راه های تشخیص سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

غربالگری سرطان پروستات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه پروستات با انگشت از طریق مقعد (DRE)

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

آزمایش سرطان پروستات یا PSA

تست psa

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

# مقدار psa در سرطان پروستات

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

نمونه گیری از بافت پروستات

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

دلیل سرطان پروستات

آیا سرطان پروستات فرد تهاجمی است یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ساناز شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    واقعا از لطفتون ممنونم ک راهنماییم کردید.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۱ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با آرزوی سلامتی برای شما و پدر بزگوارتان
  • تصویر کاربر شفیعی چهارشنبه ۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب اقای جباری ،می توان برای بیمار مبتلا به کانسر پروستات که از آمپول دیفرلین 28 روزه و روزی 2 عدد قرص فلو تامید استفاده می کند به شرط کاهش psaبه زیر 3 در دو مرحله سه ماهه میزان قرص را کاهش داد یا بهتر است استفاده از قرص کنا ر تزریق آمپول ادامه یابد؟ ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر فقط با دیفرلین به تنهایی PSA پائین باشد می توان دیفرلین را کاهش داد
  • تصویر کاربر سورنا چهارشنبه ۲۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    متاسفانه مدارک داخل سایت آپلود نشده بود.
    مجدد مدارک رو فشرده شده و پیوست گردید.
    امیدوارم آپلود شده باشد.
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام جواب پاتولوژی بدخیمی با منشا دیگری است (متاستاز) اما اینکه علت مرگ چی هست از تخصص بنده بویژه با اطلاعات ناقص خارج است
    2. تصویر کاربر سورنا دوشنبه ۲۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      واقعا از پیگیری و جوابگویی شما دکتر، سپاس گذارم.
      مرسی از اینکه وقت ارزشمندتون رو در اختیار بنده گذاشتین.
      تندرست و شاد باشید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۸ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر یه سوال از خدمتتان داشتم من ساکن اهوازم
    پدر من 66 سال داره سال پیش متوجه شدیم پدرم کانسر پروستات داره بدون هیچ علامتی
    بعد از ازمایش psaکه مقدار ان 250 بود و بیوپسی که نمره گلیسون4+5 بود
    پدرم ارکید کتومی دوطرفه انجام داد و پی اس ای تا 9 پایین امد هرماه یه امپول زومتا هم تزریق میکنه وقرص فلوتامید مصرف میکنه در گاما اسکن هم نشان داد که متاستاز به ستوم فقرات و کتف داشته و به خاطر درد کمر هم 10 جلسه پرتو درمانی انجام داد از سه ماه پیش هم پی اس ای شروع به افزایش کرده الان 14 شده
    از شما خواهش مینم جواب منو بدین زندگی ما بد جوری به هم ریخته
    1)چه درمان دیگه های باید انجام بده؟؟؟
    2)بیماری با این وضعیت طول عمرش چند ساله؟؟؟
    3)ایا در کشور های دیگه یا درجای دیگه درمانی داره که ما اقدام کنیم؟؟؟
    4)بیماران به این شکل معمولا (دستم جرات تایپ نداره) به چه شکلی مریضی از پا درشون میاره؟
    ممنونم از وقتی که صرف خواندن و جواب دادن کردین
    خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      1)چه درمان دیگه های باید انجام بده؟؟؟....................استفاده از داروهایی مثل انزالوتامید و نیز یمی درمانی نیز کمی به درمان کمک می کند
      2)بیماری با این وضعیت طول عمرش چند ساله؟؟؟.......................متاسفانه طول عمر بالایی نخواند داشت
      3)ایا در کشور های دیگه یا درجای دیگه درمانی داره که ما اقدام کنیم؟؟؟.........................خیر
      4)بیماران به این شکل معمولا (دستم جرات تایپ نداره) به چه شکلی مریضی از پا درشون میاره؟........................برای پدرتان آرزوی سلامتی و شفای عاجل و کامل از خداوند متعال دارم
    2. تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۲۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      با تشکر فراوان اقای دکتر
      داروی انزالوتامید رو بعد از شیمی درمانی استفاده میکنند یا قبل از ان؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      قبل از شیمی درمانی و اگر اثر نکرد شیمی درمانی
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشته پنجشنبه ۱۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    پدرم ۷۳ سال دارن نمونه برداری از پروستات انجام دادن که از ۱۲ نمونه ۲ تا آن مشکل داشت العان سوزش ادرار دارن psa ۹۱ است دکتر براش هر ۲۸ روز دیفرلین نوشته . پدرم پشکسوت وزنه بردار هست و خیلی روحیه حساسی داره به این دلیل بهش نگفتیم که شرایطش چیه حالا نمیدونم چی کار باید کرد عمل بکنیم یا خیر که امکانش هست من آزمایش ها و عکس ش و بیارم تهران مطب شما ببینید خیلی نگرانش هستم لطفا به من پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      من در خدمت شما هستم. در مواردی که تومور به خارج از پروستات گسترش یافته باشد و بعضا بیمار تحمل جراحی نداشته باشد از روش هورمون درمانی استفاده می شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر