طول عمر ویروس زگیل تناسلی و ویروس hpv

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل­ تناسلی خارجی (EGW) که کوندیلوماتا آکومیناتا (CA) نیز نامیده می­شود، شایع ترین بیماری ویروسی یافته شده در اجتماعات انسانی حال حاضر هستند که از طریق رابطه  جنسی منتقل می­گردند.

طول عمر ویروس hpv

در رابطه با طول عمر ویروس زگیل تناسلی پژوهشگران بر این باورند که عفونت اولیه به طور طبیعی گذراست و در 4 ماه نخست عفونت، تقریباً 30% زگیل­ ها به طور خود به خود فروکش می­کنند.

برآورد شده است که مشکل 20% دیگر طی 2 سال بعدی حل می­شود. با این وجود، میزان بهبودی درازمدت هم­چنان ناشناخته است. گمان می­شود که حتی با درمان­های مناسب، بیش­تر موارد زگیل­ تناسلی خارجی طی 3 ماه پس از عفونت دوباره عود کنند. عوامل افزاینده­ ی خطر دوام ویروس شامل ضعف ایمنی میزبان، عفونت هم­زمان ویروس اچ پی وی در مردان، تعداد زیاد شرکای جنسی، عفونت با گونه­ های پرخطر HPV و سن بالای بیمار هستند.

بر عکس، میزان موارد فروکش کردن خود به خودی، وابسته به وجود لنفوسیت­های CD4+ در لایه­ های میانی و بیرونی پوست است؛ این لنفوسیت­ها نقش مهمی را که سیستم ایمنی در تعیین چگونگی روند عفونت ویروسی بازی می­کند، تقویت می­کنند. علاوه بر این، گمان بر این است که در زمینه ­ای از عوامل خطرزای بالینی دیگر مانند بارداری، عفونت ماندگار می­تواند خطر پیش­رفت بدخیمی را افزایش دهد. بیش­تر موارد زگیل تناسلی خارجی را می­توان تنها بر اساس تاریخچه­ ی دقیق بالینی و معاینه­ ی فیزیکی تشخیص داد. در معاینه­ ی فیزیکی، ثبت یافته­ ها و وسعت درگیری ضایعات دارای اهمیت حیاتی است که در صورت نیاز، می­تواند با معاینه­ ی مهبل به وسیله­ ی اسپکولوم، آنوسکوپی با دقت بالا، سیگموئیدوسکوپی، کولپوسکوپی کامل شود.

در صورتی که عفونت مختصر یا مبهم باشد، می­توان از محلول 3% تا 5% اسید استیک (آزمایش استووایت) برای رنگ ­آمیزی ضایعات به رنگ سفید و نمایان ساختن آن­ها ، استفاده کرد. تقریباً هیچ­گاه برای تشخیص نیاز به بیوپسی نیست، با این وجود برای آسیب­های زگیل تناسلی پرخطر و دارای احتمال افزایش خطر بدخیمی، توصیه می­شود. این موضوع شامل مواردی است که عبارتند از:

  • افراد دارای ضعف ایمنی
  • افرادی که به درمان پاسخ نمی­دهند
  • آنانی که دارای ویژگی­ های غیرمعمول مانند زخم هستند
  • زگیل ­هایی که ظاهر آن­ها به سرعت تغییر می­کند یا ضایعه زگیلی به بافت زیرین چسبیده است، دیده­ می­شود.

جدیدترین اخبار زگیل تناسلی

تخمین زده می­شود که تنها در ایالات متحده­ ی آمریکا سالانه حدود 3 تا 6 میلیون ابتلا به زگیل تناسلی رخ می دهد، که تقریباً معادل 1% جمعیت فعال جنسی است. اثبات شده است که ابتلا به زگیل های تناسلی نتیجه­ مستقیم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. گر چه زگیل ­های تناسلی خارجی در هر دو جنس رخ می­دهد، اما این واقعیت که 67% از جامعه­ مبتلایان را زنان تشکیل می­دهند این گمان را تقویت می­کند که احتمال بروز این بیماری در زنان اندکی بیش­تر است.

با این وجود، اطلاعاتی که اخیراً از بریتانیا به دست آمده نشان می دهد، مردان بیشتر از زنان به زگیل­ های تناسلی مبتلا شده­ اند خلاف این مطلب را نشان می­دهد. عفونت HPV که یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه ی رحم است، علاوه بر زگیل­ های تناسلی، با پیشرفت انواعی از بیماری های بدخیم و پیش ­بدخیم نواحی مقعدی-تناسلی و دهانی-حلقی در ارتباط است. این موضوع به بیان علت بار عظیمی که توسط HPV بر اقتصاد تحمیل شده است کمک می­کند، بطوریکه در سال 2004 در ایالات متحده با در نظر گرفتن هزینه ­های مستقیم درمان زگیل تناسلی و هزینه­ های ناشی از سرطان تهاجمی دهانه­ی رحم (وابسته به HPV) معادل 4 میلیارد دلار برآورد گردیده است.

در حال حاضر بیش از 160 گونه­ ی شناخته شده­ ی مجزا از HPV وجود دارد که 40 گونه از آن­ها می­توانند در ناحیه­ ی مقعدی-تناسلی عفونت ایجاد نمایند. گونه ­های کم­ خطر مانند گونه­ های 6 و 11 HPV شامل نژادهای ویروسی است که به ندرت موجب بروز سرطان­ های دهانه­ ی رحم می­شوند. به هر حال، عفونت با این ژنوتیپ ­ها علت 90% بیماری های زگیل تناسلی است. در مقابل، گونه­ های 16 و 18 HPV به شدت با رشد غیرطبیعی سلول­ های دهانه­ ی رحم، فرج، مهبل و مقعد همراه است و شواهد عفونت با این ژنوتیپ­ ها در 70% کارسینوماهای سلول سنگ­فرشی دهانه­ی رحم (SCC) یافت می­شود.

به همین علت، آن­ها به عنوان گونه­ ای پرخطر سرطان ­زا شناخته می­شوند. گونه ­های با خطر متوسط، مانند گونه ­های 29، 31، 33، 45، 51، 52، 56، 58 و 59 غالباً با رشد سلول های سنگ­فرشی جدید همراهند؛ به هر حال، گمان می­رود که در موارد نادر، دوره­ ی پیش­رفت بعضی از این گونه­ ها در جهت تبدیل به SCC دهانه­ ی رحمی، غیرفعال ­تر باشد. مبتلایان به سرطان ممکن است به طور هم­زمان، دچار عفونت با گونه ­های دیگر ویروس HPV نیز گردند، و ماهیت دقیق عفونت می­تواند علامت پیش­ آگهی مهمی برای سرطان دهانه­ رحم باشد. اگر چه، این موضوع نقش تعیین­ کننده ­ای در تشخیص و درمان زگیل تناسلی ندارد. در ادامه فیلم لیزر زگیل تناسلی آمده است.

همه ­گیر شناسی(اپیدمیولوژی)

بروز و شیوع عفونت HPV در 35 سال گذشته به شدت در حال افزایش بوده است. برآوردهای فعلی نشان می­دهد که احتمالاً حدود 20 میلیون آمریکایی به ویروس آلوده هستند و تقریباً سالانه 5/5 میلیون مورد ابتلای جدید در ایلات متحده گزارش می­شود. با توجه به این که خطر ابتلا به HPV با افزایش سن به شدت کاهش می­ یابد، تقریباً نیمی از موارد ابتلای جدید در جوانان با سن 15 تا 24 سال دیده می­شود. در حقیقت، تخمین زده می­شود که 75% تا 80% بزرگسالانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، پیش از سن 50 سالگی به گونه­ ای از عفونت­های تناسلی HPV دچار می­گردند.

روند رو به افزایش HPV که در جمعیت جوان گزارش شده است می­تواند هم به روند رو به کاهش سن نخستین تماس جنسی، و هم به افزایش تعداد شرکای جنسی مربوط باشد. HPV به شدت مسری است و در درجه­ ی نخست از طریق رابطه­ ی جنسی منتقل می­شود که شامل تماس جنسی دهانی و مقعدی نیز می­ گردد.

در موارد بسیار نادر، انتقال عمودی و خود تلقیحی (ممکن است شخص ضایعه را نشناسد و مدام آن را دست‌کاری کند. با آلودگی دست می‌‌تواند ویروس را به جاهای دیگر بدن نیز منتقل کند) نیز می­تواند دلیل انتشار بیماری باشد. گمان می­شود که پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV، خطر ابتلا به ویروس و مشکلات فزاینده­ ی متعاقب آن مانند زگیل­های تناسلی، 75% باشد. در فعالان جنسی، میزان بالای انتقال به تنهایی منجر به خطر همیشگی ابتلا به زگیل­های تناسلی خارجی می­شود. هم­چنین، میزان ابتلا به زگیل­ تناسلی خارجی در افرادی که به طور مداوم دارای تماس­های جنسی محافظت نشده هستند، یا از داروهای خوراکی پیش­گیری از بارداری استفاده می­کنند، یا سابقه­ ی ابتلا به عفونت­هایی که از طریق جنسی منتقل می­گردند را دارند، یا دچار ضعف ایمنی هستند، می­ تواند بیش­تر هم باشد. فراموش نکنید که:

درمان قطعی زگیل تناسلی زنان به منظور پیشگیری از سرطان رحم ضروری است.

دوره زگیل تناسلی

پس از نخستین تماس با ویروس و آلودگی و پیش از ظهور علائم بالینی، HPV به دوره­ ی نهفتگی از 3 هفته تا 8 ماه نیاز دارد. به هر روی، این ویروس ­ها به طور میانگین 2 تا 3 ماه پس از نخستین تماس علائم خود را نشان می­دهند. به علاوه، این ویروس می تواند در میان سلول­های اپیتلیال، مدت طولانی­ تری غیرفعال بماند که منجر به عفونت­ های نهفته (تحت­ بالینی) می­گردد و ممکن است در تمام عمر فرد نمایان نشوند. گمان بر این است که میزان عفونت خاموش HPV در جوامع انسانی 40% باشد، که این عدد با مثبت شدن نمونه ­های ویروس در آزمایش DNA افراد غیربیمارِ دارای پوست ناحیه­ ی تناسلی ظاهراً سالم، به دست آمده است.

تظاهرات بالینی زگیل­ های تناسلی خارجی می­تواند بر اساس اندازه، تعداد و محل زگیل­ ها، بسیار متفاوت باشد. زگیل­ های تناسلی معمولا در بافت­ های مرطوب ناحیه­ ی مقعدی-تناسلی یافت می­شود، گر چه در برخی موارد پس از تماس جنسی دهانی با فرد آلوده، در دهان یا گلو نیز رشد می­کند. ظاهر زگیل ها می­تواند بسیار گوناگون باشد: از تخت تا گنبدی شکل، به شکل گل­ کلم یا ساقه­ دار. محیط یا ناحیه­ ی دور زگیل­ ها نیز می­تواند دارای رنگ و ظاهر متنوعی باشد که به تناوب سفید، صورتی، بنفش، قرمز یا قهوه­ ای، و از تخت تا مشبک یا برآمده گزارش شده ­اند.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

عکس واضح از زگیل تناسلی در زنان

بیمارانی که دارای زگیل­ های اندک هستند، معمولاً فاقد علامتند. تظاهرات اولیه­ ی زگیل­ های تناسلی خارجی معمولاً با بروز جوش­های کوچک و غیرقابل تشخیص 2-1 میلی­متریِ هم­رنگ گوشت، بر روی پوست آغاز می­شود؛ ممکن است این تظاهرات طی تمام دوره­ ی عفونت به همین شکل باقی بمانند، یا این که رشد نموده و قطرشان به چندین سانتی­متر برسد.

زگیل­ تناسلی می­تواند بدون علامت باشد به ویژه هنگامی که به تعداد کم یافت می­شود، با این حال، ضایعات زگیلی زیاد می­ توانند به ندرت دردناک بوده و یا همراه با ناراحتی شدید، حساسیت، سوزش و خارش باشند. به علاوه، زگیل­ های بزرگ در هنگام تماس ممکن است منشاء خون­ریزی و التهاب باشند که می­تواند در رابطه­ ی جنسی عادی، دفع یا زایمان ایجاد درد نماید.

زگیل تناسلی پرخطر

به طور معمول بدخیمی با گونه­ های پرخطر HPV مرتبط است، به ویژه گونه ­های 16 و 18؛ اگر چه در درگیری با گونه­ های کم­ خطر نیز دیده شده است. گمان می­شود کارسینومای زگیلی که کاملاً با SCC متفاوت است، با هر دو ژنوتیپ پرخطر و کم­ خطر همراه باشد. همان گونه که پیش از این گفته شد، عارضه دیگر عفونت­های HPV، افزایش خطر رشد بدخیمی است، به ویژه رشد غیرطبیعی سلول­های دهانه­ ی رحم و خطر درازمدت سرطان مهاجم. در حالی که در نهایت، اغلب عفونت­های HPV به طور خود به خود محو می شوند، یک­ سوم زگیل های تناسلی حاوی HPV پرخطر هستند و در 10% تا 20% زنانی که در معرض آن قرار دارند، عفونت­های سرطان­زای پایدار رشد می کند که با خطر بزرگ­تر پیش­رفت نئوپلاسم داخل اپیتلیالی دهانه­ی رحم (CIN) درجه II/III همراه است.

گمان بر این است که این علائم، آسیب­های پیش ­سرطانی باشند که اگر درمان نشوند، ممکن است منجر به بروز سرطان تهاجمی دهانه­ ی رحم گردند. سرطان آلت، که چندان شایع نیست، ارتباط متقابل محکمی را هم با عفونت پرخطر HPV و هم با سابقه­ ی زگیل های تناسلی خارجی ماندگار نشان می­دهد. در یک پژوهش شاهدی- موردی که بر روی 100 مرد مبتلا به سرطان آلت انجام شده نشان می دهد که در دارندگان پیشینه­ ی زگیل های تناسلی خارجی خطر سرطان آلت 9/5 بار در مقایسه با سایرین بیش­تر است.

طول عمر ویروس hpv خارج از بدن

طبق گفته یک متخصص اورولوژی، معمولاً انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، تنها دو تا سه ساعت در خارج از بدن انسان زنده می مانند. این متخصص بیان می کند که اگر ویروس در محیطی گرم و مرطوب باشد، می تواند بیش از یک روز زنده بماند. و همچنین اگر کسی با سطح آلوده تماس پوستی داشته باشد، ممکن است آلوده شود.

 

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (58 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من براتون عکس فرستادم تازه دیدم بعد کندمش
    منم حساس شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام کیفیت عکس برای تشخیص و قضاوت مناسب نیست. لطفا در همین بخش عکس مجدد با وضوح بهتر ارسال کنید.

  • تصویر کاربر سلام چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر این عکس که فرستادم بهتون زگیل هستن ؟ یا بنده حساس شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      خیر زگیل نیستند شما حساس شدید

  • تصویر کاربر hediyeh چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    حدود ۴ سال قبل در کشاله رانم بریدگی با ژیلت اتفاق افتاد و بعد از خوب شدن زخم، حالتی مثل گوشت اضافه ایجاد شده. ولی شکلش شبیه زگیل تناسلی هست و انگار تعدادی دونه ریز کنار هم چسبیدن. اما تو این مدت اصلا تغییری نکرده و بزرگ نشده ممکنه زگیل تناسلی باشه ولی غیر فعال؟؟ ممکنه فعال بشه؟
    ممنون میشم عکس رو بررسی کنین
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      البته شرایط و کیفیت عکس خیلی مناسب نیست ولی در همین حد و همانطور که خودتان فرمودید خیلی به زگیل تناسلی شبیه هست اگر سابقه رابطه جنسی داشته اید بهتره نمونه برداری و درمان کنید یا اول معاینه شوید و اگر در معاینه هم شک به زگیل بود این کار را انجام دهید. 

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    من بعد معاینه دکتر مامایی و نداشتن هیچگونه زخم و عفونت و قارچ تو رحم و واژن متوجه خال گوشتی روی باسنم شدم ک دکتر آزمایش Hvp برام نوشت آیا امکان داره با وجود نداشتن هیچگونه عوارض عفونی در رحم باز ب این ویروس مبتلا بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      بله امکانش هست در صورت تمایل عکس بفرستید

  • تصویر کاربر صبا جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 432 مشاهده پرسش
    جهت درمان عفونت به پزشک مراجعه کردم.که ایشان برجستگیهای مشاهده کردند و تشخیص قطعی ندادند و آزمایش hpv دادند. تشخیص جنابعالی رو از روی عکس میخواستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      زگیل نیستند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر