️ لیکن اسکلروزوس

✔️ لیکن پلان

✔️ سیفلیس

✔️ مولوسکوم کنتاژیوزوم

✔️ بیماری گال

✔️ پسوریازیس

✔️ درماتیت

✔️ التهاب فولیکول مو

✔️ زخم دیابتی

✔️ سرطان آلت تناسلی

چه زمانی باید نگران برآمدگی های روی آلت تناسلی خود باشید؟

برآمدگی های روی آلت تناسلی عموما باعث نگرانی نیستند اما در موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:

برآمدگی های روی آلت تناسلی چگونه درمان می شوند؟

برآمدگی های روی آلت تناسلی در بیشتر موارد بی خطر هستند و نیازی به مداخله و درمان ندارند. با این حال، نباید این برآمدگی ها را فشار دهید یا دستکاری کنید. زیرا این کار ممکن است آن ها را بدتر کند و یا باعث عفونت شود. همچنین بدون مشورت با پزشک از داروی رفع زگیل و یا هر پماد یا کرم دیگری استفاده نکنید. داروهای رفع زگیل معمولا قوی هستند و می توانند باعث تحریک شدید پوست و زخم شدن آلت تناسلی شوند.

درمان برآمدگی های روی آلت تناسلی به علت آن بستگی دارد. برای درمان عفونت ها ممکن است داروهای موضعی یا خوراکی تجویز شود. برخی از علل دیگر نیز خطرناک نبوده (مانند پاپول های مرواریدی آلت تناسلی) و نیازی به مداخله و درمان ندارند. اگر ظاهر این برآمدگی ها برای شما ناخوشایند است، به ندرت ممکن است پزشک لیزر یا کرایوتراپی را برای از بین بردن آن ها تجویز کند.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ فروردین ۳( 2 روز پیش) تعداد بازدید: 3 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر شش ماه قبل رگی روی الت تناسلی بنده برجسته شد و بعد از دو ماه بهبود پیدا کرد ولی به تازگی بعد از پیاده روی ای که داشتم این رگ ها دوباره برجسته شدن و سوزش و احساس سنگینی در این قسمت از الت تناسی احساس میکنم،
    جناب دکتر این رگ ها واریسی هستند؟ درمان دارویی یا پماد خاصی لازم دارند؟ چون ظاهربدی پیدا کرده ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۷ فروردین ۳( 2 روز پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر