آیا با وجود زگیل تناسلی می شود باردار شد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

HPV یک عفونت مقاربتی بسیار شایع است که میلیون ها زن و مرد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی بیماری شایعی است و توسط انواع خاصی از HPV ایجاد می­شود. زگیل تناسلی می­تواند آزار دهنده باشد، اما قابل درمان است و خطرناک نیست. در یک مطالعه بر روی 70 هزار زن 18 تا 45 ساله، 10.6 درصد زنان از نظر بالینی زگیل تناسلی داشته اند. علایم زگیل تناسلی می­­تواند بصورت ضایعات گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، مقعد یا بالای ران و شبیه گل کلم باشد یا بصورت خونریزی از واژن یا مقعد در زنان بروز کند.

سوالی که ذهن خیلی از زنان را به خود مشغول می­کند این است که آیا در صورت ابتلا به HPV باید از باردار شدن خودداری کنیم؟ تاثیر زگیل تناسلی بر بارداری چیست؟ برای اکثریت قریب به اتفاق زنان، زگیل تناسلی هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی­کند. همچنین خطر انتقال عفونت به نوزاد بسیار کم است. زگیل تناسلی ناشی از HPV کم خطر معمولاً تأثیری بر باروری، بارداری یا تولد نوزاد ندارد. واقعیت این است که HPV نباید بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد. اگرچه در برخی موارد ممکن است HPV منجر به مشکلات باروری شود، اما معمولاً اینطور نیست.

زگیل تناسلی و بارداری

برخی از گونه ­های HPV می­توانند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند. اگر به HPV پرخطر، یا تغییرات سلولی “پیش سرطانی” یا همان CIN و  یا سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، ممکن است مشکلاتی در مورد بارداری و حمل نوزاد رخ دهد. حذف سلول­های پیش سرطانی از دهانه رحم می تواند به نوبه خود بر باروری تأثیر مثبت بگذارد. بهتر است بدانید زنانی که HPV دارند یا داشته­اند، حاملگی موفقی دارند و نوزادانشان از عفونت HPV خود آسیبی نمی­بینند. البته قبل از بارداری بایستی توسط پزشک معاینه و آزمایشات لازم را انجام دهند و توصیه می­شود که زایمان به روش سزارین را انتخاب کنند.

در نهایت اگر زگیل تناسلی یا هر گونه ویروس HPV دارید و هنوز در مورد اثرات احتمالی آن بر بارداری خود نگران هستید، توصیه می کنم با پزشک معالج­تان در مورد مراقبت های دوران بارداری خود صحبت کنید. زگیل تناسلی غالبا بر زایمان شما تأثیر نمی­گذارد. گاهی اوقات زگیل­های بزرگ ممکن است باعث خونریزی در حین زایمان شوند. به ندرت، زگیل تناسلی می تواند در طول بارداری به اندازه کافی بزرگ شود که کانال زایمان را مسدود کند یا زایمان را دشوارتر کند. در این موارد زایمان سزارین را توصیه می­شود.

آیا می توانم زگیل را در دوران بارداری درمان کنم؟

پاسخ به این سوال مثبت است و شما می­توانید حتی در حین بارداری نیز زگیل­های تناسلی خود را از بین ببرید. درمان­ زگیل تناسلی زنان بایستی به نحوی باشد که بر روی جنین تاثیر منفی نداشته باشد. برای رهایی از زگیل تناسلی در دوران بارداری، روش­های زیر توصیه می شود:

آیا زگیل تناسلی بعد از بارداری از بین می رود؟

تغییرات در سیستم ایمنی و خون رسانی زنان می تواند باعث ایجاد زگیل شود. زگیل­ها را می توان در دوران بارداری درمان کرد، اما خلاص شدن از شر آنها می تواند دشوارتر باشد. در بیشتر موارد زگیل تناسلی در هفته ­های بعد از تولد نوزاد از بین می رود.

آیا زگیل تناسلی بعد از بارداری از بین می رود؟

آیا بارداری، HPV را بدتر می کند؟

HPV، ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی، یک عفونت ویروسی است که با زگیل تناسلی ظاهر می شود. در دوران بارداری، تغییر سطح هورمون ها می­تواند باعث رشد سریعتر از حد معمول زگیل تناسلی شود. بدن زن باردار همچنین مقدار بیشتری ترشحات واژن تولید می کند که به زگیل­ها، مکانی گرم و مرطوب برای رشد می­دهد. اما به طور کلی زگیل تناسلی در دوران بارداری خطر جدی برای شما یا کودک شما محسوب نمی­شود.

آیا بعد از زگیل تناسلی می توانید یک زندگی عادی داشته باشید؟

اگر به  HPV مبتلا شده ­اید، هنوز هم می­توانید زندگی نسبتاً طبیعی داشته باشید. با این حال، باید از خود و هر شریک جنسی که دارید محافظت کنید. استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی اگرچه احتمال انتقال را به صفر نمی­رساند ولی برای کاهش خطر انتقال ضروری است. واکسن هم خطر انتقال را به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد.

آیا رها کردن زگیل تناسلی بدون درمان مشکلی ندارد؟

اکثر عفونت های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند خود به خود از بین می­روند و این روند از چند ماه تا دو سال طول می­کشد. اما حتی اگر زگیل تناسلی شما بدون درمان ناپدید شود، ممکن است همچنان ویروس را داشته باشید. اگرچه درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است، اما هیچ درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی می­تواند بزرگتر شود، خونریزی کند و باعث درد یا خارش شود و به ندرت، زگیل تناسلی ممکن است منجر به بروز سرطان شود.

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:

آیا HPV می تواند باعث سقط جنین شود؟

برخی مطالعات نشان می­دهند که در زنانی که ناقل HPV هستند یا بیماری شدید دهانه رحم مرتبط با HVP دارند، احتمال زایمان زودرس  افزایش می­یابد. همچنین برخی مطالعات نشان داده که در زنان ناقل HVP پرخطر، احتمال سقط جنین زودرس نیز افزایش می­یابد.

چگونه می توانم از گسترش زگیل تناسلی جلوگیری کنم؟

  • ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید.
  • پس از تماس با ناحیه زگیل، دست­های خود را کاملا بشویید.
  • زگیل­ها را نخراشید.
  • تا زمان بهبود کامل زگیل، از فعالیت جنسی خودداری کنید.
  • در حین مقاربت از کاندوم و درصورت امکان کاندوم شورت استفاده کنید.
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر