تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. طبق گزارش CDC، در حال حاضر نزدیک به 80 میلیون آمریکایی به انواع مختلف این ویروس آلوده هستند و حدود 14 میلیون آمریکایی، از جمله نوجوانان، سالی یک بار به آن مبتلا می شوند. تقریبا در 90 درصد مواقع این ویروس، بعد از دو سال حتی بدون وجود هیچ نشانه ای خود به خود از بدن خارج می شود. اما اگر ویروس به خودی خود از بین نرود، می تواند مشکلات جدی ای برای سلامتی ایجاد می کند.

آیا تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان صد در صد زگیل تناسلی موثر است؟ حفظ کردن سلامت سیستم ایمنی می تواند به بدن شما در خلاص شدن از HPV کمک کند. این مقاله بر پایه ی حقایق علمی تدوین شده است؛ اطلاعات را از منابع موثق و مبتنی بر حقایق علمی جمع ‌آوری کرده تا به شما یک نمای کلی و باکیفیت از تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی ارائه دهد.

بیماری HPV چیست؟

بیماری HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی باعث بروز عفونت HPV می شود. HPV یک ویروس دارای DNA، از خانواده ی ویروس پاپیلوما است. ویروس پاپیلومای انسانی، گروهی از ویروس های تومور DNA بدون پوشش و کوچکی هستند که در سراسر جهان بسیار رایج می باشند. بیش از 170 نوع ویروس پاپیلوم شناسایی شده است که بیش از 40 نوع آن ممکن است از طریق تماس جنسی منتقل شده و مقعد و دستگاه تناسلی را آلوده کند.

ویروس های پاپیلوم برای نخستین بار، اوایل قرن 20 میلادی شناسایی شده اند. در ابتدا این موضوع آشکار شد که ممکن است پاپیلوماها یا زگیل پوستی، با یک عامل عفونی فیلتردار بین افراد انتقال یابد. HPV در اثر برقراری رابطه ی جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فردی که مبتلا به این ویروس است، منتقل می شود. البته از طریق رابطه ی جنسی مقعدی و واژینال بیشتر سرایت می کند. این ویروس حتی زمانی که فرد مبتلا هیچ علائمی نداشته باشد هم می تواند منتقل شود.

آیا HPV می تواند خود به خود رفع شود؟

90 درصد از عفونت های جدید HPV طی دو سال به خودی خود از بین می روند و یا غیر قابل تشخیص می شوند و بیشتر این عفونت ها در شش ماه اول از بین خواهند رفت. با این حال برای  درمان قطعی  زگیل تناسلی زنان و مردان که ناشی از این ویروس هستند می بایست از روش هایی مانند لیزر زگیل تناسلی و یا کرایوتراپی استفاده کرد.

چگونه سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با HPV تقویت کنیم؟

 

عامل خطر

مداخلات پژوهش-محور برای تقویت سیستم ایمنی

مصرف سیگار و دخانیات

سیگار را ترک کنید و در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید

اعتیاد به الکل

مصرف الکل را ترک کنید

کمبود مواد مغذی

مولتی ویتامین مصرف کنید؛ مخصوصا ویتامین A، C، E و کلسیم

استرس و افسردگی

روش های کاهش یا مدیریت موثر استرس را بیابید

 

آیا HPV می تواند خود به خود رفع شود؟

ترک سیگار

مطالعات متعددی ارتباط بین سیگار کشیدن و HPV را اثبات کرده اند. بعضی از آن ها در زیر ذکر شده است.

همانطور که در بالا مشاهده کردید، سیگارکشیدن با کاهش ایمنی شما، خطر ابتلا به عفونت بعدی را افزایش می دهد؛ بنابراین، اگر سیگار می کشید، ترک کنید، و سعی کنید در صورت امکان در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید.

ترک اعتیاد به الکل

تحقیقات متعددی رابطه ی بین اعتیاد به الکل و عفونت HPV را اثبات کرده اند. بعضی از این مطالعات در زیر ذکر شده است؛

  • یک پژوهش استدلال کرده است که میزان مصرف الکل با افزایش قابل ملاحظه ی خطر ابتلا به هر نوعی از عفونت HPV مرتبط است. نتایج آن ها نشان می دهد که مصرف زیاد الکل، با افزایش خطر ابتلا به عفونت های شایع HPV در بین مردان مرتبط می باشد.

  • طی سال های 2002 تا 2011، برای پی بردن به تأثیر مصرف الکل بر HPV، 9230 زن که در مرکز ملی سرطان غربالگری انجام داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که مصرف کنندگان الکل در مقایسه با افرادی که الکل نمی نوشند، در معرض خطر ماندگاری 2ساله ی HPV خواهند بود.

  • پژوهشی منتشر شده، نشان داد که جویدن تنباکو و مصرف الکل، ممکن است به ‌عنوان عوامل خطر بیماری HPV پرخطر در سرطان ‌های سر و گردن (HNCs) (که برآمده از ناحیه ی شمال شرقی هند هستند)، عمل کنند.

  • پژوهش دیگری ثابت کرد که اثر هم افزایی بار HPV پرخطر و مصرف الکل، با ریسک ابتلا به HPV پرخطر مزمن مرتبط است. این هم افزایی برای HPV پرخطر بلند مدت، قوی تر هم می باشد. همچنین این پژوهش نشان داده که احتمالا یک اقدام ضروری برای جلوگیری از توسعه ی سرطان دهانه رحم در زنان با بار (حجم ویروس) HPV پرخطر، محدود کردن مصرف الکل می باشد.

هنگام اعتیاد شدید به الکل، عملکرد سیستم ایمنی شما با افزایش حساسیت به عفونت های باکتریال و ویروسی، تضعیف می شود. در موش ها مصرف مزمن الکل باعث نقص در واکنش های سلول T  کشنده (سلول ‌های ایمنی ای که به سلول‌ های آلوده به ویروس حمله می ‌کنند) به بیماری آنفولانزای نوع A می شود و حذف ویروس را کم می کند.

بنابراین این گمان (ارتباط عملکرد سیستم ایمنی با افزایش شیوع HPV DNA در مصرف کنندگان زیاد الکل) منطقی است. بنابراین، برای تقویت عملکرد ایمنی خود، اعتیاد شدید به الکل را ترک کنید؛ زیرا پژوهش های متعددی رابطه ی صریح و روشن بین مصرف الکل و سیستم ایمنی ضعیف را نشان می دهند.

مصرف مولتی ویتامین

مطالعات فراوانی نیز نشان داده اند که مصرف مولتی ویتامین  بار HPV را در بدن شما کاهش می دهد. برخی از آنها در لیست زیر ذکر شده است:

مولتی ویتامین، مخصوصا ویتامین های A، C، E و کلسیم مصرف کنید. این ویتامین‌ ها آنتی ‌اکسیدان‌ هایی هستند که به محافظت از سلول‌ در برابر آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کنند. و به تقویت سیستم ایمنی و افزایش توانایی بدن برای پاکسازی ویروس از بدن شما نیز کمک می کنند.

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:

کم کردن استرس

یک پژوهش، گروهی متشکل از 333 زن را مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد که اضطراب و افسردگی، نقش مهمی را در اینکه آیا یک زن مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی HPV می‌تواند از شر عفونت خود خلاص شود یا خیر، بازی می‌کند. یک تحقیق منتشر شده، نشان داده است که سطوح بالاتر استرس ادراکی با اختلال در واکنش ایمنی مخصوص HPV در زنان مرتبط است.

استرس می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند؛ همانطور که مطالعات ارتباط بین استرس و سرکوب سیستم ایمنی را ثابت نمودند. بنابراین، راهی برای به حداقل رساندن یا مدیریت موثر استرس پیدا کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (18 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر