راه های تشخیص سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

اغلب موارد تشخیص سرطان پروستات به وسیله ی بالابودن PSA خون و یا غیرطبیعی بودن معاینه ی پروستات از طریق مقعد تشخیص داده می شود. سرطان پروستات به ندرت بخاطر رشد سرطان و ایجاد علائم انسدادی ادراری و یا علائم تحریکی ( مانند تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری)، خونی شدن منی (هماتواسپرمی) و یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن تشخیص داده می شود. تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی به وسیله ی بیوپسی و نمونه برداری از پروستات با کمک سونوگرافی است.

غربالگری سرطان پروستات

اینکه تست سلامت مردان بی هیچ نشانه ای از سرطان پروستات انجام شود جای بحث دارد. برخی از پزشکان با مسئله ی غربالگری و اینکه آیا مفید واقع میشود یا نه مخالف اند.

بعضی از پزشکان به مردان در 50 سالگی توصیه به غربالگری می کنند ، و برای مردانی که عوامل خطر را دارا می باشند این کار در 40 سالگی توصیه می شود. از طرفی برخی پزشکان نظری مخالف نسبت به انجام غربالگری دارند.

با پزشک خود درباره ی شرایط خاص خود و فواید و خطرات غربالگری بحث کنید. با یکدیگر می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مفید است یا خیر.

تست های غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه پروستات با انگشت از طریق مقعد (DRE)

پزشک برای انجام DRE دستکش می پوشد و با چرب کردن انگشت خود آن را به داخل راست روده شما فرو می برد تا پروستات شما را لمس و معاینه کند، چرا که پروستات نزدیک راست روده می باشد. اگر پزشک هر چیز غیر طبیعی را در بافت، شکل، و یا قوام پروستات شما پیدا کند ، ممکن است به تست های بیشتری نیاز داشته باشید.

آزمایش سرطان پروستات یا PSA

تست psa

یک نمونه ی خون از سیاه رگ دست شما گرفته می شود و برای اندازه گیری میزان PSA در خون آزمایش می شود. PSA ماده ای است که به طور طبیعی توسط غده ی پروستات تولید می شود. مقدار PSA کمتر از 4 طبیعی تلقی می شود. البته بالاتراز حد طبیعی بودن PSA الزاما به معنی سرطان پروستات نیست و علل دیگری مثل عفونت، التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات، احتباس ادراری، سوند گذاری، انزال نیز می توانند PSA را تا حدی بالا ببرند.

# مقدار psa در سرطان پروستات

مقدار طبیعی PSA برای افراد بالای 60 تا 65 سال کم تر از 4 ng/ml می باشد ولی این مقدار محل اختلاف است و برای افراد جوان تر از 60 تا 65 سال برای کشف 95 درصد سرطان ها، این میزان کمتر از 2.5 می باشد و در نژادهای مختلف نیز مقدار PSA متفاوت است. بالا بودن PSA اختصاصی سرطان پروستات نیست و درمواردی مثل حجم بالای پروستات سن، نژاد، دست کاری پروستات مثل سوندگذاری و سیستوسکوپی، انزال، التهاب و عفونت پروستات( پروستاتیت)، بیوپسی ونمونه برداری، احتباس ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات نیز PSA بالا می رود.

25% سرطان های پروستات PSA طبیعی دارند بنابراین ترکیب اندازه گیری PSA و معاینه ی مقعدی پروستات برای کشف سرطان بهتر از استفاده ی هر کدام به تنهایی است. درصورت طبیعی بودن PSA و غیر طبیعی بودن معاینه ی مقعدی پروستات، بیوپسی لازم است.

در مواردی که PSA بالا باشد یا معاینه ی پروستات غیرطبیعی باشد برای تشخیص سرطان پروستات به طور قطعی و اثبات آن بایستی بیوپسی انجام شود.

PSA همراه با DRE می توانند در تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. اما مطالعات از اینکه آیا این تست ها خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات را کاهش داده اند یا خیر موافق نیستند. به همین خاطر است که هنوز پیرامون غربالگری سرطان پروستات بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اگر نکته غیر طبیعی در تست های DRE یا PSA یافت شد، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ همانند:

تشخیص سرطان پروستات با سونوگرافی

اگر تست های دیگر احتمال سرطان را ازفزایش داد ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از طریق راست روده (ترانس رکتال) استفاده کند تا پروستات شما را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد. یک میله ی کوچک در شکل و اندازه ی یک سیگار، در راست روده ی شما قرار داده می شود. این میله از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از غده ی پروستات شما استفاده می کند.

نمونه گیری از بافت پروستات

اگرنتایج تست های اولیه احتمال سرطان پروستات را بدهند، پزشک شما پیشنهاد می دهد که می بایست از سلول های پروستات شما نمونه گرفته شود. (بیوپسی پروستات). بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک انجام می شود که برای نمونه گیری از بافت در داخل پروستات فرو می رود. نمونه بافت در آزمایشگاه آنالیز می شود تا تعیین شود که آیا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر؟

دلیل سرطان پروستات

آیا سرطان پروستات فرد تهاجمی است یا خیر؟

بعد از اینکه بیوپسی مشخص کرد که شما سرطان دارید، گام بعدی تعیین میزان تهاجمی بودن سلول های سرطانی است(درجه یا گرید). در آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمونه ی سلول های سرطانی شما را بررسی می کند تا تعیین کند که چقدر سلول های سرطانی با سلول های سالم فرق دارند؟ درجه ی بالاتر نشان می دهد که سرطان شما تهاجمی تر است و احتمالا به سرعت گسترش می یابد.

متداول ترین شاخصی که برای ارزیابی درجه تهاجم سلول های سرطان استفاده میشود نمره ی گلیسون نامیده میشود. نمره گلیسون شامل دو عدد می باشد که حداقل آن 2 (سرطان فاقد تهاجم ) و حداکثر آن 10 (سرطان به شدت مهاجم) می باشد.


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر hosein پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۳۰ سالمه حدود دو ماه پیش دچار سوزش ادرار شدم بعد از ۳ روز بعداز ادرار چند قطره اخر با خون همراه بود که دکتر رفتم و سیپرو داد و خوب شدم حدود یک ماه بعد دچار تب ولرز و بیحالی و بدن درد و اندکی سوزش ادرار شدم و پس از ازمایش و سونو گرافی دکتر گفت که پروستاتت ملتهب شده در جواب سونو ۳۸ سی سی زده بود و داروهای تاوانکس ۷۵۰ و پروستاتان و سیلیکوسیب و تامسولوسین ۴/ بهم داد وگفتن بعد از ده روز دوباره بیاداروهارو مصرف کردم همان ۲ الی۳ روز اول سوزش و تب وبدن دردم خوب شد و الان بعد از ۱۲ روز رفتم پیششون و بدون ازمایش و معاینه گفتن تا ۴ هفته باید داروهارو مصرف کنی و باید تحت نظر باشی .و گفتن زیاد نزدیکی داشته باش.با توجه به اینکه من بچه ندارم و سرعت اسپرمم هم پایین هست.
    اگه امکان راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      من با پرشک تان موافقم و‌بهتره دوره درمان راکامل کنید مشکلی برای بارداری تان رخ نمیده
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید چون خیلی استرس دارم از بیماریم هر روز مزاحم تون میشم ی موضوع منو بعد جور نگران کرده .آقای دکتر به مرور زمان التهاب پروستات بدتر نمیشود یا التهابش بیشتر نمیشه .برای تسکین دردش چه کار میشه کرد.5روزه که تکررادارم بهتر شده روزی 4 بار برای ادرار میروم .ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    رضا:
    باسلام و خسته نباشید.من 30ساله هستم و اولین سونوگرافی که سال گذشته انجام دادم نقاط کلفیکاسیون در بیضه راستم مشهود بود که به درخاست پزشک متخصصم هر 6ماه برای کنترل رفتم و در این سه بار سونو گرافی که در این مدت انجام دادم نقاط کلفیکاسیون هیچ تغییر تعداد و اندازه ای نداشته وثابت مانده در 15 سالگی عمل فتق داشتم.در همان سن عفونت هم داشتم که تو سونو گرافی الان میگن از عفونت همان موقعه مونده ولی در طول این مدت اندازه بیضه راست در هر سونوگرافی کاهش مختصری داشته و بیضه چپ من واریکوسل جزعی دارد.میخاستم بدونم علتش چیه باید ازمایشی برای این کاهش اندازه انجام بدم از کجا بدونم علت و درمانش چیه؟
    به مدت دو سال هم هست که رشد موهای زیر بغل و الت تناسلی هم ضعیف شده و هم رشدش کمتر شده هر 2ماه یکبار اصلاح میکنم.
    راهی هست جلوی این کاهش حجم بیضه بگیرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر بابک یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام 42 سال سن دارم ازمایش psa =2/8و freepsa=/5می باشد پدرم در سن 72 سالگی سرطان پروستات دارند ضمننا هیچگونه علایمی ندارم سونوگرافی میزان اندازه پروستات برابر 57 گزارش نموده میل جنسی کاهش یافته و اختلال نعوظ پیدا کرده ام ایا پروستات اینجانب مشکل دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترببخشیدمی خواستم بدانم درچه موقع از رابطه جنسی به دستشویی برویم بهتراست وآیادرکل برای آن هایی که بیماری پروستات دارندزمان خاصی بین دستشویی ورابطه جنسی وجود دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      5 تا 10 دقیقه بعدش

    2. تصویر کاربر سعید شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید قبلش چی
    3. تصویر کاربر سعید شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید قبلش چی
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر