کلیتوروپلاستی به چه معناست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کلیتوروپلاستی، عملی است که روی ناحیه کلیتوریس انجام می شود. کلیتوریس، ساختار کوچکی است که در قسمت خارجی اندام تناسلی زنانه مشاهده می شود. این عمل، جراحی بسیار نادری است و پس از گفتگوهای فراوان با جراح انجام می شود. کودکان، نوجوانان و زنان بزرگسال می توانند از مزایای عمل کلیتوروپلاستی بهره مند شوند. این عمل ممکن است برای بیماران مبتلا به هیپرپلازی آدرنال مادرزادی،  هرمافرودیسم یا همان دوجنسی کاذب زنانه یا اندام تناسلی مبهم انجام شود.

کلیتوروپلاستی چیست؟

همانطور که گفته شد کلیتوروپلاستی، یک عمل جراحی نادر بر روی کلیتوریس می باشد. کلیتوریس، بخش کوچک قابل مشاهده ای از اندام تناسلی زنانه است که در بالای فرج قرار گرفته است. هدف از کلیتوروپلاستی، کوچک کردن اندازه آن و ایجاد کلیتوریس با ظاهری طبیعی و حفظ احساس در آن ناحیه می باشد.

کلیتوروپلاستی چیست؟

چه کسانی واجد شرایط عمل کلیتوروپلاستی هستند؟

کلیتوروپلاستی را می توان روی کودکان، نوجوانان و زنان بزرگسال انجام داد. این عمل در بین کودکان نسبت به بزرگسالان رایج تر است و پس از صحب  های گسترده والدین با جراح انجام می شود. کلیتوروپلاستی ممکن است همزمان با جراحی بازسازی اندام تناسلی مبهم (نه زن، نه مرد) انجام شود.

چرا عمل کلیتوروپلاستی ضروری است؟

کلیتوروپلاستی را می توان برای اصلاح چندین مشکل مختلف در دختران و زنان انجام داد. این مشکلات عبارتند از:

  • هیپرپلازی آدرنال مادرزادی: دخترانی که در زمان تولد به نوع شدید هیپرپلازی آدرنال مبتلا هستند، ممکن است به کلیتوروپلاستی نیاز داشته باشند. در این بیماری مادرزادی، هورمون مردانه توسط غده آدرنال، بیشتر از حد نرمال ترشح شده که باعث بزرگ شدن اندازه کلیتوریس می شود.
  • هرمافرودیتیسم کاذب زنانه: در این حالت، فرد از نظر ژنتیکی زن می باشد. یک زن مبتلا به این شرایط، ممکن است تخمدان داشته باشد اما اندام تناسلی خارجی او مردانه باشد. این مشکل بر اثر هیپرپلازی آدرنال مادرزادی ایجاد می شود.
  • اندام تناسلی مبهم: این مشکل، شرایط نادری است که در آن اندام تناسلی خارجی نوزاد، مردانه یا زنانه نیست. این شرایط معمولاً در زمان تولد یا اندکی پس از آن ظاهر می شود. والدین باید با پزشک و مشاور مشورت کنند، تا بتوانند تصمیم بگیرند آیا به طور کلی می خواهند این جراحی را روی فرزندشان انجام دهند یا خیر و یا کودک خود را با چه جنسیتی می خواهند بزرگ کنند.

عمل کلیتوروپلاستی چگونه انجام می شود؟

کلیتوروپلاستی انواع مختلفی دارد:

برداشتن قسمت های اضافی کلیتوریس: در این نوع عمل، قسمت خارجی کلاهک کلیتوریس کوتاهتر می شود و به معنای برداشتن کامل کلیتوریس نیست.

کوچک کردن کلیتوریس: تصور می شود که در این روش، شانس بیشتری برای حفظ حس کلیتوریس وجود دارد. همچنین این نوع کلیتوروپلاستی، ظاهر طبیعی تری به اندام تناسلی می دهد، با این حال، عمل جراحی سختی است که با ریسک بالای اختلالات حسی و مشکلات گردش خون در کلیتوریس همراه است. پزشک با توجه به مشکل شما، بهترین نوع کلیتوروپلاستی را توصیه می کند.

کلیتوروپلاستی چه مزایایی دارد؟

در نوزادان و کودکان مبتلا به هیپرپلازی آدرنال مادرزادی، هرمافرودیتیسم کاذب زنانه و اندام تناسلی مبهم، کلیتوروپلاستی با ایجاد ظاهری مناسب و طبیعی، می تواند برای سلامت روحی و جسمی کودک مفید و ضروری باشد. والدین باید قبل از انجام هر گونه عمل جراحی که زندگی فرزند آنها را دستخوش تغییر می کند، با مشاوران و پزشکان صحبت کنند. در برخی از خانم های مبتلا به هیپرتروفی کلیتورال و هیپرپلازی آدرنال مادرزادی، برانگیختگی و تحریک می تواند باعث درد کلیتوریس شود. کلیتوروپلاستی می تواند درد به هنگام فعالیت جنسی را کاهش دهد.

کلیتوروپلاستی چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

کلیتوروپلاستی، تا حدودی عمل جنجال برانگیزی است، مخصوصاً به این دلیل که زنان بزرگسال آن را فقط یک عمل زیبایی می دانند. برخی از پزشکان فکر می کنند اگر یک مشکل زمینه ای عامل ایجاد درد نیست، ریسک از دست دادن احساس عصب، به مزایای زیبایی آن می ارزد. در مورد موفقیت های عمل کلیتوروپلاستی به تحقیقات طولانی مدت بیشتری نیاز است، مخصوصاً در مواردی که عمل در کودکان کم سن و سال انجام می شود.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر