راه های تشخیص سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

غربالگری سرطان پروستات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه پروستات با انگشت از طریق مقعد (DRE)

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

آزمایش سرطان پروستات یا PSA

تست psa

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

# مقدار psa در سرطان پروستات

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

نمونه گیری از بافت پروستات

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

دلیل سرطان پروستات

آیا سرطان پروستات فرد تهاجمی است یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشيد
    ميخواستم بدونم سرطان پروستات پدرم علاوه بر پشرفته بودنش واينك به استخوان نچسبيده حدودان چقدر تايم زندگي دارن وسرعت رشدش چقدره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      این برگ آزمایش صفحه دومی دارد یا خیر ؟

    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      البته همیشه نمیشه دقیق گفت ولی احتمالا 1 تا 2 سال

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرید چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 30 سالم هست و همیشه گاهی اوقات بعد از انزال زیر شکمم بالای آلت تناسلی درد می گرفت که الان دو سه ماه است که اگر انزال داشته باشم تا دو سه روز، زیر شکم و ناحیه لگن و کمر درد میگیره اگر در هفته دو انزال یا بیشتر باشه تب و لرز و بدن درد میگیرم.
    ممنون‌ خواهم شد راهنمایی ام کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      علائم تان بیشتر به نفع التهاب و عفونت پروستات هست. بهتره سونوگرافی و‌آزمایش ادرار و پروستات بدهید و‌براساس آن درمان شوید

  • تصویر کاربر نادر جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    سلام چند وقت هست که تکرر ادرار گرفتم و نمیتونم عین قبل ادرارم رو به مدت طولانی نگهدارم ... بیمارستان میلاد رفته بودم آزمایش نوشتند که انجام شد اما به دلیل کرونا اونجا نرفتم .. اگر لطف کنید جواب آزمایش بنده رو ملاحظه بفرمایید ممنون میشم ... در ضمن پسرم بیمار خودتون هستند
    1. تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      ارسال عکس مجدد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      آزمایشات نرمال هست. کپسول تامسولوسین شبی یک عدد بخورید و قرص تولترودین 1 میلی صبح ها بخورید

    3. تصویر کاربر نادر جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      البته بنده عمل قلب داشتم و استند گذاشتم ... تداخل دارویی که نداره انشالله؟ مثلا اسویکس باید دائم بخورم و ...
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      با پزشک قلب تان مشورت کنید چون تامسولوسین کمی افت فشار میدهد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر amir سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 24سالمه بیضه چپ ندارم پارسال اومدم پیش خودتون معاینه کردید آزمایش اسپرم دادم جوابش نرمال بود شما گفتی خوبه.الان قصد ازدواج دارم میخواستم بدونم با یک بیضه ام میشه بچه دار شد؟؟
    سوال 2:شستن آلت تناسلی و بیضه با آب سرد مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      بله با یک بیضه هم میشه بچه دار شد
      آب سرد برای فعالیت بیضه ها خوبه

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود 24 ساعت اخیر درد بیضه سمت راستم رو دارم به طوری که تا مغز استخونم تیر میکشه و پای راستم هم باز و بسته میکنم درد بیضه همچنان پابرجاست به دلیل شرایط خاصی خود ارضایی هم داشتم میخاستم بدونم آیا شرایط خطرناکی هستم؟ باید چکار بکنم خدا خیرت بده دکتر استرس دارم جواب بده ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      درد میتونه ناشی از التهاب بیضه باشه یا اسپاسم باشه

      بهتره سونوگرافی از بیضه انجام دهید

      فعلا قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی هر ۱۲ ساعت و کپسول سلکسیب ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت بخورید

    2. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر میتونه سنگ باشه چون پشت پهلوی سمت راستم هم ضعف داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      بله ممکنه

      برای تشخیص نیاز به سونوگرافی است

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر