آیا زندگی با یک کلیه امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا زندگی با یک کلیه امکان پذیر است؟ بیشتر افرادی که فقط یک کلیه دارند، می توانند زندگی طبیعی و سالمی داشته باشند. گرچه، حفظ سلامتی و محافظت از تنها کلیه ای که دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا برخی از افراد فقط یک کلیه دارند؟

دلایل مختلفی برای داشتن یک کلیه وجود دارد. برخی از افراد ممکن است فقط با یک کلیه متولد شوند. این شرایط آژنزی کلیه نامیده می شود. اکثر افرادی که بدون یک کلیه (یا تنها با یک کلیه سالم) متولد می شوند، می توانند زندگی طبیعی داشته باشند. شرایط دیگر، دیسپلازی کلیه می باشد که باعث می شود فرد با دو کلیه متولد شود اما فقط یکی از آنها عمل کند.

همچنین ممکن است به منظور درمان یک آسیب یا بیماری خاصی مانند سرطان، یکی از کلیه های فرد در طول جراحی برداشته شود. گاهی اوقات نیز بعضی از افراد، یکی از کلیه های خود را به فرد دیگری که نیاز به کلیه دارد اهدا می کنند.( عمل پیوند کلیه)

بیماری های کلیه

اگر فردی فقط با یک کلیه سالم متولد شود، چه اتفاقی می افتد؟  

به طور کلی اکثر افرادی که فقط یک کلیه سالم دارند، مشکلات بسیار کمی را تجربه می کنند. گرچه، در برخی از افراد مشکلات بلند مدتی نیز مشاهده می شود. برخی از افرادی که با یک کلیه متولد می شوند یا یک کلیه آنها در دوران کودکی برداشته می شود، سالها طول می کشد که یک نقص جزئی در عملکرد کلیه خود مشاهده کنند. این امر معمولاً اتفاق می افتد. همچنین این افراد ممکن است در آینده مشکل فشار خون بالا را تجربه کنند. گرچه، نقص عملکرد کلیه معمولاً بسیار خفیف است و بیمار طول عمر طبیعی دارد.

آیا یک کلیه اهدایی می تواند به اندازه دو کلیه کار کند؟

بله. آزمایشات نشان داده است که عملکرد و اندازه ی یک کلیه اهدایی می تواند افزایش پیدا کند و یک کلیه سالم، به اندازه دو کلیه عمل کند.

فردی که یک کلیه دارد، چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کند؟

برای زندگی با یک کلیه، شما باید حداقل سالی یک بار، عملکرد کلیه خود را بررسی کنید. پزشک با یک آزمایش ادرار و یک آزمایش خون ساده، عملکرد کلیه شما را بررسی می کند. همچنین شما باید فشار خون خود را سالانه بررسی کنید.

آیا فرد دارای یک کلیه می تواند در فعالیت های ورزشی شرکت کند؟

فعالیت های فیزیکی برای این افراد، سالم و بی خطر هستند. گرچه، افرادی که فقط یک کلیه دارند باید مراقب کلیه خود باشند و در برابر آسیب از آن محافظت کنند. این توصیه ها برای افراد دارای یک کلیه از جمله افرادی که با یک کلیه متولد شده اند یا افرادی که کلیه اهدایی دریافت کرده اند نیز صدق می کند. برخی از پزشکان فکر می کنند بهتر است این افراد از انجام ورزش های تماسی مانند فوتبال، بوکس، هاکی، ورزش های رزمی یا کُشتی خودداری کنند.

پوشیدن لباس های محافظ مانند جلیقه های زیر لباس می تواند به حفاظت از کلیه ها در برابر آسیب های ورزشی کمک کند. با اینکه این کار می تواند به کاهش خطر کمک کند، اما احتمال آن را به طور کامل از بین نمی برد. اگر شما یا فرزندتان قصد دارید به ورزش های تماسی بپردازید، با پزشک خود مشورت کنید. شما همیشه باید در مورد احتمالات خطر هر فعالیتی فکر کنید و بررسی کنید که آیا مزایای آن به خطرات آن می ارزد.

آیا باید یک رژیم غذایی خاص را رعایت کنم؟

اکثر افرادی که فقط یک کلیه سالم دارند، به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارند. اگر شما به علت بیماری یا نارسایی کلیوی، پیوند کلیه انجام داده اید، ممکن است محدودیت هایی داشته باشید. اگر در مورد تغذیه خود سؤالاتی دارید، با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (36 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر