واژن بعد از عمل تغییر جنسیت چه می شود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در متودیوپلاستی یا عمل تغییر جنسیت واژن، از کلیتوریسی که با مصرف تستوسترون بزرگ شده، برای شکل گیری آلت تناسلی مردانه استفاده می شود. جراحی تطبیق جنسیت را می توان همراه با افزایش طول مجرای ادراری و یا به تنهایی انجام داد. در ادامه مطلب خواهیم گفت که برای واژن بعد از عمل تغییر جنسیت، چه اتفاقی می افتد.

منظور از عمل تغییر جنسیت واژن چیست؟

متودیوپلاستی یا عمل تغییر جنسیت واژن، نوعی جراحی تطبیق جنسیت است که به آن جراحی پایین تنه یا متا نیز گفته می شود. گاهی سوال پرسیده می شود که واژن بعد از عمل تغییر جنسیت چه می شود؟ باید گفت که در این عمل از بافت کلیتوریس واژن، برای تشکیل یک نئوفالوس استفاده می شود که در واقع یک آلت تناسلی جدید است. قبل از جراحی، شما باید حداقل به مدت یک سال درمان جایگزینی هورمون را انجام دهید. تستوسترون، اندازه کلیتوریس شما را افزایش خواهد داد.

متودیوپلاستی

چرا عمل تغییر جنسیت واژن انجام می شود؟

عمل تغییر جنسیت واژن، یک روش جراحی است که گاهی توسط افرادی که با جنسیت زنانه متولد شده اند، درخواست می شود. این جراحی به آنها کمک می کند که جسم خود را با هویتی که واقعاً هستند، مطابقت دهند. عمل تغییر جنسیت واژن، اختلال هویت یا دیسفوریای جنسیتی را درمان می کند. هدف جراحانی که جراحی های تطبیق جنسیتی را انجام می دهند، ایجاد یک آلت تناسلی با طول مناسب، اندام تناسلی با ظاهری طبیعی و توانایی ادرار کردن در حالت ایستاده می باشد.

عمل های تغییر جنسیت واژن چقدر رایج هستند؟

مطابق با تخمین های انجام شده، 2% از مردان ترنس در آمریکا عمل متودیوپلاستی انجام داده اند و 25% آنها قصد دارند در آینده این عمل را انجام دهند. گرچه، برای گزارشِ تعداد دقیق افراد ترنس جندر و غیردوگانه مشکلاتی وجود دارد. این مسئله تا حدودی بعلت اصطلاحاتی است که مدام در حال تغییر هستند و همچنین به این دلیل است که اطلاعات زیادی در این باره گردآوری نشده است. آمار نشان می دهد که تعداد جراحی های تطبیق جنسیتی در حال افزایش است و همچنان بیشتر خواهند شد.

قبل از عمل تغییر جنسیت واژن چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی، احتمالاً باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • انجام معاینه فیزیکی برای بررسی سلامتی و سوابق پزشکی شما
  • آموزش بیمار در مورد خطرات، مزایا و دستورالعمل های درمانی پس از جراحی
  • بررسی سلامت روان برای اطمینان از درک این عمل جراحی. پزشکان همچنین موظفند تأثیر این جراحی را بر روی زندگی شما توضیح دهند. شما باید از طرف دو روانشناس واجد شرایط معرفی نامه داشته باشید. شما باید درمورد انتظارات خود از جراحی با پزشکان صحبت کنید.
  • حداقل یک سال باید تحت هورمون درمانی قرار بگیرید.
  • حداقل یک سال باید مطابق با هویت جنسی جدید خود زندگی کنید.
  • توصیه های سلامتی اعم از ترک سیگار و کاهش وزن را به کارگیرید، زیرا احتمال بروز عوارض را کاهش می دهند.

در طول جراحی تغییر جنسیت واژن چه اتفاقی می افتد؟

در طول متودیوپلاستی، جراح شما از بافت کلیتوریس بزرگ شده برای تشکیل یک آلت تناسلی کوچک یا میکروپنیس استفاده می کند (میکروپنیس به آلتی گفته می شود که کمتر از 7 سانتی متر طول دارد).

بسته به نوع متودیوپلاستی، جراح شما ممکن است:

جراحی تغییر جنسیت واژن

شما ممکن است به جراحی های دیگر یا تغییرات بیشتری در طول این جراحی نیاز داشته باشید. این انتخاب ها بستگی به این دارند که آیا می خواهید مجرای ادراری خود را طولانی تر کنید، آیا قصد دارید برای ایجاد کیسه بیضه، عمل اسکروتوپلاستی انجام دهید و آیا می خواهید برای بستن واژن خود عمل واژینکتومی را به تنهایی و یا همراه با برداشتن رحم و تخمدان انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید از پروتز بیضه (کاشت بیضه) استفاده کنید..

پس از عمل تغییر جنسیت واژن چه اتفاقی می افتد؟

پس از عمل تغییر جنسیت واژن، شما برای بهبودی به زمان نیاز دارید. گاهی اوقات جراحی در چند مرحله انجام می شود و جراحی های بعدی دو تا چهار ماه بعد از جراحی اول انجام می شوند.

مزایای عمل تغییر جنسیت واژن چه مواردی هستند؟

  • داشتن یک اندام تناسلی زیبا
  • حفظ حس جنسی
  • قادر به ادرار کردن در حالت ایستاده

معایب یا عوارض عمل تغییر جنسیت واژن چه مواردی هستند؟

هر نوع عمل جراحی، خطراتی مانند عفونت را می تواند به همراه داشته باشد. عوارض متودیوپلاستی نیز عبارتند از:

شما ممکن است عوارض دیگری را نیز تجربه کنید که باعث می شوند از نتایج جراحی خود ناراضی باشید. برخی از افرادی که عمل تغییر جنسیت واژن را انجام داده اند، ممکن است تصمیم بگیرند جراحی دیگری به نام فالوپلاستی را انجام دهند.

دوران نقاهت بعد از عمل تغییر جنسیت واژن چه مدت است؟

شما باید حدود یک هفته بعد از عمل، پیاده روی و فعالیت های سبک انجام دهید و بعد از حدود شش هفته فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر عمل متودیوپلاستی انجام داده اید، باید دستورالعمل های جراح خود در مورد برنامه ی ویزیت ها و توانبخشی را دنبال کنید. تیم پزشکی شما همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات شماست، بنابراین جهت رفع نگرانی های خود، برای تماس گرفتن تردید به خود راه ندهید. گرچه، در صورت مشاهده موارد زیر فوراً باید با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید:

  • علائم عفونت مانند تب، ورم یا چرک داشتن
  • خونریزی بیش از حد داشتن
  • مشکل یا درد به هنگام ادرار
  • بدن دردی که بیش از حد طول می کشد یا به نظر می رسد که شدید است.

عکس واژن بعد از عمل تغییر جنسیت

عکس واژن بعد از عمل تغییر جنسیت

تفاوت بین عمل متودیوپلاستی و فالوپلاستی در چیست؟

در عمل تغییر جنسیت واژن از اندام تناسلی موجود (کلیتوریس و بافت واژن) برای تشکیل آلت تناسلی استفاده می کند. آلت تناسلی جدید، بیشتر به شکل یک میکروپنیس است. احساسی که در این ناحیه داشته اید از بین نمی رود و بعد از متودیوپلاستی می توانید نعوظ را تجربه کنید. عمل فالوپلاستی برای ایجاد آلت تناسلی از بافت های بزرگتری از پوست و ماهیچه های دیگر نقاط بدن مانند جلوی بازو، ران، یا کمر استفاده می کند. آلت تناسلی تشکیل شده در عمل فالوپلاستی، اندازه ای بزرگتر و ظاهری طبیعی تر دارد، اما برای توانایی رسیدن به نعوظ، به عمل های دیگری نیز نیاز خواهید داشت. برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که بعد از عمل تغییر جنسیت واژن، عمل فالوپلاستی را نیز انجام دهند.

سخن نهایی

متودیوپلاستی، نوعی جراحی است که از بافت اندام تناسلی موجود، یک آلت تناسلی ایجاد می کند. اگر شما تصمیم گرفته اید که عمل متودیوپلاستی انجام دهید، قبل از آن باید تحقیقات زیادی انجام دهید. با تیم پزشکی خود مشورت کنید تا از انتخاب خود و عوارض احتمالی آن آگاهی کامل پیدا کنید. همچنین، در مورد انتظارات خود با آنها صحبت کنید. شما ممکن است به یک جراحی دیگر نیز نیاز داشته باشید.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر