نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا از اسید سالیسیلیک برای زگیل استفاده می شود؟ ترکیبات اسید سالیسیلیک به دلیل ماهیت ارزان قیمت و سهولت در استفاده از آن به عنوان یک روش درمان خانگی زگیل تناسلی بسیار محبوب هستند. آنها می توانند به شکل مایع و به صورت مستقیم بر روی زگیل مالیده شوند یا به صورت یک چسب آغشته به اسید بر روی زگیل قرار گیرند. اسید سالیسیلیک اگرچه بیشتر در درمان زگیل ها ی کف دست و بویژه کف پا کاربرد دارد، ولی برای درمان زگیل های تناسلی خفیف هم می تواند موثر باشد. هر چه درصد غلظت اسید بیشتر باشد اثربخشی آن نیز بیشتر است والبته عوارض احتمالی  آن نظیر التهاب و سوختگی و بعضا سوزش پوست نیز بیشتر می شود.

مکانیسم علمی اثر اسید سالیسیلیک از طریق فرآیند کراتولیز می باشد. در این فرآیند لایه های پوستی که توسط ویروس HPV بصورت زگیل بوجود آمده است نازک شده و ریزش می کند بعبارتی اسید سالیسیلیک بتدریج باعث لایه برداری از روی زگیل می شود. در ادامه نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل را توضیح خواهیم داد.

محلول tca

نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل

هنگام استفاده از اسید سالیسیلک برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان بایستی نکات زیر را مد نظر داشت:

  • برای کمک به فرآیند لایه برداری و افزایش اثربخشی بعد از هر بار استفاده از اسید، بایستی بافت های مرده از روی سطح پوست به آرامی برداشته شوند.
  • کار دیگری که برای اثربخشی بیشتر اسید سالیسیلیک توصیه می شود شستن نواحی آلوده قبل از بکارگیری دارو است.
  • مراقب باشید تا اسید با پوست سالم تماس حاصل نکند چراکه ممکن است باعث التهاب و زخم پوست سالم بشود. لذا پوست اطراف زگیل را قبل از استفاده از اسید با وازلین یا کرم زینک اکساید بپوشانید.
  • اسید را شب بر روی زگیل ها زده و صبح بافت های مرده را بشورید و این کار را هر شب تا حذف زگیل ها انجام دهید.
  • بهتر است ابتدا فقط روی یک زگیل برای چند شب استفاده کنید و اگر دچار عارضه ای نشده و نتایج مطلوب و رضایت بخش بود سپس برای دیگر زگیل ها هم بصورت تدریجی استفاده کنید.
  • هیچگاه از اسید برای درمان همزمان تعداد زیاد زگیل و نیز زگیل های بزرگ و زگیل در نواحی حساس مثل مجرای ادراری استفاده نکنید.
  • بعد از آغشته کردن زگیل به اسید سالیسیلیک، روی زگیل را با چسب زخم بپوشانید.
  • این روش درمانی برای زگیل های کوچک زیر ۵ میلی متر با تعداد محدود توصیه می شود.
  • با توجه به حساس بودن پوست آلت و دهانه ی واژن و لبیا مینور و مجرای ادراری، استفاده از اسید سالیسیلیک برای این نواحی توصیه نمی شود.
  • اسید سالیسیلیک ویروس HPV را از بین نمی برد بلکه فقط زگیل را محو می کند لذا برای از بین بردن ویروس بایستی بصورت همزمان سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرد.

درمان با اسید سالیسیلیک همیشه اثربخش و موفقیت آمیز نیست و در صورت عدم پاسخ به درمان بایستی از دیگر روش ها مانند درمان زگیل تناسلی با لیزر استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی با تری کلرو استیک اسید (TCA)

درمان صد در صد زگیل تناسلی با محلول 80 تا 90 درصد اسید تری کلرواستیک اسید (TCA) تا حد زیادی در درمان زگیل های کوچک با تعداد محدود و نیز در نواحی مرطوب موثر است، اگر چه TCA برای ضایعات واژینال یا مقعد نیز می تواند استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی با محلول

محلول TCA باید توسط پزشک برای بیمار استفاده شود. از بکار بردن آن توسط خودتان پرهیز کنید و اجازه ندهید فردی غیر از پزشک آن را برای شما استفاده کند. زیرا این محلول یک اسید قوی می باشد و استفاده نادرست از آن می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

احساس درد، گرما و ناراحتی به هنگام استفاده از TCA قابل پیش بینی است. برای کاهش درد ممکن است پزشک محل زگیل را با یک لایه ژل لوبریکانت بپوشاند. در صورت درد شدید می توان با استفاده از پودر بیکربنات سدیم (جوش شیرین) یا تالک اسید را خنثی کرد.

اگر بیش از سی دقیقه پس از درمان با TCA هنوز احساس درد شدید داشتید، منطقه را به شدت با محلول آب صابون شستشو دهید و با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از بیماران تغییر رنگ پوست در ناحیه ای که در آن TCA استفاده می شود یا اطراف آن را تجربه می کنند. اگر در منطقه ای که TCA استفاده شده است ترشح داشتید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ درمانی برای ریشه کنی ویروس HPV وجود ندارد. درمان ممکن است زگیل های شما را برای همیشه از بین ببرد، اما ممکن است مجددا زگیل های جدید را در همان ناحیه یا کنار آن مشاهده کنید. همچنین ممکن است زگیل های جدید را در مناطقی که هرگز زگیل ندیده اید مشاهده کنید. در حالی که میزان پاکسازی  زگیل تناسلی مردان بوسیله ی TCA در حدود 75 درصد است، متاسفانه، میزان عود در درمان با TCA حدود 36 درصد است.

برای درمان با TCA بایستی هرهفته به پزشک مراجعه کنید. دوره ی درمان معمولا 6 تا 10 هفته طول می کشد. در حالی که اکثر منابع توصیه می کنند که اگر زگیل ها در عرض شش هفته از بین نرفتند، باید سایر روش های درمانی استفاده کنید، ولی بعضی توصیه می کنند TCA را ادامه دهید تا زگیل ها از بین بروند.

اگر پوست منحصر به فردی دارید احتمال دارد که به درمان TCA حساسیت بیشتری داشته باشید و برنامه درمان شما باید یک یا دو هفته طول بکشد.

با این حال برای درمان زگیل تناسلی بهترین روش لیزر co2 هست که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تاکید و سفارش شده است. 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (139 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریاد جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام حدود دو ماه پیش بین واژن ومقعدم چند جوش کوچک داشت که ازمایش دادم و خوشبختانه زگیل نبود و با سرکه سیب هم از بین رفت اما حدود یک هفته بعد در همون اطراف دانه ی دیگه ای در امد ک دکتر بهم محلول شستشویی داد بازم هم دانه رفت
    الان دانه هایی هست ک خودش ب صورت ی زخم میشه بعدم از بین میره تشخیص شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      غليرغم توضيحات شما بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم.
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم این بیماری ربطی به ایدز داره ایا الان من ایدز دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی ارتباط مستقیمی با ایدز ندارد ولی فردی که به زگیل تناسلی مبتلا می شود در واقع یک رفتار پرخطر و سکس غیر ایمن داشته است لذا احتمال ابتلای همزمان به ایدز هم دارد والبته این فقط یک احتمال هست لذا در فردی که زگیل تناسلی دارد توصیه می شود آزمایش ایدز هم انجام دهد.
  • تصویر کاربر ماری چهارشنبه ۳۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.15 ماه پیش زگیل تناسلی داشتم.همونموقع پاپ اسمیر دادم و مشکلی نبود.6 ماه بعد hpv genotype دادم که مشخص شد نوع 66 دارم.از اونموقع هم زگیلی نزدم.چندروز پیش هم پاپ اسمیر بر پایه مایع دادم رحمم مشکلی نداشت.الان 28 سالمه.میگم که لازمه باز تست hpv بدم که معلوم بشه سرطانی شده رحمم یا نه؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۳۱ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      همان پاپ اسمير كافي است
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    درود بر شما،
    چند وقتی است که بر روی آلت تناسلی خود نقاط خیلی کوچک و تقریبا سفید رنگ به تعداد زیاد مشاهده کردم که با عکسهایی که شما به تصویر کشدید فرق میکند،اما خیلی نگرانم کرده.(تصورش اینگونه است که؛وقتی پوست بدن به اصطلاح عامیانه "مور مور"میشود،رول آلت تناسلی من اینگونه گشته)ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۰ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر. امكان داره خانومي هيچ علائمي از زگيل تناسلي تو بدنش نباشه و ويروس زگيل تناسلي داشته باشه. اگر اين ويروس از نوع سرطاني باشه ميشه با تغذيه درست و بالا بردن سيستم ايمني بدن اين ويروس سرطاني رو سركوب كرد و دچار سرطان رحم نشه.
    با تشكر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۳۰ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      امكان داره خانومي هيچ علائمي از زگيل تناسلي تو بدنش نباشه و ويروس زگيل تناسلي داشته باشه؟.......................................بله
      اگر اين ويروس از نوع سرطاني باشه ميشه با تغذيه درست و بالا بردن سيستم ايمني بدن اين ويروس سرطاني رو سركوب كرد و دچار سرطان رحم نشه.؟......................................بله
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر