علت تنگی مجرای ادرار در کودکان، زنان و مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

تنگی پیشابراه تاثیر قابل ملاحظه ای در کیفیت زندگی دارد، و می تواند منجر به عفونت ادراری، سنگ مثانه، آسیب عضلات و اعصاب مثانه، ایجاد فیستول، انتشار عفونت به خون و دیگر اعضای بدن (sepsis)، و در نهایت نارسایی کلیه شود. همه تنگی ها در اثر آسیب به لایه پوشاننده پیشابراه (مجرای ادراری) یا بافت اسفنجی زیرین آن و در نهایت تغییر ماهیت بافت آسیب دیده و تشکیل فیبروز در طی فرآیند ترمیم رخ می دهد. آسیب های کوچک بافت پوششی پیشابراه باعث خروج ادرار به بافت اسفنجی و بروز واکنش های فیبروتیک درون بافت اسفنجی می شود. در زمان آسیب این فیبروز می تواند بدون علامت باشد ولی با گذشت زمان و بتدریج قطر داخلی مجرای ادراری (پیشابراه) باریک شده و منجر به علائم ادراری انسدادی می شود.

آیا تنگی مجرای ادرار خطرناک است؟

تنگی پیشابراه حدود 5000 ویزیت بیمارستانی و یک و نیم میلیون ویزیت در مطب را در هر سال در آمریکا شامل می شود. اگرچه آماری در ایران در این مورد موجود نمی باشد ولی میزان بروز و شیوع آن در ایران نیز زیاد و قابل ملاحظه است. سیر طبیعی تنگی مجرای ادراری (پیشابراه) در بیماران درمان نشده به گونه ایست که می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. عوارض تنگی های مجرای ادراری (پیشابراه) در جدول زیر آمده است:

Urethral stricture02

میزان بروز تنگی پیشابراه بین 200 تا 1200 مورد در هر 100 هزار نفر تخمین زده شده است و این میزان بروز در افراد بالای 55 سال بطور چشمگیری افزایش می یابد. هزینه ای که این بیماری به سیستم سلامت کشور وارد می کند قابل توجه است بطوریکه هزینه ی سالیانه تحمیل شده به دلیل گرفتگی مجرای ادراری (پیشابراه) در کشور آمریکا در سال 2000 حدود 191 میلیون دلار تخمین زده شده است.

علائم تنگی پیشابراه

  • کاهش فشار ادرار
  • باریک شدن جریان ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • قطع و وصل شدن جریان ادرار
  • عدم تخلیه کامل ادرار

عوارض تنگی مجرای ادرار

از جمله عوارض تنگی مجرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ عفونت های ادراری عود کننده

✔️ سنگ مثانه

✔️ سنگ مجرای ادراری

✔️ دیورتیکول مجرای ادرای (دیورتیکول حفره ای است کیسه مانند که قبل از تنگی و در اثر فشار بالای ادرار بوجود می آید.

✔️ بی اختیاری ادراری

✔️ناباروری

✔️ مثانه تحریک پذیر یا بیش فعال

✔️ نارسایی کلیه

رژیم غذایی متناسب با نوع سنگ کلیه

تنگی مجرای ادرار در کودکان و نوزادان

تنگی مجرای ادرار کودکان غالبا مادرزادی بوده و یا بدنبال ترمیم و جراحی ناموفق بیماری هیپوسپادیاس بوجود می آید. کودکان نسبت به عوارض تنگی مجرا حساس تر بوده و بایستی که در اولین فرصت جراحی و تنگی برطرف گردد.

 علائم تنگی مجرای ادرار در کودکان 

◾خون در منی یا ادرار

◾شروع و توقف مکرر جریان ادرار

◾ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

◾ناتوانی در کنترل ادرار (بی اختیاری)

◾ناتوانی در دفع ادرار

◾درد در ناحیه لگن یا پایین شکم

علت تنگی پیشابراه در مردان

شایع ترین علت بروز تنگی در مردان دست کاری هایی است که توسط پزشکان و پیراپزشکان بر روی مجرای ادراری انجام می شود. سوندگذاری نادرست و جراحی پروستات یا تومورهای مثانه از طریق پیشابراه شایع ترین از علل تنگی مجرای ادراری در مردان هستند.

1- ضربه به مجرای ادراری

 با توجه به طولانی بودن پیشابراه در مردان احتمال صدمه به مجرا زیاد می باشد این آسیب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سقوط از ارتفاع
  • تصادف با وسایط نقلیه و شکستگی لگن
  • لگد خودن حین ورزش های رزمی و منازعات
  • دوچرخه سواری و اسب سواری
  • اصابت تیر یا ترکش در جنگ
  • ماندن زیر آوار
  • گازگرفتگی توسط حیوانات
بیماری های مردانه بیضه

2- عفونت

عفونت های مجرای ادراری ناشی از سکس مانند سوزاک در صورتی که درمان به موقع و مناسب نشوند، می تواند باعث بروز تنگی شود. امرزوه با افزایش درمان زود هنگام این دسته از عفونت ها، خوشبختانه احتمال بروز تنگی پیشابراه بدلیل عفونت کاهش یافته است.

3- لیکن اسکلروزیس

این بیماری که به آن BXO نیز گفته می شود التهاب مزمن و پیشرونده ای است که در صورت درگیری سوراخ و مجرای ادراری می تواند باعث بروز تنگی در پیشابراه شود.

4- علل مادرزادی

این علت نسبتا ناشایع است.

5- علل ناشناخته

در برخی از بیماران علت مشخصی را برای بروز تنگی مجرای ادراری نمی توان پیدا کرد.

علت تنگی پیشابراه در زنان

مجرای ادراری در زنان کوتاه و حدود چهار سانتیمتر طول دارد و توسط بافت های اطراف بویژه استخوان لگن احاطه شده است؛ لذا شیوع بروز تنگی مجرای ادراری در زنان به مراتب کمتر از مردان می باشد. از علل تنگی پیشابراه در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ عفونت های مزمن و طول کشنده

✔️ بیماری التهابی لیکن اسکلروزیس

✔️ زایمان های سخت و طولانی که با آسیب بافتی پیشابراه همراه باشد

✔️ مادرزادی

✔️ جراحی های لگنی

✔️ ناشناخته

حال که با علل به وجود آمدن تنگی پیشابراه آشنا شده اید، مقاله زیر را بخوانید:

درمان تنگی مجرای ادرار

تشخیص تنگ شدن مجرای پیشابراه

علائم تنگی مجرای ادراری (پیشابراه) شامل زور زدن حین ادرار کردن، عدم تخلیه کامل ادرار، جریان ادرار ضعیف، و همچنین سابقه عفونت های ادراری مکرر و ادرار خونی می باشد. عکس رنگی از مجرای ادراری (پیشابراه) و مثانه می تواند محل، طول و شدت تنگی را مشخص کند بطوری که در عکس رنگی تنگی بصورت باریک شدن قطر داخلی مجرای ادراری (پیشابراه) در محل تنگی و متسع بودن مجرای ادراری (پیشابراه) قبل از تنگی دیده می شود. برای تشخیص از سیستوسکوپی (روشی که در آن با دستگاهی که به آن سیستوسکوپ می گویند مجرای ادراری (پیشابراه) و مثانه با نگاه و دید مستقیم دیده می شود) نیز استفاده می شود.

🛑 مطالعه بیشتر: خون در ادرار نشانه چیست؟

تنگی مجرا

آیا تنگی مجرا باعث معافیت می شود؟

قوانین و شرایط معافیت پزشکی سربازی با گذشت زمان تغییر می کنند؛ لذا برای اطلاع از اینکه تنگی مجرای ادراری باعث معافیت پزشکی می شود یا نه، به سایت سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنید. در گذشته به اینصورت بود که اگر تنگی مجرا قابل درمان باشد، بیمار مشمول معاف از رزم می شود و اگر قابل درمان نباشد، معافیت دائمی داده می شود.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (49 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.۱۵روز پیش باتوجه به آزمایشاتی که دادم متوجه شدم یه سنگ ۶mmدرحالب سمت راست کلیه من وجود داره.بغیر همون روز اول تابه الان هیچ دردی را احساس نکردم.منتهاالان یه هفته ای هست که در بیضه ی سمت راستم یه درد خیلی خیلی خفیفی احساس می کنم.که این درد خیلی خیلی کم به ران پام کشیده میشه.بیضه رو هم وقتی فشار میدم دردنمیگیره خیلی طبیعی هستش فقط همونطوری که گفتم احساس میکنم بیضه سمت راستم یه مقداری بی حس شده.مشکل چیه آیا این دردخفیف بیضه ی سمت راست من ارتباطی به سنگ حالب داره یانه؟لازم به ذکر است که من تا یه هفته پیش تامسولوسین وشیافی که اسمش یادم میرفته استفاده میکردم.که الان یه هفته هست هیچکدوم رو مصرف نمی کنم.باتشکر
    1. تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۲۶ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      آقای دکتر پیرو سوال قبلی لازم بذکر است بگم که هیچ گونه تفاوتی در شکل ظاهری بیضه من وجود نداره وکاملا طبیعی هستش و موقعی که کار سنگین هم انجام بدم هم دردی احساس نمیکنم فقط موقعی که خم میشم احساس میکنم بیضه ی سمت راستم مقداری سنگین شده آیا من واریکوسل دارم یا این مشکلات بخاطر سنگ حالب هستش؟باتشکر
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      آیا این دردخفیف بیضه ی سمت راست من ارتباطی به سنگ حالب داره یانه؟...................احتمالش وجود دارد
      توصیه می کنم سونوگرافی مجدد انجام دهید
    3. تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ممنون از پاسخ گویی شما.به نظرشما دردخفیف بیضه ی من احتمال داره به سنگ حالب مربوط باشه که شایدالان سنگ افتاده داخل مثانه و این مشکل رو بوجود آورده؟باتشکر امام حسین اجرتون بده
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سنگ در ناحیه حالب می تواند با درد بیضه همراه باشد
    5. تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون از پاسخ گویی شما.خیلی متشششششششکرم.برای سلامتی تون به نیت ۱۴معصوم ۱۴صلوات می فرستم.شما هم منو دعا کنید که سلامتیم رو زود بدست بیارم.علی یارو یاورتون
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون لطف می کنید موفق و سلامت باشید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 2741 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    ايا در پيشاب مرد اسپرم فعال وجود داره و در روش نزديكي منقطع ميتونه باعث حاملگي بشه؟ ايا ادرار كردن قبل از نزديكي باعث از بين رفتن اسپرم هاي باقي مانده ي قبلي در مجاري ميشه؟ لطفا يك جواب قاطع بدين چون مطالبي كه خواندم كاملا متناقض هستن و بعضي ميگن كه در پيشاب اسپرم هست و ميتواند باعث حاملگي شود و بعضي ميگويند نه
    خيلي ممنون از زحماتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      در حالت طبیعی هیچ اسپرمی داخل پیشاب نیست. قاطع بود؟
    2. تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      پس استفاده از روش نزديكي منقطع ( خارج كردن الت تناسلي قبل انزال) در صورتي كه اطمينان از عدم ورود كوچك ترين مقدار مني به داخل مجراي واژن باشه، مطمئنا باعث حاملگي نميشه،؟
      كاملا قاطع بود! مرسي :)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      این قضیه اش متفاوت هست. شما در مورد پیشاب پرسیدید. موادی که هنگام نزدیکی از مجرای ادراری ترشح می شود ربطی به پیشاب ندارد و به دلیل انقباض مجاری انزالی ممکن است حاوی اسپرم باشد البته احتمالش خیلی کم است لذا این روش جلوگیری از روش هایی است که احتمال خطاش نسبت به دیگر روش ها بالاتر است
    4. تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      ايا همون مقدار كم هم ميتونه باعث حاملگي بشه؟
      ببخشيد كه انقدر سوال ميپرسم ولي موضوع واقعا مهميه واسم، من خودم دانشجوي پزشكي هستم و چون از مطالعات خودم نااميد شدم، دارم از شما ميپرسم، خيلب ممنونم كه وقت ميزارين
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      از نطری تئوری خیر. ولی شما خودتان دانشجوی پزشکی هستید و می دانید که در پزشکی هیچ چیز قطعی نیست
    6. تصویر کاربر امير سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      خيلي ممنون :)
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 130418 مشاهده پرسش
    با سلام، بهترين راه حل درمان زود انزالی و افزايش طول آلت تناسلی در مردان چيست ؟ با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      زودانزالی درمان قطعی ندارد ولی با درواروهایی مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی 6 ساعت قبل از نزدیکی می توان آنرا کنترل کرد ولی تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود
      اسپری لیدوکائین 10% یا کرم زایلا-پی یکی از این داروهاست. 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت (بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). اگر از کاندوم استفاده نمی کنید بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید.

      اندازه آلت تناسلی تابع ژنتیک و ارث می باشد و کمتر تحت تاثیر عوامل محیطی می باشد . موضوعی که می تواند در روابط جنسی تاثیر بگذارد سایز آلت در حالت نعوظ می باشد اگر چه برخی از مردان تمایل دارند که حتی در حالت شل نیز آلت تناسلی بزرگی داشته باشند اما به دلیل جمع شدن آلت یا زیاد بودن چربی زیر شکم (ناحیه شرمگاهی) آلت کوچک به نظر می رسد اگر چه در واقع اینطور نبوده و این دسته از افراد بیشتر آلت پنهان دارند. اندازه گیری طول آلت در حالت کشیده شده با دست یا در حالت نعوظ و از محل اتصال آلت به استخوان شرمگاهی لگن (به نام سمفیز پوبیس) و در حالی که چربی را به عقب می رانید تا سر آلت تناسلی می باشد. محیط آلت در حالت نعوظ و از قسمت میانی آن اندازه گیری می شود.
      حداقل اندازه طول آلت در حالت کشیده 9 سانتیمتر گزارش شده است و حداقل محیط آلت در حالت نعوظ 8 سانتیمتر می باشد. البته این اعداد تقریبی بوده و بدیهی است در جوامع و نژادهای گوناگون می تواند متغیر باشد.
      وقتی صحبت از افزایش سایز آلت می شود سه روش کلی به ذهن می رسد:
      1. داروها اعم از قرص، کپسول، کرم ها و انواع آمپول ها که در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و هر از چندگاهی با اسامی جدید و بسته بندی های اغوا کننده تبلیغ می شود و بر تاثیر پذیری صد در صدی آن تاکید می کنند. بایستی گفت تا کنون هیچ دارویی که قادر باشد سایز آلت را افزایش دهند شناخته نشده و در مراکز علمی و آکادمیک و به دور از تبلیغات تجاری هنوز دارویی ساخته نشده تا بتواند باعث افزایش سایز آلت تناسلی بوسیله دارو شود.
      2. روش های کششی مثل استفاده از اکستندرها و کشنده هایی مثل لارجرباکس، استفاده از وکیوم و استفاده از تمرینات پنیمور. در مورد تاثیر روش های کششی و میزان این تاثیر و ماندگاری آن اختلاف نظر وجود دارد بعضی مقلات بر اثر بخشی آن و برخی بر بی اثر بودنش گزارشاتی ارائه داده اند اما به نظر می رسد که این روش ها اگر هم موثر باشند در نهایت رضایت فرد را فراهم نمی کند ضمن اینکه استفاده افراطی و نادرست از این روش ها می تواند مضر و آسیب رسان به بافت های اسفنجی آلت و عروق و اعصاب آن باشد.
      3. روش های جراحی. هنوز روش استانداردی که مورد قبول و پذیرش همه جراحان باشد وجود ندارد و علت آن عوارض زیاد جراحی و اثربخشی کم آن است. در حال حاضر شایع ترین و کم عارضه ترین روش برای افزایش طول آلت تناسلی قطع لیگمان ساسپنسوری است. در این روش حدود 2 سانت به سایز آلت افزوده می شود و عوارض آن شامل احتمال آسیب به عروق و اعصاب آلت و در نتیجه اختلال در سفتی و نعوظ و همچنین بد شکل شدن محل جراحی در بالای آلت می باشد. برای افزایش قطر آلت هم از تزریق چربی یا آلوگرافت استفاده می شود که به دلیل عوارض زیاد تقریبا مترود شده و کمتر جراحی حاضر است خطرات آنرا بپذیرد و عوارض آن بقدری است که خیلی اوقات منجر به جراحی مجدد وتخلیه مواد کاشته شده در اطراف آلت می شود.
  • تصویر کاربر فاروق یکشنبه ۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    بعد از عمل باز پروستات دچار تنگی مجرا ی خلفی شدم . حالا 10 روز است که عمل اورتروتومی باز شدن مجرا انجام دادم. اگر برای پیشگیری از عود بیماری میل زدن توسط پزشک درمطب موثر میدانید . لطفا بفرمایید این کار چند هفته یکبار باید انجام گیرد وبرای چه مدت. متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بستگی به شدت و طول تنگی دارد گاهی بعد از مدتی میل زدن خوب می شود و گاهی مجددا عود می کند هر چه شدت و طول تنگی بیشتر باشد احتمال عود هم بیشتر است
  • تصویر کاربر آرش دوشنبه ۱۶ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 2545 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام. چند روزی است بلافاصله بعد از دفع ادرار، احساس ناخوشایند همراه درد در ناحیه آلت تناسلی بخصوص در ناحیه سر آلت احساس میکنم و گاهی نیز این حس بد با شدت کمتر در مقعد احساس می شود. در برخی موارد هم درد را در مثانه نیز حس میکنم. شدت ادرار و تکرر آن طبیعی است. 33 ساله و مجرد هستم. بفرمایید مشکل و درمان آن را. با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۶ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      علت این امر می تواند متعدد باشد مثل سنگ یا عفونت یا التهاب مثانه و ......لذا بهتره توسط ارولوژیست معاینه و بررسی شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر