آیا قرص زوویراکس (آسیکلوویر) برای درمان زگیل تناسلی اثربخش است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

آسیکلوویر (زوویراکس) چیست؟

این دارو برای درمان عفونت­های ناشی از انواع خاصی از ویروس­ها استفاده می شود. این دارو زخم­های سرد اطراف دهان و ناحیه تناسلی یا همان تبخال دهانی یا تبخال تناسلی (ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس)، زونا (ناشی از ویروس هرپس زوستر) و آبله مرغان را درمان می کند. در افراد مبتلا به عود مکرر، آسیکلوویر برای کمک به کاهش تعداد حملات بعدی استفاده می­شود. آسیکلوویر (زوویراکس) یک داروی ضد ویروسی است. با این حال، درمان این عفونت­ها نیست. ویروس‌هایی که باعث این عفونت‌ها می‌شوند حتی در فاصله زمانی بین عود در بدن به حیات خود ادامه می‌دهند.

آسیکلوویر شدت و طول این عودها را کاهش می­دهد، به بهبود سریعتر زخمها کمک می کند، از ایجاد زخم­های جدید جلوگیری می­کند و درد/خارش را کاهش می­دهد. این دارو همچنین ممکن است به کاهش مدت زمان باقی ماندن درد پس از بهبود زخم، کمک کند. علاوه بر این، در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، آسیکلوویر (زوویراکس) می­تواند خطر انتشار ویروس به سایر قسمت های بدن و ایجاد عفونت­های جدی را کاهش دهد.

آسیکلوویر (زوویراکس)

آیا قرص زوویراکس برای درمان زگیل تناسلی مناسب است؟

 در مورد اینکه قرص زوویراکس (آسیکلوویر) در درمان صد در صد زگیل تناسلی و همچنین از بین بردن ویروس HPV آسیکلوویر (زوویراکس) تا چه حد می­تواند موثر باشد جای سوال دارد. بطور کلی درمان زگیل چالش برانگیز است و توسعه یک داروی ضد ویروسی که بتواند ویروس پاپیلومای انسانیHPV  را ریشه ­کن کند دشوار است. منشا ویروسی زگیل نشان می­دهد که زوویراکس (آسیکلوویر)، یک داروی ضد ویروسی با اثربخشی ثابت شده در ویروس­های DNA، ممکن است یک گزینه درمانی بالقوه باشد. در مطالعه­ای که در مجله علمی Journal of Cutaneous Medicine and Surgery به چاپ رسیده است اثربخشی و ایمنی تزریق داخل ضایعه­ای  زوویراکس (آسیکلوویر) در درمان زگیل پوستی بررسی شده است.

31 بیمار مبتلا به زگیل پوستی در 2 گروه قرار گرفتند. در  گروه اول که 19 نفر بودند آسیکلوویر (70 میلی گرم در میلی لیتر) به داخل زگیل تزریق شد، در حالی که در گروه دوم که 12 نفر بودند، سرم نمکی (دارونما) به داخل زگیل به عنوان گروه شاهد برای مقایسه تزریق شد. درمان در فواصل 2 هفته تا رفع کامل زگیل­ها یا حداکثر 5 جلسه تکرار شد. در گروهی که آسیکلوویر به داخل زگیل تزریق شده بود، نتایج به این صورت بود که پاکسازی کامل زگیل در 6/52 درصد، پاسخ نسبی در 8/36 درصد و عدم پاسخ در 5/10 درصد بیماران مشاهده گردید. در گروه شاهد نیز پاسخ نسبی در 16.7 درصد و عدم پاسخ به درمان در 83.3 درصد از بیماران گزارش شد.

این تفاوت بالا بین گروه درمان و شاهد از نظر آماری معنی دار بود. عوارض جانبی شامل درد حین تزریق در 89.5 درصد، تاول در 52.6 درصد و قرمزی در 5.3 درصد از بیماران بود. هیچ عودی در طول دوره پیگیری تشخیص داده نشد. در نهایت این مطالعه اینطور نتیجه گرفت که تزریق داخل زگیل آسیکلوویر، می­تواند یک روش درمانی موثر و قابل تحمل برای زگیل­ های پوستی باشد. علیرغم نتایج این مطالعه و مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده است هنوز آسیکلوویر جایگاهی در درمان زگیل تناسلی و از بین بردن ویروس HPV‌ ندارد و به عنوان درمان زگیل تناسلی زنان و مردان و پاکسازی ویروس HPV استفاده نمی­شود.

برای دیدن عکس های زگیل روی لینک زیر کلیک کنید:
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر