بیماری واریکوسل چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها است. به طورکلی علل بروز واریکوسل را به سه دسته ی ژنتیکی، اختلالات داخلی رگ ها وعوامل مربوط به ساختار فیزیکی بدن (Body habitus) تقسیم می کنند.

خون رسانی به بیضه از طریق سه سرخ رگ عروقی مستقل صورت میگیرد و تخلیه خون کثیف از بیضه توسط شبکه سیاهرگی (شبکه ی پمپینیفرم ) انجام می شود که این سیاهرگ ها در ادامه ی مسیر خود به سیاهرگ کلیه در سمت چپ و سیاهرگ اجوف تحتانی در سمت راست تخلیه می شوند. این بیماری به علت گشاد شدن غیر طبیعی شبکه ی سیاهرگی بیضه و سیاهرگ طناب بیضه ایجاد می شود.

سن ابتلا به واریکوسل

این بیماری به ندرت در سن پایین تر از ده سال دیده می شود و بروز آن بین 10 تا 15 سالگی به شدت افزایش می یابد که می تواند نشان دهنده ی ارتباط آن با بلوغ فرد باشد. شیوع این بیماری در بزرگسالان برابر با 8 تا 16 درصد می باشد. اگر چه اغلب موارد این بیماری در طرف چپ گزارش شده ولی در گزارشات جدید تر شیوع موارد دو طرفه افزایش یافته و در 15 تا 50 درصد موارد واریکوسل به صورت دو طرفه مشاهده می شود. به طور کلی بروز جداگانه ی واریکوسل در سمت راست شایع نبوده و دراین صورت باید به وجود یک توده که بر روی سیاهرگ ها فشار می آورد و مانع بازگشت خون می شود مشکوک شد.

واریکوسل

شدت و درجه واریکوسل

تقسیم بندی شدت واریکوسل به هنگام معاینه به صورت زیر است:

واریکوسل درجه 1: فقط در زمان افزایش فشار داخل شکم در هنگام زور زدن قابل لمس است.

واریکوسل درجه 2 : به راحتی و بدون نیاز به زور زدن قابل لمس است ولی قابل رویت نیست.

واریکوسل درجه 3: سیاهرگ های متسع و گشاد شده بدون نیاز به زور زدن از ورای پوست کیسه بیضه به راحتی قابل رویت است.

اگر میزان شیوع این بیمار را به طور کلی 15 درصد درنظر بگیریم، 9% موارد درجه 1، 4% موارد درجه 2 و 2% آن درجه 3 است.

علت بروز واریکوسل

به طورکلی علل بروز واریکوسل را به سه دسته ی ژنتیکی، اختلالات داخلی رگ ها وعوامل مربوط به ساختار فیزیکی بدن (Body habitus) تقسیم می کنند. در یک مطالعه ریسک بروز واریکوسل در اقوام درجه یک بیماران مبتلا به این بیماری به خصوص در برادران بیمار را 4 تا 8 برابر جمعیت عمومی گزارش کردند.

فقدان دریچه ی سیاهرگی یا نارسایی در عملکرد دریچه ای سیاهرگ های طناب بیضه ی چپ می تواند باعث برگشت خون به شبکه ی سیاهرگی بیضه و در نتیجه اتساع آن شود.

تاثیرات مخرب ناشی از این بیماری بر روی بیضه ها قابل توجه بوده و به اثبات رسیده است. نمونه برداری از بیضه های بیماران مبتلا به این بیماری یک طرفه نشان دهنده ی توقف در بلوغ اسپرم ها و کاهش تولید اسپرم و همچنین کاهش ضخامت و قطر لوله های اسپرم ساز است.

نکته قابل توجه اینجاست که حتی در واریکوسل یک طرفه، تغییرات مخرب در هر دو بیضه دیده می شود البته شدت آن در بیضه ی مبتلا به این بیماری بیشتر است. از دیگر تغییرات مشاهده شده در نمونه برداری بیضه ی این بیماران می توان به اختلال در سلول های تولید کننده ی تستوسترون و سلولهای موثر در اسپرم سازی و همچنین اختلال در مویرگ های بیضه اشاره کرد.

درمان واریکوسل

واریکوسل، با تغییرات بیوشیمیایی خاصی نیز همراه است. کاهش غلظت تستوسترون داخل بیضه و در موارد واریکوسل درجه ی 3 حتی کاهش غلظت تستوسترون در خون نیز دیده شده است.

از اثرات منفی ثابت شده واریکوسل بر بیضه، کاهش رشد بیضه است که ارتباط معکوس با کیفیت بیضه دارد.

بزرگ تر شدن بیضه پس از عمل جراحی واریکوسل اگرچه نشانه ی موفقیت در درمان محسوب می شود ولی الزاما به معنای بهبود کیفیت اسپرم بیمار نیست.

تاثیر واریکوسل بر روی کیفیت اسپرم نیز قابل مشاهده است و شامل تغییراتی مانند کاهش حرکت اسپرم ها، افزایش اسپرم های نابالغ واسپرم های با اشکال غیر طبیعی می باشد.

علل مختلفی برای تغییرات ذکر شده به دنبال این بیماری مطرح شده است از این علل می توان به افزایش فشار سیاهرگی و جریان معکوس مواد سمی از غدد فوق کلیوی به بیضه اشاره کرد.

از منطقی ترین علل می توان به آسیب حرارتی ناشی از این بیماری به بیضه ها اشاره نمود. دمای داخل بیضه به طور طبیعی بین 33 تا 34 درجه ی سانتیگراد بوده و این دما جهت تولید اسپرم طبیعی الزامی است ولی با بروز واریکوسل دمای بیضه ها بالاتر رفته و منجر به بروز اختلال در فرآیند اسپرم سازی بیضه ها می شود.


بیشتر بدانید…

عوارض عمل واریکوسل


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (14 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهراب جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ...دکتر من واریکوسل درچه 2 دارم.آزمایش اسپرم دادم همه چی طبیعی بود و دکتر گفت نیاز به جراحی نداری ...من24 سالمه و میخام استخدام ارتش بشم...میدونم که اگه بدونن واریکوسل دارم مردود میشم حتی اگه جایه عمل واریکوسل باشه باز مردوده...روش لاپروسکیپی هم عوارض زیادی داره میمونه روش همین جراحی....میخاستم ببینم میشه جراحی پلاستیک یا هر کاری کرد که مشخص نشه عمل کردم...وآیا بعد از عمل توده هایه کرم شکلی از بین میره و دیگه قابل تشخیص نیست توسط پزشک ارتش...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      جای عمل در هر حالی مشخص می شود و رگ ها هم از بین نمی روند
  • تصویر کاربر محمدهادی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    واریکوسل داشتم هر دو طرف سمت راست شدید بوده وهمون بیضه بزرگ تر از اون یکی شد ایا خوب یا بد وبرای تقویت اسپرم چی میوه یا قرض بهترممنون دکتر ببخشید مزاحم شدم اسم مطب هم بگید93/8/15
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      آب سرد برای بیضه ها مفیدد است و همچنین ویتامین E آدرس و شماره مطب در صفحه اول موجود است
  • تصویر کاربر نوید جمعه ۲۳ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید. من 3تا از متخصصهای اورولوژی که معاینم کردن با توجه به نتایج آزمایش گفتن که عمل واریکوسل انجام بدم. میخوام مطمئن بشم با توجه به شرایطم عمل لازمه برام؟ اینم بگم من سربازم تو تبریز و اینجا به همین راحتیا کسی رو عمل نمیکنن چون مجبورن بهش مرخصی بدن. برا همین میگم حتما ضروری هستش که دکتر عضو کمیسیون نظام میگه باید عمل بشم. 2 بارم آز اسپرم و سونو دادم که به شرح زیره(نتایج هر دو شبیه هم است):
    هر دو بیضه از نظر شکل و اکوژنیسته نرمال هستن.
    اندازهبیضه راست:20در 28 و چپ 16در22(در سونو دوم نوشته راست22در52 و چپ 16 در41)
    قطر ورید شبکه بیضه در چپ با انجام مانور 2.2 میلی متر است.
    واریکوسل گرید 2 مشهود است.
    volume:7ml
    color:milki
    viscosity:norm
    ph:8
    concentration:60m/ml
    pr:56%
    np:8%
    :im26%
    pr+np:71
    field:4
    quantity:90
    rbc:0-1
    wbc:1-2
    norm form:70%
    abnorm form:30%
    sperm agglutination were seen
    aggregation:trace
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      با توجه به اینکه این آزمایش نرمال است لذا در حال حاضر نیازی به جراحی نیست
    2. تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنون از پاسختون آقای دکتر. آیا دردی که در طرف چپ دارم میتونه دلیلی برا عمل باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اگر درد شدید و آزاردهنده نباشد نیازی به عمل نیست
    4. تصویر کاربر نوید جمعه ۲۳ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنون از لطفتون دکتر
    5. تصویر کاربر نوید جمعه ۲۳ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر. سوال آخر: تو این دو سه سال بیضه چپ من تقریبا نصف شده. نظرتون در این مورد چیه؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام.
    راجع به بیماری واریکوسل دو سوال داشتم. اول اینکه تا چه حد این بیماری در ناباروری مردان صحت دارد و برای اینکه فرد دچار نازایی نشود دوره بهبود یا درمان حداکثر چه مدت میتواند باشد . دوم اینکه عوامل تشدید موقت این بیماری چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      واریکوسل مساوی با ناباروری نیست و فقط درصد نسبتا کمی از افرادی که واریکوسل دارند دچار ناباروری می شوند. اگر فردی به دلیل واریکوسل دچار ناباروری شود حداقل 3 ماه و حداکثر یکسال طول می کشد تا به درمان پاسخ دهد. هر چیزی که باعث افزایش فشار داخل شکم شود ( هرگونه زور زدن) می تواند باعث تشدید واریکوسل شود
    2. تصویر کاربر حمیدی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام آقای دکتر و ممنوم از پاسخگویی شما.
      میخواستم بدونم نظرتون در مورد ازدواج با فردی که دارای این بیماری می باشد چیست؟ اینکه آیا برای زندگی آینده و برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد می کند یا خیر؟ خواهش میکنم به این سوالم پاسخ دهید چون خیلی برایم اهمیت دارد.تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      منعی برای ازدواج نیست هر زوجی می توانند بعد از ازدواج دچار مشکل ناباروری شوند لذا صرف وجود واریکوسل مساوی با ناباروری نیست و منعی برای ازدواج با این فرد نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر reza دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام با تشکر از سایت بسیار خوبتون من 4 تا سوال داشتم
    اول اینکه عمل واریکوسل چقدر طول میکشه و احتاج به بستری شدن داره و بیمار بعد عمل چند روز باید تو بیمارستان بمونه؟؟
    دومم اینکه هزین عملش تو یه بیمارستان دولتی خوب چقدره تقریبا؟؟
    سومم اینکه من فک میکنم به احتمال زیاد با چیزایی که خوندم از سایتتون من واریکوسل درجه3 دارم میشه الان عمل نکنم بذارم برا دو سال دیگه یا خطر ناکه؟؟در ضمن من 17 سالمه!!
    چهارمم اینکه خود ارضایی میتونه دلیل واریکوسل باشه؟؟ یا عامل تشدید کنندش؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اول اینکه عمل واریکوسل چقدر طول میکشه و احتاج به بستری شدن داره و بیمار بعد عمل چند روز باید تو بیمارستان بمونه؟؟.........30 تا 45 دقیقه طول می کشد و یک شب بستری دارد
      دومم اینکه هزین عملش تو یه بیمارستان دولتی خوب چقدره تقریبا؟؟.......اگر بیمه سلامت ایرانیان یا تامین اجتماعی داشته باشید خیلی کم می شود
      سومم اینکه من فک میکنم به احتمال زیاد با چیزایی که خوندم از سایتتون من واریکوسل درجه3 دارم میشه الان عمل نکنم بذارم برا دو سال دیگه یا خطر ناکه؟؟در ضمن من 17 سالمه!!.......اگر سایز بیضه ها نرمال باشد می توانید فعلا عمل نکنید
      چهارمم اینکه خود ارضایی میتونه دلیل واریکوسل باشه؟؟ یا عامل تشدید کنندش؟؟...............خیر
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر